jouw visie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
buzz

Berichten: 50
Geregistreerd: 08-08-05

jouw visie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 15:10

Wat mij verbaast op dit sub-forum is dat ik lees dat meningen van bv Steffi of Erik Laarakker zomaar klakkeloos overgenomen worden. Net zoals uitkomsten van pendelen, de pendel zegt dit dus zo doe ik het maar. Zijn jullie niet benieuwd waarom de uitkomst zo is of waarom Steffi of Erik iets adviseren?? Ik zelf zou de motivatie willen weten en verifiëren of dat wat geadviseerd wordt ook klopt. Waar ik zo benieuwt naar ben is jullie eigen visie. Dus wat is volgens jou NH, hoe heb jij je paard gestald, welke methode vind je goed, wat kan volgens jou echt niet in de moderne paardenhouderij en wat is juist een goede ontwikkeling?

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: jouw visie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 19:15

Ehm... volgens mij zijn de mensen die op dit subforum posten allemaal individuen en is de een kritischer over bepaalde dingen dan een ander.

Wat je wel moet accepteren is dat mensen zoals Steffi of Erik specifiek opgeleid zijn voor bepaalde dingen, daarom haal je ze er immers bij. Je vraagt toch ook de dierenarts niet bij elke handeling hoe, waarom, gebaseerd op wat etc? En ja, ik vraag mijn DA veel hoor
De mensen die bij Erik of Steffi terecht komen zijn vaak de mensen waarbij de reguliere DA niks meer kon doen, dus logisch op zich dat je dan verder kijkt. Dat deze mensen dan bijvoorbeeld met een pendel werken is dan voor veel mensen iets wat ze voor lief nemen, zo lang het resultaat maar goed is.

Wat ik mis aan de moderne paardenhouderij is een kritische blik t.o.v de 'dingen die zo horen'....

Jossie

Berichten: 287
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: jouw visie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:44

Mmm... mijn visie is er een waar ik niet veel vrienden mee maak in de paardenwereld, vrees ik!

Mijn visie is:
* een paard is een dier en geen mens.
Dus een bandage hier en een strikje daar is niet iets waar een paard gelukkig van wordt. Bovendien is een paard gemiddeld 500+ kilo en een vluchtdier. Na enig logisch nadenken moet je toch kunnen inzien dat het een dier is dat leiderschap zoekt, een kudde nodig heeft en gebaat is bij duidelijke en consequente regels. Vechten met een paard kun je als mens wel vergeten en win je het toch, dan is er geen vertrouwen, noch respect voor de mens, maar angst...

Hieruit volgt dat de basis voor omgang met paarden gebaseerd moet zijn op wederzijds respect en vertrouwen. Hoe kun je een paard ooit respecteren in zijn paardzijn als grotendeels in een box staat, zonder sociale contacten, zonder de mogelijkheid om zijn/haar natuurlijk gedrag te volgen, zonder keuze van wat het dier wil en kan doen?

Voor mij (en gelukkig voor steeds meer mensen) is dat niet mogelijk. Mijn haflinger staat dan ook 24/7 buiten, wordt pas volgend voorjaar in haar tempo ingereden (zij is dan ruim 4 jaar), krijgt geen krachtvoer, onbeperkt ruwvoer en wordt natuurlijk bekapt. Zij staat samen met haar vriendin in een ruime paddock (kwart hectare) en kan helaas niet 24/7 op het gras lopen (ivm snel dik worden).

Ik ga met haar om via NH (Parelli), rijd volgens Sally Swift en volg mijn intuïtie en gezond verstand. Het resultaat is een paardje dat veel voor mij doet, maar toch duidelijk zichzelf is gebleven. Nu moet ik erbij zeggen dat Kate pas op 3 jarige leeftijd door mij werd gekocht en haar leven tot dan toe in een kudde in een natuurgebied heeft doorgebracht. Ze kende geen (mensen)manieren, om de simpele reden dat ze de mens niet kende. Nu, bijna een jaar later, is ze vol vertrouwen naar de mens, maar heeft bijna niets van haar aanvankelijke gedrag verloren. En daar gaat het bij mij om.

Een paard paard laten zijn.

Overigens vertrouw ik nog steeds op de reguliere geneeskunde, maar mocht die de oplossing niet meer weten dan ga ik ook verder zoeken, net als iedereen...

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: jouw visie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:28

mijn paarden staan 24/7 buiten, nog zo lang mogelijk ivm weer en conditie van de wei. straks gaan ze overdag in de paddock en s'nachts op stal.

met de reguliere geneeskunde heb ik geen geweldige ervaringen. het is voornamelijk symptoombestrijding. van alternatieve geneeswijzen spreekt mij meer aan dat ze naar het hele dier kijken en niet alleen naar een onderdeel.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: jouw visie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:39

Heb de paarden juist verhuisd naar een plek in het bos, waar ze 24/7 buiten lopen, jaar rond.
Bekap ze natuurlijk, rij wel veel en lang.
Breng ze zonodig naar Laarakker en de bijbehorende medicijnen.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: jouw visie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 01:05

waarom denk je dat die meningen klakkeloos worden overgenomen?

daarnaast, is het niet mens-eigen om niet zelf te denken maar dit aan anderen over te laten ?

buzz

Berichten: 50
Geregistreerd: 08-08-05

Re: jouw visie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 09:23

Ik kwam op deze vraag omdat ik dingen las als "dat moet van Steffi" of "de pendel wees dit of dat soort voer aan". En dat was het dan, niet waarom moet dat en waarom dit voer wel en dat voer niet. Dit staat m.i recht tegenover een holistische visie omdat je als je op een natuurlijke manier met je paard omgaat juist heel breed naar de dingen kijkt. Ik bedoel niet dat je elke handeling moet gaan analyseren maar net zoals bij de reguliere DA wil je toch weten wat de diagnose is en waarom bepaalde dingen geadviseerd worden.
Juist in de NH is het belangrijk dat je elk paard als individu ziet en dat je manier van omgang, verzorging en rijden aanpast aan dat individu (of combinatie). Wat voor de 1 goed is hoeft voor de ander nog niet goed zijn. Ik denk dat ik daar nieuwsgierig naar ben omdat ik zelf met mijn paardje zo naar de juiste weg heb moeten zoeken en een paar keer de fout in ben gegaan terwijl ik toch echt heel natural bezig was.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: jouw visie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 09:29

Volgens mij is juist pendelen heel persoonlijk als basis voor de behandeling van een paard.
Bij een gewone DA vraag je volgens mij zeker wel hoe hij tot die diagnose komt, en dat is in feite hetzelfde als wat jij hier aanhaalt.
Anders dan bij de reguliere DA gaat bijvoorbeeld steffi niet uit van algemene regels, maar kijkt zij juist naar het paard als individu bij het stellen van de diagnose. Mijns insziens ontbreekt dat nog weleens bij de reguliere DA's, die als ze bijvoorbeeld niet weten wat de oorzaak van een kreupelheid is, er meteen de diagnose klinische HKO aan vast knopen.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: jouw visie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:06

Citaat:
En dat was het dan, niet waarom moet dat en waarom dit voer wel en dat voer niet. Dit staat m.i recht tegenover een holistische visie omdat je als je op een natuurlijke manier met je paard omgaat juist heel breed naar de dingen kijkt.

niet iedereen heeft dezelfde behoeften en voor de één is een antwoord voldoende en voor de ander niet.
wat je eigen fanatisme is kun je niet op een ander projecteren of hetzelfde verlangen.

maar deze topic kan wel een leuke stimulans zijn om ff na te denken inderdaad

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: jouw visie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:51

Citaat:
Ik kwam op deze vraag omdat ik dingen las als "dat moet van Steffi" of "de pendel wees dit of dat soort voer aan". En dat was het dan, niet waarom moet dat en waarom dit voer wel en dat voer niet. Dit staat m.i recht tegenover een holistische visie omdat je als je op een natuurlijke manier met je paard omgaat juist heel breed naar de dingen kijkt


dat heeft Steffi echt wel helemaal uitgeplozen en uitgelegd, maar dat heb ik hier op Bokt echt niet allemaal uit de doeken gedaan, dat geldt voor mijn paard en verder voor geen enkel paard, dus waarom zou ik dat allemaal gaan opschrijven hier?????

De pendel wijst geen voer aan, de pendel geeft aan of een bepaald voer of supplement goed voor het paard is of niet.

4 van de 5 mensen kunnen pendelen, alleen maken de meeste mensen hier geen gebruik van omdat ze er geen weet van hebben of er niet in geloven.

Ik pendel, en de meeste mensen die mij laten pendelen, halen er toch een gewone DA bij, die na veel onderzoek en weken wachten op uitslagen van bloed- urine- en mestonderzoek met dezelfde conclusie komen als ik met de pendel was gekomen en vervolgens de symptomen gaan bestrijden met antibiotica en ander spul.

Ik was totaal uitgekeken op de reguliere geneeskunde met mijn paard, adviezen als: "zet maar op ijzers met wiggen en zolen" en "houd hem maar op stal" en "we geven nog wel een kuurtje antibiotica" en ik heb mijn heil bij een holist gezocht, die voor 1 consult ruim 2 uur de tijd nam, diverse dingen ontdekte, de oorzaak weg kon nemen en het bekken van mijn paard ook nog even recht heeft gezet ipv speciaal beslag te adviseren.

Behalve de helaas op stal verplichte inentingen komt er geen reguliere DA meer bij mijn paard.

Mijn paard krijgt een dieet van voer wat goed voor hem is en als ik iets nieuws wil gaan voeren (straks voordroog ipv gras) zal ik het eerst even pendelen voor hij het krijgt.

Browny2
Berichten: 28
Geregistreerd: 20-09-05

Re: jouw visie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 16:25

Voor mij is mijn visie een combinatie van wat ik lees, ervaring opdoe en van alles "het beste" meepik om dan zelf tot iets te komen.

Zo tracht ik de paarden te huisvesten in een zo natuurlijk mogelijke omgeving daar waar ze in eerste instantie voor gemaakt zijn. Het zijn kuddedieren, vluchtdieren en steppedieren met een eigen individuele behoefte. Zo creeër ik elke dag wel iets bij.

Ik bekap wekelijks de paarden natuurlijk nadat we zelf een cursus zijn gaan volgen.

Tevens probeer ik hun voeding af te stemmen op hun spijsvertering.

Ik heb zowel een homeopatische DA als klassiek DA en een gezondheidsconsulente die in Bachbloesems doet...

Ik ben fervent parelliër en hoofdstel, halster en dergelijke zijn al jaren niet meer gebruikt. Rijden doe ik trouwens nauwelijks maar grondwerk vind ik heel erg belangrijk omwille van zowel mijn als hun veiligheid. Zolang er immers niet voldoende respect en vertrouwen is, rijd ik niet.

En elke dag krijg ik meer en meer een eigen visie en geef ik die richting zodat ik er dan naartoe kan streven...

Zaken zoals krachtvoer, kuil, boxen, maneges, longeren, sporen, zweep, allerhande middeltjes om het paard netjes te doen lopen, dekens, vlechtjes, wassen... zijn niet aan mij besteed!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: jouw visie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 20:18

weet je...? ik doe gewoon wat goed voelt en toevallig zit dat wat meer in de natuurlijke hoek dan het traditionele paarden houden

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Re: jouw visie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 14:19

Een hele tijd had ik allerlei theorien waarom iets moest. Eerst was het omdat het een paard is en ik dus ook paard moest zijn, vervolgens was ik een mens en dat een paard dus kon ik geen paard zijn en nog meer mooie theorie. Nu weet ik de theorie in grote lijnen wel en kijk ik naar de praktijk. Wat werkt, wat komt door? Waar zie ik mijn paard van opbloeien en wat past er bij ons? Als we tegen een probleem oplopen dan zoek ik het uit tot de bodem en probeer het op te lossen. Zo heb ik gisteren bv voor het eerst weer eens (eerste keer sinds februari) met een bit, een zadel en na een tijdje zelfs een zweep gereden. Ging heerlijk en volgens mij zoals dressuur bedoelt is.
Eigenlijk visie loos dus, al merk ik wel dat er wel wat dingen zijn die spelen, als een soort "regeltjes".
"Het paard heeft altijd gelijk." Stond in het boek van Inge (en vast op zat andere plekken ook). En ik denk dat dat heel erg waar is en waar veel voor mij op neer komt. Al is het wel erg lastig, ik probeer me eraan te houden .
En voornamenlijk, plezier, plezier, plezier! We gaan met elkaar om vanwege het plezier en als dat begint te onbreken, bij haar of bij mij, dan gaat er iets mis en moet er iets verandert worden.
En zij heeft het meeste plezier 24/7 , zomers en winters (al kan ik dat haar helaas niet 100% bieden) met maatjes en vanalles loos, dus probeer ik dat zo veel mogenlijk.

buzz

Berichten: 50
Geregistreerd: 08-08-05

Re: jouw visie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 15:57

Medisch gezien kies ik er in de meeste (complexe) gevallen voor om eerst een reguliere DA te raadplegen. Aan de hand van de diagnose probeer ik een geschikte behandeling te vinden. Het kan zijn dat ik kies voor de behandeling van de DA maar het kan ook zijn dat ik een natuurgenezer laat komen en soms beide.

Pendelen is in mijn ogen een hulpmiddel die je helpt datgene wat je al weet/voelt te bevestigen of die je helpt de juiste richting op te sturen.
Ik zou zelf nooit alleen op de pendel af gaan, maar dit voor mezelf ook echt willen kunnen onderbouwen.
Meestal gebruik ik zelf de combinatie van mijn gevoel/intuitie/zintuigen en kennis(van mezelf en anderen).

Verder ben ik niet een fanatieke methode aanhanger, ik 'gebruik' overal een beetje van en daartussen zitten bij mij ook nog best wat reguliere zaken. Het kiezen van 1 weg is mooi qua verdieping, maar je loopt het risico dat je niet meer open staat voor andere invloeden die ook heel mooi en goed kunnen zijn.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: jouw visie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 23:35

Ik speel uitgebreid leentjebuur bij diverse methoden van NH met de nadruk op Parelli. Dat wil zeker niet zeggen dat ik klakkeloos overneem, of zelfs maar alle levels haal. Ik heb eruit gehaald wat werkt voor mij en de paarden waar ik mee omga. En wat voor mij en mijn paarden leuk is. Ik hou me zeker niet aan regels (zoals niet rijden terwijl je met level 1 van parelli bezig bent) en heb nog nooit gemerkt dat mijn paard daar nadelige gevolgen van ondervonden heeft.

Nadeel van sommige Naturals vind ik dat het soms overkomt als een sekte. Natural betekent dan automatisch: natuurlijk bekappen, holistische geneeskunde, nooit meer een bit in, boomloos zadel of barebackpad verplicht en natuurlijk dag en nacht buiten zonder deken.

Welnu dat vind ik dus niet. Mijn paard staat op sliding ijzers. Gewoon omdat ze anders haar benen wel kan blesseren. Voordien had ze geen ijzers, maar werd ze 'gewoon' bekapt. Ze krijgt wel een deken, want ik wil geen beertje om te rijden (ik rij ook wedstrijden), maar ik scheer haar niet en ik knip haar 'baard' niet bij. Ik rij iedere dag 20 km heen en 20 km terug omdat ze dan op een pensionstal staat waar ze zeer ruime stallen hebben met stro tot aan de buik en iedere dag buiten worden gezet, weer of geen weer. Zeker bij een luchtzuiger (en dat heb ik) is dat van levensbelang. Ook sta ik op een stal waar niemand moeilijk doet over luchtzuigers en ze geen band om hoeft.

Op diezelfde stal staat Wizkid (mijn 2,5 jarige) dag en nacht in een gemengde groep op de wei. Leeftijdgenootjes, maar ook een ouder oppaspaard dat ze leert in een groep te functioneren. Ik geloof dat dat beter werkt als een opfok met dezelfde leeftijd bij elkaar.

Ik denk dat veel mensen gebaat zouden zijn bij aspecten van NH. Ik denk ook dat sommige NH-ers het aan zichzelf te danken hebben, dat deze mensen er niet aan willen beginnen. De laat ik het maar nh-maffia noemen zorgt daarvoor. Die schrikken mensen echt af met de wijzende strenge vinger.

Maar hoe dan ook: echt NH zijn we met zijn allen nooit. NH is je paard naar de prairie verhuizen, voor zichzelf laten zorgen en af en toe overvliegen en op een stipje wijzen: kijk dat is nu mijn paard zeg je dan. Al het andere is "het paard is er voor jou". Dan kun je nog zo'n band met je paard hebben, maar je paard heeft in principe niets te kiezen. Jij koopt een paard. Het paard koopt jou niet. En daar vind ik niets mis mee overigens. Als we ons dat maar wel realiseren.

Wat veranderen moet op stallen...

- Paarden horen in een groep op de wei, niet in een stalletje en af en toe een half uurtje losgegooid in de bak om lekker te rennen.
- Paardrijles zou automatisch leren omgaan met paarden moeten behelsen.
- eigenaren zouden zich meer bewust moeten zijn van het effect van hun gedrag. Soms dom, soms veel te lief (daar krijg je ook paarden van die helaas een enkeltje manege Stegeman krijgen) en soms onbenullig hard wanneer dat niet nodig is.

En zo kan ik nog wel uren doorgaan.....

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: jouw visie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 07:34

Citaat:
Nadeel van sommige Naturals vind ik dat het soms overkomt als een sekte. Natural betekent dan automatisch: natuurlijk bekappen, holistische geneeskunde, nooit meer een bit in, boomloos zadel of barebackpad verplicht en natuurlijk dag en nacht buiten zonder deken.


aiaiaiaiaiai ik voldoe toch aardig aan alle criteria van deze sekte

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: jouw visie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 07:53

volgens mij niet Smurf. Het woordje automatisch is niet van toepassing op jou. Want ik kan me niet herinneren dat jij ooit tegen mij hebt gezegd dat het heel slecht is voor Lanna dat ze onder een deken staat. Of dat je vindt dat ik Lan mishandel omdat ze op plates staat. Toch?

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: jouw visie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 07:56

iederenmag met z'n paard doen wat ie wil van mij, ik ben geen missionaris, maar voor mezelf stel ik wel grenzen, ik zou nooit op een paard met ijzers stappen b.v., kwestie van principes........

Ik ga tegenwoordig wel weer zover dat ik ze op verzoek meeneem uit de wei, of verkamp, maar een paard voor iemand op stal zetten, doe ik weer niet, buiten zetten weer wel.....

Iemand op stal heeft een hele moeilijke Merens en wil met Parelli beginnen, ik voorzie haar van de dvd's, maar ga haar niet helpen...... pony loopt op ijzers......

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: jouw visie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 08:01

Kijk daar kan ik wel mee leven. Ik word vooral zo moe van de missionaris-natural inderdaad. Want het effect is echt dat ze het tegengestelde bereiken van wat ze beogen.

buzz

Berichten: 50
Geregistreerd: 08-08-05

Re: jouw visie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 09:59

@smurf; ik begrijp je principes maar ik vind het jammer dat je juist daarom grenzen stelt met het helpen met die Merens. Alle kleine beetjes helpen en hulp van een ervaren iemand lijkt me positief voor het welzijn van de Merens. En dat is toch wat we willen?

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: jouw visie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:01

Ik denk dat je iemand wel een handvat kan aanreiken, maar uiteindelijk moet die persoon zelf kijken wat hij of zij ermee doet.
Als het niet bij hun past, evne goede vrienden, als ze meer willen weten komen ze vanzelf naar je toe toch?

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: jouw visie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:05

Ik heb een andere taktiek. Mensne zie ntoch wat je doet?
Dan komen ze vanzelf met vragen als ze zien dat iets werkt.

Browny2
Berichten: 28
Geregistreerd: 20-09-05

Re: jouw visie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:08

oei, ik voldoe ook aan al die criteria...

Vorig weekend zijn we naar een video - avond met parelli studenten geweest in Tessenderloo. heel leuk overigens!

Oude bekenden en nieuwe gezichten maar geen enkel van hen, komt over als "sektelid". We hebben elk onze eigen mening, de ene al ferventer dan de andere maar ik denk niet dat zij tegen anderen zullen zeggen hoe en wat.

Ook ik ben van mening dat ieder doet met zijn/haar paard wat hem/haar goed lijkt, hoewel ik het er niet altijd mee eens ben. Ik zal niets zeggen maar als ze mijn mening zelf vragen, zeg ik het onverbloemd en daar is men dan meestal niet van gediend.

Ik voel me eigenlijk het best op onze eigen weilanden met onze eigen kudde en iedereen is welkom. Veeeeeel ruimte en laat ze in kuddeverband leven met de nodige afwisseling en ik ben blij dat ik af en toe eens eentje mag "gebruiken" om wat grondwerk te doen of eens passenger te zijn en op deze manier van hen te genieten.

Als ik genoeg ervaring heb en mijn paarden niet "stoor" tijdens het rijden, komt het bit misschien wel weer automatisch, hoewel ik dan weer denk, dat als je voldoende ervaring hebt, je weer geen bit nodig hebt, natuurlijk....

We zien wel wat komt en ondertussen geniet ik van onze bende, groot en klein!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: jouw visie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:09

Ik ben het toch ontzettend met Anya eens

Ik pik van alles wat ik lees leer en zie de dingen mee die mij aanstaan EN in een situatie passen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: jouw visie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:13

wendytjeG schreef:
Ik denk dat je iemand wel een handvat kan aanreiken, maar uiteindelijk moet die persoon zelf kijken wat hij of zij ermee doet.
Als het niet bij hun past, evne goede vrienden, als ze meer willen weten komen ze vanzelf naar je toe toch?


Mijn praktijk is dat mensen inderdaad vanzelf komen vragen. Bijvoorbeeld omdat mijn paard gewoon los meeloopt. En mijn paard gewoon in de stal blijft staan als de deur open is. En mijn paard met een halster te rijden is en hooguit een vreugdebokje maakt. En mijn paard komt als ik haar roep. Dat contrast is vaak behoorlijk groot in vergelijking met sommige andere paarden. En dan komen altijd de eerste voorzichtige vragen. Maar die komen pas als mensen een beetje gewend zijn. En ze niet meer "paard los" roepen als Lan tijdens het staldoen even een ommetje op het binnenplaatsje maakt. Pas als ze zien dat ze niet zozeer los (lees aan de kletter) is, maar gewoon weer komt als ik haar roep.

En alle kleine beetjes helpen.
Alle respect voor mensen die kiezen voor niet op ijzers, geen dekens, etcetera. Maar er zijn heel veel visies o.g.v. NH. En dát overdragen en tegelijkertijd een paar paarden en eigenaren helpen, levert zoveel meer op dan het belerende vingertje, of (met alle respect Smurf) het weigeren uit principe.

Ik kan me nog herinneren dat jij een hele ijzerwinkel in Morrie had hangen en hij een (prachtige) Mickey Mouse deken had. Wat nu als mensen toen hadden geweigerd jou te helpen?