Pony mist maatje?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Pony mist maatje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 20:40

Hallo,

Een tijdje geleden had ik voor mijn pony een maatje gekocht, een shetlander merrie. Mijn merrie stond hiervoor eventjes alleen en werd daarna nog achterna gezeten/ getreiterd door 2 paarden waar ze bij stond. De shetlander overleed en mijn merrie heeft nog een behoorlijke tijd naar haar lopen zoeken, gillend en rennend door de wei.

Sindsdien gaat het rijden een stuk slechter, kuren die ze voorheen al had, lijken weer terug te komen.
Ze stond weer alleen, we zijn toen verhuisd naar een andere stal, hier heeft ze genoeg paarden/ pony's om haar heen, dus ik zou zeggen weer een maatje.

Al moet ik wel zeggen dat ze met deze pony's anders staat dan toen met mijn shetlander. (de shet stond pas 2 weken bij haar, maar wel dag en nacht waren ze samen) (ze overleed op 11 september)

Kan het zo zijn, dat mijn pony nog steeds haar 'oude' weide/stal-maatje mist? En dat dit een reden kan zijn, samen met het verhuizen naar een nieuwe stal dat het rijden behoorlijk verslechterd?

Ik zou dit op willen lossen maar ik heb geen idee hoe, ik dring niet door tot mijn pony, ze gaat een compleet eigen weg. Dit wilde ik oplossen aan de hand van NH. Maar wat kan ik hiermee het beste doen?

Alvast bedankt!

Marchador

Re: Pony mist maatje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 22:09

Nog even met ouders hierover gehad net, mijn vader denkt dat dit komt doordat ze eerst alleen stond op de vorige stal, daar compleet genegeerd werd door andere paarden, ook omdat ze hier niet me samen stond. Op deze stal staat ze met paarden heeft ze weer lol, ze heeft weer de aandacht van andere paarden en denkt ze bij het rijden: ja dikke! hier heb ik geen zin in!! En gaat uit proberen.

Dit zou het ook kunnen zijn, maar dan nog.. hoe help ik haar erbij dat dit helemaal niet nodig is, wat kan ik met haar doen zodat ze het niet erg vind om te gaan lopen in de bak?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 09:28

Ik zou het even de tijd geven. Toen mijn eigen paard bij zijn nieuwe stal bij leuke paarden in de wei kwam te staan vond hij het ook allemaal fantastisch, en was hij haast niet weg te halen bij de rest
Nu zijn we een paar maanden verder en gaat het al beter.

ik zou zeggen, heb geduld, en probeer het leuk voor je paard te maken om bij jou te zijn. Dat kan je doen door bijvoorbeeld niet alleen te rijden, maar af te wisselen met grondwerk en loswerken. vooral niet te lang!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 10:56

Of je paard de Shet mist zou ik niet weten, ik denk dat ze te kort samen zijn geweest daarvoor hoor.
Een verhuizing echter kán een behoorlijke invloed hebben op een paard.
Toen wij gingen verhuizen heeft mijn paard een jaar lang problemen gehad, niet omdat hij het hier niet leuk vond, in tegendeel, hij vind het hier geweldig, maar het probleem was dat hij ook weer al zijn oude kuren en problemen terug kreeg na de verhuizing.
Ik heb hem gewoon lekker de tijd gegeven om te wennen, heeft bij hem wel heel lang geduurd (een jaar dus ongeveer) maar nu is hij weer helemaal de oude.
Hoewel, niet helemaal, voorheen was hij 100% verkeersmak en nu kan ik niet eens met hem het erf af, gaat hij volledig door het lint, dat is ook sinds de verhuizing (nu alweer 3 jaar geleden) dus daar moet ik nog even aan werken.
Dus geef je paard even de tijd, misschien eventjes rust geven om te wennen en dan later heel langzaam stap voor stap alles weer oppakken.
Succes!