Ambities van naturals

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Ambities van naturals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 22:07

Wat zijn jullie grote of kleine ambities mbt je paard?

Zijn er nog meer naturals met bijvoorbeeld een 'dressuur' ambitie? En dan bedoel ik dressuur in de zin van goed afgericht en een gymnastisch paard hebben.

Helaas heb ik zelf geen paard meer. Mijn ambities liggen bij de hogeschooldressuur. Verder moet mijn toekomstige paard uiteraard geheel verkeers- en mensmak zijn en een aantal VD kunstjes kunnen uitvoeren. Een goede band met je paard hebben is daarbij uiteraard een voorwaarde: het paard moet het net zo leuk vinden als zijn mens.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 22:20

Ambities te over
Met B'elanna in alle klassen Amateur behalve reining (ongeschikt) zo presteren dat ik de NK-classificatie doorkom.

Met Wizkid starten in de dressuur als hij oud genoeg is en zo ver mogelijk komen.

Met Barbie: hele mooie reiningproef neerzetten en met Seven wil ik op amateurklasse trailniveau goed mee kunnen komen

Nu nog alles waarmaken
En dat alles ook nog op een paardvriendelijke wijze.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 23:17

mijn amities?

Alles met Banjer doen wat we allebei leuk vinden...
meer niet eigenlijk....

sanne83

Re: Ambities van naturals

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 00:52

echte ambities heb ik niet, maar klassieke dressuur combineren met nh vind ik heel leuk, zie wel waar ik dan uitkom.
Door mijn eigen merrie heb ik echt het doel zo goed mogelijk te worden in nh, ik wil weten waar bij haar de grens ligt in vertrouwen en zelfvertrouwen. Mijn eigenlijke doel is als het honza filmpje maar dat is met haar denk ik niet haalbaar. Ik kijk wel hoever ik kom

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 11:25

Ambities genoeg, maar waar ik uit kom, geen idee

Op dit moment ben ik me wat aan het verdiepen in Western en werk ik aan mijn zit. Verder is met Walter de voorlopige ambitie hem zonder stress te laten wennen aan enge dingen, aan mij etc

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 12:11

Banjer schreef:
mijn amities?

meer niet eigenlijk....

Noem eens wat? Ben wel benieuwd.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:05

Wat een leuk onderwerp!!!!

Wil graag wat neerzetten ,maar moet weg. Komt nog wel

Aju!

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:04

Op een vriendelijke manier met de paarden omgaan...en van alles wat meepikken.
Beetje dressuurmatig aan de basis werken, lekker freestylen zonder zadel/hoofdstel, buitenrijden met westernzadeltje op ontspannen manier...en zo ver mogelijk komen met VD. Daar gaan we komend voorjaar serieus mee beginnen

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 20:58

Wat zijn je ambities in VD? Heb je oefeningen in gedachten? Vast wel!

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:11

Mijn ambities met mijn eigen monster wijzigen nogal, blijkbaar weet ik helemaal niet wat ik wil *GrinniK*
Inmiddels is ze zover opgeleid dat ik een paar weken geleden bedacht ze ze nu wel klaar is om als eenhoorn en met mij als elfje ls Live-act op fantasyshows te gaan optreden (inclusief maffe uitdossing en de kunstjes die ze kent en het vertellen eenhoornmytheweetjes en foto's voor kindjes enzo). Maar als blijkt dat ze dat uiteindelijk helemaal niet leuk vindt, dan verleg ik mijn ambitie even zo gemakkelijk weer naar iets totaal anders. As long as it's fun for both
En misschien ga ik ook nog wel bij de rijvereniging, maar mijn gebrek aan dressuurwedstrijdambitie maakt dat ik dat al twee jaar roep maar nooit doe

Mijn algehele "overall" NH-ambitie is om zoveel kennis, ervaring en handigheid te vergaren over wat onder de noemer "natural" valt, dat ik bij ieder paard (en liefst ook nog z'n eigenaar) 'n zo goed mogelijke weg kan uitstippelen om te zorgen dat ze het, behalve dat ze wat leren, vooral ook zo zorgeloos, veilig en plezierig mogelijk LEUK hebben samen. Veel leren, maar op 'n manier die voor beiden echt OK is. Dat is mijn trainersambitie...tsja je moet toch iets met je leven niet waar.....

Groetjes
Yvonne

xtostarlight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:31

Ambities heb ik niet, ik doe wat ik en mn paard leuk vinden. Ik heb natuurlijk wel dingen die ik graag eens zou doen, maar om dit echt ambities te noemen..

Mijn grootste ambitie qua paardrijden in het algemeen is eigelijk een beetje standaard, lekker ontspannen in het bos kunnen rijden, en volledige controle hebben, zonder bit, zadel etc. Dit zal mij met mijn huidige paard echter nooit geheel lukken, maar we doen ons best zo ver mogelijk te komen met die manier

AthenaWytske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:31

Ik heb ook niet echt ambities... Wil eerst m'n pony behoorlijk beleren en inrijden, daarna zien we wel... Zolang het voor mij als voor de pony's maar leuk blijft!

El_vis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:19

idd, alle dingen doen met indy die mogelijk zijn en leuk lijken! en tja, kben nog steeds verliefd op voltige, maarja dat kan niet met indy. plus ook nog eens dat tja, de nog een paardvriendelijker manier moet worden uitgevonden.
Oeh, en ik wil ook ooit een keer met indy aan een raceje en een springwedstrijdje voor de gein meedoen. en wat western leren want daar bak ik denk ik nog niet zo veel van

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:41

xtostarlight schreef:
Ambities heb ik niet, ik doe wat ik en mn paard leuk vinden. Ik heb natuurlijk wel dingen die ik graag eens zou doen, maar om dit echt ambities te noemen..

Mijn grootste ambitie qua paardrijden in het algemeen is eigelijk een beetje standaard, lekker ontspannen in het bos kunnen rijden, en volledige controle hebben, zonder bit, zadel etc. Dit zal mij met mijn huidige paard echter nooit geheel lukken, maar we doen ons best zo ver mogelijk te komen met die manier

Hai,
Waarom denk je dit, dat dit met je paard nooit geheel zal lukken?
Het zou mooi zijn als je dit doel gewoon voor ogen houdt en ondertussen geniet van de weg er naar toe. En dan komt er vanzelf een dag dat je opeens wèl zonder bit het bos in gaat en daarna ook zonder zadel.
Drie jaar geleden had ik ook niet gedacht dat Jovarna en ik op het punt zouden komen wat we inmiddels hebben bereikt. We hebben zo veel geleerd samen en inmiddels rijden we bitloos en vaak ook zadelloos (in het bos met barebackpad) en in de bak ook weleens met helemaal niks. We hebben samen heel wat stapjes gemaakt! .
Zulke stapjes kunnen jullie ook maken, maar vertel eens waarom je denkt dat dit met jouw paard niet zal lukken; wellicht heb je iets aan tips en ervaringen van anderen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:13

Antheman schreef:
Wat een leuk onderwerp!!!!

Wil graag wat neerzetten ,maar moet weg. Komt nog wel

Aju!

Herkansing

Wat ik wil bereiken:

De trektochten die we rijden ,wil ik probleemloos uitrijden.
Ik wil dus de spieren op een andere plek zien te krijgen.

Daarnaaast wil ik ze beter gegymnasticeerd hebben.
Voorkom je ook weer blessures mee.

En ik wil Andor recht hebben!

En ik wil ze op fijnere hulpen rijden.
Nog minder doen ,nog minder aangeven.

En met Andor heb ik een doel dat ik in het voorjaar weer alleen door t bos durf te rijden. Ambities om de trektocht bitloos uit te rijden op hem, heb ik ook. Met Merrit geen probleem ,maar met deze meneer wel.

Ambitie niet ,maar ik zou toch wel heel graag een keer een endurance wedstrijd rijden. Maar ja, dat vervoer he.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 22:03

Heerlijk om te horen dat er nog andere NH-ers zijn met een ambitie.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:48

Ik ga met Jovarna mee. Als je denkt dat dingen gaan lukken, gaat het ook lukken.

Als voorbeeld mijn verhaal met B'elanna in het kort hier:

Ooit werd ik verliefd op een triestig achterin de stal staand paard. Ze keek me aan met een blik van "ik wil hier weg". Ik ben op haar gaan rijden en ze knapte zienderogen op. Werd vrolijk, hinnikte ter begroeting. Lan is een moederloos veulen, dat is opgevoed door een oudere dame. Op zeker moment moest ze rijpaard en fokmerrie worden. Ze is van haar vertrouwde stekkie weggehaald en stond in de stal weg te kwijnen. Ze is in die periode ook gaan luchtzuigen.

Ik wilde haar kopen, maar dat mocht aanvankelijk niet. Dus ik bleef gewoon veel buiten rijden. Uiteindelijk mocht ik haar dan toch kopen. Onder de voorwaarde dat ik haar veulen (haar tweede terwijl ze vier was) zou teruggeven. Lan heeft met haar veulens gewacht tot ik er was. De eerste keer kwam ze uit de wei aanlopen toen mijn auto stopte en het water brak. De tweede keer begon ze toen ik ging kijken hoe het was. Kortom: ik had vanaf het begin een heel goede band met haar.

Rijden ging een stuk minder. Lan is een goed paard met goede gangen, maar ze is eigenwijs én driftig. Een stukje genen dat ze van voorouder Amor heeft meegekregen kennelijk. Verder loopt ze ook bij voorkeur geen stap teveel.

Ik heb twee hele dure dressuurinstructrices versleten. Die allebei met oplossingen in de categorie scherpere sporen, zwaarder bitje, slofteugel kwamen. En wist ik veel, ik deed dat gewoon. Iedereen deed dat op mijn stal. Maar Lan ging er niet beter van lopen. Ze steigerde, bokte, stampvoette of staakte gewoon. En ik begon redelijk ten einde raad te worden. Alleen buiten rijden ging goed, dat vonden we allebei leuk.

Tot ik een westernruiter (inmiddels vriendin en instructeur) tegenkwam die vanaf de bakrand wat dingen ging roepen. En onder het motto baat het niet, schaadt het niet, ben ik dat gaan proberen. Het werkte! Zij keek naar Lan en ruiter en verzon dingen die werkten bij B'elanna. Zo ben ik én met western rijden én met NH (voornamelijk PNH) in aanraking gekomen. En zo heb ik besloten uiteindelijk te gaan western rijden met een dressuur gefokt paard.

Nu zijn we een paar jaar verder: Lan loopt niet onverdienstelijk amateurklasse western tussen de piepkleine quarters, en als we voor de grap dressuur starten dan loopt ze twee punten per proef bij elkaar. Zo zijn we met af en toe een wedstrijd zo maar in de L (met dikke punten) terecht gekomen.

Ze is zonder hoofdstel te rijden met alleen een parelli stick, buiten rijden met alleen een halster is de normaalste zaak van de wereld en longeren doe ik allang niet meer met een longeerlijn. Ze komt als ik haar roep, doet alle seven games zonder leadrope op wijze alleen. En dat is datzelfde paard waarvan mijn dressuur instructrices indertijd zeiden dat ik er maar een veulen in moest stoppen want voor de sport was ze volkomen ongeschikt.

Kortom: ik heb de onhaalbare doelen van toen meer dan gehaald en nieuwe ambitieuze doelen gesteld. Of ik ze haal is een tweede, maar je moet ergens naartoe werken

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 00:04

PeruaansePas schreef:
Banjer schreef:
mijn amities?

meer niet eigenlijk....

Noem eens wat? Ben wel benieuwd.

ehm... lekker veel lange buitenritten maken, springen, westernlessen, VD, CT, NH,.... dat is wat Banjer en ik leuk vinden, dus dat hopen we ook veel te kunnen blijven doen...

sanne83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:06

Anya schreef:

Kortom: ik heb de onhaalbare doelen van toen meer dan gehaald en nieuwe ambitieuze doelen gesteld. Of ik ze haal is een tweede, maar je moet ergens naartoe werken

Dit had ik nog even moeten toevoegen aan mijn stukje De doelen die ik had, toen ik met nh begon zijn bij mij ook meer dan gehaald. Ik heb dus maar nieuwe doelen gesteld. (terwijl ik toen eigenlijk het idee had, dat mijn doel helemaal niet haalbaar was ). Het kan altijd beter

xtostarlight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:37

Jovarna schreef:
Hai,
Waarom denk je dit, dat dit met je paard nooit geheel zal lukken?
Het zou mooi zijn als je dit doel gewoon voor ogen houdt en ondertussen geniet van de weg er naar toe. En dan komt er vanzelf een dag dat je opeens wèl zonder bit het bos in gaat en daarna ook zonder zadel.
Drie jaar geleden had ik ook niet gedacht dat Jovarna en ik op het punt zouden komen wat we inmiddels hebben bereikt. We hebben zo veel geleerd samen en inmiddels rijden we bitloos en vaak ook zadelloos (in het bos met barebackpad) en in de bak ook weleens met helemaal niks. We hebben samen heel wat stapjes gemaakt! .
Zulke stapjes kunnen jullie ook maken, maar vertel eens waarom je denkt dat dit met jouw paard niet zal lukken; wellicht heb je iets aan tips en ervaringen van anderen.

Ik heb een heel ja hoe moet ik het zeggen, een gesloten paard. Heel erg afwezig. Je kan heel moeilijk tot haar doordringen vooral met natuurlijke hulpen. Ze snapt het gewoon niet allemaal. Het is een draver die op de baan niet al te netjes behandeld is geweest, ik denk dat dit een rol speelt.
Met rijden blijft ze rennen, hoe dan ook, en ik heb de ene keer de controle om haar tot stappen te krijgen, een andere keer rent ze door tot er bochten ofzo in het pad komen. Ze is wat dat betreft elke keer anders, soms rijd ik een week echt super, gaat alles geweldig, soms gaat het een tijd weer heel slecht.
Grondwerken heeft heel lang geduurd, dit heeft eerst iemand anders met haar geprobeerd, met name de join-up. Dit accepteerde ze op dat moment niet, maar nadat ik daar meer mee bezig ging kreeg ik een join-up. Dit was echt een wonder als het ware, vanaf toen is het zo ontzettend veel beter gegaan.
Pff als ik echt alles moet vertellen krijg je echt een lang verhaal, maar goed, als je echt ALLEs wilt weten moet je even pben, want dit is vrij offtopic. Ik heb ook vanalles bitloos geprobeerd, hack, halster, touwhalster etc. Dit werkt 1x en hierna loopt ze er evenhard doorheen. Daarom rijd ik nu weer met een bit, hiermee kan ik haar tegen een boom aan sturen als er echt GEEn rem meer opzit. Ik vind dit zo erg om te doen, maar anders is het echt gewoon gevaarlijk soms.

Ik rijd regelmatig met een westernpad (met dekensingel) dus eigelijk zonder zadel, maar toch weer het barebackpad idee. Dat je dus toch druk verdeeld en stevig zit. Dit vind ik superleuk, maar ik durf absoluut niet harder dan een rustig drafje. Stel dat ze er vandoor gaat, ook weer gevaarlijk.

Natuurlijk is het wel zo dat het op dit moment alleen maar beter gaat, probleem is dat het al 5 jaar zo gaat, steeds beter, maar nog steeds niet zonder problemen. Zo gauw het ene weg is, komt het andere weer terug en dat volgt elkaar op. Superfrustrerend soms, ik heb er vaak genoeg jankend opgezeten dat ik eht echt niet meer wist allemaal. Ik ben supergek op het beest, maar ik ben bang dat ik alles fout doe en dat het allemaal niet gaat zo. Maar als ik het allemaal zo slecht doe, waarom doet ze het bij een ander dan allemaal niet?

We zijn ook al een hele tijd bezig met een beetje vd. Paar kunstjes voor snoepjes en wijken v oor druk dat soort dingen. Dit vind ze prachtig, maar onder het rijden lijkt wel of er een knop omgaat.
Zonder zadel een rondje over straat hobbelen kan wel, dan durf ik ook gewoon met alleen een halster en een touw, maar in eht bos niet meer nadat ze me een paar keer heel hard heeft laten schrikken door ineens door het lint te gaan.

Poee dat was me wel een verhaal, ik denk dat je nou wel een beetje begrijpt dat het best moeilijk in elkaar zit en dat ik ook best wel doorga met proberen te bereiken wat ik wil bereiken. Niet dat dat echt een doel is natuurlijk, we kijken gewoon hoe ver we komen, maar soms zou ik wel willen dat ik het op die manier kon.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:37

toen ik Morrie kocht, had ik de ambitie om endurance te gaan rijden, die doelen heb ik héél snel bij moeten stellen, dat heeft hij echt niet in zich. Toen ik hem kocht, werd er al gezegd dat hij flegmatiek en "scheuerlich" was, dat was het understatement van de eeuw........

Hij is dus te beroerd om een stap te verzetten onder het zadel en héél erg bang voor echt ALLES in het verkeer. Ik heb hem nu 3 jaar en het is niets beter geworden, alleen maar erger, ik rijd nu helemaal niet meer en doe uitsluitend grondwerk volgens parelli.

Ambities heb ik niet meer, ik heb alles gedaan met paarden wat ik zou willen in mijn leven: dressuur, springen, mennen, jagen en nu heb ik een wandel- en graaspaard, wel gepast op mijn leeftijd, vind ik eigenlijk.

Ik heb 27 jaar paard gereden en ik heb het gehad, zo simpel is het. Een stapritje door de polder met 30 graden en stralende zon, maar meer dus niet meer

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:30

xtostarlight schreef:
Ik heb ook vanalles bitloos geprobeerd, hack, halster, touwhalster etc. Dit werkt 1x en hierna loopt ze er evenhard doorheen. Daarom rijd ik nu weer met een bit, hiermee kan ik haar tegen een boom aan sturen als er echt GEEn rem meer opzit. Ik vind dit zo erg om te doen, maar anders is het echt gewoon gevaarlijk soms.

Ik haal even dit fragment eruit. Een hackamore heb ik nog nooit mee gereden, maar een 'gewoon' halster is niet geschikt om mee te rijden en een touwhalster ligt instabiel om het hoofd en dit kan als irritant worden ervaren door het paard en kan (daardoor) ook ruis veroorzaken tussen jou en je paard.
Je zou eens een stabiel bitloos hoofdstel kunnen proberen. Eentje die niet verschuift wanneer je met de teugel iets vraagt en comfortabel om het hoofd van je paard ligt (zachte, hoge neusriem bijv.).
Over de rest wil ik wel met je PB-en; laat me maar weten.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:49

Toen ik Quint kreeg had ik maar 1 ambitie....hem zadelmak proberen te krijgen(dit was nml. niet mogelijk volgens de geleerden).
Toen dit gelukt was(onder heel deskundige begeleiding want ook mij lukte het niet) wilde ik lekker de bossen in recreatief rijden.

Eenmaal zijn vertrouwen gewonnen(heeft even geduurd.... zo een 2 jaar) rijden we overal heen door de bossen van Nederland naar Belgie(woon nml. in bos op de grens).

Inmiddels bitloos en over een tijdje ook boomloos(dit moeten we nog goed oefenen ivm met Quint zijn traumatjes ..heeft hij nog steeds wat moeite met ruitergewicht voelen enz.).

Wat ik nu nog graag zou willen is....
*Een trektocht maken met hem(meerdaags)
*Een clinic doen met hem bij Annemarie V hier op Bokt(o.a werken aan dubbelle longe).
*Zodra de dagen weer langer worden serieus wat aan conditie/lange afstand training doen(ambitie tot endurance niet echt...maar lijkt me wel geweldig dus vandaar)

Maar mijn grootste droom is toch uitgekomen..lekker samen rijden en er allebei verschrikkelijk van genieten maar absoluut niets in competitie verband want dat heb ik gehad

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 00:22

En als je paard door je hulpen heen loopt met een halster zou je kunnen denken aan een roundpen om te oefenen. Die kun je heel makkelijk maken door een stuk van de bak af te zetten en rond te maken met prikpalen. Je paard kan nergens echt heen en je kunt rustig werken aan het geven en blijven herhalen van je hulpen.

xtostarlight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:21

Jovarna schreef:

Ik haal even dit fragment eruit. Een hackamore heb ik nog nooit mee gereden, maar een 'gewoon' halster is niet geschikt om mee te rijden en een touwhalster ligt instabiel om het hoofd en dit kan als irritant worden ervaren door het paard en kan (daardoor) ook ruis veroorzaken tussen jou en je paard.
Je zou eens een stabiel bitloos hoofdstel kunnen proberen. Eentje die niet verschuift wanneer je met de teugel iets vraagt en comfortabel om het hoofd van je paard ligt (zachte, hoge neusriem bijv.).
Over de rest wil ik wel met je PB-en; laat me maar weten.

Het probleem is niet dat ze er niet naar luisterd, het is zo dat ze juist veel beter reageert. Vooral met een simpel stalhalster, ze luisterd wat sturen betreft naar heel lichte hulpen. Het probleem is dat je haar bitloos niet kunt omtrekken, of kan laten zigzaggen over een pad. Ik denk zelf dat dit met een stabiel bitloos hoofdstel ook niet zal gaan. Een sidepull is vrij stabiel, maar ook daar loopt ze keihard door heen.

Verder pb ik je even