[NH]Enkele beginnersvragen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

[NH]Enkele beginnersvragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 20:39

Een aantal dagen geleden heb ik besloten om met mijn vzpaard PNH te gaan doen.Van de eigenaar mag ik alvast beginnen maar ik heb nog niet pakket level 1,daarin moet hij nog toestemmen
Afijn,ik ben dus alvast al begonnen en ik moet zeggen dat het al goede resultaten levert(gisteren serieus begonnen)Maar toch heb ik enkele vragen:

Hoevaak doen jullie het per week en hoelang?(grondwerk).
Rijden jullie ook nog op de 'normale manier'?Combineren jullie dat?Want mijn vzpaard heeft een peesblessure en mag na enkele maanden pas weer bereden worden,de eigenaar heeft het geduld niet echt om via PNH te rijden(duurt nog te lang)dus ik moet het weer opbouwen met hem,is dat een goed idee?Of is dat te verwarrend?Zelf ben ik ertegen

Ik ben begonnen met wijken voor druk,met de Friendly game zelf gaat het al heel goed,hij laat zich overal aanraken,etc(die had ik helemaal in het begin er al ingestopt)dus ik ging door naar wijken voor druk
Naar achteren lopen gaat super!!(Zeker als je bedenkt dat ik er eerst mijn volle gewicht moest tegenaanleunen en nu alleen maar een beetje moet duwen met mijn handen)Maar de voorhand en de achterhand wijken lukt niet goed,alleen de achterhand gaat super maar ik heb kans dat hij rondjes rond me gaat lopen,de voorhand is een ramp,hij ziet het aan als een signaal om te stappen.Hoe los ik dit op??
Ook is het me een raadsel hoe mensen leren je paard vooruit te stappen op druk als je op zijn kont duwt of hoe je hem leert achteruit gaan door op het hoofd te duwen.Wie kan mij hier meer uitleg over geven??

Zoals ik al zei maken we vorderingen,voor de geïnteresseerden noem ik ze even op :
*Achteruit lopen(hierboven beschreven)
*Stappen en stoppen op commando
*Achterhand wijken
*In de douche gaan,dit is mijn beste resultaat!!!Vorige week was het nog een catastrofe,paard liep je omver,ging de andere kant uit etc....2(!!)heb ik het hoofdstel erbij genomen maar dat heb ik gelaten vandaag en hij ging er perfect met halster in!!Ook met commando stappen en druk afnemen als hij erin is...Gisteren ging hij in het donker erin!(douche is normaal verlicht)Ok,voor de zekerheid bit en ketting erbij genomen maar het was amper nodig geweest en zie nu vandaag!!

Hopelijk kan iemand mij meer uitleg geven over mijn vragen
Maar let wel op,ik heb mijn pakket nog niet dus echt specifieke aanwijzingen heb ik niet(enkel de basisuitleg)en ook ben ik nog erg onzeker

Mensen die dit paard kennen vallen al omver van verbazing

Armaris

Re: [NH]Enkele beginnersvragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 11:13

Niemand?

maflingergek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 18:32

je vragen zijn een beetje erg veelzijdig, stel eens specifiekere vragen, dan kan ik je wel helpen denk!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 18:58

Ik zal je 1 tip geven.
Wacht tot je je paket binnen hebt.
En ook je halster stick en string moet je hebben.

maflingergek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:15

over de drinving-game sideways voorhand, houd een hand bij het touwhalster vast en druk het hoofd vast in de richting, de andere hand boven de voorbenen en dan voer je de fases uit, haar, huid, spier en bot! de laaste fase, bot, is de overtreffende fase en dat wil zeggen daar moet ze ook echt op reageren, dus in geen geval loslaten!!! dan geef je het paard gewonnen en zal het ze volgende keer nog veel moeilijker zijn.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 22:31

maflingergek schreef:
je vragen zijn een beetje erg veelzijdig, stel eens specifiekere vragen, dan kan ik je wel helpen denk!

Ok,zal ze even beter formuleren
1)Hoelang doen jullie per keer aan PNH en hoeveel keer per week?
2)Rijden jullie ook nog op de traditionele manier??
Mijn vzpaard heeft een peesblessure,eigenaar heeft niet echt het geduld om te wachten tot we bij PNH aan het rijden zitten,dus wilt sneller rijden.Is dat te combineren met PNH?
3)Hoe laat ik de voorhand wijken?Paard loopt rondjes als ik dat probeer

Zo beter ?

maflingergek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 07:01

1; ik heb een jaarling dus doe ik nog niet zo entensief met haar aan pnh, maar toch wel gemiddelt 1 of 2 keer in de week en dan per keer ongeveer een half uurtje, ligt er ook aan of het goed gaat en of ze er plezier in heeft.

2; Ik denk dat pnh en engels wel te combineren is, maar echt goed zal het niet zijn, gelukkig kan ik nog niet rijden dus ook met dat probleem zit ik niet. Maar ik zou zeggen probeer de eigenaar te overtuigen van pnh en wacht even met rijden.

3; lees hierbove, houd met 1 hond het halster vast zodat ze niet weg kan lopen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 15:39

maflingergek schreef:
1; ik heb een jaarling dus doe ik nog niet zo entensief met haar aan pnh, maar toch wel gemiddelt 1 of 2 keer in de week en dan per keer ongeveer een half uurtje, ligt er ook aan of het goed gaat en of ze er plezier in heeft.

2; Ik denk dat pnh en engels wel te combineren is, maar echt goed zal het niet zijn, gelukkig kan ik nog niet rijden dus ook met dat probleem zit ik niet. Maar ik zou zeggen probeer de eigenaar te overtuigen van pnh en wacht even met rijden.

3; lees hierbove, houd met 1 hond het halster vast zodat ze niet weg kan lopen.

Ok bedankt
Ik heb gelukkig de eigenaar wel al overtuigd maar hij is een beetje ongeduldig in dat geval,zondag heb ik mijn L1 en krijgen we nog meer instructies Daar zal ik het dan ook vragen of het te combineren valt
Zijn er nog meer bokkers die even willen reageren op bv vraag 1?

annek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 20:15

Hoi..
Pnh is volgens mij niet zozeer een rijstijl of iets dergelijks maar meer hoe je met je paard om gaat. Dus om maar even op vraag 1 te komen ik doe het iedere dag, de hele dag door.. Voor de rest rij ik hem 5 keer per week en dat doe ik dus op die manier, de overige twee dagen gaan we samen hardlopen en dan loopt hij los naast me(wel voor alle zekerheid een halster om met een string eraan.) dus dat doe ik ook op die manier. Maar iets oefenen wat hij nog niet kan doen we ongeveer twee of drie keer per week..
Heb geduld zou ik zeggen, dat heb ik ook moeten leren maar nu na een jaar pluk ik er echt de vruchten van, om het zo maar eens te zeggen.

Groetjes,
Anneke

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:01

PNH en engels rijden kan heel goed. Pat Parelli's vrouw Linda rijdt ook Engels, en doet evengoed aan PNH.

Dus als de eigenaar geen zin heeft in PNH, kan hij gewoon conventioneel gaan rijden, maar dan moet jij je rijgedrag ook aanpassen. Het is anders niet eerlijk tegenover het paard als hij met zweep gaat slaan, en jij de volgende keer met carrot stick komt en verwacht dat hij de ene keer vertrouwen heeft in de stick, en er het volgende moment een tik van kan verwachten.

Je ziet nu iig al vooruitgang in je paard door de manier van behandelen op de PNH manier. Ik hoop dat je je pakket snel in huis hebt en wat verder kunt gaan in je hele ontwikkeling.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 14:47

Citaat:

iedere dag bij alles wat ik met mijn paard doe pas ik de Parelli methode toe
Citaat:

nee, helemaal mee gestopt, want zoals Linda Parelli op 1 van de dvd's zegt: 100% Parelli=100%succes, 20% Parelli=20% succes
Citaat:
Mijn vzpaard heeft een peesblessure,eigenaar heeft niet echt het geduld om te wachten tot we bij PNH aan het rijden zitten,dus wilt sneller rijden.Is dat te combineren met PNH?

geen geduld hebben en Parelli gaat niet samen, ik zou er niet mee kunnen leven,maar ja, wie ben ik
Citaat:

dat mag in level 1, pas in level 2 moet ie met de voorbenen blijven staan, geduld, je fases goed in de gaten houden en it takes the tame it takes......

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 16:27

smurf schreef:

geen geduld hebben en Parelli gaat niet samen, ik zou er niet mee kunnen leven,maar ja, wie ben ik
[/quote]

Met wie niet kunnen leven?Met de eigenaar of met het paard? (weet het antwoord al)

Het pakket heb ik al binnen,de nodige spullen nog niet maar momenteel kan ik er ook niets mee aangezien het paard een peesblessure heeft.Ben even aan het denken wat ik kan doen tijdens het stappen

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 16:29

Cassidy schreef:
PNH en engels rijden kan heel goed. Pat Parelli's vrouw Linda rijdt ook Engels, en doet evengoed aan PNH.

Dus als de eigenaar geen zin heeft in PNH, kan hij gewoon conventioneel gaan rijden, maar dan moet jij je rijgedrag ook aanpassen. Het is anders niet eerlijk tegenover het paard als hij met zweep gaat slaan, en jij de volgende keer met carrot stick komt en verwacht dat hij de ene keer vertrouwen heeft in de stick, en er het volgende moment een tik van kan verwachten.

Je ziet nu iig al vooruitgang in je paard door de manier van behandelen op de PNH manier. Ik hoop dat je je pakket snel in huis hebt en wat verder kunt gaan in je hele ontwikkeling.

Eigenaar is al van mening verandert,al heb ik het gevoel dat het van mijn kant moet komen.
Pakket is al in huis,ik wacht nog op de nodige spullen

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 08:41

Blue Star, als je de indruk hebt dat het van jou kan moet komen kon je daar best wel eens gelijk in hebben. Ik denk alleen dat hij nu ziet dat jij met het paard in die korte tijd via PNH meer hebt bereikt. Als iemand niet weet hoe het anders kan, waarom zou hij het anders doen? Jij hebt hem nu de weg gewezen, jij hebt hem het water laten zien. Of hij het nu gaat drinken is aan hem.

"You may lead a horse to water, but you cannot make him drink". Geldt voor mensen net zo.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 11:56

UZ -> NA

El_vis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:04

Nou de antwoorden op je bovenste vragen zijn met mijn mening enzo; Ik doe niet een paar keer per week ofzo NH, nee ALTIJD als ik naar Indy ga doen is alles wat ik doe NH, het is gewoon een manier van omgaan met je paard.
Ik rijd niet meer op de ''normale'' manier, wat dat betekend in deze zin dus dat het niet NH is, niet echt paardvriendelijk, en dat is toch wat je wilt? een goede band met je paard dat als jij aankomt dat ie denkt (bij wijze van spreken dan) Hey kijk, daar komt mijn baasje, gaan we leuke dingen doen! ? Maar als je dan lekker met hem bezig bent geweest en je gaat dan opstappen en rijden op een manier die niet paardvriendelijk is, denk je dat hij/zij het dan leuk vind? kdenk het niet wat je zegt, ik zou er tegen zijn, maar je zegt dat het je vzpaard is dus kwete niet of je er veel tegenin te brengen heb

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 21:18

Blue_Star schreef:
maflingergek schreef:

Ok,zal ze even beter formuleren

Zo beter ?

1) 10 minuten, 4 keer per week

2) ik rij wel traditioneel ja,in de zin van een bit in en erop zitten.
Pees blessures gaan NIET samen met rijden , op welke manier dan ook.

3)Leer hem wijken voor druk. Probeer eerst een ander plek te leren wijken.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 20:19

Dat laatste wou ik weten
Hoelang jullie aan PNH doen,en daarmee bedoel ik niet als je al een tijdje bezig bent maar hélemaal in het begin,net begonnen

Heb al een tijdje het pakket binnen,ik moet nog wat lezen en dan ben ik klaar,doe ik zsm

Een bokker zei van rijden en peesblessure gaan niet samen:ik rij nu niet met hem Ik doe wel later(als ik klaar ben met lezen)grondwerk,wel niet alle games en oefeningen zoals bv Circling Game,daar wacht ik nog een aantal maand of een jaar mee