natural horsemanship: ervaringen gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dowski

natural horsemanship: ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 13:40

Ik zit erover te denken om met mijn paard natural horsemanship te gaan proberen.

Ik weet dat hier verschillende boeken over zijn, maar ik wou eigenlijk een paar ervaringen horen.
Welk boek had je en wat zijn je ervaringen ermee?

Misschien handig wat info over mijn paardje:
het is een 11,5 jarige ruin, echt karakterpaardje. Op zich wel braaf, maar wil nogal eens zijn zin doordrijven. Op buitenritten kan dit gevaarlijke situaties geven, het komt niet vaak voor, maar als het gebeurt wil ik op de goede manier reageren en het in de hand kunnen houden. Vandaar dat ik een andere aanpak wil proberen.

Jetta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:56

Ik zou er gewoon wat boeken over lezen, bij de bieb halen! Je kan dan kijken welke methode het beste bij jou en je paard past. Er zijn ook heel veel cursussen. Over het algemeen is het zo dat je met gezond verstand en begrip voor het wezen paard een heel eind komt!

gianlucka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:00

Ik heb laatst op Texel een clinic natural horsemanship gedaan.
Je zegt dat ie met buitenritten heel soms zijn zin wil doordrijven en dat je dan op de juiste manier wil kunnen reageren omdat het gevaarlijke situaties kan geven.
Maar natural horsemanship moesten wij naast ons paard doen. Je moest hem bijvoorbeeld omzetten op een bepaalde manier en gebruik maken van de taal van de paarden....
Ik vond het op zich wel grappig om een keer te doen, maar ik zou het in het dagelijks rijden niet gebruik in ieder geval
Misschien is het leuk voor jou om een keer een clinic te doen?!

Groetjes

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:07

VMR -> NA

dorientjuh

Re: natural horsemanship: ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:04

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:06

Tsja, natural horsemanship is iets wat een heel andere manier van omgaan met je paard vraagt. Jij moet in feite ten allen tijde de leiding nemen en houden.
Grondwerk is een manier om de verhoudingen vast te leggen voordat je op je paard stapt.

Er zijn veel verschillende methoden, er is ook veel informatie te vinden op internet en in de bied. De bekendste zijn volgens mij wel die van Emiel Voest, Pat Parelli en Hempfling.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:06

dorientjuh schreef:
Parelli lijkt me het beste, maar dat is wel wat duurder. Kijk ook eens op dit forum: www.naturalhorsemanship.nl .

Waarom zou dit het beste zijn volgens jou?

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:22

VOlgens mij staat hier op Naturals een link met NH boeken.
Ik zou daar lekker eens inneuzen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:29

Ik doe clickertraining .Inge terblinck geeft clinics en heeft er een boek over geschreven. www.cremebrulee.be/inge/
Mijn paard gaat voor het eerst in haar 13-jarige bestaan nu vrijwillig op de trailer.Ook kon ik nooit alleen buiten rijden.Nu lukt het allemaal

Linnie815

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:32

Het boek Paard als Partner beschrijft meerdere visies op NH, deze is dacht ik ook wel bij de bieb verkrijgbaar. Dan kun je zien wat jou het meest aanspreekt.

Zelf heb ik door NH veel geleerd. Eerder had IK een paard. Nu weet ik beetje hoe een paard is, wat die denkt, hoe die dingen uit/zegt, wat zijn natuur is. Daardoor houdt ik nu veel meer rekening met mijn paard. Ik heb dus veel geleerd over het paard zelf en daardoor ben ik ook dingen anders gaan aanpakken. Grondwerk is erg leuk en je legt een goede basis op de grond, die je helpt als je in het zadel zit.

Boek van Inge schijnt idd erg geod te zijn, wil hem zelf ook nog aanschaffen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:53

Nou, omdat de TS nog nooit eerder NH heeft gedaan, dus lijkt mij parelli dan het handigst, omdat dit stap voor stap wordt uitgelegd, bij andere methodes moet je meestal toch een beetje zelf uitvogelen hoe alles precies moet.

hexodrien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 20:14

Bij Emiel Voest een basiscursus volgen is ook erg leerzaam als je net begint, je krijgt gelijk veel persoonlijk advies er wordt specifiek naar je paard gekeken. Ik vind het echt een aanrader.

Dowski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 12:26

Harstikke bedankt voor de fijne reacties. Nu kan ik iets gerichter gaan zoeken!

wendytjeG schreef:
Tsja, natural horsemanship is iets wat een heel andere manier van omgaan met je paard vraagt. Jij moet in feite ten allen tijde de leiding nemen en houden.
Grondwerk is een manier om de verhoudingen vast te leggen voordat je op je paard stapt.

Dit had ik inderdaad begrepen van nh, vandaar dat ik dit wil gaan proberen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:01

dorientjuh schreef:
Nou, omdat de TS nog nooit eerder NH heeft gedaan, dus lijkt mij parelli dan het handigst, omdat dit stap voor stap wordt uitgelegd, bij andere methodes moet je meestal toch een beetje zelf uitvogelen hoe alles precies moet.

Dat ben ik dus niet met je eens.

Parelli heeft het in hapklare brokken ja, maar er zijn er meer die dat doen, zeker als je bereid bent om les te nemen of cursussen of workshops te doen.

Het boekje waar linnie het over heeft, is een heel leuk boekje als instap in de wereld die NH heet
Juist omdat het een inleiding geeft in verschillende methodes.