eenmaal natuurlijk bekappen, moet het dan altijd?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

eenmaal natuurlijk bekappen, moet het dan altijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 21:44

hoihoi

wij gaan misschien een pony kopen die natuurlijk bekapt word,
wij willen deze pony als we die kopen gewoon normaal laten bekappen maar kan dat wel? of gaat dat niet goed? zij bekappen de pony zo omdat ze anders op eieren liep na het bekappen maar we hebben zelf een hele goede smid en wij zouden niet voor natuurlijk bekappen gaan.

groetjes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 23:17

Kijk het aan, wellicht heb je een overgangperiode, maar kan me niet voorstellen dat je als je eenmaal aan NB bent begonnen er voor altijd aan vast zit. Zolang je maar met beleid overschakelt, je huidige smid vertelt dat hij altijd volgens NB bekapt is, dus dat hij niet te grote standwijzigingen gaat uitvoeren, maar een goeie smid doet dat ook doorgaans niet

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 23:33

Ja hoor, je kan best overschakelen. Toen ik Indy kocht hebben we ook natuurlijk bekappen geprobeerd, maar dat bleek niet te werken. Dus na twee keer zijn we weer op 'gewoon' overgegaan. Als je maar zorgt dat het goed gebeurt.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 23:37

Natuurlijk bekapte hoeven zijn vrij kort dus je zal wel even een periode nodig hebben om weer traditionele voeten te krijgen. Maar je kan zo overstappen in principe en aan je eigen smid vragen wat het beste is. De pony geeft vanzelf aan hoe hij wel en niet prettig loopt.

Er zijn meer mensen die NB proberen en weer terug gaan naar normaal bekappen.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 11:44

oke we kijken het gewoon even aan, bedankt voor de tips!

Anoniem

Re: eenmaal natuurlijk bekappen, moet het dan altijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:00

Het (een) verschil tussen natuurlijk en traditioneel bekappen is dat natuurlijk bekappen niet eens in de 8 tot 13 weken gebeurt, maar dat je de hoeven zelf ook bijhoudt (of de bekapper regelmatig laat komen) en daarmee de natuurlijke slijtage nabootst. Je onderhoudt de hoeven dus en zorgt er daarmee o.a. voor dat de hoefwand niet dragend wordt, de straal grondcontact blijft houden, de hielen niet te hoog worden etc etc.

De vorige eigenaren hebben aangegeven dat ze op eieren liep na het traditoneel bekappen. Je kunt nog even navragen hoe die hoefsmid dan bekapte; sneed hij in de zool en straal, liet hij de hoefwand dragen, kortte hij de toon onvoldoende in, maakte hij wel een mustangroll etc. Deze dingen kun je dus ook bij je eigen hoefsmid aangeven, dat je wilt dat hij op een bepaalde manier bekapt. En dan hoop ik voor je dat je hoefsmid hiervoor openstaat! Je hebt namelijk kans dat hij tòch op zijn eigen, traditionele manier gaat bekappen. Risico is ook dat, mocht ze na het traditioneel bekappen toch weer problemen krijgen, dat hoefsmeden dit maar al te graag willen "oplossen" met ijzers. "Tja, dan toch maar weer een "ijzertje" eronder......." Dus daar zou ik dan toch wel erg voor waken als ik jou was!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 21:33

ja ik ga daar ook zeker voor waken, maar ik vind de pony nu niet egt bijzonder op de hoeven staan, vind ze juist erg lang! onze smid kijkt heel goed naar de benen en zegt juist helemaal niet snel doe er maar een ijzertje onder..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 23:28

Bonny4life schreef:
ja ik ga daar ook zeker voor waken, maar ik vind de pony nu niet egt bijzonder op de hoeven staan, vind ze juist erg lang! onze smid kijkt heel goed naar de benen en zegt juist helemaal niet snel doe er maar een ijzertje onder..

Wat vind je lang? Heb je een foto?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 09:15

als je pony er goed op loopt waarom dan veranderen?
zeker als je weet dat de pony anders op eieren loopt zou ik het lekker zo laten

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 09:50

ik snap ook niet zo goed waarom je terug wilt naar gewoon bekappen, als je pony daar goed op loopt dat is dat juist toch nog beter voor de hoeven??

Ik laat mijn tinker ook natuurlijk bekappen en de hoeven slijten zelf ook weer doordat ik veel op de weg rijd en hoef haar maar 1x in de 3 maanden te laten bekappen, lekker goedkoop dus!

ik zie het alleen maar als voordeel het natuurlijk bekappen omdat het beter is voor de doorbloeding in de hoef. Mijn natuurlijk bekapper is ook gewoon smid geweest, dus die heeft van beide kennis dat vond ik wel een vertrouwd gevoel.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 18:42

de pony word niet van mij dus ik ga daar niet over, dat willen de toekomstige eigenaren zo en ik zie ook niet zo heel erg het nut van natuurlijk bekappen in, ze hebben het gedaan omdat ze natuurlijker meer aansprak.. vandaar dat ik vroeg of je over kan gaan op normaal bekappen, al ik een foto heb laat ik het zien.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 19:47

Bonny4life schreef:
de pony word niet van mij dus ik ga daar niet over, dat willen de toekomstige eigenaren zo en ik zie ook niet zo heel erg het nut van natuurlijk bekappen in, ze hebben het gedaan omdat ze natuurlijker meer aansprak.. vandaar dat ik vroeg of je over kan gaan op normaal bekappen, al ik een foto heb laat ik het zien.

Het nut niet zo van natuurlijk bekappen? Heb je je wel 'es in de hoef verdiept? En heb je gelezen over het natuurlijk bekappen (bijv. de site www.hoefnatuurlijk.nl)? Dan begrijp je vast wel waarom natuurlijk bekappen hen meer aansprak.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 19:48

ik heb het allemaal gelezen maar ben er toch niet echt een voorstander van. ik snap dat het voor veel paarden uitkomst bied maar lang niet voor elk paard is het geschikt.. maar dat is ff offtopic ik heb gewoon een vraag van of het omschakelen kan?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 16:59

Het is natuurlijk heel fijn voor de NB'ers dat het natuurlijk bekappen hun wel heel goed bevalt, en ze niet anders meer willen. Maar dit meisje vraagt informatie of ze ook weer veilig terug kan naar normaal bekappen, nadat het paard eerst natuurlijk bekapt is. Vind ik getuigen van verantwoordelijk gedrag, jezelf goed informeren en meer informatie zoeken.

Mensen kunnen voor NB kiezen, maar ze kunnen er ook voor kiezen om het niet te doen, en bij gewoon bekappen blijven. Zonder dat gewoon bekappen gelijk slecht is. Ieder mens maakt keuze's en handelt zoals die denkt dat het het beste is voor diens paard

AthenaWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:49

Er sprak me iemand enkele dagen geleden aan dat ik het eens moest overwegen om mijn pony 'natuurlijk te laten bekappen' . Maar ik zou eigenlijk begod niet weten wat dat nu eigenlijk inhoudt.
Ik weet ook niet of ik hier in het juiste topic zit... Mocht ik dat niet zitten, wil je me dan evt. een PB'tje sturen om het me uit te leggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:55

AthenaWytske schreef:
Er sprak me iemand enkele dagen geleden aan dat ik het eens moest overwegen om mijn pony 'natuurlijk te laten bekappen' . Maar ik zou eigenlijk begod niet weten wat dat nu eigenlijk inhoudt.
Ik weet ook niet of ik hier in het juiste topic zit... Mocht ik dat niet zitten, wil je me dan evt. een PB'tje sturen om het me uit te leggen?

Ik heb de link in mijn vorige post al vermeld.

AthenaWytske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:07

Dankjewel, Jovarna!

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:05

Ik zou niet weten waarom je niet terug kunt gaan van Nb-en naar traditioneel bekappen. En de pony zal vanzelf aangeven of het wel of niet goed gaat.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 21:07

bedankt voor alle reacties.

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:31

Bonny4life......NB-ers houden altijd erg van hoevenfoto's
is er nog een kansje dat je een paar prentjes plaatst hier???

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 21:34

ja zeker maar die komen dan na maandag, dan komt ze op proef!

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:18

Loesjuh schreef:
Ja hoor, je kan best overschakelen. Toen ik Indy kocht hebben we ook natuurlijk bekappen geprobeerd, maar dat bleek niet te werken. Dus na twee keer zijn we weer op 'gewoon' overgegaan. Als je maar zorgt dat het goed gebeurt.

je moet MINSTENS een jaar geduld hebben voordat je resultaat ziet hoor!

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:21

Maya schreef:
Mensen kunnen voor NB kiezen, maar ze kunnen er ook voor kiezen om het niet te doen, en bij gewoon bekappen blijven. Zonder dat gewoon bekappen gelijk slecht is. Ieder mens maakt keuze's en handelt zoals die denkt dat het het beste is voor diens paard :)

Niet mee eens. Heel veel mensen handelen vanuit de gedachte wat is handig voor mij? Ijzers zijn handig voor de ruiter omdat je overal over heen kan gaan en je niet een tijd uit de running bent om het paard zich te laten herstellen. Bij natuurlijk bekappen moet je ook over gaan op een andere manier van paardenhouden. 24/7 buiten dus je paard is vaak vies, staat buiten (lange vacht), makkelijker voor de ruiter is op stal, schoon, dekentje om. Er wordt lang niet altijd vanuit het paard gedacht!!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:10

Dat ben ik dan weer niet met jou eens Dat je met natuurlijk bekappen ook gelijk moet overgaan op een andere manier van paard houden. Ik zie ook genoeg mensen die aan die hun paard volgens NB bijhouden, en 's nachts op stal hebben, en buiten op de paddock Met een deken op

Bovendien ben ik nog wel optimistisch ingesteld tegenover de mens Ik denk dat een groot deel wel gewoon nadenkt over waarom hij het een of ander doet voor paarden. En daar spelen vele beslissingen in mee, wat is handig voor mij, wat is het beste voor het paard, wat kosten alle alternatieven? Wat vind ik van de alternatieven? En daar dan de beste oplossing voor paard en mens voor te kiezen. Als iemand ervoor kiest om niet op NB over te gaan, dan betekent dat niet gelijk dat hij niet het beste voor heeft met het paard, en ook niet dat hij niet op NB overgaat omdat het makkelijker is om voor hem op 'traditioneel' te blijven. Een mens kan bewust bij 'gewoon bekappen' blijven, omdat hij dat beter vind dan NB, en dat is echt niet altijd uit gemakzucht ofzo... Maar dat is diens mening, en daar heeft hij ook recht

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:37

Maya schreef:
Dat ben ik dan weer niet met jou eens Dat je met natuurlijk bekappen ook gelijk moet overgaan op een andere manier van paard houden. Ik zie ook genoeg mensen die aan die hun paard volgens NB bijhouden, en 's nachts op stal hebben, en buiten op de paddock Met een deken op

Bovendien ben ik nog wel optimistisch ingesteld tegenover de mens Ik denk dat een groot deel wel gewoon nadenkt over waarom hij het een of ander doet voor paarden. En daar spelen vele beslissingen in mee, wat is handig voor mij, wat is het beste voor het paard, wat kosten alle alternatieven? Wat vind ik van de alternatieven? En daar dan de beste oplossing voor paard en mens voor te kiezen. Als iemand ervoor kiest om niet op NB over te gaan, dan betekent dat niet gelijk dat hij niet het beste voor heeft met het paard, en ook niet dat hij niet op NB overgaat omdat het makkelijker is om voor hem op 'traditioneel' te blijven. Een mens kan bewust bij 'gewoon bekappen' blijven, omdat hij dat beter vind dan NB, en dat is echt niet altijd uit gemakzucht ofzo... Maar dat is diens mening, en daar heeft hij ook recht

Onder het natuurlijk houden van een paard versta ik toch echt 24/7 weidegang. Tenminste, als je de methodes van Veldman (www.paardnatuurlijk.nl) volgt. Als je paard op stal staat (ook al zou het alleen maar 's nachts zijn) kun je niet zeggen dat je je paard volgens de Veldman methode bekapt. Dan is het een beetje van Veldman... en een beetje van jezelf. Maar ja, er zijn ook duizend verschillende natuurlijke bekappers. Dus er is vast een bekappingsmethode waarbij het wel kan.

Ook spreek je jezelf een heel klein beetje tegen:
"Ik denk dat een groot deel wel gewoon nadenkt over waarom hij het een of ander doet voor paarden. En daar spelen vele beslissingen in mee, wat is handig voor mij...".

Het is een beetje mierenneukerij van mijn kant, maar je geeft zelf eigenlijk al toe dat lang niet iedereen uitgaat van het principe: wat is het beste voor mijn paard?
Verder zegt dat trouwens niets over welke methode van bekappen het beste is. Het kan natuurlijk ook dat het beste voor het paard ook het makkelijkst is voor jezelf.

Om daar op verder te gaan (en weer een beetje ontopic te komen). Kan de TS niet proberen degene die de pony koopt te overtuigen de cursus natuurlijk bekappen te volgen? Over de voordelen voor het paard ga ik geen promotieverhaal houden (staat al op de website) maar je leert er veel van en als je zelf gaat bekappen spaart het ook nog geld uit.
Excuses voor mijn ellenlange post.