Uiteraard zijn er reacties op gekomen, ik heb de BIT niet en vele "naturals" met mij ook niet, maar een vriendin van me was zo lief de reacties even over te typen (tnx tjeetje)
hier komen ze:
Citaat:Raspen 1:
In het artikel over natuurlijk bekappen in Bit 125 staat niet dat het paard (zoals wij het kennen) gefokt is als gebruiksartikel, dus gemengd en doorgefokt voor speciale doeleinden. In de fokkerij wordt niet geselecteerd op slechte hoeven, in de natuur wel. Onze Nederlandse paarden hebben een andere hoefverzorging nodig dan paarden die in de natuur zijn opgegroeid. Het bewerken van de hoeven volgens de methode die in het artikel genoemd wordt, is een stap terug in het verleden. De paarden die wij nu hebben zijn hier niet bij gebaat. Ook weten maar weinig mensen dat je je sinds 1996 zonder opleiding hoefsmid mag noemen. Door dit overheidsbeleid komt naar mijn mening het dierenwelzijn in het geding. Iedere beunhaas kan zich hoefsmid noemen en de hoeven van paarden onderhouden. Dit gaat vaak niet goed, met veel dierenleed tot gevolg. Mijn boodschap is: paardeneigenaren zorg dat je op de hoogte bent van de speciale eisen die leiden tot een goede verzorging van je paard. De hoeven laten verzorgen door een gediplomeerde hoefsmid is daar EEN van. Gedipl. Hoefsmid Jolanda Meivogel, Rotterdam
Raspen 2:
Een jaar lang heb ik geprobeerd om mijn pony op haar blote voeten te krijgen met ondersteuning van hoefschoenen. Maar na een jaar ging ze steeds korter lopen en op de harde weg wilde ze echt niet draven, wel moet de hoefschoenen aan, maar daar hielde ze behoorlijk lelijke plekken aan over in de kootholte. Uiteindelijk heb ik haar weer op ijzers laten zetten en ze liep gelijk weer goed! Als ik eerlijk moet zijn; het was een jaar vol gezeur en ik heb ook niet het idee dat ik mijn pony hier een plezier mee heb gedaan.
Caroline Vermeer, Lekkerkerk
Raspen 3:
De laatste jaren worden er steeds meer alternatieve methoden gepromoot binnen de paardensport. Alle Nederlandse gediplomeerde hoefsmeden zouden alternatieve bekwaamheden, zoals in het artikel, ook op hun bus kunnen en mogen schrijven, want hun opleiding is samen met Engeland, Zwitserland en Scandinavië verreweg de meest uitgebreide in de wereld. Voor veel van die alternatieve hoefverzorgers daarentegen, bestaan helemaal geen opleidingen. Alle vakbekwame hoefsmeden zijn echte orthopeden, therapeuten en trimmers. Ze proberen zo natuurlijk mogelijk te werken en hebben een grote mate van inzicht in het optimaal functioneren van uw paard. Een officieel Nederlands gediplomeerd hoefsmid is uitstekend in staat om u zonder fantastische Engelse termen netjes te adviseren en uw paard vakkundig te behandelen.
Henny Bloom, Baarlo
was te verwachten natuurlijk.......