Hoe te overtuigen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Cindy

Hoe te overtuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 21:48

Ik sprak net een meisje. Ze vertelde dat ze een join-up had gedaan bij haar paard, alleen noemde ze het anders, maar ik maakte uit de beschrijving op dat het een join-up was.

Dit is een deel van haar beschrijving:

a je laat eerst je paard los in de bak (bij jullie dus in e wie alleen oppassen dat ie zn constentratie niet vertliest door te eten) en dan begin je hem dus opte jagen ene beetje en als hij of zij dan haar binnen oortje naar binnen draai zeg je ho en je draait je paard de rug toe als hij of zij dan naar je toe loopt en stil blijft staan voor je beloon je haar en dan loop je zonder haar vast te h

Ik probeerde haar te vertellen dat je niet zomaar wat kunt aanmodderen als je er amper wat vanaf weet. Dat het paard dan een leider zoekt uit angst, inplaats van 'omdat hij haar zo aardig vind' Ze antwoorde hierop, nee hoor, natuurlijk niet! Ze deed immers precies wat ze behoorde te doen. Waarop ik haar weer probeerde uit te leggen: Een paard is geen machine, je stopt er iets in of je doet er iets mee, en ze hoort iets te doen. Begin er niet aan als je niet weet wat je doet. Vertelde ze dat ze dit al eerder had gedaan, ik schrok me dood. Zo veel ervaring met paarden heeft ze niet en verantwoordelijkheidsgevoel al helemaal niet, al klinkt het misschien raar uit mijn mond.

Nee, natuurlijk je bereikt hier heel veel mee, vertrouwen en gehoorzaamheid. En aan een oortje kun je zien wat er zich in een heel paardenlichaam van 600 kilo afspeelt.

Wat ze ook zei, is dat het gewoon longeren zonder longeerlijn is. Vroeg ik aan haar: Heb je weleens gelongeerd, dan? Ja duuuh, was het antwoord. Niet dat ik een expert ben in longeren, zeker niet. Maar dat ik haar heb zien longeren was, het paard een halster omdoen, een lang touw of longeerlijn eraan doen, het paard opjagen met de zweep. Op allerlei dingen letten, maar niet op het paard. Zeggen dat een pony 'niet kan longeren', dat vind ik niet, ik geef liever mijzelf de schuld. Ze zei dat ze het nu wel van iemand had geleerd: een hoofdstel omdoen met een bitstukje eraan. En dan je paard rondjes laten lopen.

En nu is ze dus bezig met allemaal join-ups etc. te doen. Hoe kan ik haar dan vertellen dat dit niet goed is om te doen als je niet weet wat je doet, of moet ik me er niet mee bemoeien?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 11:50

Ik heb geleerd me daar niet mee te bemoeien. Bovendien weet je niet hoe haar paard/pony reageert. Ik jaag Lan ook wel eens door de bak, maar voor ons is het een spelletje geworden. Zij doet dan blije vreugdebokjes en een merrie-ie, we hebben er allebei lol in en Lan is wat van haar energie kwijt. Het is dus maar hoe dat paard reageert. Of dat paard het als een join up beschouwt. Persoonlijk zou ik dát niet zo slim vinden, maar nogmaals: het helpt vaak niet. Hooguit kun je haar uitleggen wat het effect van een joinup is.