osteopaat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

osteopaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 22:30

Andor heeft bezoek gehad van de osteopaat vandaag.
Hij is scheef, was een headshaker en kan niet rechtsom lopen. Reden genoeg om eens naar zijn rug te laten kijken.

Het was koud en we moesten lang wachten. Eindelijk kwam daar, een voor ons onbekende auto, het terrein oprijden.

Martine voelde heel snel langs zijn rug en zei dat er zeker een aantal gebieden waren waaraan gewerkt kon worden.
Met zachte hand duwde en drukte ze wat. Ondertussen vertelde ik dat Erik Laarakker, of liever zijn vriendin Eva Keeman, hem in het vroege voorjaar heeft behandeld en ook heeft gemanipuleerd. Ik zei waar de probleem gebieden zaten: zijn bekken en 1e halswervel.

Het verschil tussen manipuleren haar manier van werken: osteopatie , werd uitvoerig uit de doeken gedaan. Eva en Erik hebben destijds met de hamer flinke meppen op Andor´s rug gegeven. Dit om de wervels te bewerken.
De verschoven 1e halswervel bestond ook niet volgens Martine.

Wat deed ze nu precies: ze was aan het inwerken op het onderhuidse bindweefsel.
Bij de probleem gebieden blokkeerde de wervel om te bewegen. Hierdoor deed ze van alles om de wervel wél aan het bewegen te krijgen. Na zachte soort van massage gaf ze een flinke trilling ,waarvoor Andor ook wegrende.
Als je de wervel neemt, dan heeft hij bij de mens aan het uiteinde een soort van speertje. Bij paarden is deze wel 5 cm lang. Hier werkte ze op in ,met die snelle beweging. Dit om de wervel in bewging te krijgen.
Wat Laarakker met zijn hamer deed, probeerde hij hetzelfde te bewerkstellingen, maar op hardere manier.

Ondertussen waren er allerlei vragen: of hij moeilijk in galop aansprong. "Ja"
Heeft hij voldoende looplust: "ja"
Hoe hou je hem op ratsoen? " Je bedoeld wat hij te eten krijgt?" * Ja* "Eh, hooi en een kwart Equiral Qi."
*hij is te vet, ik moet moeite doen om zijn ribben te voelen* ( verdorie, ik nog ; "ja maar hij loopt altijd buiten en gaat niet op stal en heeft beetje reserve nodig") *geen reactie*

Goed, hij heeft blokkades in zijn 1e halswervel (diegene direct achter zijn oor)
Verder achter zijn schoft, dat verklaart trouwens wel waarom hij ine op zijn rug zo gevoelig werd, en zijn heiligbeen, bovenop zijn billen. Op zijn heiligbeen reageerde hij vrij extreem ,direct wegrennen.
Dit deed hij iedere keer als Martine daar bij in de buurt kwam. Ze gaf ook aan dat hij het al deed wanneer het moeilijk dreigde te worden voor hem en het nog niet was. (Heel herkenbaar in het werken met hem).

Advies was: vooral doorgaan met grondwerk omdat hij nogal dominant kan zijn. (Goh)
Een week rust
Daarna rustig weer oppakken
En na die ene week kán er wat gebeuren bij Andor. Het kan ook 3 weken duren.
Dit moet te zien zijn aan bijv het beter stelling kunnen aannnemen,of in mijn geval het rechtsom willen gaan.
Waarschijnlijk heeft Andor nóg een behandeling nodig, maar dat moeten we over een maand even bespreken.

Ik vond het erg leuk dat ze er was en heb weer gezien dat ook Laarakker niet HET ei van Colombus is. Er zijn echt meedere wegen die naar Rome leiden.

Tanja

Re: osteopaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:31

Klinkt goed AM!
Nu nog afwachten of er werkelijk wat gaat gebeuren over een paar weken, ik ben benieuwd!

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:33

Bij mij is er maandag ook iemand geweest... Wie is er bij jou geweest?

Ik moet deze week oefeningen doen en op een bepaalde manier longeren en maandag komt hij terug...

Mijn paard heeft dan wel wat anders, maar ik ben ook blij dat ik duidelijkheid heb en ben er ook wel even zoet mee

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 11:35

Martine Burgers is geweest.
Dan zou Marielle Kamphorst bij jou geweest moeten zijn, er zijn nl maar 2 osteopaten in NL.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:48

Nee, Gert Jan den Heijer is bij mij geweest, van 'de Vallei' in Woudenberg.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 11:55

http://www.osteopathiepaard.nl/

Hier de site van Martine en Marielle

Volgens Martine zijn er maar 2 osteopaten. Laarakker is ook geen osteopaat, maar kraakt. Dat is een hardere techniek.

Osteopatie drukt heel zachtjes.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:02

Ja, die site ken ik Heb ik toen ook nog op gesnuffeld

Gert Jan is een osteopaat en DA. Hij heeft ook heel zachtjes gedaan, geen geruk, getrek en getimmer.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 12:10

En komt Gert Jan ook aan huis?

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:14

Ja

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:58

Klinkt goed, AM! Hopelijk gaat het snel weer goed met Andor. Ik vind dat manipuleren van de wervels beter als dat geram met die hamers. Maar dat is persoonlijk.

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:03

ik heb ook een osteopaat voor mijn paarje nico speksnijder hij woont in vlaardingen (bij rotterdam)
maar ik hoop dat het senl weer beter gaat met Andor en ik ben benieuwd hoe hij er op reageerd!

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 18:37

dekoezegtboe schreef:
ik heb ook een osteopaat voor mijn paarje nico speksnijder hij woont in vlaardingen (bij rotterdam)
maar ik hoop dat het senl weer beter gaat met Andor en ik ben benieuwd hoe hij er op reageerd!

Dank je wel hoor
Waarom kwam de osteopaat bij jouw paard?

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 18:38

Cookies schreef:
Klinkt goed, AM! Hopelijk gaat het snel weer goed met Andor. Ik vind dat manipuleren van de wervels beter als dat geram met die hamers. Maar dat is persoonlijk.

Nu ik het verschil gezien heb, vind ik dat ook
Destijds vond ik het geweldig dat die hamer dingen voor elkaar kon krijgen. Maar je loopt natuurlijk risico dat je mis mept, omdat het paard opzij stapt ofzo.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:34

Ik werd gewaarschuwd voor de manier waarop bepaalde krakers met de paarden omgaan. Werd me ook bijverteld dat het voor je eigen gemoedsrust misschien prettig is om er niet bij aanwezig te zijn, omdat het echt een naar gehoor en gezicht is.

De osteopaat die bij mij is geweest was echt zó rustig met Quell, terwijl ze echt zo'n zeurmerrie is

Ze vond bepaalde oefeningen aboluut niet fijn en dat liet ze merken ook, maar ja... Zijn weinig andere keuzes.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 19:56

Quellian: waarvoor liet jij de osteopaat komen?

Trouwens ,Andor liep te rennen en te scheuren met de shet door wei. Dus de spierpijn zal best meevallen bij hem.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:14

Nou... Mijn merrie is begin van de zomer ingereden. Daarbij deed ze al regelmatig moeilijk, zoals achteruit lopen en ze accepteerde het bit niet. Na het inrijden ben ik niet fanatiek verdergegaan, vooral omdat ze alleen maar in der achteruit ging en met haar hoofd liep te schudden. Tandarts geweest (wolfskiesje getrokken), nieuw bit en een ander zadel en rijden maar! Ging allemaal goed, totdat we meer van haar gingen vragen (stelling en meer voorwaarts). Merkte zelf al dat ze zo krom was als een hoepel. 1,5 week geleden had ik les en toen zei dat meisje: 'kom er maar af, ik zie het al'. Dus vervolgens Gert Jan gebeld (op haar aanraden).

Ikzelf heb hele rampscenario's in m'n hoofd gehaald en dacht dat het te maken had met een val van 2 jaar geleden, dit is godzijdank uitgesloten.

Nu dus elke dag oefeningen doen (mams gaat mee, want ze slaat me echt haar stal uit), longeren en dan komt hij maandag weer.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 20:18

Sterkte hoor! Maar ik moet Andor een week op rust zetten en jij moet nu al oefeningen doen?

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 21:13

sietske is toen ze 3 was in manege lessen gekomen (haast niet beleerd) dat is natuurlijk nooit goed voor een pony, verder heeft ze een hele vervelende tik om met dr hoofd rond te draaien, daarnaast loopt ze in de bak niet geweldig (geen bakpaard) en galopperen vind ze daar heel moeilijk terwijl ze buiten echt kei hard kan en wil....
dus een hoop redenen.... ik heb eigenlijk nooit echt goed kunnen testen of het echt geholpen heeft.... want niet lang daarna ben ik overgestapt van dressuur naar NH-parelli... maar ik laat hem toch nog een keer komen omdat siets dr ijzers er onder uit zijn gehaald en ze een tijdje scheef heeft gelopen daardoor

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 22:57

Antheman schreef:
Sterkte hoor! Maar ik moet Andor een week op rust zetten en jij moet nu al oefeningen doen?

Ja, haar rugspieren moeten los komen. Dus ik moet er naartoe werken om haar zover te krijgen dat ze met haar neus door het zand kan gaan tijdens het lopen.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 22:59

dekoezegtboe schreef:
sietske is toen ze 3 was in manege lessen gekomen (haast niet beleerd) dat is natuurlijk nooit goed voor een pony, verder heeft ze een hele vervelende tik om met dr hoofd rond te draaien, daarnaast loopt ze in de bak niet geweldig (geen bakpaard) en galopperen vind ze daar heel moeilijk terwijl ze buiten echt kei hard kan en wil....
dus een hoop redenen....
ik heb eigenlijk nooit echt goed kunnen testen of het echt geholpen heeft.... want niet lang daarna ben ik overgestapt van dressuur naar NH-parelli...
maar ik laat hem toch nog een keer komen omdat siets dr ijzers er onder uit zijn gehaald en ze een tijdje scheef heeft gelopen daardoor

Ik snap je geloof ik niet helemaal?
Wat kun je niet testen?

Ik heb ook NH les en doe zelf Parelli, en het is juist heel goed te zien wat Andor allemaal wel en niet kan. Volgende week , of over 2 weken ga ik met mijn lesgever kijken of de moeilijke dingen van Andor nu makkelijker gaan.

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 15:32

ik bedoel dat ik voor dat de osteopaat kwam eigenlijk alleen dressuur deed en nu zijn we nog maar net bezig met parelli en zijn we nog maar net toe aan het rijden dus vandaar we zijn alleen nog maar een beetje aan het stappen en draven en oefenen met focus enzo

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 19:17

dekoezegtboe schreef:
ik bedoel dat ik voor dat de osteopaat kwam eigenlijk alleen dressuur deed en nu zijn we nog maar net bezig met parelli en zijn we nog maar net toe aan het rijden dus vandaar we zijn alleen nog maar een beetje aan het stappen en draven en oefenen met focus enzo

Tijdens grondwerk kun je toch ook heel goed zien of je paard recht loopt of andere kwalen heeft?

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:59

ja dat snap ik wel
maar ik doe nu nooit meer die oefeningen die ik voor de osteopaat deed en dit deed ik nog niet voor dat hij komt maar ze kan wat we nu doen gewoon goed aan

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 21:59

Ik wist geeneens dat er ook osteophaten in nederland zat. 3 of 4 jaar geleden heb ik iemand laten komen uit belgie voor een ataxische verzorghaf.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 22:03

Ik ben eventjes op Andor gaan zitten ,zo´n 10 minuutjes.
We hebben een boswandelingetje gemaakt, en bij een bankje ben ik er even op gekropen. Zijn oortjes stonden er goed op en hij liep prima! Paar passsen gedraafd en daar voelde ik echt niks geks aan hoor.

Dat geeft de burger weer moed!