N-H staat dichter bij het paard???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

arans

N-H staat dichter bij het paard???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 19:20

staat n-h dichter bij het paard?? omdat je daarbij "anders" met je paard omgaat??? ik vind eigelijk wel een beetje maar ik wou graagb julliej meening weten

ik wil hier niet mee zeggen dat iedereen aan NH moet doen hoor , maar ik wou weten wat juliej daar eigelijk van vinden??

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 17:27

Ja, anders heette het toch ook geen Natural Horsemanship?
Je gaat op een natuurlijke wijze met je paard om, dus zoals ze zelf ook met elkaar omgaan.
Jij snapt je paard beter en je paard snapt jou beter, ik vind dus wel dat je dichter bij je paard staat.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:18

Omdat je je verdiept in hoe een paard in elkaar zit, denk ik inderdaad dat NH dichter bij het paard staat dan sommige andere omgangsmethoden ja

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 22:08

jah maae ik wil eigelijk ook wel de meening weten van wat sport ruiters die d'r niet aan doen.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 10:05

dan zit je hier verkeerd, sportruiters zullen niet lezen bij "naturals" .....

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 10:09

Dus omdat de NH-ers aan "Natural Horsemanship" doen, is het meteen vriendelijker dan de traditionele methode? Dus zonder touwhalster en carrotstick ben je niet op een paardvriendelijke manier met je paard bezig? Kom op zeg, ik ken traditionele ruiters die heel goed doorhebben hoe een paard in elkaar zit en ze ook daarnaar behandelen. Ik durf zelfs te beweren dat mensen NH nodig hebben als leiddraad voor het omgaan met paarden. Omdat ze gewoon niet weten hoe het paard in elkaar steekt en ze het voorgekauwd moeten krijgen.

En nu jij weer....

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 10:27

neej dat zeg ik niet, maar je doet meer om je paard te begrijpen. En ookal doe je niet aan NH je kan bent toch heel veel met je paard bezig zijn.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 13:58

Ik zal mij als sportruiter eens in het hol van de leeuw wagen

Ik vind eigenlijk dat de manier waarop een deskundige sportruiter, een oude boer met gezond boerenverstand en een kundige NH-er met paarden omgaan niet zo ver uit elkaar liggen.

Wat ik bij sommige NH-ers mis is het element dominantie over het paard, sommige mensen beginnen eraan om hun paard hun beste vriendje te maken en eindigen met een paard wat bovenop ze springt, maar dat reken ik NH niet aan. Daar wordt ook uitgegaan van dominantie, je neemt immers de rol van de leidende hengst en de alfamerrie over. Daar tegenover staan de te veeleisende sportruiter en de onbehouwen boer die evenmin kijken naar hun paard, maar die mensen bedoel ik dus niet.

En wat ik zeer storend vind aan sommige NH-ers, maar dat ligt ook al niet aan NH op zich, is dat sommigen het gevoel hebben dat ze het wiel hebben uitgevonden en iedereen die niet aan NH doet bezig is met zijn paard te mishandelen en verpesten. Gelukkig zijn er ook veel NH-ers die inzien dat het allemaal veel raakvlakken heeft. Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij het onderschrift NH hier op Bokt mijn haren al overeind voel gaan want 9 op 10 heb ik er weer een van het verkeerde type te pakken

Ik vind dus helemaal niet dat NH-ers zoveel anders met hun paarden omgaan, ook niet dat ze hun paard beter begrijpen oid. Iedereen die veel met paarden omgaat en durft te kijken naar zijn paard kan een paard begrijpen en voor mij hoeft daar echt niet gelijk het etiket NH op.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 17:39

Ik kan me eigenlijk wel vinden in het verhaal van Urielle

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:27

Nee. Ik denk niet dat NH dichter bij het paard staat als andere methoden. In principe is alles wat wij met paarden doen 'niet natural'. Ik ken geen wild paard (behalve in penny-boekjes) dat spontaan op mensen afkomt en communiceert dat hij je wel leuk vindt en je graag op zijn rug wil hebben. Das hoe dan ook niet natural.

Ik ken NH-mensen die ik op geen twee kilometer afstand bij mijn paard wil hebben, omdat ze namelijk niet communiceren met mijn paard op een wijze die mij aanstaat. Ik ken ook gewone ruiters die meer traditionele methoden gebruiken waarvoor dat geldt.

Maar aan de andere kant laat ik aan sommige 'traditionele boeren' mijn paard graag over. Omdat zij wel op een wijze met mijn paard omgaan waar ik me in kan vinden. En de moeite nemen om naar haar en haar specifieke dingetjes te kijken en daar mee om weten te gaan. Dat laatste vind ik dichtbij paarden staan. Niet de methodiek. Dat is maar een kapstok.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:28

Idd Anya & Urielle. Zelf ben ik een beetje met Parelli bezig zoals de 7 games enzo maar eigenlijk ga ik met mijn vz-paarden om op de manier die ik wil. Dus niet vanuit een speciale methode/techniek maar een beetje van wat mijn gevoel me ingeeft en vaak zit dat wel goed. De NH-ers die beweren dat mensen die met bit rijden hun paard verpesten moet ik idd ook niet. Maar dit zijn dan ook denk ik degenen die niet weten waar ze over praten volgens mij. Een keer heb ik een leuk gesprek gehad met een man die bij Parelli heeft gestudeert en die zei dat men begon met touwhalster en dat het einddoel toch een bit is maar dat terzijde. Ik denk niet dat je speciaal natural moet zijn om je paard te kunnen begrijpen, dat komt bij de meeste mensen denk ik wel met tijd en geduld. Dan kan je, van welke tak dan ook, zien wat er in jou paard omgaat en voel je zelf wel aan hoe je op zoiets moet reageren. Natuurlijk zijn er lomperikken die dat niet zien aan hun paard en keihard doorgaan, maar helaas is aan dat soort mensen niets te doen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 23:05

Fijn om te lezen dat er hier toch zo positief gereageerd wordt, was al bang voor een meute woedende NH-ers vanwege mijn post

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 00:29

Er zijn ook onder de NH-ers heel veel verschillende meningen. Ik rij bijvoorbeeld wedstrijden. Met een volgens sommige mensen gruwelijk scherp inwerkend bit (een stang met shanks). Ik rij western. Dus mijn doel is om met zo min mogelijk teugeldruk te rijden. Als ik de teugels optil (dus nog voor ze strak staan) kantelt het bit immers al in de mond van mijn paard. Dus je moet wel weten waar je mee rijdt. Ik heb gelukkig een instructrice die mij onmiddellijk de teugels afpakt als ik zit te rukken en plukken. Ik mag de les dan verder op een halstertje uit rijden

Ik ben zeer geinteresseerd in NH. Ik heb ook een groot deel van het Parelli programma geadopteerd. Maar zeker niet in de volgorde van Parelli en zeker niet alle onderdelen. Maar er zijn oefeningen waar je als sportruiter heel veel aan hebt en die ook gewoon erg leuk zijn om te doen.

En ik vind veel interessant om te bekijken. Onder het motto onderzoek alles en behoudt het goede (tenminste dat wat voor jou werkt).

Toch zie ik ook wel sportruiters en recreatieruiters én NH-ers vreselijke dingen doen met hun paarden. Of er staan geweldig onopgevoede monsters door hun heel lieve baasjes heen te lopen. Van die paarden die met een beetje pech later onhandelbaar worden en via een handelaar ver voor hun tijd bij manege stegeman eindigen. Als NH volgens een bepaalde methodiek daar een beetje bij kan helpen (al is het maar doordat sommige mensen een aanknopingspunt krijgen om met hun paard om te gaan) dan vind ik dat al dikke winst. Weer een paard gered van een al te lieve of onwetende of zonder duidelijke reden schoppende eigenaar...

Cassidy

Re: N-H staat dichter bij het paard???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 00:42

arans schreef:
staat n-h dichter bij het paard?? omdat je daarbij "anders" met je paard omgaat??? ik vind eigelijk wel een beetje maar ik wou graagb julliej meening weten

arans schreef:
neej dat zeg ik niet, maar je doet meer om je paard te begrijpen. En ookal doe je niet aan NH je kan best toch heel veel met je paard bezig zijn.

Dus spreek je jezelf met dit antwoord zelf tegen. Waarom ben je met NH automatisch meer bezig om je paard te begrijpen? Waar leid jij uit af dat je meer (en let wel, meer betekend niet meteen correct) met je paard bezig bent?

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 09:53

Ik en het wel eens met de meeste mensen hier. Veel traditionele ruiters kunnen ook prima met hun paard omgaan.

En er bestaan ook mensen die zeggen dat ze aan nh doen maar eigenlijk helemaal niet naar hun paard luisteren.

Ik denk toch dat het in sommige gevallen goed kan zijn om nét even iets ander te doen dan je gewend bent. Ik bedoel, mensen zijn nou eenmaal geen paarden en gedragen zich ook niet zo. Meestal is dat geen probleem, maar soms kan het helpen nét even wat meer je best te doen om toch paards over te komen.

Een paard bijvoorbeeld, dat extreem angstig is, kan met de methodes van nh geholpen worden. Maar dan nóg moet het wel de juiste persoon zijn die dit uitvoert. Sommige mensen vind ik van nature niet geschikt om met paarden om te gaan.

En sommige mensen kunnen juist perfect met paarden omgaan terwijl je dat niet zou zeggen. Een boer hier in de buurt bijv. heeft vreselijk veel pony's, verzorgt ze niet even best, máar hij kan er wel goed mee omgaan. Hij fietst gewoon over de weg met een paard dat door anderen als extreem bang gezien word..

Kortom, ik weet het ook allemaal niet. 'K weet alleen dat ik het een leuke uitdaging vind om te parelliën, en dat het "werkt".

Tanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:34

Urielle schreef:
Fijn om te lezen dat er hier toch zo positief gereageerd wordt, was al bang voor een meute woedende NH-ers vanwege mijn post

Absoluut niet!
Sterker nog, ik ben het vollédig met je eens!
Ik ben een soort van NH-er, geen sportruiter maar meer van het hobbel soort Pak van vele methodes van alles mee en zit dus niet aan 1 enkele methode vast.
NH vind ik persoonlijk nogal uitgebreid en niet zomaar even samen te vatten.
Iedereen die goed kijkt naar zijn/haar paard en ook moeite doet om het paard te begrijpen is imo een soort van natural bezig en dat kan ook gewoon een sportruiter zijn hoor, ik zou niet weten waarom niet.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 14:05

hey hey

ik wou even reageren op Urielle. zei schreef namelijk : Daar wordt ook uitgegaan van dominantie, je neemt immers de rol van de leidende hengst en de alfamerrie over. dit is niet waar! want de merrie is leidend in een kudde en de hengst drijvend!!

goed dit geeft al aan dat je er eigenlijk helemaal nisk van weet dat geeft natuurlijk niet!! het zit namelijk zo: je zorgt dat je de leider bent over je paard op een manier dat je paar d je respecteerd!. dus zonder slaan enz. en dat hij je zodanig respecteerd dat hij voor je uitkijkt en dingen voor je wil doen. dit komt terug in het rijden. ik rij zelf dressuur en het ging echt veel beter nu ik bezig ben in de nh. ik raad het ook echt iedereen aan.
alleen let op!! begin nooit aan nh al sje neit iemand die proffesioneel is hebt. zoek altijd iemand die is afgestudeerd want soms kan het heel gevaarlijk zijn. en dat is meestal al sje niet begrijpt wat je paard tegen JOU wil zeggen. of als je denkt dat je het goed doet maar je eigenlijk iets doet waar je paard helemaal van in de war kan raken

let dus goed op. voor de rest heel veel plezier in de NH!!!

groetjes Navanja

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 14:11

Hoe vaak zie je niet dat mensen de theorie niet weten maar het in praktijk wel goed doen?
Dus Navanja, heeft iemand die het goed doet, uit instinct of uit ervaring, er per definitie geen kaas van gegeten?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 15:15

Navanja schreef:
goed dit geeft al aan dat je er eigenlijk helemaal nisk van weet dat geeft natuurlijk niet!!

Sorry Navanja maar ik vind dit wel erg kort door de bocht hoor......

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 23:11

The proof of the pudding is in the eating...
Navanja.. ik ken mensen die ieder NH-boekje van buiten kennen en er niks van bakken. Ik ken mensen die NH allemaal onzin vinden en desondanks heel natural met hun paard(en) omgaan. Kortom: ik denk dat je ongelijk hebt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:25

Navanja schreef:
het zit namelijk zo: je zorgt dat je de leider bent over je paard op een manier dat je paar d je respecteerd!. dus zonder slaan enz.

Dit is niet waar, als het moet mag er best geslagen worden.
Dat is ook zo'n eeuwig misverstand... omdat je bezig bent met NH, betekent niet dat je een doetje moet worden!

Shetfan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:12

Daar ben ik het mee eens. Ik kan mijn tinker echt niet overtuigen van mijn leiderschap als ik het hem niet af en toe laat voelen.

Wel is het zo dat ik hem nooit " straf" . Als hij bijv. bijt. sla ik niet maar block ik. Ik steek gewoon een elleboog uit. " ja oeps sorry, daar zat mijn elleboog".
En als hij niet aan de kant wil, voelt hij uiteindelijk wel dat het toch beter is wel aan de kant te gaan. Het verschil met, tsjah, sommige andere mensen, is dat ik nooit echt boos wordt. Ik kan wel heel duidelijk en snel zijn en soms gesfrustreerd, maar dan loop ik gewoon even weg, daar hoeft mijn pony niet de dupe van te worden.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:35

Ach, in de kudde gaat het ook allemaal niet zonder slag of stoot hoor, ik kan aan mijn knollies precies zien wie er nu weer de leider van zijn troon af heeft willen stoten bulten en wondjes zijn heel normaal

Ik deel zelf af en toe ook nog wel eens een knal uit, maar alleen als het echt nodig is, 1e waarschuwing, nee niet doen alleen op stem, 2e met erg veel lichaamstaal, dat is meestal genoeg maar er zit er nog wel eens 1 tussen die daar op dat moment niet genoeg aan heeft, tja......dan krijgt hij hem ook hoor

leaapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:42

hoi ik ben met mijn shet nu ook bezig met een soort nh tenminste ik probeer er iets van te maken en het gaat super naar mijn gevoel is dat nou verkeerd dan we hebben er allebij lol in soms zijn we meer aan het dollen dan oefenen maar daar leren we ook allebij van want ik blijf toch de baas en dat weet ze is dit fout of schadelijk voor de pony dan??

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 22:40

Navanja schreef:
hey hey

ik wou even reageren op Urielle. zei schreef namelijk : Daar wordt ook uitgegaan van dominantie, je neemt immers de rol van de leidende hengst en de alfamerrie over. dit is niet waar! want de merrie is leidend in een kudde en de hengst drijvend!!

goed dit geeft al aan dat je er eigenlijk helemaal nisk van weet dat geeft natuurlijk niet!! het zit namelijk zo: je zorgt dat je de leider bent over je paard op een manier dat je paar d je respecteerd!. dus zonder slaan enz. en dat hij je zodanig respecteerd dat hij voor je uitkijkt en dingen voor je wil doen.

Dank je wel voor je goed bedoelde uitleg, maar ik weet dat de merrie leidt en de hengst drijft hoor, zit niet voor niks een hele tijd in de paardensport Ik zet 'de leidende hengst' neer omdat jou wellicht wel bekend is dat niet-dominante hengsten in de kudde mogen blijven zolang ze geen aanspraak maken op de hoofdpositie en de merries

Maarre... ik weet niet in welke variant van NH jij zit, maar ik ken dus andere schijnbaar want er wordt nog steeds vanuit gegaan dat je ergens fysieke consequenties legt (noem maar Godfather of Horsewhispering Monty Roberts die bij het wegdrijven van een paard bij de joinup als het niet wil wijken voor lichaamstaal met het touw tegen het lijf tikt bijv.)

Maar goed, ik ga geen discussie aan over NH, ben en blijf gewoon nou eenmaal een dressuurmuts. De mening van een sportruiter werd gevraagd en aangezien ik te nieuwsgierig ben om niet te willen weten wat er op verschillende fora gebeurd dus even een reactie van mij.