Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:04

Letizia schreef:
Dees schreef:
*Dit*
zou van mij per direct mogen worden verboden.

En dit is precies wat mij niet zou verbazen als dit veel extremer gaat worden. Net als in het fokken van honden, zal in het fokken van paarden veel extremer worden gedacht (en gedaan). Ik ben een groot AV liefhebber, maar hou hier ook absoluut niet van.

Leuk om je op bokt tegen te komen Maureen :)

Ik vermoed juist niet. De kritiek op fokpraktijken die extreme uiterlijkheden produceren met alle gezondheidsproblemen die daarbij horen wordt steeds sterker in de hondenwereld. Ik zie daar eigenlijk eerder een positieve trend.

beert
Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:12

Ik heb het idee dat het twee kanten op gaat. Bij een aantal diersoorten zie je dat er meer op eigenschappen gefokt wordt die voor ons handig zijn (kale dieren, anti-allergie honden en katten met korte pootjes). Misschien gaat het ernstige met de doorfok er wel uit, zoals de korte neuzen en platte koppen, maar mensen blijven van iets bijzonders houden. Ik kan me ook niet herinneren dat je 25 jaar geleden zoveel minipaardjes had als nu bijvoorbeeld. Die ogen toch weer een stuk sjieker dan de shetlander :-)

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:40

Ik denk eerlijk gezegd dat er niet zo heel veel zal veranderen in de komende 20 jaar. 20 jaar geleden was het 1997/1998. Echt al eind 20ste eeuw dus. Is er nou echt zo veel veranderd ten opzichte van toen?
Ik denk dat er meer wettelijke eisen rondom veiligheid (inderdaad cap verplicht) en dierwelzijn zullen komen. Ik denk ook dat er meer mensen zullen zijn die in gaan zien dat paarden 24/7 op stal houden echt niet kan. En ik denk dat de paardensport in Nederland zal krimpen. Ik vermoed dat het duurder zal gaan worden om paarden te houden en dat er daardoor ook minder mensen paarden zullen hebben. Ook maneges zullen duurder worden en voor minder mensen bereikbaar.

Maar een heleboel mensen hier denken dat paardrijden misschien wel verboden zal zijn. Of dat de sport op hoog niveau zal verdwijnen. Ik denk niet dat dat zo'n vaart zal lopen. Het zou goed kunnen dat de publieke opinie wat negatiever wordt. Je ziet wel een tendens waarin over het algemeen steeds kritischer naar het houden van dieren wordt gekeken. Echter blijft de paardensport daarin tot nu toe redelijk buiten schot. Vermoedelijk omdat er zo veel sectoren zijn waar nog zo veel meer winst is te behalen. Paarden hebben het in Nederland vergeleken met andere gebruiksdieren erg goed. Uiteindelijk zullen er vast ook mensen hun pijlen op de paardensport gaan richten. Maar ik vermoed dat dat nog wel even zal duren. En dan zullen het in eerste instantie alleen "fanatiekelingen" zijn. Na verloop van tijd zal deze groep wat groeien, maar voordat het echt een onderwerp van het publieke debat is zijn we denk ik al wel een flink aantal jaren verder. En dan wordt er alleen nog maar over gepraat. We weten allemaal hoe traag grote veranderingen in Nederland doorgevoerd worden. Dus voordat er echt wezenlijk iets verandert zijn we denk ik zo 25 jaar verder.
Daarnaast gaat er internationaal zo ongelofelijk veel geld om in de paardensport. Ik denk dat de grote bedrijven en rijke mensen die er mee gemoeid zijn er alles aan zullen doen om de paardensport zo lang mogelijk in leven te houden. Ik acht het niet onwaarschijnlijk dat de paardensport in haar huidige vorm uiteindelijk zal verdwijnen. Maar echt niet in twintig jaar tijd.

Dees

Berichten: 18923
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:28

Nou, Sanned, neem alleen al de zadels al waarmee we rijden ;)
20 jaar tijd doet best wel wat hoor.

Elisa2: je argumenten zijn leuk voor de 'eigen groep'. De buitenwacht - Henk & Ingrid, Truus van Drie-Hoog, en vele anderen die we niet kennen maar paardensport wel iets heel raars vinden, plus alle leden van de Partij voor de Dieren) heeft helemaal niets met paardrijden en maakt geen verschil tussen "goed paardrijden" en "slecht paardrijden". Zij zien het paard gebruikt worden als tennisracket (kapot? vervangen!) en vinden alle paardrijden 'slecht'.
Onderschat die groep niet. De publieke opinie gaat de sport afbreken.

Piekosjj

Berichten: 5456
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:33

Ik rijd op een Kieffer uit 1980 en die gaat gewoon mee voor een huidig zadel :D

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:27

@Dees, dat leg je goed uit. Ik denk dat de publieke opinie de komende jaren voor een hoop veranderingen gaan zorgen. Dat zag je al tijdens de tv-uitzendingen van de Olympische Spelen. En mensen die onbekend zijn met de paardensport maken geen onderscheid in goed en slecht paardrijden.

Libera

Berichten: 3981
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:49

Zou net zeggen... rijd ook nog rond op mn Ryder (tegenwoordig Fryso) zadel van 20 jaar oud... Paard draagt een Rambo deken van bijna 20 jaar oud. Enige verschil met toen is dat alles tegenwoordig moet 'matchen', setjes dus, en alles is veel duurder geworden.

Ik denk dat veel stallen over 20 jaar wel een uitloopje hebben, hier is dat al zo maar ik zie het in NL ook steeds vaker.
Ik denk dat paardenhouden overal duurder zal worden, de grondprijzen gaan immers altijd omhoog en de kosten van hooi/stro etc natuurlijk ook.

anjali
Berichten: 15137
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:31

Dees schreef:
Nou, Sanned, neem alleen al de zadels al waarmee we rijden ;)
20 jaar tijd doet best wel wat hoor.

Elisa2: je argumenten zijn leuk voor de 'eigen groep'. De buitenwacht - Henk & Ingrid, Truus van Drie-Hoog, en vele anderen die we niet kennen maar paardensport wel iets heel raars vinden, plus alle leden van de Partij voor de Dieren) heeft helemaal niets met paardrijden en maakt geen verschil tussen "goed paardrijden" en "slecht paardrijden". Zij zien het paard gebruikt worden als tennisracket (kapot? vervangen!) en vinden alle paardrijden 'slecht'.
Onderschat die groep niet. De publieke opinie gaat de sport afbreken.

Ik ben lid van de Partij voor de Dieren.Die is niet van plan de paardensport te verbieden.Met een slecht verzorgd en slecht behandeld paard kun je trouwens geen wedstrijd winnen.

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:35

Ik zie de paardensport echt niet zozeer verdwijnen. Wat ik wel zie gebeuren, maar dan wel op iets langere termijn, is dat het een elite sport wordt. De steden groeien, land wordt steeds schaarser en absoluut duurder. Stalling rond die steden wordt dus steeds duurder, en minder land om de paarden op buiten te gooien, en alleen de rijkere mensen kunnen hun paard daar vestigen.

Om het vanaf de andere kant te bekijken: Om te starten bij de FEI, om internationaal te starten, betaal je je helemaal blauw voor je uberhaupt start. De accomodaties worden groter en mooier en de startgelden worden verhoogd. Voor de 'normale' ruiter is het bijna niet meer te betalen. Het worden nu al langzamerhand wedstrijden voor de rijken. De KNHS gooit de tarieven omhoog om voor hun eigen accomodatie te betalen en om mee te gaan met de FEI en de Nederlandse topruiters worden afhankelijk van hun sponsoren om ergens te starten.

Ik snap niet dat mensen denken dat over 20, of meer, jaar paardensport verboden zou zijn. Waar moeten we in godsnaam met al die paarden dan heen? Daarbij is paardensport, na voetbal, enorm populair en gaat er enorm veel geld in die paarden om, er gaat ongeveer 1,5 miljard euro in om en het staat dan ook weer net achter voetbal qua economische waarde.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:38

Er komt een ijslands gezegde in me op, losjes vertaald, "voorspellen is moeilijk, vooral de toekomst"....

beert
Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:52

De partij voor de dieren kent heel wat schreeuwers, maar het gros van de mensen is er echt niet mee bezig. Vraag voor de lol eens hoeveel mensen bont zielig vinden, dan zal de meerderheid ja zeggen. Maar hoeveel mensen interesseert het daadwerkelijk zoveel om er echt een punt van te maken?

Zonder van onderwerp te willen veranderen hoor, maar om aan te geven dat de publieke opinie niet allesbepalend is. Er zijn zat paardenliefhebbers en daartussen zit een enorme groep die het aan de spreekwoordelijke reet zou roesten en niks met paarden heeft, ook niet ertegen. Daarbij is al een aantal keer economisch belang genoemd en ook van de paardensector is dat groot.

Ook is niet wetenschappelijk aangetoond dat rijden echt slecht is voor een paard. Kan best dat er bepaalde takken van sport aan regels worden gebonden, zoals gebruik van bepaalde hulpmiddelen. Of een maximaal gewicht, dat soort dingen om welzijn te bevorderen. Maar een verbod zie ik de komende 20 jaar nog niet. Hooguit van paarden in het verkeer bijvoorbeeld om veiligheids redenen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:24

Er is inderdaad ooit onderzoek gedaan naar hoeveel mensen bont weg wilde hebben uit Nederland. Dat was maar heel weinig. Toch is dat wel gelukt.
Dus zeg niet dat het niet zou kunnen.
Grootste verschil is dat er ook veganisten paardrijden en dat doen zoals hun uitkomt. Ook als er paard veel op stal staat.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:59

bruintje123 schreef:
Er is inderdaad ooit onderzoek gedaan naar hoeveel mensen bont weg wilde hebben uit Nederland. Dat was maar heel weinig. Toch is dat wel gelukt.

Vertel! Wanneer dan? Bezit, verkoop, productie en dragen van bont zijn allemaal niet verboden, noch is het uit het straatbeeld verdwenen. Kijk voor de gein eens in de gemiddelde Marokkanennek.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 10:53

Ja oke, ik was niet volledig, mijn excuses.
De nertsenhouderij is per 2024 verboden, dus de bedrijven.
Geen dier er mee geholpen inderdaad want dan word het geïmporteerd van dieren die het alleen maar slechter hebben gehad. Maar dat is een andere discussie.
Maar ik bedoelde er meer op dat een paar van die schreeuwers dus meer voor elkaar krijgen dan je verwacht, dus dat ook met paarden kan.

anjali
Berichten: 15137
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 11:17

Ik vind bont wel iets anders dan paardensport zeg.Voor bont is een dier gedood,paardensport is wel met levende zeer goed verzorgde paarden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 11:19

Genoeg staan er 23/7 op stal hebben die het beter dan?
Goed verzorgt word een nerts ook anders heeft hij geen mooie glimmende vacht.
En als voordeel die hoeft niet een uurtje perfect braaf te lopen en krijgt niet op zijn mieter als hij dan even te fris is.
Dus ja dat is maar net hoe je er tegen aan kijkt ;)

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 11:24

Wij paardenliefhebbers vinden onze paarden natuurlijk goed verzorgd. Ik hoor toch van leken dat die er anders tegenaan kijken. Bit in de mond, schoppen, sporen en een zweep om een paard vooruit te gaan krijgen en vooral de vraag waarom je tegenwoordig nog op een paard moet gaan zitten... Nu zal het allemaal nog niet zo'n vaart lopen, maar ben benieuwd hoe de publieke opinie er over 20 jaar uitziet en denk dat we steeds meer de richting opgaan dat het dier niet langer als gebruiksdier mag worden gebruikt.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 11:29

Precies mazida, dat hoorde je ook weer na de OS.
Die paarden die danspasjes laten doen is zielig. De paarden zo hoog laten springen en bij een stop een mep verkopen is zielig.
Ik denk ook niet dat er over 20 jaar een verbod is, wel denk ik dat wij als paardenliefhebbers wel op moeten passen hoe we onze paarden (gaan) houden zodat er ook zo min mogelijk commentaar geleverd kan gaan worden en er wel overdreven regels gaan komen. Want dan slaat het snel door.

Dees

Berichten: 18923
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 11:42

Jur Vrieling - Zirocco Blue - OS Rio 2016.

Jur Vrieling is een mooi mens en een zeer capabele ruiter, eentje die je niet snel van diermisbruik zult betichten.
Zirocco Blue is een fantastische hengst met zeer veel vermogen en mogelijkheden.

In het heetst van de strijd stopte Zirocco Blue en begon Jur Vrieling met de zweep te 'corrigeren' op een manier die hem diskwalificatie opleverde. Op alle "horse-media" werd gezocht naar een excuus. De overige media kopten hun kranten met oa. "Rio 2016: Jur Vrieling geeft paard zweepslagen".

Jongens, wij, de paardensport en de paardensportmensen, wij doen het zelf.
Dit soort beelden maakt dat de buitenwacht onze sport raar en dieronvriendelijk vindt.

En ondertussen denk ik persoonlijk: mogen wij een dier wel in een prestatie-situatie brengen waarbij het presteren voor ons zo belangrijk geworden is, dat we bij teleurstelling mogelijk onze frustraties op datzelfde dier botvieren op een manier waarop het zelfs pijn daardoor kan lijden? Zeg niet dat jij dat nooit zou doen. Het overkwam de superruiter Jur Vrieling immers ook.
Ik vind daarom zelf topsport met dieren eigenlijk niet meer kunnen... :o

Citaat:
Vrieling deelde een paar klappen uit aan Zirocco Blue, nadat het dier voor de tweede keer weigerde. ,,Het was uit frustratie'', sprak de ruiter berouwvol. ,,Ik had dit niet moeten doen.'' Bondscoach Rob Ehrens liet zich op vergelijkbare wijze uit. ,,Ik ben 27 jaar topsporter geweest en ken het gevoel van teleurstelling als het misgaat. Maar dit mag niet gebeuren en zal niet meer gebeuren.''
Laatst bijgewerkt door Dees op 09-12-17 11:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17935
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 11:47

Inderdaad! Een paard twee zweepslagen geven om die over een hindernis te krijgen. Vervang paard door dolfijn en hindernis door hoepel en we staan om ter luidst te roepen wat een dierenmishandeling die dolfinaria toch wel niet zijn.

Kendra

Berichten: 8740
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 11:48

1/ Ik denk dat de stamboeken in hun huidige vorm verdwijnen.
Misschien nog niet binnen 20 jaar, maar alles zal nog steeds meer individualiseren.
Het aantal fokkers dat lid is van het KWPN wordt nu ook al kleiner.
Ik ben benieuwd wat er voor in de plaats komt .... geen flauw idee!

2/ Verder denk ik dat de tweedeling tussen 'sport' en 'natural' steeds groter zal worden.
Erg jammer, ook nu kunnen mensen uit beide stromingen veel van elkaar leren maar lijken ze dat erg moeilijk te vinden.

3/ En ik vrees dat de bemoeizucht van mensen die nog nooit een paard hebben gezien groter zal worden. Waardoor paardenwelzijn steeds minder gebaseerd zal zijn op kennis en ervaring maar steeds meer op een publieke opinie die geleid wordt door valse sentimenten en vreemde ideeën over het houden van beesten.

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 11:49

beert schreef:
...Of een maximaal gewicht, dat soort dingen om welzijn te bevorderen.

Daarmee zal de paardensport verdwijnen gezien de mens steeds dikker en zwaarder wordt, als we de wetenschappers moeten geloven...

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 12:00

Ik denk dat de paardensport niet verdwijnt, maar dat het fenomeen komt op de plek waar je nu ook veel disussie ziet als zwarte piet en genderneutraal en dat soort onderwerpen: een heel klein clubje met een hele grote mond en een nog grotere hang naar aandacht gaan lopen piepen, media opzoeken, aan tafel bij Humberto en een probleem is geboren. Niet omdat het echt een megalprobleem is, maar omdat een kleine groep die vinden dat ze gelijk hebben graag voor de rest de dienst willen uitmaken.
Fijn dat iemand besluit het voorzich zelf niet te kunnen goedkeuren op een paard te zitten, maar waarom moet je daar altijd zo nodig een ander voor verplichten hetzelfde te denken dan jij.

Verder ben ik de enige paard-minded persoon in een grote groep. En staat het overgrote deel niet negatief tegenover paardrijden. Het boeit ze gewoon niet, dat is wat anders. Gelukkig zijn de meeste mensen nog altijd van het leef en laat leven.

Dees

Berichten: 18923
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 12:01


Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 12:19

Dees schreef:
Let maar op: over 10 jaar is Piet niet zwart meer.
Onderschat het effect van een (nu nog kleine) luide groep op de publieke opinie niet.

Zie bijv hier wat statistiek daarover:
https://eenvandaag.avrotros.nl/panels/o ... t-racisme/

Onzinnige analogie. Het fenomeen racisme heeft minder dan niets met het fenomeen paardensport te maken.
Je zou ook kunnen roepen " kijk eens hoeveel de computerwereleld is verandert in 20 jaar, als de paardenwereld net zo snel verandert vliegen we op, door atoomkracht aangedreven robotpaarden naar de maan in 2037". Ook onzin.