Natural horsemanship als doel of als middel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23042
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 18:12

callippo schreef:
Een paard wijkt van nature prima voor druk hoor, dat is niet iets wat je ze hoeft aan te leren. Maar: ze wijken voor druk van hun soortgenoten, niet voor druk van roofdieren.

Dus je leert ze wel degelijk wat

callippo

Berichten: 3206
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 19:17

Jossie schreef:
callippo schreef:
Heel mooi hoor, 'duidelijk en consequent' zijn, maar hoe doe je dat dan? Op een mensenlijke manier consequent 'NEE' schreeuwen als hij iets doet wat niet mag, is ook consequent namelijk, maar is in mijn ogen absoluut NIET natural in paarden-taal.

Natural vind ik dat je jezelf de taal van de paarden aanleert, dat je op HUN manier communiceert en je zelf een houding van leider aanleert.


Volgens mij heb ik nergens gezegd dat ik NEE schreeuw...



Volgens mij heb ik ook nergens gezegd dat ik jou hiermee bedoel Alleen om aan te geven dat je je communicatie nog niet had gespecificeerd...

Citaat:
Ik ben iemand die non-verbaal (dus met mijn lichaam) werk. Werkt bij mijn pony (opgegroeid in een natuurgebied en pas sinds een jaar in mensenhanden) erg goed. Met andere woorden, ik maak mij groot en zij wijkt. Ik nodig haar uit om te komen (kleiner maken en iets wegdraaien) en ze komt. Ik loop weg, zij volgt. Ik wijs met mijn vinger/hand naar de plek waar zij staat en zij maakt plaats. Mocht er enige verbale ondersteuning nodig zijn, dan zeg ik het gewoon en schreeuw ik niet. Achteruit in combi met vinger en boze blik spreekt ook boekdelen en werkt in mijn geval prima .

En wat nu als dit NIET werkt? Als je een pony treft die hiervoor niet aan de kant gaat?

Jossie

Berichten: 287
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 19:23

Dan prik ik desnoods met mijn vinger in de borst en maak me nog groter. Ik heb het eigenlijk nog nooit meegemaakt, dat dit niet werkte...

Morrie

Berichten: 22319
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 19:33

nou die van mij ging niet aan de kant hoor, dan kon je met je vingertje prikken tot je op het bot zat, maar dan liep ie nog door, heeft me heel veel gebroken botten opgeleverd de afgelopen 3 jaar..... na een maand heel erg strak en consequent Parelli wijkt ie voor een boze blik, loopt niet meer tegen me aan en blijft volkomen relaxed staan als er een trekker langs komt of, zoals vanmiddag, een wagen schapen voor z'n neus wordt gelost, waar ie 2 maanden geleden nog hard voor weg was gerend.....

Nu nog zo kalm en relaxed als ik erop zit, maar dat is een heel ander verhaal, dat gaat nog wel een hele poos duren, vrees ik....,

Jossie

Berichten: 287
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 19:43

Maar Smurf, als je nu met Parelli zover gekomen bent met hem, dan is het duidelijk dat deze manier dan wel bij jullie tweetjes past en werkt!

Morrie

Berichten: 22319
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 19:53

en ik ben pas net klaar met grondwerk level 1........ zo snel mogelijk door met level 2.....

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 13:05

Voor mij is het een middel. Handig om beter te communiceren met paarden, beter te leren kijken naar paarden, beter om te gaan met voorkomende problemen e.d. En daarnaast zitten er hele leuke oefeningen en ideeen in.

Browny2
Berichten: 28
Geregistreerd: 20-09-05

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:10

Jossie schreef:
Dan prik ik desnoods met mijn vinger in de borst en maak me nog groter. Ik heb het eigenlijk nog nooit meegemaakt, dat dit niet werkte...



Misschien kan je dan eens een keer bij ons komen? Als jij dat zou doen, heb je gegarandeerd in een fractie van een seconde een achterhand en 2 achterhoeven in je gezicht staan!

Ik kan bij haar ook netjes vies kijken, hoor en ze wijkt, echter niet bij andere personen.

Ken je paarden die denken dat de wieken van de molen voor hen wijken als ze eronder staan? Wel zo eentje is mijn merrie bij andere mensen, "je mag zoveel vragen als je wil maar ik blijf netjes staan en uiteindelijk zal jij wel stoppen en wijken voor mij."

En parelli is een levenswijze, een doel, een middel en als dat doel bereikt is, ben ik waarschijnlijk zo stokoud dat ikzelf zal wijken. Je leert altijd, je ganse leven dus het doel zal nooit bereikt worden.

Achterom
Berichten: 23042
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 15:15

Niet om het een of het ander Browny, maar ik maak zelf wel uit of ik parrelli een levenswijze vind. Niet dus.
Parelli is iemand die het heel goed weet te brengen en uit te leggen, maar daar is hij echt niet de enige in.
Wel heeft hij een groot commercieel inzicht.

Het ligt er maar net aan wat je doel is of dat bereikt gaat worden.

Morrie

Berichten: 22319
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:28

parelli is voor mij ook een levenswijze geworden, ik doe alles met mijn paard op die manier tegenwoordig.

eindelijk iemand die het begrijpelijk en in hapklare brokken weet aan te bieden, echt een verademing voor mij!

Morrie had ook wat moeite met respect tonen voor b.v. de bekapper, jammer voor hem is deze meneer level 3 Parelli, dus Morrie kon meteen aan de bak, na deze sessie kon hij wel netjes losstaand bekapt worden, voetjes geven zonder hangen en de bekapper niet in z'n rug happen, ineens kon het allemaal wel...... en daarom was ik er ook ooit aan begonnen

Browny2
Berichten: 28
Geregistreerd: 20-09-05

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:33

[quote="wendytjeG"]Niet om het een of het ander Browny, maar ik maak zelf wel uit of ik parrelli een levenswijze vind. quote]

Euhm, dacht niet dat ik iemand hiermee bedoelde buiten mezelf dan? Of je moest je aangesproken voelen binnen mijn tekstje....

Achterom
Berichten: 23042
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 16:45

Blijkbaar had ik wat te lange tenen, sorry

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 10:39

wendytjeG schreef:
callippo schreef:
Een paard wijkt van nature prima voor druk hoor, dat is niet iets wat je ze hoeft aan te leren. Maar: ze wijken voor druk van hun soortgenoten, niet voor druk van roofdieren.

Dus je leert ze wel degelijk wat


dit is niet waar. een paard wat niet geleerd heeft te wijken voor druk zal er juist tegenin gaan. dit word de opposition reflex genoemd.

Morrie

Berichten: 22319
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 10:43

goh, dan was Morrie een natuurtalentje, die snapte meteen wat de bedoeling was..... toen ik nog van niets wist en hem b.v. van m'n voeten ging duwen door op de verkeerde plek druk te geven, ging ie er wel tegenin duwen.... *auauauau*

Achterom
Berichten: 23042
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 10:58

jackie schreef:
dit is niet waar. een paard wat niet geleerd heeft te wijken voor druk zal er juist tegenin gaan. dit word de opposition reflex genoemd.

Precies... staat trouwens leuk beschreven, met foto in het boek van Voest, fase 2.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 21:26

smurf schreef:
.... toen ik nog van niets wist en hem b.v. van m'n voeten ging duwen door op de verkeerde plek druk te geven, ging ie er wel tegenin duwen.... *auauauau*


ja en precies dat was de opposition reflex.

en dom issie zeker niet. misschien heb je het hem gelijk goed uitgelegd op Parelli manier?

callippo

Berichten: 3206
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 23:24

Opposition reflex treed op wanneer het paard het leiderschap van de ander niet erkend, of wanneer hij degene die druk uitoefent als Roofdier ziet ipv als kuddegenoot, dus niet omdat hij niet 'geleerd' heeft om te wijken voor druk.
Veulens wijken vlak na de geboorte al voor druk, dat bevestigt mama nog ff tijdens de opvoeding.

Het wijken voor druk opzich is dus niet wat het paard moet leren, maar door de oefeningen van het wijken voor druk uit te voeren, leer JIJ hoe je je als een leider moet gedragen.

Ben je er zelf bedreven in, dan is het bij een nieuw (en onbedorven!) paard hooguit 1 of 2 keer nodig om tot een hogere fase te gaan.

Werk je daarentegen als 'beginner' met een paard dat al Level 2 of 3 doorlopen heeft met een mens en dus prima kan wijken voor druk van die mens, dan zul je hem toch echt moeten bewijzen dat jij leider bent. Lang niet ieder L2/L3 paard laat zich superlicht overal heen bewegen door iemand die niet duidelijk een meerdere is.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 23:41

callippo schreef:
Lang niet ieder L2/L3 paard laat zich superlicht overal heen bewegen door iemand die niet duidelijk een meerdere is.


En dat is een waar woord.
Ik sta soms met verbazing te kijken hoe Lanna zich door kinderen heel lief aan de kant laat zetten met vingerwijzingen zelfs en hoe ze volkomen niet beweegt als sommige volwassenen het proberen. Die menen het niet serieus zie je haar denken

Liselot

Berichten: 32200
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:42

voor mij is het ook absoluut een middel. ik werk met de emiel voest methode en modock reageert hier super op.
ben bezig met het zadelmak maken van modock en door de NH oefeningen gaat dat allemaal een stuk beter.

sandra83
Berichten: 249
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Hollandscheveld

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 13:38

mijn "doel"is NH zeker niet. Ik bedoel: "dressuur" is toch ook niet iemands doel? Iemand doet dressuur om zijn paard te gumnastiseren. Op dat moment is dat zijn of haar doel.
Ik vind NH een verhelderende kijk op communicatie met dieren (niet alleen met paarden, zo blijkt langzamerhand). Ik ben blij dat ik grondwerk heb ontdekt zodat ik ook vanaf de grond wat dingetjes kan doen met mn paard. Ik ben blij dat ik me veiliger kan voelen op een paard door NH. Het is dus een middel op het omgaan met paarden (rijden, poetsen, wandelen etc) plezieriger te maken voor mij en het paard. En dat is dus ook mijn doel: plezier maken.