met welke oefeningen houden de naturals hun paard soepel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

met welke oefeningen houden de naturals hun paard soepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 10:05

HOi,

Ik heb een hele stijve Merens die ook nog eens scheef is.
Hij vindt rechtsom lopen uitermate moeilijk.

Nu heb ik een lesgever en het eerste wat ik moest doen ,waren mijn teugels een meter korter maken

Nn draai ik veel voltes beide kanten op, slangevoltes etc. Verder doe ik veel zijwaartste oefeningen ,vanuit de Parelli geleerd.

Wat doen jullie als NH ers, om je paard soepel te houden?
Ik zoek oefeningetjes en wil graag de kunst bij jullie afkijken.

spyro

Re: met welke oefeningen houden de naturals hun paard soepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 10:46

Ik probeer mijn paard soepel te houden door veel slangenvoltes te rijden, goede warming up en down, inbuigoefeningen van de hals en achterhand op de grond, masseer zijn lichaam weleens voor het rijden en ik schakel veel in het rijtempo.

Verder heb ik bij mijn pony echt gemerkt dat wanneer hij het werk niet helemaal leuk vindt hij zich eerder gaat verkrampen.
Dus ik probeer het werk leuk te houden. Mijn pony vindt het erg leuk om buitenritten te maken dus dat doen we dan regelmatig.

Ook rijd ik mijn pony in het begin met een losse teugel om even warm te lopen en daarna pak ik hem tussendoor even op. Ik rijd hem dan rond en stel hem tussendoor ook laag in.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 10:52

Dank je Spyro.

Meestal doe ik de ene dag grondoefeningen en idd ook veel inbuigen en de dag erna op het paard rijden en dan vraag ik ook wel inbuigen.

Schakelen doe ik eigenlijk niet ,zal ik ook eens inbouwen!

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:14

Om mijn paard soepel te houden (ehhh, krijgen...) volg ik sinds kort lessen van Wim Vonck. Hij heeft zowel les in grondwerk als rijden. Allemaal gebaseerd op de NH-principes, maar het gaat allemaal net wat verder dan alleen de uitvoering, namelijk ook de manier WAAROP je paard loopt. (dus niet alleen DAT hij draaft op de cirkel, maar juist met stelling/buiging en een swingende rug).
En dat is nog best moeilijk!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:18

Misschien is werken aan de lange lijnen ook een idee? Daar kun je echt heel ver mee komen.

Schakelen is uiteraard ook belangrijk, daar kun je mee bereiken dat het paard meer gaat dragen, een belangrijk onderdeel van de training

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 11:32

Ik heb nu les van een ISPH dame. Ik zoek echt specifiek naar oefeningetjes gericht TE paard.

Zou best wel een les willen van Wim Vonk, maar heb geen vervoer. Misschien kom ik wel de 26 ste kijken.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 16:50

laterale gangen. Zij gangen. Stelling naar buiten en kont naar buiten in galop. Flexen (neus naar mijn knie vragen).

Isis_Ywen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 17:12

Ongeveer van alles. Ik zou zeggen laat je fantasie de loop. Als basisregel kan je aanhouden dat je goed gebruik maakt van de hoeken, dat scheelt al een bom duiten!

Isis

p.s Waarom wilde je instructrice dat je teugels korten gingen?

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 19:27

Isis_Ywen schreef:
p.s Waarom wilde je instructrice dat je teugels korten gingen?

Om contact te maken en houden. Dit paard vraagt om het contact zei ze.

Ik heb voor t eerst een bak, dus weet me geen raad

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:49

Voor het los houden en krijgen van het paard is voornamelijk de buiging van de rug belangrijk.

De hals kan zonder problemen in beweging de schouder raken zonder ook maar te buigen in het lichaam. Nog sterker hoe sterker de buiging van de hals, hoe minder het in het lichaam buigt. Vergelijkbaar van het te sterk buigen van een zweep.

Wil je het paard los houden dan moet er altijd een vloeiende lijn zijn van staart tot tussen de oren. Vandaaruit kun je de holle zijde laten aanspannen vanuit de achterhand en het paard dus sterker laten verzamelen voornamelijk met het binnenachterbeen.

Voor het los houden en krijgen van je paard is evenwicht en daardoor ontspanning heel erg belangrijk. Een scheef paard kan zich niet volledig ontspannen en zou dan ook niet makkelijk los te trainen zijn. Het houd zijn lichaam namelijk vast uit noodzaak waardoor de flexibelheid van de spieren heel sterk verminderd.

Oefeningen waarbij gelijkmatige buiging in het lichaam word gevraagt zijn de los maak oefeningen. Teugels heb je hiervoor nagenoeg niet nodig en zijn naar mijn mening eerder schadelijk. Het paard moet instaat worden gesteld om zich zelf te dragen en met teugel contact is dat een heel wat langere weg dan zonder.
Dit geld zowel op de grond als onder het zadel. Pas wanneer het paard op de grond recht en los is kan het pas worden verlangt onder het zadel.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:13

Antheman schreef:

Om contact te maken en houden.

Wat een klets. Je hebt toch contact met been, zit, stem en af en toe het opnemen van de teugels. Dan heb je nog teugels tegen en van de hals. Contact genoeg zonder korte teugels lijkt me.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 20:31

Leuk Josien, maar hoe?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:37

Met een goede dressuurles

Josien beschrijft hier volgens mij de klassieke dressuur

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:40

Ze beschrijft ook de basis van klassiek western.
Ofwel gewoon de basis van een goedgereden, rechtgericht soepel paard. Geldt voor alle disciplines

Pas later ga je verschillen zien tussen western en dressuur. Licht contact met de mond bij dressuur en meer verheven verzameling. Keertwending (achter blijft lopen) of spin bij western (spilbeen blijft staan). Western vraagt meer een gedragen verzameling met lange hals en op één hand gereden worden, maar een slidingstop moet je ríjden, de voorkant moet immers doorlopen als de achterkant glijdt en dat kan niet door aan het bit te hangen. Dus met je zit. Net zoals je overgangen in de dressuur rijdt

josien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:41

Bij welke oefeningen heb je buiging in het lichaam. Oké even een paar: wending om voor en achterhand, schoudervoor en schouderbinnenwaarts, travers enz enz.

Deze oefeningen zijn zowel aan de hand als onder het zadel te doen. Wat ik zelf onder het zadel een hele goede oefening is van de schouderbinnenwaarts naar traver. Juist steeds de tegenovergestelde buiging in een vloeiende beweging is heel goed om het paard los en ontspannen te krijgen en te houden.

Hoe deze oefeningen qua hulpen is een te lang verhaal en daarbij zonder visuele ondersteuning zeer moeilijk begrijpbaar.

josien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:46

Ik zie nu nog andere reactie op mijn antwoord.

Tja of het klassieke dressuur is maakt mij geheel niet uit. Ervaring en gevoel. Wat is goed voor het paard, wat ving het paard er zelf van en vandaaruit verder gaan denken.

Ik werk heel veel met zijgangen enz om het paard los en sterk te maken, maar ook om het leren zijn zwaartepunt naar achteren te verplaatsen. Dus kortom om het paard optimaal mij te laten dragen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:46

Anya schreef:
Ze beschrijft ook de basis van klassiek western.
Ofwel gewoon de basis van een goedgereden, rechtgericht soepel paard. Geldt voor alle disciplines

Pas later ga je verschillen zien tussen western en dressuur. Licht contact met de mond bij dressuur en meer verheven verzameling. Keertwending (achter blijft lopen) of spin (spil been blijft staan). Western vraag meer een gedragen verzameling en op één hand gereden worden, maar een slidingstop moet je ríjden, de voorkant moet immers doorlopen als de achterkant glijdt en dat kan niet door aan het bit te hangen. Dus met je zit. Net zoals je overgangen in de dressuur rijdt

Ik vond de eerste keer dat ik reining zag, dat het soms verdacht veel op een dressuurproef lijkt.
De oefeningen en beheersing van het paard die gevraagd worden zijn niet mals...

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 20:58

josien schreef:
Bij welke oefeningen heb je buiging in het lichaam. Oké even een paar: wending om voor en achterhand, schoudervoor en schouderbinnenwaarts, travers enz enz.

Daar heb ik wat aan!

Ik heb nooit gedressuurd met betreffende paard. Hij kan nu zijwaarts lopen ,dankzij Parelli, dat vind ik al heel wat! Van de week heb ik wijken gedaan en dat lukte! Ikke trots

Wendingen om de voorhand kan ik wel vanaf de grond, heb ik óp t zadel vd week geprobeerd, maar het lukte niet direct. En daarbij ging het wijken voor de eerste keer ,dus daar was ik al zeer tevreden over!
Dit is een kilometer vreter en nu wil ik dat wat verantwoorder gaan doen.

Schoudervoor lukt 2 pasjes.

Ik merk dat ik wel op de goede weg zit. De dingen die ik oefen, zijn dus wel heel goed voor het rechtrichten en soepeler maken.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 21:01

Probeer anders eens een grote volte steeds kleiner te rijden en vervolgens weer naar buiten te rijden. Je rijdt dan een soort spiralen. Je kunt dan vervolgens de schouder wat naar binnen zetten, of zijn kont. Vind ik zelf altijd een fijne oefening.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 21:04

wendytjeG schreef:
Probeer anders eens een grote volte steeds kleiner te rijden en vervolgens weer naar buiten te rijden. Je rijdt dan een soort spiralen. Je kunt dan vervolgens de schouder wat naar binnen zetten, of zijn kont. Vind ik zelf altijd een fijne oefening.

Das te hoog gegrepen Andor kan een grote volte rechtsom nog niet goed.
Dat oefen ik dus. Linksom lukt het hem wel en slingeren we alle mogelijke bochten om. Dus in elke hoek een bochtje, pardon ,volte, veel slangevoltes etc.

Hij krijgt 22 nov een osteopaat op bezoek,omdat hij zo scheef is. En eind vd winter vorig jaar is hij ook door Laarakker behandeld geweest en de nodige keren gekraakt. Dat mag nu wel wéér en daarbij dus dressuur matig rijden.

josien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 21:05

Wijken van parelli heeft niet zo heel veel met gymnatiseren te maken. Let op dat het paard ook echt zijn rug buigt. Kan je het moeilijk zien dan kan je met vingerverf de ruggegraad een kleur geven zodat het meer opvalt.

De oefeningen die ik zij kan het paard ook met rechte rug doen, dus goed kijken.

Osteopaat is goed, maar let wel dat je bewust traind daarna anders kan je hem elk jaar laten nakijken.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 21:08

Ik wijk voor de kuit Josien en daarnaast doe ik zijwaarts lopen wat ik heb geleerd mbv Parelli.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 21:33

Daar is niks mis mee maar is geen gymnatiserende werking omdat het paard niet dragend gebogen word.
Daarbij als je wijken voor de kuit op de parelli manier doet dan is het meer vallend opzij gaan dan zijn binnenachterbeen dragend onder zetten en daardoor rond worden in zijn lichaam.

Voor de buiging in het lichaam is het binnenachterbeen de belangrijkste schakel. Als deze niet onder het lichaam word gezet dan is er geen buiging in het lichaam. Met onder bedoel ik onder het zwaartepunt. Het paard behoort op een kleiner steunvlak te gaan.

Afbeelding
Hier mijn hengst in de wending om de voorhand vanuit de schouderbinnenwaarts. Wat je ziet is een gelijkmatige buiging van het lichaam, het lichaam is geheel rond en het binnenachterbeen word sterk onder gezet. Eigenlijk te kort en te scherp waardoor dragen veel zwaarder en dus moeilijker word, maar geeft een mooi idee.

Als je kijkt op mijn site bij Maandboek Pablo dan vind je zijn gehele ontwikkeling. Kan je een idee krijgen hoe gymnatiseren zoals ik bedoel in zijn werk gaat.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 21:53

josien , dit is allemaal erg leuk, maar ik denk niet dat Antheman hier veel aan heeft. zij heeft wat simpelere oefeningen nodig (niet rot bedoeld AM!!)

AM: weet je wat de "one rein stop" is? binnenteugel oppakken en paard zijn hoofd naar je been toe buigen. oefenen op beide handen eerst in stilstand, dan vanuit de stap, daarna de draf en als laatste de galop.

dat is de basis oefening waarop je alle andere dingen opbouwt. heeft gelijk de voordeel dat je paard never nooit meer met je aan de kletter kan.

josien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 22:23

Jackie de oefening op de foto is een van de makkelijkste oefeningen. Daarbij ging het er niet om welke oefeningen ze doet, maar dat ze begrijpt wat het lichaam moet doen.