Vertrouwen, overwicht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fitch

Vertrouwen, overwicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 15:18

Hallo allemaal. Al een jaar ben ik met NH bezig met mijn verzorgfriesje die vroeger mishandeld is. Op de grond gaat het goed: ze loopt altijd achter me aan, zal me nooit voorbijlopen, heeft veel respect en luistert goed. Ook ziet ze er altijd nieuwsgierig en vrolijk uit. Met rijden is het echter een heel ander verhaal. Zodra ik er op klim wordt ze bang. Dit heeft ze met al haar ruiters gedaan. Gelukkig heb ik nu manieren gevonden om haar te laten ontspannen en makkelijk rijden. Ik maak nu zelfs buitenritten! Met andere paarden erbij gaat dit prima en zij en ik genieten er echt van. Maar nu wil ik ook graag alleen buitenritjes maken. Echter, als zij iets engs ziet blaast ze, keert om en loopt/draaft naar huis. En ik heb geen overwicht! Ik kan haar niet stoppen, en mijn laatste redmiddel, een ruk in haar mond werkt zelfs niet. Mensen roepen nu dat ik er een scherper bit in moet hangen, maar dat wil ik niet! Ze is overal bang voor: wandelaars, stukken sneeuw, prullenbakken, verkeersborden... Heeft iemand tips?

Anoniem

Re: Vertrouwen, overwicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:41

Je kunt met haar gaan wandelen in deze omgeving. Zo kan ze - met jou als leider voorop - de omgeving verkennen en wennen aan 'enge' en onverwachtse dingen. Hierdoor gaat ze (zelf)vertrouwen opbouwen.

Wanneer je met anderen samen gaat rijden, ga er dan i.p.v. achter, eens naast lopen, dus naast een ander paard voorop. Wanneer ze daar aan gewend is, het allemaal niet zo eng meer vindt en ze ontspannen loopt, ga dan eens alleen voorop lopen. Gewoon steeds een stukje proberen, net zo vaak en zo lang tot ze heel dapper en ontspannen voorop loopt.
Wanneer ze zo ver is, en ook ontspannen met je wandelt, is de stap naar 'alleen en zelfstandig' met jou rijden nog maar klein.
In stapjes opbouwen dus, en in het tempo dat zij aankan, dus niets forceren.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:57

Hoihoi

Ik heb nog niet alleen geprobeerd buiten te rijden, maar wel met een ander paard, waarbij ze eerder superonrustig was en soms ook zelfs angstig. Heb inderdaad wat Jovarna zegt eerst een aantal keer er gewoon naast gelopen aan het halster. Ik heb twee weken lang elke dag zo'n 2 uur gewandeld aan het halster als het weer het toeliet. De eerste paar keer was ze erg onzeker en twijfelde heel erg aan mij, maar later liep ze gewoon heel ontspannen met een los bungelend touwtje rustig achter me aan. Mijn paardje kan ook weleens ineens het vertrouwen in mij verliezen als ik op haar rug zit, maar door het vaak wandelen met haar in de omgeving is de buitenrit echt super gegaan. Bonita was heel ontspannen en durfde zelfs af en toe de leiding van het andere paard over te nemen door zelf voorop te gaan lopen.

Groetjes Dianne

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 22:51

En vergeet niet dat een jaar nog zo lang niet is! Een paard met traumaas heeft véél tijd nodig!

El_vis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:00

ik zou nog heel erg veel oefenen. aan de hand wandelen. veel grondwerk. veel buitenritten samen en dan kun je stukje bij beetje alleen naar buiten. eerst alleen de oprit af, dan weer vijf stappen meer, dan weer, dan weer na een tijdje gaat het echt goed. ik ben er mee bezig, en kost veel geduld maar werkt wel geloof me

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:27

Naar buiten met anderen en dan zelf op paard voorop gaan. Geen geweld en geen scherper bit gebruiken.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:00

Zoals gezegt ga wandelen in de omgeving waar je ook wil gaan rijden.
Tijdens het wandelen kun je haar steeds meer zelfstandig laten worden door het paard voor je uit te laten lopen met jouw naast de kruis. Zo heb je toch leiding, maar moet het paard wel de durf en zelfvertrouwen hebben om voorop te durven.

Ik raad je aan er pas op te klimmen als dit echt goed gaat. Desnoods leg je het zadel er al op tijdens het wandelen en stap je er zo maar is op als het goed gaat.

Lukt ook dit niet, ga dan kijken of je iemand kan vinden die met je mee wil. Dan bedoel ik dus jij op de grond en diegene er op. Zoek iemand die rustig is en geen enkele angst heeft. Het mag zelfs een wat ouder kind zijn.
Gaat dit goed en durft je paard nu ook vooruit te lopen dan draai je om. Jij er op en de andere op de grond er naast tot er achter. Als zijn steeds verder achter kan lopen dan pas kun je veilig met z'n tweeén het bos in onder het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:49

@Fitch: Inmiddels zo'n drie weken later: heb je iets aan de diverse adviezen gehad en ze gedaan? Hoe gaat het inmiddels?

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 00:53

Hoi Jovarna. Om heel eerlijk te zijn... heb ik het opgegeven. (zie onderschrift). Ik ben nu een jaar en drie maanden met het paard bezig, en de laatste tijd is het steeds meer een gevecht. Dat wil ik voorkomen, maar houdt automatisch in dat ik nauwelijks meer iets met haar kan doen. Ik heb de hele bibliotheek en het halve internet mbt NH verslonden, alles geprobeerd, vooral Hempfling, maar het blijft moeizaam gaan. Ik denk dat het komt omdat ik maar twee keer per week kan komen. Toen ik nog vaker kwam ging het veel beter, maar ik ben verhuisd naar een andere stad ivm studie en nu kan ik nog maar twee keer per week. Ik denk dat het eerlijker en beter is voor het paard om een verzorgster voor haar te vinden die meer tijd heeft. Daar ben ik nu dus druk naar op zoek. Ik ga bij dezelfde stal over op een rustiger paard.
Aan de ene kant vind ik het heel erg jammer, ik heb dan ook ontzettend lang getwijfeld. Dit paard reageert namelijk op de kleinste lichaamsbeweging die ik maak, ze heeft iets over zich, iets speciaals. Maar ik ga er de laatste tijd met tegenzin heen en het klinkt erg egoïstisch, maar het is niet mijn eigen paard en ik heb het ontzettend druk, voor de tijd die ik in de paarden investeer wil ik toch ook iets plezierigs terugkrijgen... Dus...

Mbt jullie adviezen, nog bedankt!! Ik heb geprobeerd met haar te wandelen in de omgeving, maar ze wilde na twee stappen van het erf telkens niet meer verder lopen. Uiteindelijk heb ik een aantal keer een half uur met haar daar gestaan maar mevrouw wilde geen stap verder zetten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 10:04

Wat jammer nou Fitch. Maar ik kan me jouw situatie best voorstellen. Hopelijk vind je een goede verzorgster voor dit paard. En jou wens ik heel veel plezier met je nieuwe verzorgpaard!