Paard dat niks leuk vindt.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Tiara

Paard dat niks leuk vindt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 16:09

Santos (mijn pony) vind echt niks leuk genoeg om te doen. Echt alles wat ik bedenk.
Zo had ik gister bijvoorbeeld de hele bak volgezet met spullen zoals balkjes en kleden, soort hindernisbaantje. Nou het begint al met het poetsen. Santos die gaat aan het hek trekken om hem open te maken. Dat hindernis baantje vindt ze niks aan maar ze werkt ook niet mee. Moest ik even een balkje goed leggen, dan trekt Santos mij alweer mee naar de bakrand om te gaan eten. Nu vind ik het wel grappig, maar op dat moment zelf echt niet. Al die moeite voor niks.
Het enigste wat ze opzich nog wel leuk vindt is buitenrijden.
Weten jullie dingen te doen? (dus dingen die zelfs Santos leuk vindt )

*grrr.. Santos jij verwend kreng..

lovelynutia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 16:12

rijden zonder teugels en maybe ook zonder beugels laatst gedaan vondt het wel leuk en de paarden ahdden ook een wat anders

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 16:17

Ik rijd heel vaak zonder zadel, maar zonder teugels op Santos rijden wordt denk ik geen succes. Dan wil ze toch alleen maar eten.

Acilon

Re: Paard dat niks leuk vindt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 17:46

mijn paard is net zo

vid alles maar niks en verlaat met tegenzin zijn wei in het begin, of als ik het na het borstelen met het zadel afkom, kijkt hij altijd heel verontwaardigd.

eenmaal van de wei is hij helemaal en blij dat hij mag buitenrijden.. dit is echt het enige wat hij graag doet, ik heb 8 jaar gezocht naar andere leuke spelletjes

hexodrien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:05

Mee wandelen aan de hand en onderweg laten grazen vinden veel paarden leuk.
Loswerken in een kleine bak. Laten stappen, draven en galopperen door jouw lichaamshouding is ook een leuke en goede manier van werken.

_Cindy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 20:36

Negeer slecht gedrag. Waarschijnlijk focus je je teveel op dat je paard het leuk moet vinden en ben je teleurgesteld als dat niet zo is. Misschien heeft je paard juist behoefte aan een leidend persoon. Die uitmaakt wat hij moet doen. Sommige paarden vinden daar rust bij, en vinden het fijn om eens lekker aan het werk gezet te worden (en natuurlijk beloond te worden als het goed gaat) Probeer het eens op een andere manier. Daarbij bedoel ik natuurlijk niet dat je je paard moet gaan straffen, of expres dingen doen waarvan je weet dat hij er een hekel aan heeft. Maar het valt te proberen, en geef niet te snel op. Succes! Wel laten horen of je er wat mee gedaan hebt, he?

Groetjes, Cindy

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 22:24

Misschien is dat het ook wel. Of dat ik gewoon te vaak leuke dingen doe met Santos zodat het niet meer leuk is maar gewoon normaal en dat ik dan niks leukers meer kan bedenken dan het leuke.

Maar eerst nog even rustig aandoen, want Santos is net kreupel geweest.

Isis_Ywen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 00:15

Misschien ken je de theorie van de type paarden. Waar ze verdeeld worden in Hout, Aarde, Water, Metaal en Vuur. Een bepaald voermerk heeft er heel veel aandacht aan besteed een tijdje geleden.
Er zijn ook wel mooie boeken over geschreven; al heb ik er persoonlijk nog niet eentje kunnen vinden die alleen over paarden ging.
De reden dat ik dit nu schrijf is dat je paardje een beetje klinkt als een metaal type. En ik kan me voorstellen dat als je hem beter begrijpt, zijn aard verstaat, dat het dan ook niet meer zo teleurstellend voor je is.
Sommige dingen zijn nu eenmaal onveranderbaar, en dat op zich heeft ook vast een belangrijke reden.

Isis

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 08:56

Ik heb het testje wel eens gedaan, Santos had evenveel metaal als hout kwam uit de test. En dat vond ik ook wel kloppen. Maar ik heb het idee dat Santos wat meetal-achtiger is geworden. Komt denk ik ook doordat ze kreupel/hoefbevangen is geweest en weinig gedaan heeft.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 11:45

Het leuke van die typeringen is dat er vaak ook wordt aangegeven welke activiteiten het beste bij je paard passen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 11:48

ik denk dat ze gewoon pijn heeft gehad, en daardoor niet echt enthousiast overkomt.
Bij de meeste paarden duurt het vrij lang voordat ze spelen met mensen leuk vinden. Ik zou eerst eens proberen wat meer respect te krijgen. Als ze de hele tijd met haar neus in het gras zit, lijkt dat me geen goed punt om mee te beginnen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 11:52

Inderdaad. Als ik wil dat mijn paard zich concentreert op mij, dan mag hij juist niet eten.

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 16:26

Santos mag sowieso niet eten van mij, maar toch doet ze het.
Ik moet er trouwens ook bij zeggen dat Santos gewoon een arrogant paardje is.

Toen ik nog 'gewoon' reed vond Santos het prachtig als we een keertje buiten gingen. Nu doe ik het altijd en vind ze het normaal. Dus misschien dat alles wel te normaal is geworden.

Maar respect krijgen bij Santos is wel een goed begin ja. Ik ben nu zo ongeveer de enigste mens die respect van haar krijgt.
Ze wordt straks ook Natuurlijk Bekapt dus ik hoop dat de hoef/beenproblemen minder snel weer terug komen.

SjilliejJj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:30

mischien kan je er eens mee gaan zwemmen als het weer eens warm is

in het begin zijn ze vaak wat banger maar eenmaal de smaak te pakken willen ze er niet meer uit

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:44

Chestnut schreef:
Ik ben nu zo ongeveer de enigste mens die respect van haar krijgt.

Ehm, sorry, maar dan heeft ze ook geen respect voor jou. Wat grondwerk zou daar verandering in kunnen brengen...

El_vis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:47

wendytjeG schreef:
Chestnut schreef:
Ik ben nu zo ongeveer de enigste mens die respect van haar krijgt.

Ehm, sorry, maar dan heeft ze ook geen respect voor jou. Wat grondwerk zou daar verandering in kunnen brengen...

idd

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 10:54

Chestnut schreef:
Santos (mijn pony) vind echt niks leuk genoeg om te doen. Echt alles wat ik bedenk.
Zo had ik gister bijvoorbeeld de hele bak volgezet met spullen zoals balkjes en kleden, soort hindernisbaantje. Nou het begint al met het poetsen. Santos die gaat aan het hek trekken om hem open te maken. Dat hindernis baantje vindt ze niks aan maar ze werkt ook niet mee. Moest ik even een balkje goed leggen, dan trekt Santos mij alweer mee naar de bakrand om te gaan eten. Nu vind ik het wel grappig, maar op dat moment zelf echt niet. Al die moeite voor niks.
Het enigste wat ze opzich nog wel leuk vindt is buitenrijden.
Weten jullie dingen te doen? (dus dingen die zelfs Santos leuk vindt )

*grrr.. Santos jij verwend kreng..

Staat ze in het land of nog op de wei?

Het kan zijn dat ze gewoon honger heeft en dat ze daardoor afgeleid wordt van het werk en van jou. Misschien is het een idee om eerst een half uurtje ofzo met haar te gaan grazen en daarna pas (rustig) aan het werk te gaan. Probeer het eens en laat weten hoe het is gegaan.

sevke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 15:58

Afwisseling in het werk brengen : bareback rijden (vindt mijn paard zeer leuk !), cavaletti werk, werken aan twee longes, "gewone" grondoefeningen aan het halster, los werken...keus genoeg. Onze paarden doen nooit twee keer na elkaar hetzelfde. Zo blijven ze er plezier in hebben. Maar ja, zoveel paarden, zoveel wensen, nietwaar ?;)

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 19:24

PeruaansePas: Santos staat nog in de wei (dat noem ik altijd het land ) dus honger kan ze eigenlijk niet hebben, aangezien er ook best veel gras nog staat. Maar misschie vindt Santos het wel een keer leuk om te gaan wandelen en dat ze dan mag grazen. Van mij mag ze sowieso nooit eten als we bezig zijn ergens mee, dus misschien vindt Santos dat wel leuk.

wendytjeG: Ik doe vaak grondwerk, en ik vind dat ze genoeg respect voor me heeft, alleen af en toe moet ze even weten wie de baas is.

sevke: Er staan wel wat leuke dingen bij!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 17:21

Het lijkt em als ik je verhaal lees niet zozeer dat ej paard niks leuk vind maar dat ie gewoon dominant is. Hij wil immers in alles bepalen hoe en wanneer hij ergens zin in heeft. Je zal merken als je de leider bent over je paard dat hij vanuit respect meer aandacht voor je heeft en zich gewoon als een deel van jouw "kudde" gaat gedragen en zodoende aan dingen meedoet en plezier krijgt in het werk.

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 16:24

Fellor schreef:
Het lijkt em als ik je verhaal lees niet zozeer dat ej paard niks leuk vind maar dat ie gewoon dominant is. Hij wil immers in alles bepalen hoe en wanneer hij ergens zin in heeft. Je zal merken als je de leider bent over je paard dat hij vanuit respect meer aandacht voor je heeft en zich gewoon als een deel van jouw "kudde" gaat gedragen en zodoende aan dingen meedoet en plezier krijgt in het werk.

Weetje, ik den dat je gelijk hebt!

Laatst heb ik samen met Santos en Lady gewandeld. Dat vond Santos heel leuk! Ze ging zich een beetje als voorbeeldpaardje gedragen. Dus ze ging niet eten en zo, leuk meelopen.