Ik volg en werk al een aantal jaar volgens zijn methode. Voor mij, het is duidelijk en het paard snapt het ook.
nessinator schreef:Hij kijkt in mijn ogen te weinig naar wat het paard nodig heeft en/of aankan, en te veel naar wat het paard moet.
Nahh dat is het em nou net, bij Clinton zie je heel veel de filmpjes (met name op youtube) van "probleempaarden" en net niet die van de "normale paarden. Maar als je de kits bekijkt, oa de fundamentals, zie je hem ook bezig met een heel sensibel paard en zie je hem een heel stuk zijn energie omlaag zetten. Hij past het dus echt wel aan aan het paard.
Waarnaast, ik ben een paar jaar geleden in Duitsland geweest bij een clinic van Jeff Davis (1 van zijn clinicians). Ik was daar om voor iemand te vertalen die geen engels sprak en haar paard was zon sensibeltje die heel erg op het energielevel van de persoon reageerde. Ze zag het zelf niet, en werd soms boos (inwendig) en soms werd ze te zacht. Waardoor paard het niet meer snapte en dus steeds anders reageerde. Bij een bepaalde oefening (paard tussen jou en de omheining doorsturen) werd ze echt gefrustreerd waarom het haar niet lukte en een ander wel. Jeff pakte het paard van haar over, en toen heb ik Jeff gevraagd zijn energielevel zowel omhoog als omlaag te doen zodat zij kon zien wat er gebeurde. Waarop je het paard gelijk enorm zag reageren. Toen pas snapte ze dat niet het paard maar zij, en haar energie, het probleem was. (Jeff snapte overigens zonder vragen wat ik bedoelde met energie omhoog en omlaag).
Wat ik daarmee aan wil geven, ook zij zijn echt wel bezig met het energielevel wat je nodig bent, alleen is het iets waar Clinton (imo ook) nog steeds wat te weinig de nadruk op legt. Hij zegt het altijd wel, maar omdat hij heel veel met paarden bezig is die al een halve middelvinger omhoog hebben, die je dus wel duidelijk moet maken dat je toch echt wilt dat ze het doen, lijkt het soms hard en maar 1 weg, maar dat is dus echt niet zo. Hij zou echt eens een video moeten maken over energielevels.
nessinator schreef:Daarom zie ik ook niet hoe vertrouwen kan ontstaan bij deze methode.
Ik wel. Je bent duidelijk en je let op je energielevel. Ik heb ook andere methodes gevolgd oa Warwick Schiller. En ja ook daar heb ik veel weggehaald. Maar waar ik me bij Warwick steeds weer op betrapte was dat ik begon te sluipen rond mijn paard (als in, even opletten dat ze me heeft gezien, dat ze weet dat ik daar ben, dat ze niet schrikt van..... nee even niet nu dat doen want...). Nou heeft de ene daar niet zoveel moeite mee, maar de andere wel. Die begon mij steeds minder te vertrouwen. Dus een week meer Clinton erin, en je zag het paard tot rust komen. Echt heel apart. De duidelijker (en eigenlijk botte boer) ik werd de meer zij begon te vertrouwen.
Idefix2006 schreef:Ps. Weet iemand hoe ik een filmpje plaats?
Flimpje uploaden bij youtube en dan link hier plaatsen.
En leuk dat hij zo goed gaat. Je weet dat er op FB ook een groep van hem is? Of zelfs wel 2, 1 in het Engels en 1 in het Duits.