Boomloos en trektochten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Boomloos en trektochten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 14:35

Ja weer een topic over boomloos/met boom...

Volgens een zadelmaker die zowel bomen als boomlozen verkoopt zou een boomzadel toch geschikter zijn voor lange (dag)tochten en trektochten omdat de druk beter verdeeld wordt.....

Ik zit met een slecht passend zadel en wil wat anders gaan kopen, met het oog op lange trektochten. Dus ringetjes (bagage), ruimte en comfort voor ruiter en paard zijn de eisen.... Mijn oog is gevallen op een boomloos westernzadel.

Iemand suggesties/ aanbevelingen?

Duhelo

Re: Boomloos en trektochten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:36

kijk eens in de huiskamer, topic van 400 pagina's over boomloosrijden

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 14:37

ja dat zijn er wat veel mijn vraag is wat specifieker, dus

boomloos geschikt voor echt lange tochten...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:40

Ik ga eens meelezen ben benieuwd naar de antwoorden.
Ik denk in principe wel.Als je zadel goed past moet je er toch ook lange tochten mee kunnen maken?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:16

Ik denk dat het van een aantal dingen af hangt... een boomlooszadel is natuurlijk altijd beter dan een slecht passend boomzadel.
Verder hangt het af van hoe zwaar jij bent, hoe jouw paard in elkaar steekt, en welke pad je gebruikt.
Enne, wat versta je onder echt lange tochten?

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 16:20

30 km per dag

ik ben 1.65 en weeg 53 kg meestal paard is een arabje
hij heeft nu drukplekken van een boomzadel en ik baal daarvan...

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:22

Er schijnen mensen te zijn die in ieder geval in de lagere klasses endurance rijden met een boomloos zadel. Dus 30 kilometer zou in principe best moeten kunnen.

Balen zeg van die drukplekken! Ik zou het zadel ongeveer meteen het raam uit gooien

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:03

Er zijn veel mensen in de endurance die met een boomlooszadel rijden hoor! Voor al ook in de hogere klasses. En in Italië (waar de torsion ontwikkeld wordt) laten ze alle zadels eerst door enduranceruiters testen. Dus het kan wel hoor, zeker als je, zoals jij, helemaal niet zwaar bent.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:42

Arabesk schreef:
Ik zit met een slecht passend zadel en wil wat anders gaan kopen, met het oog op lange trektochten. Dus ringetjes (bagage), ruimte en comfort voor ruiter en paard zijn de eisen.... Mijn oog is gevallen op een boomloos westernzadel.

Ik ben op eenzelfde soort zoektocht. Ik heb echter al een boomloze, en wil die vervangen. Niet vanwege drukproblemen, vanwege het feit dat ik liever wat meer beencontact + een andere zithouding wil, zeker voor langere ritten. Los daarvan ben ik er wel van overtuigd dat voor lange stevige ritten een goed boomzadel comfortabeler is voor het paard dan een boomloze.
Ik ben een dikke week terug bij Huertecilla in Spanje het een en ander gaan bijleren en ben sinds nogal wild van de Malibaud zadels die hij gebruikt (verslagje op 'boomloos rijden'). Ik heb het gevoel dat ik na twee jaar eindelijk gevonden heb wat ik zoek, en ga er dit weekend eentje passen op mijn eigen paard.
Maar over boom of boomloos staat echt heel veel info in het huiskamertopic hoor.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:50

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 18:41

Dorientje, nee ik had het over het boomloos rijden topic in de huiskamer (hier op Bokt dus).
En nee het zadel wat je op die website kan zien is niet boomloos (en het is ook geen Malibaud maar een copie). Een boomloos zadel heeft, tja: geen boom. Wat je naar zit te kijken is een zadel dat juist uit bijna alleen maar een boom bestaat.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:02

Boomloostopic op Bokt

Hoi Ara, mijn mening is gekleurd, natuurlijk Maar 30km per dag is geen probleem. Wel opletten, als je bepakking meeneemt, dat dat ook in balans hangt. Leg je verhaal ook eens voor aan Jeddah, die heeft, samen met o.a. sflj, een zadelpas clinic gehad dit weekeinde.

Bandida, een boomzadel moet passen...op alle fronten. Mailibauds worden voor bepaalde types paarden gemaakt en als ik die ruggen zo eens bekijk, passen die zelfs daar niet altijd!
Zitcomfort van boomloos is sterk afhankelijk van merk en type...en of hij bij jou past

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:09

Ben ik het mee eens hoor BZ, het moet wel goed passen (boomzadel).

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:16

Bandida, meestal wordt er alleen naar de pasvorm op de schouder gekeken. Maar dat tussen front en achterzijde het zadel geen paard raakt, wordt vaak over het hoofd gezien. En zelfs al past het in rust, zodra je paard gaat bewegen -zéker als het de achterhand er onder gaat zetten en dan de rug iets boller wordt - past dat boomzadel vaak van geen kant meer! Je ziet westernzadels (daar valt het goed op) die van achteren helemaal van de rug loskomen, dan zit jouw gewicht alleen op die schouder. Dat wippen voorkom je met die V-singelstoten zoals bij een maclellan, maar dan nog...het past alleen in rust.

Maar zoals ik al zei: mijn mening is gekleurd

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:25

Nee hoor, ik vind het goed advies. Een zadel moet inderdaad overal passen en contact houden met het paard in beweging. Zonder singel zelfs.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:59

Arabesk schreef:
ja dat zijn er wat veel mijn vraag is wat specifieker, dus

boomloos geschikt voor echt lange tochten...?

hoe lang?

ik rij met een boomloos western zadel redelijk lange tochten (uurtje of vier minstens) en dat gaat prima.

Kwetal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 10:28

jackie schreef:

hoe lang?

ik rij met een boomloos western zadel redelijk lange tochten (uurtje of vier minstens) en dat gaat prima.

Arabesk schreef:
30 km per dag

@@Jackie - Ben je je Torsion al kwijt????

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 13:44

vraag me af wat dan eigenlijk het bezwaar zou zijn van een boomloos zadel voor lange tochten

Kwetal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:30

Arabesk schreef:
vraag me af wat dan eigenlijk het bezwaar zou zijn van een boomloos zadel voor lange tochten

Geen idee

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:47

de drukverdeling is bij een boomlooszadel meestal niet zo goed als bij een goed passend boomzadel.
nogmaals, kijk eens bij het topic in de huiskamer, daar kun je al je vragen stellen, en zitten er ook experts op dagelijkse basis!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:19

Specifieke vragen kunnen ook best op dit forum worden gesteld, daar is het immers voor.

Veel 'experts' zijn het er over eens dat een boomzadel de druk beter zou verdelen dan een boomloos, maar dan moet het boomzadel dus wel goed passen. Daar zit het probleem vaak

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:42

Een boomloos zadel staat of valt met de pad. Als je een goede pad hebt heb je daarmee al aardig wat druk verdeling.

Het is onmogelijk van te voren te zeggen welk zadel, boomloos of niet, voor jou en je paard geschikt is op trektocht.

Een gewone Western Zadel is in elk geval (meestal) niet geschikt om langdurig op licht te rijden. Op het moment dat je gaat lichtrijden wordt de druk vaak al niet meer verdeeld omdat de achterkant van het zadel wat van de rug komt.

Jossie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 21:25

Ik ken via via iemand die enduranceritten (hogere klasses) maakt met een Barefoot en dat bevalt prima. Zij was alleen niet te spreken over de warmte die het pad met zich meebracht. Hierop heeft zij dan ook iets anders gevonden, ze rijdt zonder pad, maar met inlages. Deze inlages laat ze ergens maken (waar weer ik niet) en zijn van hetzelfde materiaal als hetgeen Barefoot gebruikt, maar dan twee keer zo dik. Hoe ze het een en ander bevestigd weet ik ook niet .

Overigens denk ik ook dat jij met jouw lengte en gewicht best trektochten met een boomlooszadel kan maken, maar met een goed pad/inlages. Ikzelf ben ook niet de grootste/zwaarste (1.54 en 50 kg) en ben wel van plan om Kate in te rijden met mijn Barefoot, maar dan met dubbele inlages vanwege mijn puntkont .

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:35

Ik heb een Torsion met Sympfa-nova onderkant en heb het nog niet voor elkaar kunnen krijgen mijn pony in het zweet te werken onder het zadel, ook al zit ze volop in winter vacht! Dat helpt echt enorm de warmte afdrijven!!
(ik moet er wel bij zeggen dat ik tijdens de winter ook geen harde ritten maak, maar normaal zweette ze wel onder het zadel, nu alleen onder de singel... )

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 00:02

Boomloos en met boom met elkaar vergelijken is als appels en peren.

Boomloos kan geen druk verdelen. Een zadel met boom kan dat wel, maar dan moet het altijd geheel op de rug aansluiten. Ook in beweging! Veel boomzadels passen niet of slecht. Ik zal hier even niet op de verschillende oorzaken hiervan ingaan. Maar als een boomzadel niet geheel aansluit, komt het gewicht van de ruiter op het kleine oppervlak dat wèl op de rug ligt. De druk per cm² is dan zeker onacceptabel hoog.

Een boomloos zadel verdeelt geen druk, kàn dat ook niet. Door de dikke kussens maakt het wel dat de rug beschermd wordt. Vergelijk eens het gevoel als je een kind op schoot hebt, met en zonder kussen onder zijn kont...
Bij een goed boomloos zadel worden de bewegingen van het paard niet belemmerd en de ruiter wordt op de juiste plek van de rug gezet. Die verdeelt zijn gewicht over billen en dijen. Meestal een veel groter oppervlak dan de puntbelasting van een slecht passend zadel.
Van belang zijn idd de pad. De wervelkolom van het paard moet vrij gehouden worden van belasting en tevens een luchtkanaal open houden. Dit wordt bij de meeste boomloze zadels bewerkstelligd door de pad en soms door de constructie van het zadel.
De derde factor in het verhaal is altijd de ruiter. Een hotsende en bonkende ruiter, die continue in onbalans is, werkt niet echt mee aan het welbehagen van het paard. Niet op een boomzadel en zeker niet op een boomloos zadel.
Een paard moet eveneens fysiek in staat zijn een ruiter te dragen. Heeft het paard een rugblessure of andere belemmering, dan zou iedere zadelverkoper moeten adviseren om het paard eerst onbelast te trainen/genezen aleer er gereden kan worden. Bij een boomloos zadel en een goed rijdende ruiter, kunnen de spieren zich makkelijker ontwikkelen dan bij een boomzadel, dat door zijn harde constructie de opbouw van spieren in de weg kan zitten.

Maar een zadel is geen pleister die het euvel even kan weg nemen. Daar zijn meerdere zaken voor nodig.

Goeie grutten...ik geloof dat ik dit verhaal maar ergens moet opslaan en op mijn site moet zetten...