Van 24/7 stal naar 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bareback
Berichten: 23
Geregistreerd: 27-02-17

Van 24/7 stal naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 09:50

Hoi allemaal,

Mijn pony staat al zijn hele leven op stal. In de zomer komt hij nu 6 uurtjes per dag buiten en in de winter ongeveer 1 uurtje. Dit vind ik natuurlijk veel te weinig, maar dit is de enige pensionstal in de omgeving waar ze zo 'lang' naar buiten gaan.

Nu heb ik eindelijk de mogelijkheid gevonden om mijn pony te verplaatsen naar een plekje waar de paarden 24/7 buiten staan in kuddeverband. Ik was meteen super enthousiast alleen het nadeel is dat daar geen schuilmogelijkheden zijn. Het is een groot stuk open weiland zonder beschutting, schuilstal of bomen en de paarden staan er in weer en wind buiten. Nu vraag ik mij dus heel erg af of ik mijn pony daar gelukkig mee maak. Op zich moet hij er prima tegen kunnen. Het is een fjord en hij heeft stofallergie dus 24/7 buiten zou voor hem echt een goede oplossing zijn. Alleen het blijft vervelend dat de paarden geen schuilmogelijkheid hebben als het heel heet is of als het stormt.

Daarnaast heeft mijn pony het wel erg naar zijn zin op de stal waar we nu staan. Hij heeft veel vriendjes, die we dan allemaal zouden moeten achterlaten. Hij kan erg slecht tegen veranderingen en elke keer dat we tot nu toe van stal zijn verhuisd was hij daarna 3 weken helemaal van streek.

Al die tijd dat ik mijn pony heb, heb ik altijd geroepen dat als er zo'n plekje in een wei beschikbaar zou komen dat ik daar meteen heen zou gaan en nu twijfel ik toch vanwege het feit dat de paarden niet kunnen schuilen. En doe ik er wel goed aan om een paard dat een stal gewend is, ineens in een hele andere leefomgeving te zetten?

Graag jullie meningen, ik moet eind deze week aan de eigenaar van de wei laten weten wat ik doe.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Van 24/7 stal naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:52

Vind zelf 24/7 buiten zonder schuilstal geen oplossing. Waarom hebben ze daar geen schuilstal? Desnoods van die tijdelijke 'tenten' stallen? Dat is toch het minimale wat je een paard wil bieden. Ze moeten in ieder geval de keus hebben.

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:52

24/7 buiten is super maar ik zou het alleen doen met schuilmogelijkheid. Vooral voor de winter.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:53

Met bomen vind ik het geen probleem, maar helemaal geen beschutting of schaduw zou ik me toch niet prettig bij voelen.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Van 24/7 stal naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:56

Ik zou het ook niet doen. In de zomer kunnen ze niet even uit de zon staan en wanneer het guur weer wordt vindt ook een paard het niet lekker met regen en wind.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Van 24/7 stal naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:59

Mijn fjord staat ook 24/7 buiten maar wel mét schuilstal. Zonder zou ik toch niet doen, dat vind ik een beetje zielig :) Ze moeten immers kunnen kiezen waar ze liever staan

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:01

mijn paard staat ook 24/7 buiten, een hafje. In de zomer is er geen schuilmogelijkheid, omdat hij zijn dekens dan kapotschuurt wegens allergie. In de winter is er een (schuil)stal, maar ik heb niet het gevoel dat hij er veel gebruik van maakt. De andere paarden wel. Maarja, hij staat altijd onder dekens, dus wordt toch nooit nat.

wij verhuren ook stallen, die paarden hebben 24/7 weidegang met schuilstal (of 's winters 's nachts binnen, volgens wens). Ik merk dat deze paarden heeel veel gebruik maken van hun schuilstal, zeker als het erg warm is en/of er veel insecten zijn.

Een fjord is wel vrij 'hard', maar toch is dit ook niet de gunstigste periode van het jaar om ben te laten wennen aan 24/7 buiten nu. Ik persoonlijk zou verder zoeken naar een plaats met schuilstal.

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:01

Lastige.. Ik snap je punt maar ook ik vind een wei zonder schuilmogelijkheid eigenlijk geen optie. Op een mooie rustige lentedag is dit geen probleem maar maar langdurige neerslag of dagenlang volop zon met 20+ graden is een schuilmogelijkheid toch wel een vereiste.

Ik zou voor nu blijven staan waar je staat en om je heen blijven kijken naar andere mogelijkheden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:01

Poe lastige. Waar je nu staat is geen paardwaardige oplossing. Veel te weinig buiten zeker voor een dier met stofallergie. Maar buiten zonder beschutting. Is er ook geen gebouw dat schaduw geeft, een heg oid? En wat staat er nu? In welke omgeving woon je?

Mijn oude tinker heeft flink lang buiten gestaan in weides waar idd ook geen officiele beschutting was. Maar omdat de stukken ook langs stallen liep had hij daar schaduw en beschutting van. Vooral bij heet weer maakte hij er graag gebruik van. Bij slecht weer stond hij bij voorkeur midden op het open stuk waar wind en regen van alle kanten om hem heen schoten. Wel met deken omdat hij die medisch nodig had. Hij was domweg geen ik ga in een stal staan type.

Mijn jonge tinker was juist een ik ga heel snel binnenstaan als er maar een druppel valt paard.

Ik zou in jou geval liever verder zoeken, letterlijk verder en desnoods paard een heel eind verder weg zetten op een plek waar ze veel meer buiten komen dan wel beschutting hebben

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Van 24/7 stal naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:04

mijn paarden staan aan huis 24/7 buiten met schuilstal.
2 paarden komen nooit binnen maar onze wei is omgeven door bomen en zelfs een stuk bos waar ze in kunnen staan.

Paarden hebben wel alle 4 een goede waterdichte deken en vliegendeken in de zomer.

Ik merk dat ze met heet weer eerder binnen gaan staan als met een storm als vandaag.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Van 24/7 stal naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:06

Mijn paarden staan de hele winter alleen in de stal als er buiten geen hooi te vinden is, maar in de zomer staan ze er wel veel. Heb ze ook op een groot gebied gehad zonder schuilstal maar daar hadden ze een flink stuk bos, niet waterdicht natuurlijk maar wel fijn tegen de wind en zon.

Lynn_Nikita

Berichten: 25461
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:09

Zonder schuilstal zou ik het niet doen. Ik heb open stallen en ik zie hoeveel gebruik ze ervan maken. Nu stormt het en staan ze er vrijwillig in, maar ook als het erg warm is zoeken ze echt de schaduw op.
Wat moeilijk, heb je een stuk wat zeker voor een stofallergie top is, ( zoveel binnen staan in funest voor longen) maar geen schuilplek ( al waren het maar bomen ) zou ik niet willen, zeker niet in de zomer als het 30 graden is en geen schaduw. tegen kou kun je evt nog een deken gebruiken, maar felle zon zonder schaduw is mishandeling

Bareback
Berichten: 23
Geregistreerd: 27-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 10:23

Bedankt allemaal voor de snelle reacties! Deze optie ligt al een heel stuk buiten mijn omgeving en er is echt geen andere plek te vinden waar ze 24/7 buiten staan met schuilstal. De kudde die er nu staat is heel gevarieerd. Het is een mix van sobere koudbloeden tot welshjes. Om eerlijk te zijn zagen de paarden er wel super goed uit! Beter dan sommige paarden bij mij op stal nu. Echt lastig hoor, maar zou het inderdaad wel fijn vinden als hij ergens zou kunnen schuilen tegen de zon inderdaad. Ik woon in een dorpje bij utrecht. Het probleem hier in de omgeving is dat we te maken hebben met kleigrond waardoor echt geen enkele pensionstal de paarden met regen buiten willen hebben. Bovendien zijn de pensionstallen hier in de omgeving vooral gericht op dressuur, en vaak willen dat soort mensen hun paard niet zo lang buiten hebben. Vandaar dat ik dus al flink uit mijn omgeving aan het zoeken ben geweest, en het enige wat ik heb kunnen vinden is dus deze plek.

Edit: oh ja vergeten te vermelden dat de paarden van april tot eind november 24/7 in de wei staan. In de winter staan ze overdag in de paddock en snachts op stal.
Laatst bijgewerkt door Bareback op 13-09-17 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Van 24/7 stal naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:25

Welke omgeving zit je TS?

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:25

Waar in de omgeving zoek je? En hoe ver wil je rijden?
Misschien dat bokkers nog wel wat weten :)

Bareback
Berichten: 23
Geregistreerd: 27-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 10:26

Omgeving Vleuten/De Meern, ligt bij utrecht. Ben bereid om max 30-45 min te fietsen.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:31

Dan zoek je kennelijk niet zo heel erg goed, want in Hollandsche Rading bijv. bij Klaas van Vulpen staan ze 24/7 buiten. In De Meern is inderdaad weinig tot niets, maar ga je richting Doorn (je zit zo op de snelweg als je in De Meern woont) is er vast al veel meer te vinden. Richting Hilversum/Maartensdijk.Groenekan etc. zul je ook vast makkelijker slagen.

Edit, lees net je post dat je op de fiets moet, dan wordt de snelweg wat uh lastiger :o
Laatst bijgewerkt door hoogendroog op 13-09-17 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:32

Na het lezen van je verhaal, dacht ik van, waarom dan niet gewoon lekker laten staan?

Als je ziet dat ze gelukkig is en goed in dr vel zit, waarom veranderen? Ik snap dat je een voorkeur hebt, maar zonder enige beschutting vind ik het no-go. Je geeft zelf al aan dat een verhuizing niet soepel verloopt, en dat het al meerdere malen zo geweest is. En dan ook nog eens van stal naar wei, zonder schuil mogelijkheid, ik denk dat paardlief even niet weer wat er gaande zou zijn :')

Persoonlijk zou ik paardlief lekker laten staan waar ze staat als ze het daar naar haar zin heeft :o

Succes met je keuze! :o

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:33

Melewel94 schreef:
Na het lezen van je verhaal, dacht ik van, waarom dan niet gewoon lekker laten staan?

Als je ziet dat ze gelukkig is en goed in dr vel zit, waarom veranderen? Ik snap dat je een voorkeur hebt, maar zonder enige beschutting vind ik het no-go. Je geeft zelf al aan dat een verhuizing niet soepel verloopt, en dat het al meerdere malen zo geweest is. En dan ook nog eens van stal naar wei, zonder schuil mogelijkheid, ik denk dat paardlief even niet weer wat er gaande zou zijn :')

Persoonlijk zou ik paardlief lekker laten staan waar ze staat als ze het daar naar haar zin heeft :o

Succes met je keuze! :o


1 uur per dag buiten de stal is toch niet paardwaardig?

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:36

Azmay schreef:
Melewel94 schreef:
Na het lezen van je verhaal, dacht ik van, waarom dan niet gewoon lekker laten staan?

Als je ziet dat ze gelukkig is en goed in dr vel zit, waarom veranderen? Ik snap dat je een voorkeur hebt, maar zonder enige beschutting vind ik het no-go. Je geeft zelf al aan dat een verhuizing niet soepel verloopt, en dat het al meerdere malen zo geweest is. En dan ook nog eens van stal naar wei, zonder schuil mogelijkheid, ik denk dat paardlief even niet weer wat er gaande zou zijn :')

Persoonlijk zou ik paardlief lekker laten staan waar ze staat als ze het daar naar haar zin heeft :o

Succes met je keuze! :o


1 uur per dag buiten de stal is toch niet paardwaardig?


Nee ideaal is het niet, maar op een wei zetten zonder schuilmogelijkheid al helemaal niet naar mijn mening. Vooral als ze continu stal is gewend geweest :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:38

Verhaal is al wat anders. Gaat kennelijk alleen om de zomer periode. In de winter s nachts op stal en overdag paddock. Dat maakt al verschil.

Is de stal in de zomer wel beschikbaar om eventueel in te zetten als het bloedje warm is zonder schaduw buiten?

Maar in die regio is er wel te vinden. :j Wat is je budget per maand? Zeker als je uitwijkt richting de utrechtse heuvelrug waar er zandgrond is.

welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:40

Melewel94 schreef:
Azmay schreef:

Na het lezen van je verhaal, dacht ik van, waarom dan niet gewoon lekker laten staan?

Als je ziet dat ze gelukkig is en goed in dr vel zit, waarom veranderen? Ik snap dat je een voorkeur hebt, maar zonder enige beschutting vind ik het no-go. Je geeft zelf al aan dat een verhuizing niet soepel verloopt, en dat het al meerdere malen zo geweest is. En dan ook nog eens van stal naar wei, zonder schuil mogelijkheid, ik denk dat paardlief even niet weer wat er gaande zou zijn :')

Persoonlijk zou ik paardlief lekker laten staan waar ze staat als ze het daar naar haar zin heeft :o

Succes met je keuze! :o


1 uur per dag buiten de stal is toch niet paardwaardig?


Nee ideaal is het niet, maar op een wei zetten zonder schuilmogelijkheid al helemaal niet naar mijn mening. Vooral als ze continu stal is gewend geweest :)


Helemaal mee eens! Als ze nu veel binnen staat is het voor een paard dat niet goed tegen veranderingen kan een veel te grote omschakeling naar 24/7 buiten, en ook nog net voor de winter. Kun je in de winter met de huidige stalbaas niet afspreken dat je, je pony zelf nog een tijdje in de paddock zet? (Evt in samenwerking met stalgenoten)

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:41

hoogendroog schreef:
Dan zoek je kennelijk niet zo heel erg goed, want in Hollandsche Rading bijv. bij Klaas van Vulpen staan ze 24/7 buiten. In De Meern is inderdaad weinig tot niets, maar ga je richting Doorn (je zit zo op de snelweg als je in De Meern woont) is er vast al veel meer te vinden. Richting Hilversum/Maartensdijk.Groenekan etc. zul je ook vast makkelijker slagen.



Te fietsen. Heb je dat gedeelte wel gelezen? :)
Want op de snelweg fietsen lijkt me niet zo verstandig.

Bareback
Berichten: 23
Geregistreerd: 27-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 10:45

Iris82 schreef:
hoogendroog schreef:
Dan zoek je kennelijk niet zo heel erg goed, want in Hollandsche Rading bijv. bij Klaas van Vulpen staan ze 24/7 buiten. In De Meern is inderdaad weinig tot niets, maar ga je richting Doorn (je zit zo op de snelweg als je in De Meern woont) is er vast al veel meer te vinden. Richting Hilversum/Maartensdijk.Groenekan etc. zul je ook vast makkelijker slagen.



Te fietsen. Heb je dat gedeelte wel gelezen? :)
Want op de snelweg fietsen lijkt me niet zo verstandig.


Haha precies! En dat maakt het zo lastig om wat te vinden. Ik vind het echt niet erg om ver te fietsen maar richting Utrechtse heuvelrug en hollandsche rading is me toch net iets tè ver! Paardlief kost nou eenmaal veel geld en helaas daardoor geen auto.
Laatst bijgewerkt door Bareback op 13-09-17 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Bareback
Berichten: 23
Geregistreerd: 27-02-17

Re: Van 24/7 stal naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 10:51

Waar ik nu sta kunnen ze in de winter wel in verharde paddocks maar je moet er dan bij blijven. En er zijn wel mensen die andermans paarden ook buiten zetten, stuk of 3-4 paarden per keer. Ik kwam er als laatste bij en helaas wil niemand de mijne buiten zetten omdat ze al zo veel andere paarden buiten moeten zetten :(