Kan ieder paard 24/7 zomer/winter buiten staan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_Fleur

Kan ieder paard 24/7 zomer/winter buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 19:49

Zoals de titel al zegt, kan ieder paard dit? Dit heb ik wel eens vaag ergens gelezen maar weet het dus niet zeker.

Dianta

Re: [NH] Kan ieder paard 24/7 zomer/winter buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 21:27

Volgens mij hoort dit hier.

En het antwoord op je vraag: jep. Volgens mij heb je dit op ....... gelezen. Een paard is een kuddedier, kuddes zwerven over grote vlaktes. Grote vlaktes kan je een eigen paard waarschijnlijk niet bieden, maar een weide is toch allenzins beter dan alleen op stal. Je kan wel best een weide zoeken met schuilstal en/of wat bomen voor te schuilen. Maar je zal al vlug merken dat je paardje liever in de koude wind staat dan in die schuilstal (klinkt raar, mja ).
Laatst bijgewerkt door Anya op 28-09-05 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: edit Anya: link verwijderd

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 21:46

Hoi,

Ik heb mijn paard, een kwpm-er van 15 jaar al 3 jaar dag en nacht buiten zonder een deken.
Ze heeft wel een goede grote schuilstal die ze deelt met een shet. En ze kan onder de bomen staan uit de wind.
Ze word s'winters met een hele grote baal hooi bijgevoerd. En verder is ze nooit ziek. Het enige nadeel is dat ze een enorm dikke wintervacht krijgt waardoor je niet intensief haar iedere dag kunt berijden. Dus s'winters die ik het wat rustiger aan.
Ik moet wel zeggen dat ze harde wind of sneeuw niet erg vind, dan staat ze gewoon met haar kond in de wind, maar regen heeft ze een hekel aan. Dan komt ze wel de stal in.
Maar die vrijheid die het haar biedt is enorm. Ze kan zelf bepalen wanneer en hoelang ze de stal in gaat en ik heb er eigenlijk " geen omkijken" naar bij wijze van spreke.

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 09:55

Ja de dikke vacht is wel het nadeel. Veel stappen tijdens de les is dan de boodschap!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 12:48

ik heb een arabier verzorg, die kokn echt neit zonder deken buiten... door de kou kreeg ie last van zsijn rug, drukte je erop ging hij helemaal hol staan. 2 dagen op stal en het was over.
het kan dus niet bij elk paard!

Jiviejik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 13:46

Weet je wat het is...
Paarden zijn het niet gewent...
Tuurlijk kan elk paard buiten staan dag en nacht maar dat moet je wel rustig opbouwen...
Het is niet zo O dus het kan? hop hij is dan wel geschoren maar op paardnatuurlijk staat dat het kan dus jaaa...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 12:51

mijn shet en fjord gaan zonder deken dag en nacht naar buiten. De kwpn en appaloosa hebben wel een deken op. En ze hebben een schuilstal. Met echt noodweer of onweer gaan ze op stal

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 14:19

oke in principe moet elk paard buiten kunnen staan maar hoe wil je dat opbouwen dan?

apk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 14:27

Tuurlijk kan ieder paard het hele jaar door buiten staan, vroeger toen ze nog 'wild' waren kwam er in de winter ook niet even een stalletje of dekentje aanvliegen... Maar idd, het is een kwestie van opbouwen. Dus daar moet je nu al mee beginnen, met het paard buiten laten staan. Snachts ook. Dan beginnen ze nu al met het maken van een wintervacht. Behalve als het nu bijvoorbeeld ineens heel hard gaat vriezen, dan zou ik wel ff snachts dekentje op doen. (als ze nog geen wintervacht hebben dan he)

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 14:49

maar bijvoorbeeld met die arabier.. die last van zijn rug kreeg...
stond altijd buiten... hele zomer, halve herfst maar dan toch elk jaar weer.... oke die mensen hadden geen dekens voor hem.. mischien dat je dan daarmee moet opbouwen

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 19:38

Hoe oud is die arabier als ik vragen mag?

apk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:01

Mijn paard is ook een arabier, en die staat al 10 jaar lang altijd buiten (met schuilstal dan wel natuurlijk) hij is nog nooit ziek geweest.

Jiviejik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:05

Opbouwen?
Das toch logiche...
Eerst de hele dag...steeds langer beginnen met deken die steeds dunner dan eens zonder deken...

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:17

Nou mijn paard kan ook echt niet zomer en winter naar buiten.. Zomers staat ze met mooi weer altijd buiten, maar zodra het het wat kouder wordt gaat ze helemaal bol staan en een drupje regen en ze gaat trillen.. Nu is ze inmiddels 18 jaar, dus zou dat het verklaren, maar ze deed het ook al toen ze 10 was..

Die van mij is een Engels volbloed, en ik denk dat die bloederige paardjes er niet voor geschikt zijn..

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:48

In principe kan elk paard het hele jaar buiten staan. En als het erg koud en nat is dan gewoon meer krachtvoer en hooi geven, zodat er meer warmte wordt geproduceerd.
Maar als je teveel gaat borstelen of wassen enzo, dan verstoor je natuurlijke werking van huid en haar en dan gaat het paard het koud krijgen.

Maar er blijven altijd uitzonderingen

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:51

Voor bloedpaardjes is een schuilstal inderdaad wel een must en dan vooral ivm de vele regen in Nederland.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:01

Wij hebben een shetlander die tot haar 10de jaar elke nacht op stal ging, omdat de andere paarden van die eigenaar ook naar binnen gingen.
De pony is sinds 2 jaar van ons en staat nu de hele dag buiten.
We hebben haar eind van het voorjaar opgehaald, zodat er tijd genoeg was om te wennen.
Het eerste jaar maakte ze een dichte wintervacht van hele korte haren, maar die was waarschijnlijk nog warmer dan de langere vacht van haar soortgenootjes. Afgelopen winter had ze al een 'gewone' wintervacht gemaakt.
Het buitenleven went blijkbaar snel.
Verder heb ik niet het idee dat ze het mist dat ze niet naar binnen kan. Ze staan wel overigens wel heel erg beschut bij ons.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:17

Ik vind dit ook een heel mooi onderwerp voor het nieuwe subforum "naturals". Ik verplaats het topic dan ook daar naartoe.

Achterom

Re: Kan ieder paard 24/7 zomer/winter buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:25

De meeste paarden kunnen altijd buiten, maar volgens mij helaas niet allemaal... een schuilstalletje is wel een vereiste trouwens

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:32

Uppojono schreef:
zodra het het wat kouder wordt gaat ze helemaal bol staan en een drupje regen en ze gaat trillen..

Hmm, ik ken genoeg Engels volbloedjes (heb er zelf ook 1 gehad die 24/7/12 buiten stond) en Arabiertjes die het dus wel kunnen hoor, kwestie van opbouwen en opbouwen is heel simpel.
Gewoon in het voorjaar naar buiten (als het niet meer vriest)en niet meer binnenhalen (wel zorgen dat er een schuilstal is)

Het is overigens een misvatting dat een rillend paard een deken op zou moeten hoor, rillen is puur het warmen van het lichaam, goed ruwvoer erin en zorgen dat de kachel in het lijf blijft branden dan gaat het meestal wel goed.
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, die zou je dan eventueel een dekentje op kunnen doen maar meer dan een ongevoerde regendeken zou ik niet doen.

Ik heb er hier 7 24/7/12 buiten staan, wel met een grote schuilschuur maar daar gaan ze alleen in om hooi te eten, dat staat nl. binnen.
1 van de 7 heeft 10 jaar lang op stal gestaan, had vrijwel geen haartje op zijn lijf, in het voorjaar met de rest naar buiten gedaan en maar aangekeken, niets aan de hand, afgelopen winter heb ik een dunne deken voor hem in de aanslag gehouden omdat ik bang was dat hij het niet zou trekken maar die ligt nu nog steeds nieuw te zijn. We hebben hem op den duur door zijn voer olie gegeven als extra om de kachel brandende te houden, verder weinig krachtvoer maar doorlopend hooi zodat ze zich ook warm kunnen eten als dat nodig is, werkte perfect!
Ze komen wel altijd wat schraler uit de winter maar dat eten ze er in de zomer snel weer bij hoor.

Dus naar mijn mening kan het bij vrijwel ieder paard, maar uitzonderingen zullen er altijd zijn.

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:42

Jersey staat sinds 1 sept ook 24/7 in de wei,ik heb niets opgebouwd en ze staat met een waterdichte deken in de wei.
Ze heeft nergens last van,ze ziet er goed uit en ze heeft het hardstikke naar haar zin in de wei.
Verder staat ze in een kudde met een zeer groot stuk weiland langs het veluwemeer..
Ik denk dat het bij ieder paard wel kan hoor.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:47

Ieder paard kan 24/7 buiten staan.
Ik denk alleen dat de eigenaren een pasje achteruit moeten kunnen doen.

Je krijgt een flinke wintervacht. Dus super intensieve trainingen zijn er niet bij.

En paarden die het niet gewend zijn , krijgen al snel een deken op. Dat is jammer, want dan leert het paard niet om meer haren aan te maken of de haren om hoog te zetten waardoor hij het warmer krijgt.

Een paard hoort wel beschutting te hebben, in de vorm van een schuilstal of een flinke bomen rij.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 07:00

die van mij gaat vanaf eind volgende week verhuizen naar een wei naast m'n huis en vanaf dan gaat ze ook dag en nacht buiten (ze komt nu helaas practisch niet buiten )

buzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 09:40

Citaat:
Het is overigens een misvatting dat een rillend paard een deken op zou moeten hoor, rillen is puur het warmen van het lichaam, goed ruwvoer erin en zorgen dat de kachel in het lijf blijft branden dan gaat het meestal wel goed.

Ik weet dat dit gezegt wordt maar ik blijf het zielig vinden. Een rillend paard gaat bij nog steeds lekker naar binnen.

Ik denk dat de meeste paarden mits je het opbouwt en er een schuilstal aanwezig is 24/7 buiten kunnen staan. Maar ik als het heel erg guur en nat is mogen ze van mij naar binnen.
En uitzonderingen zullen er altijd blijven.
Ik ken ook een paardje dat het lichamelijk makkelijk aankon maar die er psychisch moeite mee had. Het duurde even eer we er achter kwamen maar dat paardje ging het liefst s'avonds naar binnen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 09:58

je hebt een probleem als je paard geen gedegen wintervacht kweekt. als dat er niet is komt de gezondheid in gevaar en zou ik het niet doen.