Cursus Natuurlijk Bekappen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Artistique

Cursus Natuurlijk Bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 10:21

Hey mensjuhs,

Ik ga binnenkort (in november) de cursus natuurlijk hoefbekappen doen. Heeft iemand van jullie dat ook gedaan???
Ben wel nieuwsgierig hoe anderen dit hebben beleefd en of het ook goed werkt.
Ik hoop bijvoorbeeld dat ik door deze cursus de hoeven van mijn 2 Haffie's kan onderhouden en zo dus ook kan voorkomen dat ze brokkelhoeven krijgen (hebben ze heel snel).

Antheman

Re: Cursus Natuurlijk Bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:21

Waar ga je de cursus doen?

ik heb in Barneveld de reguliere bekapcursus gedaan en mezelf daarna goed ingelezen en workshops enzo gevolgd.

ik doe al een poos mijn eigen ponies (waaronder ook een Haf) en dat gaat heel erg goed.

Artistique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 11:26

Ik ga de cursus doen die je op Hoefnatuurlijk.nl kunt vinden. Die kun je in Drenthe, Zeeland en België doen. Op 12 november doe ik hem in Drenthe, ergens vlak bij Emmen. Ik heb er heel veel zin in.

Is het zwaar werk om te doen???

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:30

Heel zwaar!

Artistique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 11:35

Dat dacht ik al, maar dat kan me helemaal niets schelen
Ik wil er echt voor gaan, het bespaard je op laatst zoveel kosten voor de hoefsmid.
Aangezien mijn ene paard helemaal niets van de hoefsmid moet hebben (en als gevolg daardoor tijdens het bekappen over de rug van de hoefsmid heen naar buiten uit de stal springt) vind ik het een beter idee dat ik het zelf ga doen. Ik mag alles bij hem doen dus waarom dan de hoefsmid kans laten lopen op verwondingen terwijl ik het zelf ook kan doen zonder schade op te lopen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:38

Ik heb de cursus ook gedaan.
Maar als je gaat omdat het goedkoper zou zijn zou ik het maar laten Je wordt uiteindelijk zo kritisch op vanalles en nog wat als het om hoeven gaat...

Artistique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 11:44

Het gaat me er voornamelijk om dat de hoefsmid niet het risco loopt een paard boven op z'n rug mee te maken. Het is echt dramatisch als Twister bekapt moet worden, hij vind het maar niets als de hoefsmid aan zijn benen zit. Ik mag er alles mee doen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:48

Dan is het ideaal als je het zelf kunt. Laat je werk wel regelmatig controleren door iemand die er echt verstand van heeft, gewoon voor de zekerheid

Artistique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 11:50

Okee dat zal ik doen
Heb je ook eigen paarden die je zelf bekapt nadat je die cursus hebt gedaan?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:52

Helaas is mijn eigen paard nog niet zo ver, en na een ongelukje met hem anderhalve week geleden ben ik eerlijk gezegd een beetje angstig. Eerst dat maar eens oplossen (ben ik hard mee bezig) en dan bekappen
Ik ga wel beginnen met het paardje van een stalgenoot.

Artistique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 12:06

Wat voor ongelukje dan??? En als je angstig bent, hou dan goed in gedacht dat de enige manier om van een angst af te komen is om jezelf met je angst te confronteren. Bij paarden kan dat heel moeilijk zijn.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:38

Ik heb dezelfde cursus gedaan en ben nu een jaar bezig. Cursus is goed en intensief. Het onderhoud van hoeven kost tijd, geld, inspanning en je rug , vergis je niet. Het is veel en veel makkelijker om 2-maandelijks je paard traditioneel te laten bekappen, maar ondanks dat .... wil ik niet meer anders dan het zelf doen. Want alles wat je zelf erin stopt, zie je terug aan je paard, en dat ook weer niet meteen, dus je moet ook veeeeeeeel geduld hebben. Brokkelhoeven kun je zeker voorkomen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:47

ik heb ook een cursus NB gedaan, maar niet bij paardnatuurlijk ik heb het bij horse go natural gedaan.
De methode is net even ietsje anders.

Ik bekap mijn eigen paar na een jaar nog steeds niet zelf, de bekapper komt 1 x per maand en ik doe zelf het tussentijds onderhoud: alleen een beetje cosmetisch bijwerken met een vijl.
Moet er wel bij zeggen dat mijn paard een forse beenstandafwijking heeft en de nodige hoefproblemen heeft gehad, maar nu begint het eindelijk de goede kant op te gaan, nog een jaartje en hij kan zonder hoefschoenen of andere bescherming voor de wagen

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:54

Ik ben daar ook geweest, vorig jaar.
Was een intressante cursus en sindsdien onderhou ik de hoeven van onze paarden. Wel laat ik eens in de zoveel tijd een prof. natuurlijk bekapper komen om te controleren enz.
Eerlijk gezegd denk ik dat dat ook wel nodig is want af en toe hebben ze een scheurtje, hoefzweer o.i.d. en hoe je daar mee om moet gaan leer je dar niet. Om van afwijkende beenstanden en andere problemen maar te zwijgen.
Dus om te stellen dat je na 1 dag cursus nooit meer een hoefsmid / bekapper nodig hebt, vind ik onzin maar leuk en leerzaam is het zeker!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 13:22

LuvTwister schreef:
Wat voor ongelukje dan??? En als je angstig bent, hou dan goed in gedacht dat de enige manier om van een angst af te komen is om jezelf met je angst te confronteren. Bij paarden kan dat heel moeilijk zijn.

Ik heb een trap gehad van mijn paard waardoor ik nu een hoektand mis.
En ik confronteer mezelf zeker met de angst, in het begin durfde ik mijn paard niet eens meer uit de wei te halen, maar daar ben ik al overheen.
Maar goed, dit wordt nogal offtopic.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 13:23

sflj schreef:
Was een intressante cursus en sindsdien onderhou ik de hoeven van onze paarden. Wel laat ik eens in de zoveel tijd een prof. natuurlijk bekapper komen om te controleren enz.
Eerlijk gezegd denk ik dat dat ook wel nodig is want af en toe hebben ze een scheurtje, hoefzweer o.i.d. en hoe je daar mee om moet gaan leer je dar niet. Om van afwijkende beenstanden en andere problemen maar te zwijgen.
Dus om te stellen dat je na 1 dag cursus nooit meer een hoefsmid / bekapper nodig hebt, vind ik onzin maar leuk en leerzaam is het zeker!

Zeker weten, helemaal mee eens. Je leert er niks over probleemhoeven, maar dat kan ook gewoon niet binnen de tijd die je hebt.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 13:26

Ik denk er ook over een dergelijke cursus te volgen, vandaar dat ik dit topic volg.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 14:31

kitbits schreef:
Ik denk er ook over een dergelijke cursus te volgen, vandaar dat ik dit topic volg.

Er zijn verschillende cursussen, heb je een idee welke je eventueel zou willen volgen?

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 18:40

wendytjeG schreef:
Er zijn verschillende cursussen, heb je een idee welke je eventueel zou willen volgen?

De cursus zoals die aangeboden wordt bij paardnatuurlijk (met dvd en boek) of via horses go natural, een andere zou ik zo gauw nog niet weten misschien heeft iemand tips?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 18:45

Hans Arendse geeft ook nog zo'n soort cursus, heeft ook een cursusboek en bij hem oefen je op gipsen voeten, niet op kadavervoeten.
De methode van Horses go natural is behoudender dan die van PN

Artistique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 20:38

Citaat:

Dat is niet zo aangenaam. Ben je door die trap tegen de grond gevallen ofzo??? Lijkt me niet mogelijk dat als je een trap in je gezicht krijgt je alleen een hoektand mist.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 20:41

LuvTwister schreef:
Citaat:

Dat is niet zo aangenaam. Ben je door die trap tegen de grond gevallen ofzo??? Lijkt me niet mogelijk dat als je een trap in je gezicht krijgt je alleen een hoektand mist.

Ik maak het onmogelijke mogelijk
Die tand heeft gewoon de hele klap opgevangen... uniek, maar heel goed mogelijk hoor

Artistique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 20:52

Citaat:
sflj

Natuurlijk begrijp ik dat je na 1 dag cursus geen hoeven expert bent. Ook zal ik eens in de zoveel tijd een prof laten komen. Maar omdat een van onze 'snelgroei'-hoeven heeft, is het wel makkelijk dat je ze zelf bij kunt houden.
Leuk en leerzaam lijkt het mij ook!

Artistique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 20:57

Citaat:
Ik maak het onmogelijke mogelijk
Die tand heeft gewoon de hele klap opgevangen... uniek, maar heel goed mogelijk hoor

Dan heb je echt geluk gehad, je hele gezicht had ook een andere vorm kunnen hebben.
Ben blij dat je jezelf met je angst confronteerd, zijn veel mensen die dat niet durven.

Radja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 22:05

Hallo allemaal.

Ik heb in juni de cursus natuurlijk bekappen gedaan in Riemst vlakbij Maastricht. Na die tijd heb ik om de 6 weken steeds de natuurlijk bekapper laten komen. De 1e 3 keren kapte hij, de laatste keer kapte ik onder zijn toeziend oog. Ik denk dat het vooral een kwestie is van doen en durven. Als je net zoals ik een redelijk gemakkelijk niet al te groot paard hebt valt het allemaal wel mee. Ik ben zelf nu ook niet meer zo bang om fouten te maken. Natuurlijk wil ik mijn paard geen pijn doen, maar over het algemeen zijn de meesten van ons eerder te voorzichtig dan andersom. Ik kap nooit in de delen waar "leven" zit en als de straal een beetje bijgewerkt moet worden dan laat ik dat doen. Ik vind het ook niet meer zo zwaar.
Alleen als het erg warm is, en de hoef te droog dan valt het vreselijk tegen.
Voor volgend jaar wil ik een soort paardenhoevennathoudbak in mijn wei gaan maken. Dit jaar heeft mijn paard een hoefzweer gekregen omdat zijn hoeven in de zomermaanden te weinig nat zijn geweest. Droge hoeven zijn niet alleen slecht voor je paard maar ook slecht voor je rug heb ik gemerkt. Het vijlen duurt echt wel 3 keer langer dan met natte hoeven.
Op dit moment vijl ik de hoeven van mijn paard een paar keer per week. Ik pak meestal eerst de voorhoeven per hoef om en om een aantal dagen door de week, elke keer kleine stukjes, en in het weekend de achterhoeven. Hoe korter het duurt en hoe vaker ik het doe, des te gemakkelijker wordt het eigenlijk. Een keer in de maand of in de 2 weken kappen wordt meteen zo'n zware klus, dan krijg ik echt last van mijn rug, ondanks de hoevensteun die ik heb. Om het paard goed recht op zijn hoeven te krijgen is vaak kijken nét zo belangrijk als veel kappen/vijlen. Dit kijken gaat niet vanuit de steun, dan moet je toch elke keer weer de hoef goed ter handen nemen.
Op XXXXXX staat het allemaal goed uitgelegd. Op deze internet pagina kun je een boek bestellen over natuurlijk bekappen. Ook zit er een speciaal forum over natuurlijk bekappen. Soms zitten er wel vreselijke betweters in deze forums maar dat neemt niet weg dat je er erg veel van leert. Als je niet goed kritiek kunt verdragen dan kun je beter in het begin niet al te veel vragen stellen of om een beetje geduld vragen want het is jammer als je sommige gesprekken mist. Het nadeel van sommige betweters is dat ze zich niet realiseren dat ze op hun manier ook weer dikke oogkleppen dragen en daardoor zelf zo'n hoop missen, prik er gewoon doorheen en als ze te tactloos reageren zeg er dan iets van. Vaak komen nieuwkomers met dezelfde vragen waar niet iedereen even veel geduld meer voor op kan brengen, hun fout niet de jouwe denk ik dan maar.. Verder is het het meest open forum wat ik ken op dit gebied. Als je in het begin bezig bent met kappen kan je paard namelijk gaan kreupelen. Niet omdat dit natuurlijk kappen niet goed is maar omdat dan de rotzooi uit de paardenhoef groeit. Tegelijkertijd moet je de hoef gaan verharden door zoveel mogelijk op glad beton of op asfalt te lopen. Bij het ene paard lukt dit vrijwel direkt, bij het andere geeft dit langere tijd problemen. Heel dit proces van hoefherstel duurt een jaar!! Voor mij is het zeker de moeite waard, maar er zijn er nogal wat die na een aantal maand afhaken. Je krijgt dan ook vaak vanuit je omgeving ontzetten veel kritiek. Zeker op die momenten is het fijn als je steun kunt zoeken bij andere natuurlijk bekappers. Zij hebben dit allemaal al een keer meegemaakt. Jammer alleen dat sommigen daardoor ook alleen maar kritiek kunnen spuien op al degenen die nog niet natuurlijk bekappen. Maar daar had ik het al over gehad nietwaar.
Enfin lang verhaal, genoeg blabla nu, als je meer wil weten neem dan gerust contact op of waag je op de internetsite.
In het begin is het zeker niet goedkoper, uiteindelijk natuurlijk wel. Zeker omdat je de gezondheid van je paard zienderogen vooruit ziet gaan.

Groetjes en heel veel succes. Je paard zal je dankbaar zijn!

Nel.
Laatst bijgewerkt door Anya op 15-10-05 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: edit Anya: link verwijderd