join-up van Monty Roberts in paardenboek!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Monet

join-up van Monty Roberts in paardenboek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 20:33

hoii
in een paardenboek heartland(verschillende) staat een Join-up. Er staat ook met dank aan Monty Roberts en toevallig had ik eens gelezen dat hij de join-up bedacht had! Nou, ik heb hier onder alles neergezet over hoe het gaat enzo

-nodig: longeerruimte, longe- en een paard natuurlijk haha
-doel: het vertrouwen van het paard winnen!!

1. klik je paard van het longeertouw af en jaag hem op, laat hem gewoon rondgalloperen, ook als ie wil stoppen
2. draait het paard de oren naar jouw richting, dan heeftie je aandacht. Blijf hem opjagen!
3. als hij zijn hals strekt en kauwbewegingen maakt, wil ie zich aan je overgeven, laat hem zo een paar rondjes galloperen en dan doe je niks meer.
4. zeg als het nodig is Hooo, maar anders ga je(wat je anders nadat gezegt te hebben moet doen) met de rug in de richting van het paard staan. Als hij nu achter je komt en gaat snuiven, ga je lopen. Als ie achter je aan loopt, dan vertrouwt ie je, dan kan je hem belonen

nou ik heb dit gelezen, maar ook gezien! niet met monty roberts maar met de eigenaar van Joyce!

Lenneke_

Re: join-up van Monty Roberts in paardenboek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 21:59

Ik heb een NH cursus gedaan en daar deden we ook een join up.
Heel af en toe doe ik het thuis. Maar niet te vaak en niet zomaar voor de lol.

Zoals vanmiddag. Anouar was heel vervelend. Ik was wat met hem aan het oefenen in de paddock. Op een gegeven moment was hij het zat en begon keihard rond te racen en op me af te stormen. Toen vond ik het toch wel nodig om weer duidelijk te maken hoe de verhoudingen zijn en dat ik dit gedrag niet tolereer.
Dus toen ben ik hem weg blijven sturen en een join up erachteraan.
Daarna was het over en luisterde hij weer netjes naar me.

In zulke gevallen gebruik ik het. Maar anders niet want je bent je paard toch aan het straffen. Ik vind dat je dat niet zomaar kan doen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:06

Monty Roberts heeft de join up niet bedacht. dat hebben de paarden zelf gedaan.
Verder is het een middel wat je niet te vaak moet gebruiken omdat het enorme impact heeft op je paard. Ik zou voor ik het eventueel zou doen, toch eerst wat meer informatie zoeken dan alleen uit een kinderboek...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:45

wendytjeG schrijft precies wat ik wilde schrijven
Kijk alstjeblieft uit wat je doet, ga niet zomaar hiermee aan de slag omdat je het toevallig in een boek bent tegengekomen, je hebt toch echt meer ervaring nodig dan alleen een omschrijving uit een boek, er komt zoveel meer bij kijken.
En idd Monty Roberts heeft het niet bedacht, hij gebruikt het alleen maar zoals zoveel meer mensen.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 09:29

idd wat de andere drie al hebben gezegd mee eens, wees er voorzichtig mee, en gebruik het alleen indien ECHT nodig

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:35

Monty roberts heeft de join up niet bedacht.. hij heeft gekeken naar hoe paarden met elkaar omgaan in het wild, en dat heeft ie van hun nagedaan.

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 17:33

Een join-up is echt wel even wat meer dan je paard 'opjagen'.
Ik heb het in Zwitserland geleerd en daar moest ik steeds oogcontact houden met het paard en op bepaalde manieren gaan staan om het paard sneller en langzamer te laten gaan.
Voordat ik het had geleerd of er over had gelezen heb ik het trouwens ook al eens gedaan met mijn vorige pony, alleen toen vond ik het maar vaag dat ie achter me aan ging lopen. Ach ja, k was ook nog maar 10.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 17:44

hasten schreef:
Monty roberts heeft de join up niet bedacht.. hij heeft gekeken naar hoe paarden met elkaar omgaan in het wild, en dat heeft ie van hun nagedaan.

Hij heeft het alleen een naam gegeven

Miss_Monet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 18:37

Oh, nouja, ik bedoelde dus vooral dat deel van hoe het ging enzo.
Maar ik geef toe, jullie hebben gelijk! Ik heb het gewoon een beetje uit een boek overgenomen..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:29

lies_roos schreef:
hoii
in een paardenboek heartland(verschillende) staat een Join-up. Er staat ook met dank aan Monty Roberts en toevallig had ik eens gelezen dat hij de join-up bedacht had! Nou, ik heb hier onder alles neergezet over hoe het gaat enzo

-nodig: longeerruimte, longe- en een paard natuurlijk haha
-doel: het vertrouwen van het paard winnen!!

1. klik je paard van het longeertouw af en jaag hem op, laat hem gewoon rondgalloperen, ook als ie wil stoppen
2. draait het paard de oren naar jouw richting, dan heeftie je aandacht. Blijf hem opjagen!
3. als hij zijn hals strekt en kauwbewegingen maakt, wil ie zich aan je overgeven, laat hem zo een paar rondjes galloperen en dan doe je niks meer.
4. zeg als het nodig is Hooo, maar anders ga je(wat je anders nadat gezegt te hebben moet doen) met de rug in de richting van het paard staan. Als hij nu achter je komt en gaat snuiven, ga je lopen. Als ie achter je aan loopt, dan vertrouwt ie je, dan kan je hem belonen

nou ik heb dit gelezen, maar ook gezien! niet met monty roberts maar met de eigenaar van Joyce!

Okee het staat zo geschreven maar weet je nu ook wanneer en hoe je het moet doen?

Ik vind dat je een Join up niet uit een boekje kan leren .
Ieder paard reageert anders , niet ieder paard zal zijn hoofd laten zakken , dus tot wanneer ga je dan door , het is niet een kwestie van je paard uitputte , maar het juiste moment zoeken omhem naar je toe te vragen en ook duurt een Join up niet lang , bij het ene paard een halve minuut en bij het andere iets langer .
En wat doe je als je geen follow-up krijgt , staat dat ook in het boek.

Er word zoveel oevr een Join up geschreven en gepraat , maar vaak zie j edat de meeste mensen niet weten waar ze me bezig zijn .

Een Join- up is jezelf als paard gedragen en niet als een dominant mens die zo nodig de leiding wil over zijn paard, ik vind dat als je omgaat met paarden dat het samenwerking moet zijn , dus kijk uit wat je doet .
Bij sommige paarden is een join up helemaal niet nodig en bij andere moet je het misschien wat vaker doen of 1 keer.

Ik zou zeggen doe de cursus , dan leer je wat het werkelijk inhoud en hoe en wat je moet doen.