De 10 belangrijkste eigenschappen van een paardenmens, KFH

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

De 10 belangrijkste eigenschappen van een paardenmens, KFH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 11:15

Ik zit net in mijn nieuwe boek paardenpersoonlijkheden te lezen, geschreven door Hempfling.
Hij gaat in op de 10 belangrijkste eigenschappen van een paardenmens. Hoe denken jullie hier over?

1. bestendigheid: een paardenmens moet volhardend en standvastig zijn. Ware bestendigheid is de volharding die de noodzaak van het innerlijk herkent om die weg vervolgens zonder omwegen te volgen.

2. helderheid: voor het paard betekent dat, dat deze mens niet in de eerste plaats moet denken om zijn eigen plannetjes, niet probeert zijn eigen 'voortuintje' aan te harken, maar juist duidelijk maakt wat de buitenkant en wat de binnenkant is. Die helderheid stelt hem in staat om binnen een grotere, om niet te zeggen grote, samenhang te handelen.

3. gondigheid en diepte:in diepte schuilt het gevaar dat mensen die daarnaar op zoek zijn, zichzelf daarin kunnen verliezen. De grondigheid en diepte waar het paard om vraagt is altijd heel nauw verbonden met geduld.

4. kracht en energie: de aanspraak op de leiding over het paard is vooral gebaseerd op het erkennen en toegeven van je eigen onmacht. Dan kun je kracht en energie voelen.

5. bescheidenheid: inzien dat het resultaat van jouw handelen ook buiten jezelf kan liggen, daar ligt de oorsprong immers ook.

6. rust: blijf jezelf trouw, laat je niet meeslepen met de krachten in ruimte en tijd. Gelijkmoedigheid, maat en tijdloosheid zijn hier de sleutelwoorden.

7. moed: dit heeft niks te maken met domme waaghalzerij, maar met jezelf overwinnen. Angst is gezond, maar je moet in staat zijn om deze angst te overwinnen.

8. vreugde: hier gaat het niet om de wilde feesten en oppervlakkige vrolijkheid, maar om de innerlijke kracht zodat de mens naar buiten toe kalm, vrolijk, vol humor en zachtaardig kan zijn.

9. overgave: dit heeft niks te maken met schijnbare zelfopoffering. Juist hierdoor worden paarden snel agressief. Alleen als je het echt meent, het komt zonder nadenken, van binnenuit, is het goed.

10. vastberadenheid: pas wanneer de mens zichzelf kan zien als een klein onderdeeltje van de schepping, en leeft, zonder zonodig goed te willen zijn, zonder de dood te verdringen en als hij handelt omwille van het handelen en niet om te willen winnen, dan maakt dat hem vastberaden op een manier waar paarden zich zonder aarzelen bij willen aansluiten.

Bron: klaus ferdinand hempfling, paardenpersoonlijkheden, p.52-53

Ik zie dit toch wel als een belangrijk punt in zijn werk, hempfling doet hier een poging om te beschrijven hoe je je als mens moet opstellen, wil je goed met paarden om kunnen gaan.
Natuurlijk heb ik het samengevat en in eigen woorden omschreven, maar ik vind dit toch een hoop duidelijkheid scheppen. Jullie?

djodjodjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 11:21

Ik ben het er helemaal mee eens en vind het een goed iets om naar te streven zeg maar. Even off-topic vind je het boek verder een aanrader? En waar heb je het gekocht, voor hoeveel?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 11:24

Ik vind het een goed boek ja, maar de stijl van hempfling staat niet iedereen aan.
Ik heb hem tweedehands gekocht via internet.

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 09:01

Ik vind het wel duidelijk, maar ook moeilijk te realiseren.
Voordat ik zover ben dat ik dat allemaal kan...
Maar zeg nooit nooit, denk ik dan maar.
Heb je Natuurlijk paardrijden ook?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 09:03

vind het subliem omschreven en buiten kijf enorm waar.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 11:35

dry schreef:
Ik vind het wel duidelijk, maar ook moeilijk te realiseren.
Voordat ik zover ben dat ik dat allemaal kan...
Maar zeg nooit nooit, denk ik dan maar.
Heb je Natuurlijk paardrijden ook?

Ik denk dat het een streven is, maar ook iets wat je in je achterhoofd moet hebben als je met paarden te maken hebt.

Ja, ik heb natuurlijk paardrijden ook. Het boek waar dit uit komt grijpt daar veel op terug.

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:25

Ja, maar ik denk dan dat ik nooit al die punten tegelijk kan zijn en dan voel ik me ergens wel te kort schieten.
'k vind natuurlijk paardrijden trouwens wel iets duidelijker, dat komt denk ik door de oefeningen die erin staan. Het is wat concreter.
Ben je nog van plan om iets met die karaktergroepen te gaan doen of heb je dat al gedaan?
Ik heb het boek al bijna een jaar, maar heb me d'r nog niet aan gewaagd.

Antheman

Re: De 10 belangrijkste eigenschappen van een paardenmens, K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:31

Vrij vertaald komt het voor mij neer op : durf naar jezelf te kijken

Heb ook boeken van hem ,maar bij mij gaan idd mijn nekharen recht overeind staan.
Hij roept iets bij me op, brrr.
En wat zou dát dan over mezelf zeggen?

Achterom

Re: De 10 belangrijkste eigenschappen van een paardenmens, K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 09:40

Antheman schreef:
Vrij vertaald komt het voor mij neer op : durf naar jezelf te kijken

Heb ook boeken van hem ,maar bij mij gaan idd mijn nekharen recht overeind staan.
Hij roept iets bij me op, brrr.
En wat zou dát dan over mezelf zeggen?

Hmmm, dat het tijd wordt om eens een psycholoog te bezoeken als je het echt wilt weten?