nh-fanaticisme sekse-gebonden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

nh-fanaticisme sekse-gebonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 11:43

Misschien ben ik de enige die dit idee heeft, maar als ik kijk naar de nh-georienteerde mensen om me heen en op internet, en kijk welke je onder de noemer 'tolerant naar andere ideeen' en 'radicaal tunnelvisionair' kunt scharen, dat de verdeling bijna exact bestaat uit 99% vrouwen in groep A, en 99,99% mannen in groep B.

Een paar voorbeelden: Een kennis van me heeft net een veulen, heeft zich helemaal gestort op nh en dan ook nog een specifieke tak, en zegt nu tegen elke paardenvideo/sportopname die langs komt 'Ha, dat zou ze eens zonder teugels moeten proberen zoals echte ruiters, dan komt ze die witte hekjes niet eens meer binnen!' en steekt hele monologen af over waarom A beter is dan B (en B daarom op het misdadige af is). Op een nh-forum was een tijdje geleden een discussie over hoe je mensen moet overhalen om ook nh 'te worden' en daar kreeg een vrouw, die vertelde dat ze jarenlang de voordelen van natuurlijk bekappen aan haar buren uitgelegd had die mensen nog steeds niet zag veranderen, het 'verwijt' dat ze veel te soft was (toevallig juist van de mannelijke mede-forumgangers) en dat ze gewoon had moeten zeggen dat hoefijzers fataal zijn voor benen, pezen en botten, dan een bit misdadig en altijd gruwelijk pijnlijk is, dat een boom nooit goed kan zitten en je altijd de rug hiermee zult beschadigen. Met andere woorden: Met grof geweld over andermans meningen heen denderen omdat jij weet dat die van jou het beste is. En als ik naar de grote nh-instructeurs kijk, dan zie ik dat weer 99% uit mannen bestaat, die in een bijzonder groot percentage maar heel moeilijk op een normale manier met kritiek om kunnen gaan, laat staan met mensen die een andere mening hebben. Of ze schoppen een criticus uit een clinic, of gaan in de persoonlijke aanval, of trekken zichzelf terug aangezien niemand hen begrijpt, of weigeren met die andere methode vergeleken te worden. Hun eigen prestaties worden lyrisch omschreven 'volledig natuurlijk evenwicht, alle vertrouwen in mijn leiderschap, een verzamelde schouderbinnenwaarts in perfecte balans' (ook als je daarnaast een foto'tje ziet van een paard dat wat ongeinspireerd of juist geirriteerd opzij schuifelt) en bij het zien van andere prestaties direct vertellen dat die persoon maar eens X moet lezen, zich moet verdiepen in B en het maar eens Zus moet proberen in plaats van Zo, want dan piepen ze wel anders. Frappant is trouwens dat ze dit ook redelijk vaak bij de prestaties van hun (vrouwelijke) volgelingen doen. De andere optie is dat ze de ander gewoon direct afserveren met de mededeling dat dit paardonvriendelijk tot directe mishandeling aan toe is (bit, ijzers, weiland met een hekje eromheen), dat je hier op deze manier gewoon geen paarden zou mogen houden en dat als je een beetje hersens had, je boek XXX wel gelezen had waar precies uitgelegd wordt waarom dat precies moorddadig slecht is.

Nh-vrouwen die ik ken en ook op forums voorbij zie komen, zijn over het algemeen juist veel meer 'zoekende', misschien ook wel onzekerder en daardoor minder intolerant naar andere ideeen. Natuurlijk heeft iedereen zijn stokpaardje, maar ik meen wat verschillen te zien in hoe mannen en vrouwen die naar de wereld toe uitdragen. Ik weet dat een hoop mensen dat ook zo in meer of mindere mate voelen of opvalt, maar wat zou dat nou zijn? Territoriumdrang? Competitiedrang? Ik vind het in elk geval erg apart. Helemaal aangezien de kern van elke vorm van nh juist de boodschap van tolerantie en geweldloos communiceren met paarden is en het vaak ook gaat over jouw eigen geestelijke groei als mens omdat uberhaupt met je paard te kunnen bereiken. Apart dat je dat dan toch kunt combineren met een lichtere of zwaardere vorm van non-communicatie en intolerantie naar medemensen toe. Ik vind die tegenstelling in elk geval erg bijzonder..

Tanja

Re: nh-fanaticisme sekse-gebonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 12:05

Geweldig goed verwoord zeg!
Het valt idd. op dat het vooral mannen zijn die een soort van omgangs stoornis met mensen (en dan vooral vrouwen in het algemeen) hebben (ehm, ik ben geen feministe en absoluut geen mannen haatster, sterker nog, ik kan beter met mannen overweg dan met vrouwen )
Hier op Bokt heb ik het regelmatig aan de stok gehad met zo´n type, een erg vreemd schepsel. Vind zichzelf en zijn manieren hét boven alles en kan behoorlijk neerbuigend uit de hoek komen als je een andere mening hebt of het bijvoorbeeld nog niet zeker weet. Neerbuigend tot ronduit grof en kwetsend.
Ik heb mijn wederhelft (ja, dat is echt een man ) die reacties wel laten lezen en hij snapt er niets van dat een vent zo ontzettend vol van zichzelf kan zijn.
Mijn wederhelft wordt ook steeds meer natural (heb ik wel mijn best voor moeten doen maar hij ziet nu het licht) maar blijft gelukkig gewoon zichzelf, geen overdreven fanatiekeling, geen gedrags stoornissen gelukkig zijn niet alle mannen zo erg maar er zijn er idd bij..............

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:29

xyzutu2 schreef:
en 'radicaal tunnelvisionair' kunt scharen, dat de verdeling bijna exact bestaat uit 99% vrouwen in groep A, en 99,99% mannen in groep B.

Hmm... ik heb de indruk dat je verschillende aspecten vermengt en met een op zich terechte observatie een totaal verkeerde conclusie trekt.
Ik kom weinig radicalere tunneldenkers tegen dan vrouwen die nh omarmd hebben.
Enneh.... als eens op een dressurwedstrijd rondgekeken De gemeenste meppers zijn????
Nee, ben het met jouw conclúsie niet eens.

De grond van het geschetste fenomeen ligt in het meer oplossingsgericht denken van mannen en het meer op de situatie zelf gericht zijn van vrouwen; het doel of de weg erheen, zou je kunnen zeggen.

Grote vertroebelende factoren echter zijn twee andere sociale fenomeen; dat van de 'hogere' moraal en angst.
Waar vrouwen in de regel bij paarden profiteren van het op de weg zelf letten worden ze sterk gelimiteerd door hun 'goed bedoeld'.
Waar vind je meer zelfvoldane ruiters zonder zelfkritiek dan onder de 'N'h-dames??
Wat bij veel vrouwen daarbij niet bepaald helpt is het minder logisch denken en dus minder consequent de weg volgen.

Een enórm verschil bij paardrijden op wat voor manier ook is de manier waarop mannen en vrouwen tegen rsicos aankijken. Kijk maar eens zowel binnen dressuur als binnen nh: vrouwen laten minder snel los.

Het hoge % vrouwen binnen 'n'h ís veelzeggend. Nét zo veelzeggend als het nog hogere % binnen dressuur.
Net als het opvallende gegeven dat de pionieers en ontwikkelaars zowel binnen 'N'H als andere dressuurvormen géén vrouwen zijn....
Dit heeft naast het verschil in doel en weg met de risico-perceptie te maken.

Neem Rarey en Nolan bv.: die werkten oplossinggericht naar een gebruiksdoél en kwamen op dé paardvriendelijke methode om van een groene ruin in weken een stabiel campagnepaard te maken.

Nogmaals xyzutu2; veel 'N'H-dames zijn een nog treffender voorbeeld van radicale tunnelvisie dan mannelijke hoefsmeden

Oh, en wel eens van 'Zen' gehoord? Gaat over de wég, is zéér zinvol binnen het paardrijden ( http://www.classicaldressage.com/zen/index.html ) en voor 100% door mannen bedacht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:48

Wat wil je nu eigenlijk zeggen HC? Ik lees een hele lap tekst, maar niet wat je nu werkelijk bedoelt. Dus graag nog eens als je wilt, maar dan in andere woorden.

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 15:12

Aanleg voor het ontwikkelen van een radicale tunnelvisie heeft niets met man of vrouw zijn te maken. Daar zijn we beiden even vatbaar/niet vatbaar voor. Dat die radicale visie, als ze ontstaat, door mannen of vrouwen anders wordt ingevuld lijkt me verder logisch. We zijn nu eenmaal verschillend. Volgens mij is die verschilende invulling net dat wat jij ziet. Het is ook dat wat HC ziet.

HC ik ben het overigens niet eens met de uitspraak dat vrouwen minder goed zijn in logisch denken.
Logisch denken is een verbetering van wat natuurlijk denken wordt genoemd. Natuurlijke denken is oorzaak - gevolg denken, onmiddellijk en direct en geneigd tot aanzienlijke vergissingen. Logisch denken is een verbetering van dit directe denkproces. Het natuurlijke denken geeft een aantal rechtlijnige reacties op een bepaalde gebeurtenis, het logische denken blokkeert een aantal van deze reacties en selecteert zo de beste reactie. Daar heb je natuurlijk (o.a.) je geheugen voor nodig. Mannen zijn hier niet beter in dan vrouwen of omgekeerd. (Edward de Bono)

Radicale tunnelvisies spreken van weinig persoonlijke creativiteit. Ook dat is gelijk voor mannen en voor vrouwen.
"Creativity involves breaking out of established patterns
in order to look at things in a different way."
(nog eens Edward De Bono)

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 15:56

Even over dat logisch denken; ik denk niet dat er echt iets is wat logisch denken is. Voor mij is logisch denken wat de meeste mensen onder logisch denken verstaan (wiskunde) abracadabra. Terwijl ik toch echt met slimme oplossingen kan komen en mijn eigen conclusies kan trekken.

Maarja, ik denk dat je wel gelijk hebt. Ik denk dat de mannen 'radicaler' zijn dan vrouwen doordat die er echt over na hebben gedacht. Volgensmij gaat een vrouw makkelijker over op een andere methode dan een man. Vrouwen zijn er denk ik inderdaad wat onzekerder over.
Ik ken trouwens wel een man die NH doet, niet dat ik daar zulke uitgebreide gesprekken mee kan voeren want hij is Zwisters dus moeten we steeds in het Engels praten (het is de buurman van mijn tante in Zwitserland). Als ik commentaar zou hebben op zijn dingen denk ik dat hij zijn schouders op zou halen en mij mijn mening zou laten hebben. Maarja, hij is ook een supersociaal iemand en ik denk dat dat er ook weer mee te maken heeft.
Nu weet ik ook een vrouw die alles wat niet NH is afkraakt, maarja.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 09:26

Dit herken ik!
En ik vind jou wel een beetje passen in de groep radicale tunneldenkers HC. Niet zozeer als verwijt bedoeld, maar ook jij hebt een duidelijk missie en een duidelijk gelijk. En je schrijft lappen tekst om dit gelijk aan te tonen. Best leuk om te lezen die lappen, maar de laatste tijd betrap ik me erop te denken "oh dat is een lap tekst van HC", later wel eens lezen, er staat toch heel vaak hetzelfde. En dan schiet je je doel voorbij.

Verder zijn de harste trainers die ik ken mannen.

Ik denk dat dat overigens sowieso het effect is van de 'zieltjes winnende radicalere NH-club" is.

luxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 09:53

Anya schreef:
En ik vind jou wel een beetje passen in de groep radicale tunneldenkers HC. Niet zozeer als verwijt bedoeld, maar ook jij hebt een duidelijk missie en een duidelijk gelijk. En je schrijft lappen tekst om dit gelijk aan te tonen. Best leuk om te lezen die lappen, maar de laatste tijd betrap ik me erop te denken "oh dat is een lap tekst van HC", later wel eens lezen, er staat toch heel vaak hetzelfde. En dan schiet je je doel voorbij.

dat heb je lief gebracht anya!
moet zeggen dat de eerste waar ik aan dacht HC was.....
en je hebt ook helemaal gelijk over de lappen tekst, ik weet dat het waardevolle informatie bevat, maar ik lees het niet meer.
ten eerste omdat er teveel staat, ik ben een 'minder is meer' soort van mens.
ten tweede omdat het dwingend gebracht word in de zin van 'my way or the highway'.
ik vind dus ook dat de groep 'radicale tunneldenkers' een uitstekende beschrijving van HC bevat.
waarmee ik niet wil zeggen dat je ernaast zit met je overtuiging HC, je doet het goed, vind dat je prima bezig bent.
het is de toon die de muziek maakt, de manier waarop je het brengt zet mijn haren zo nu en dan rechtovereind.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 11:11

Misschien moet HC het onderschrift van Luxx eens lenen

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 11:40

Nee joh, want dat durftie wel

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 12:17

Goh, altijd weer verrassend.

Ik wilde juist zeggen dat de tunnel visies niet echt voor kwamen op Naturals.

Maar jullie hebben gelijk....

Jossie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:26

Wetenschappelijk is aangetoond dat mannen anders denken als vrouwen, dit heeft te maken met de beide hersenhelften die mannen en vrouwen verschillend gebruiken. Een vrouw gebruikt van nature de taal-kant meer om te denken, daar komt het wikken en wegen vandaan. Mannen gebruiken met name de andere hersenhelft, daar "woont" het ruimtelijke denken. Vandaar het uitstippelen van een doel en daar op die manier (en niet anders) op af gaan.

Gaandeweg leert het kind om beide helften met elkaar te gebruiken en dus beide vaardigheden te gebruiken. Het blijft echter typisch mannelijk om als hij zijn doel niet rechtsstreeks volgens eigen planning kan bereiken, hierdoor in enige mate van slag te raken. Net zoals het typisch vrouwelijk is om zolang te wikken en te wegen dat de beslissing almaar uitgesteld wordt.

Overigens gebruik ik deze wetenschappelijke benadering in man/vrouw denkwijze en gedrag vaak genoeg in mijn werk . Men noemt het daar "seksespecifieke hulpverlening".

Maar inderdaad het tunnelvisionair zijn herken ik wel in dit opzicht... onder het motto:
Mijn weg is de enige juiste...

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 00:33

Hmm wel een staaltje van biologisch determinisme. Dat gaat me dus te ver. En ik kan wetenschappelijk aantonen dat licht bestaat uit deeltjes. Of juist uit straling. Dat hangt namelijk sterk af van het instrument waarmee ik metingen verricht

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:36

Ik kan me er ook niet in vinden. Om te beginnen zou er al overal gemiddeld bij moeten, niet mannen (want dat is 'alle') maar gemiddeld denken mannen blabla. Maar ja, als je iets zeer complex als hersenen zo eenvoudig probeert voor te stellen is het altijd deterministisch. Ik waag me er ook niet aan om het helemaal uit te leggen

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:25

Ik denk dat het fanatisme bij beide seksen voorkomt. De hoeven mannen die de TS beschrijft herken ik, maar ik kom zelf ook vrouwen tegen die vind ik ook doorslaan, maar dan op een heel andere manier. Die vrouwen geven vaak aan dat alle geweld afgewezen wordt in NH, dat vind ik een heel andere manier van doorslaan, maar toch... doorslaan!

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:28

wendytjeG schreef:
dat alle geweld afgewezen wordt in NH, dat vind ik een heel andere manier van doorslaan, maar toch... doorslaan!

Das een goeie

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:00

Hehe, ik kan eindelijk na vakantie en Bokt-inlogproblemen weer bij dit topic komen! Voorlopig dan...

@HC: Interessant is dat je aanhaalt dat het erg veelzeggend is dat juist vrouwen erg veel bezig zijn met nh en dressuur, omdat ze angstiger zijn aangelegd dan mannen. Dat kan zo zijn, maar het is een feit dat deze man/vrouw verdeling over verschillende takken van paardensport een echt Nederlandse - Europese verdeling is. In de VS bestaat namelijk 80% van de springruiters uit... vrouwen en overheerst dit geslacht ook in bijna alle andere disciplines (er waren dacht ik maar 2 uitzonderingen, rodeo en nog een maar die ben ik vergeten...).

Maar wat hierboven door anderen aangedragen wordt, dat vrouwen op een andere manier omgaan met kennis/gebrek aan kennis dan mannen, dat zou inderdaad wel eens kunnen. Het lijkt me in elk geval een plausibele verklaring. Laatst las ik in het NRC ook een onderzoek waaruit bleek dat vrouwen bij sollicitaties hun prestaties consequent omlaag halen, terwijl mannen consequent over hun voorgaande carriere bluffen. Als vrouwen niet zeker weten of ze de capaciteiten voor een functie hebben, spreken ze hun twijfels uit, terwijl mannen dan 'ja' zeggen met het idee dat ze een eventuele achterstand tijdens die nieuwe baan dan wel inhalen. Het artikel legde dit gedrag voor als verklaring voor het glazen plafond voor vrouwen in bedrijven, maar het zou hier ook wel eens van toepassing kunnen zijn.

Trouwens, dit topic startte ik niet naar aanleiding van bepaalde personen op Bokt , maar naar aanleiding van een autorit met een kennis die heel veel weet over een rijstijl waar ik ook heel erg veel in zie. Ik zag er dan ook naar uit om informatie/inzichten daarover uit te wisselen, maar dat werd door de andere kant eigenlijk niet als wenselijk gezien. Hij wilde namelijk liever een monoloog ophouden over zijn ervaringen met deze rijstijl, en er verder niet echt samen over praten. Nu heb ik daar ook wel wat van geleerd, maar ik bleef uiteindelijk met meer vragen zitten dan wanneer hij ook naar mij geluisterd zou hebben en samen naar oplossingen gezocht zou hebben voor problemen.

Dat had ik nog vers in het geheugen toen ik met Monty Roberts sprak en we op het verschil tussen mannen en vrouwen kwamen. Waarna Monty vertelde dat hij er 100% zeker van was dat de paarden op deze aarde acuut gelukkiger zouden worden als alle mannen uit de paardenwereld zouden verdwijnen en het omgaan met deze dieren aan vrouwen over zouden laten. Nu vond ik dat op het moment nogal kort door de bocht en ik denk dat mannen ook zeker erg goed met paarden om kunnen gaan, maar ze gaan inderdaad wel op een andere manier met hun eigen overtuiging, kennis en gebrek aan kennis om dan vrouwen. En het viel me na dat gesprek met Monty eigenlijk pas op dat die communicatie inderdaad verschilt - en dat als ik me aan een ander paarden/nh-mens erger (zelden, met paardenmensen kan ik over het algemeen juist uren weglullen, ookal ken ik ze pas 1 minuut... ), dit heel erg vaak mannen zijn.

Jammer, maar ik ben toch ook wel weer blij om hier te merken dat ik niet de enige ben die dit opvalt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:22

NH mannen en vrouwen heb ik geen verstand van want ik kom er bijna nooit mee in aanraking.
Ik weet wel dat mijn vriend en ik soms een verschil in benadering van een probleem hebben, maar als hij ziet dat mijn methode werkt is hij wel om hoor. IK hoor hem nu zelfs weleens over de voordelen van NHachtige methodes, waar hij die voorheen meteen afgewezen zou hebben als onzinnig gezwever, klap derop en gaan.
Maar ik zie hem nog niet meteen op de sektetoer gaan, dat is zijn ding niet.

Dus dat is een man maar hij staat wel open voor verschillende benaderingen, en hij kan ook wat van een ander aannemen. (en nee, ik houd hem zelf )

Trouwens, of paarden beter af zijn bij vrouwen? Ken er wel een paar die een paar dagen in de week tamelijk tot ernstig onredelijk kunnen zijn hoor. Een man is dan misschien toch wat evenwichtiger (lees;begrijpelijker) voor een paard.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:28

Met
"het zou eventueel zo kunnen zijn dat NB beter is dan hoefijzers, maar ..." kom je natuurlijk nooit ergens

Beter ongenuanceerd je mening neerzetten dan overvoorzichtig. Bovendien 'normals' zijn ook niet altijd even genuanceerd!!!!

IJzers ZIJN slecht, dekens ZIJN slecht, nog slechter dan dat op paardnatuurlijk wordt gezegd, lees de boeken van Strasser maar eens.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:43

Ik heb eerlijk gezegd helemaal geen zin om bijvoorbeeld mijn stalgenoten te overtuigen van mijn gelijk.
Dat doe ik liever door ze bepaalde dingen te laten zien, zoals hoe je mijn paard weer rustig krijgt zonder dwangmiddelen. Ik heb het echt nooit over natural horsemanship, vind het ook niet nodig om met zware termen te gooien.

Het belangrijkste vind ik eerlijk gezegd dat iedereen nadenkt over de dingen die hij doet, en dat je er met elkaar over in discussie kunt gaan zonder dat er meteen weer met allerlei moeilijke dingen gegooid moet worden. En als men dus een advies van mij niet overneemt, heb ik daar geen problemen mee. Het is nog altijd hun paard, hun verantwoordelijkheid.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:46

ik zeg sowieso niks totdat mensen me wat vragen, maar dan geef ik mijn mening wel ongenuanceerd

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:50

Dat ook trouwens.... ga niet rondlopen als vervelend zeurmens wat overal wel een mening over heeft en dat graag ongevraagd spuit