Mark Rashid en zijn 'methode'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 11:34

RiannaB schreef:
Interessant..
Ik kom later weer even reageren hier. Ben een paar dagen weg met m'n vriend en ik wil zo min mogelijk met m'n telefoon zitten. Even afkicken :P
En meer tijd om te lezen in het boek :D

Knap dat je jezelf effe wilt losmaken van je telefoon +:)+
Veel plezier.


Men zit eraan vastgeplakt , is verslaafd, maakt niet uit waar , altijd die berichten willen zien en reargeren. op de fiets, in auto , zelfs op je paard, altijd maar egecentrisch dat ding in de handen.
Dat je daarbij andere in gevaar brengt doet er blijkbaar niet meer toe. >;) -:(-

RiannaB

Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-09-11
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 18:10

Ja, en waarschijnlijk zit je ook al de hele dag te kijken of iemand op jouw bovenstaande berichtje heeft gereageerd? :P

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 21:59

:D _/-\o_

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 01:35

Ennnn terug on topic met een mooie uitspraak:

Afbeelding

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 10:23

Een heel mooie uitspraak.

BritHittepit

Berichten: 2556
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 12:37

Ik heb net ook 3 boeken besteld, ben een tijdje bezig met parelli maar sta zeker open voor zijn visie, ben benieuwd, maar na wat ik hier lees, ben ik zeer enthousiast

Dorien66

Berichten: 1653
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 18:15

Op mijn verzoek heeft A_nouk de openingspost aangepast. De boektitels van Rashid staan daar nu netjes op volgorde genoemd. Dank A_nouk!

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 18:17

Welke boeken van hem zijn vertaald naar het Nederlands?

Dorien66

Berichten: 1653
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 18:41

Mopjemop schreef:
Welke boeken van hem zijn vertaald naar het Nederlands?

Zie de openingspost, dat staat erbij vermeld.

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:00

Dorien66 schreef:
Mopjemop schreef:
Welke boeken van hem zijn vertaald naar het Nederlands?

Zie de openingspost, dat staat erbij vermeld.



Dankjewel ;)

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:19

Inmiddels mijn eerste kennismaking wbt leesvoer 'paarden liegen nooit bijna uit.

Dit smaakt ongetwijfeld naar meer...heb nu al veel aan dit voor mij eerste boek en enkele voordelen in de praktijk ervan mogen ondervinden.

Dankje Dorien voor het laten aanpassen van OP...handig!

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:37

Ah klinkt goed cissie, fijn dat het boek beviel!

Inderdaad handig die titels in de OP... :j

Vandaag was voor mij hét bewijs van hoe gevoelig paarden zijn voor je stemming en energie. Sinds gisteren slik ik snelwerkende medicatie tegen de adrenaline in mijn lijf en het effect had niet duidelijker kunnen zijn dan bij de pony's. Voor het eerst in wéken heb ik de hoeven van Kees kunnen bekappen zonder oorlog te voeren en met Spuni heb ik voor het eerst in mijn eentje een langere wandeling gemaakt zonder in de stress te raken van zijn gespring.

Het mooiste vond ik nog wel dat Kees zich niet alleen braaf gedroeg tijdens het bekappen, maar ook regelmatig een knuffeltje wilde en een grapje uithaalde door een zweepje dat er lag op te pakken en ermee in het rond te slingeren. :P Fijn om dat contact weer te voelen!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 10:30


Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 10:34

Die had ik inderdaad ook gelezen. Wel jammer dat ze vertellen wat je zou moeten doen/zijn, maar geen tips geven hoe dat te bereiken.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 10:37

Sonja89 schreef:
Die had ik inderdaad ook gelezen. Wel jammer dat ze vertellen wat je zou moeten doen/zijn, maar geen tips geven hoe dat te bereiken.


Inderdaad!

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 12:12

woepsie90 schreef:
Kwam net dit artikel tegen, best leuke toevoeging voor hier,

http://www.paardentaal.be/article/licha ... moet?fwd=1

Dank voor het delen, was hier niet bekend mee.

Artikelen neigen naar af en toe zweverigheid, met sausje van Chinese wijsheden, maar over het algemeen zit er geen woord Arabisch tussen.
Mooi stuk met duidelijke uitleg hoe we dagelijks in deze maatschappij staan ,en hoe dat botst met paarden.
Paarden hebben die "evolutie" niet inzich, die leven puur, mits niet gesloopt door ons mensen.

Het komt allemaal van binnenuit, vandaar dat je zowel bij Mark als hier geen fixit-handleidingen zult ontdekken, het zit en ontstaat binnen in jezelf, je zijn.
Ga daar ook niet naar op zoek, ze zijn er niet, zoek het bij jezelf.
Vergeet niet dat een Mark vanuit zichzelf al een geweldig paardenman is, en vanuit daar zijn beleving heeft omgezet in boeken.

Vindt met name het deel van Dirk zeer de moeite waard.
https://www.smallteaser.com/@dirkvangheluwe

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 12:17

Ik vindt dit een mooie samenvatting van Dirk:

Citaat
Paarden kennen het geheim van vrij en tegelijk verbonden zijn. Van levensgevoel, van alle soorten van vrijheidsgevoel, speelsheid en directheid van gedrag. Ze zijn in staat om op elke situatie een spontane, eerlijke reactie te geven. Dat is wat ze voor mij zo aantrekkelijk maakt, en het heeft niets met hun uiterlijke schoonheid te maken. Ze bewegen, ze stralen, ze voeden direct de gevoelens van het hart: liefde, ontroering, verlangen, verbondenheid… als wij het er maar niet uit-trainen.
Einde citaat


"Als wij het er maar niet uit-trainen" , ;(

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 14:39

Wat wellicht kan helpen voor een aantal is een cursus mindfulness. Niets zweverigs aan...tis bewustwording van het "zijn" op dit moment. Raad dan wel aan 1 die gecertificeerd is! Want tis tegenwoordig een hype en niet iedereen kan dit goed overbrengen.

Ik heb een cursus gevolgd dankzij m'n werk en ik heb er veel baat bij.
Was vanochtend wat gehaast bij m'n paarden (daar was ik mij van bewust).....en .....m'n merrie wilde niet met me meelopen...toeval???? Denk het niet :)

Vervolgens eerst maar even gedaan wat gedaan moest worden (mest ruimen) en daarna de tijd genomen.....en .....m'n merrie kwam aanlopen :D

BritHittepit

Berichten: 2556
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 18:16

Ik heb de boeken nog niet gelezen maar wat ik hierboven lees, is bij mijn merrie ook het geval, ze neemt mijn gevoel over en is dus heel sensibel en kan ook heel fel kan reageren... ofwel maakt ze me duidelijk dat ze er niet 'mee akkoord' is ofwel probeert ze mij te kalmeren...

Als ik merk dat ikzelf te gestresst ben, kwaad,... werk ik niet met haar, dit is ook niet eerlijk tegen over haar omdat ik haar (onbewust) ook anders benader,...

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 21:23

Sonja89 schreef:
Ah klinkt goed cissie, fijn dat het boek beviel!

Inderdaad handig die titels in de OP... :j

Vandaag was voor mij hét bewijs van hoe gevoelig paarden zijn voor je stemming en energie. Sinds gisteren slik ik snelwerkende medicatie tegen de adrenaline in mijn lijf en het effect had niet duidelijker kunnen zijn dan bij de pony's. Voor het eerst in wéken heb ik de hoeven van Kees kunnen bekappen zonder oorlog te voeren en met Spuni heb ik voor het eerst in mijn eentje een langere wandeling gemaakt zonder in de stress te raken van zijn gespring.

Het mooiste vond ik nog wel dat Kees zich niet alleen braaf gedroeg tijdens het bekappen, maar ook regelmatig een knuffeltje wilde en een grapje uithaalde door een zweepje dat er lag op te pakken en ermee in het rond te slingeren. :P Fijn om dat contact weer te voelen!


Wat gaaf Sonja, leuk om deze ervaring te lezen.
Waar ik nieuwsgierig naar ben nav je verhaal is hoe Spuni weer op jou reageerde nadat hij merkte/zag dat je geen spanning had als hij springerig werd?

Ga later de linkjes lezen, ben na het lezen van het citaat in het berichtje van Peetstap wel nieuwsgierig geworden.

RiannaB

Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-09-11
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 21:44

Zo, ik ben weer terug van het weekendje weg :)
En ik heb het boek 'Paarden liegen nooit' uit! Al vind ik het eigenlijk wel jammer dat het uit is.
Het boek maakt wel dat ik nog meer motivatie heb om snel weer naar m'n paard te gaan (heb hem ook nog eens 4 dagen gemist nu :P) en alles met nieuwe inzichten te bekijken/benaderen.

Ik heb ook weer interessante dingen voorbij zien komen hier in het topic, dus ik blijf graag meelezen (en af en toe posten). Ik zal nog even op onderstaande reageren.
Sonja89 schreef:
@ Rianna, wat een leuk paardje, gave rassen zitten erin ook! Jouw lesbeschrijving klinkt alsof je daar echt een goede instructrice te pakken hebt en ook mij zet je aan het denken, dus bedankt voor het delen van dit verslag! +:)+ Je schrijft dat je de komende tijd dingen gaat doen die jouw paard zelf aanbiedt en leuk lijkt te vinden. Ik ben heel nieuwsgierig hoe je dat concreet gaat aanpakken, heeft jouw instructrice je daar toevallig nog handvatten voor gegeven? Dat zou ook wel een enorm goede oefening voor mij en Kees zijn denk ik, maar bij mij zou het er al snel op uitdraaien dat ik achter hem over het erf aanhobbel. En ik vraag me af of dat nou net de bedoeling zou zijn. :P
Een mooi moment heb je vandaag ook gehad, dat contact is toch waar het uiteindelijk allemaal om draait! Ondanks dat je schrijft normaal niet op de laptop te zitten, hoop ik toch dat je hier af en toe verslag wilt blijven uitbrengen van jullie ontwikkelingen. Ben erg benieuwd naar de weg die jullie gaan afleggen. *\o/*


M'n instructrice zei dat ik wel gewoon door moest blijven gaan met de dingen die ik doe. Maar ik denk dat de les mij vooral een andere mindset heeft gebracht. Eigenlijk net zoals het boek ook heeft gedaan. En dat ik van daaruit gewoon ga doen wat goed voelt en niet 'we doen dit en dat omdat het moet of zo hoort'.

Grappig dat je dat vraagt over hoe je dat vorm zou kunnen geven, het doen wat je paard leuk vindt. En dat je daarbij dan achter hem aan over het erf hobbelt. Toevallig heb ik dat dus echt letterlijk gedaan laatst. Het erf van de plek waar mijn paard staat, is afgesloten van de weg, dus in feite zou je je paard er los op kunnen laten rondlopen. En dat heb ik dus ook echt gedaan. Ik weet dat mijn paard heel nieuwsgierig is en graag rondsnuffelt en bij dingen gaat kijken, dus ben ik met hem over een stukje van het erf gaan lopen waar ik eigenlijk nog nooit me hem was geweest (we staan er sinds september). Ik heb hem aan een leadrope zijn gang laten gaan en ben naast hem mee blijven lopen en geïnteresseerd mee gaan kijken wat hij aan het doen was, om het 'samen' te ontdekken. En toen heb ik ook de lijn los geklikt en hem echt even helemaal zijn gang laten gaan. Ik liep er toen dus ook letterlijk achteraan. Uiteindelijk heb ik hem weer vast geklikt toen ik het wel weer genoeg vond, en heb ik hem weer terug naar zijn paddock en kuddegenoten gebracht.
Hieraan voorafgaand heb ik overigens clickertraining met hem gedaan vlak naast de paddock. Hiervan weet ik dat hij dat ook leuk vindt om te doen.
De laatste tijd werd het steeds meer een issue om hem van dat stukje naast de paddock mee de 'stal' in te krijgen waar ik hem altijd poets en opzadel. Dus met het clickeren zijn we heel 'onschuldig' al clickerend (en door mij ontdekkend wat hij zelf op dat moment nog meer aanbood) opeens de stal in gelopen. En als je er aan de andere kant uit loopt, kom je dus op de rest van het erf, waar ik hem een beetje zijn gang heb laten gaan. Als ik dit soort dingen wat meer doe, hoop ik dat hij op een gegeven moment gaat denken 'Hé, als RiannaB komt dan gaan we wat leuks doen' of 'Hé, als ik meeloop gaan we misschien ook wat leuks doen' (en hoeven we niet altijd op een lange buitenrit :P)
En natuurlijk kunnen we niet alleen maar 'leuke' dingen blijven doen, maar ik wil de band met mijn paard (en daarbij ook de dingen die we samen doen) meer een wisselwerking laten worden. Want ik zie in dat het de laatste paar maanden vooral eenrichtingverkeer is geweest van mij. Dus daarom wil ik dat 'leuke dingen doen' wat meer vergroten.

Dannon

Berichten: 389
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: Julianadorp (bij Den Helder)

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 23:19

Update over mijn trailerlaadprojectpaardje:

Vandaag voor de tweede keer aan de gang gegaan met haar. Positieve instelling; het ging de vorige keer al erg goed, en ik weet dat het mij in het verleden ook lukte met haar (maar dat was oefenen zonder enige vorm van methode er achter).

Het idee voor vandaag: lekker rustig vanwege de sneeuw. Eerst zen krijgen aan de hand. Sturen weer even oefenen zodat de communicatie helder is, de rust er in krijgen met gewoon samen eens wachten en naar de bedrijvigheid op stal kijken.

Wat deze merrie graag doet als je loopt is voor je uit lopen. Meestal laat ik haar dan een rondje om mij heen lopen tot ze weer schuin achter mij staat.

Deze keer liep ze zonder problemen mee naar de klep meteen. Prima. Ik denk, vooral voor het idee eigenlijk, meer niet; ik wijs met leadrope de trailer in.

... en blijkbaar heeft mevrouw daar geen probleem mee. Ze loopt graag voor mij uit. En als je geen druk zet loopt ze ook zo de trailer in. Color me surprised again.

Hier ga ik eens even over nadenken. Het lijkt zowaar makkelijker haar zelf de trailer in de sturen, dan haar "mee te trekken". Acht keer herhaald zonder problemen. :')

We gaan weer even verder denken. Dit is een merrie die een half jaar terug stond te steigeren bij de trailer. Dit gaat wel erg verdacht soepel zo.

Gebrek aan druk, en heldere communicatie, zijn denk ik nog steeds de sleutel die wij gemist hebben. En haar een beetje ook voorop laten lopen als ze het durft...?

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 23:38

cissie schreef:
Waar ik nieuwsgierig naar ben nav je verhaal is hoe Spuni weer op jou reageerde nadat hij merkte/zag dat je geen spanning had als hij springerig werd?


De rest van de wandeling hebben we heel fijn gelopen, wel in flink tempo maar al veel ontspannener dan de vorige keer dat we deze route liepen. :j

@ Dannon, klinkt goed! En als ze graag zelfstandig de trailer op loopt, waarom niet? :D

Hier ook spontaan met trailerladen bezig geweest. De eerste en laatste ervaring van Spuni met een trailer was 2,5 jaar geleden en niet positief. Mijn doel was hem te laten kijken, maar hij was nieuwsgierig en liep zo de klep op. Perfect!

Verder nog in een klein groepje gewandeld met Kees. In het eerste stuk van het bos staakte hij weer een paar keer flink. Dit keer heb ik hem de keus gegeven tussen voorwaarts of rondjes draaien. De rest van de route ging weer prima. Van de week nog een poging doen om zonder gezelschap dezelfde route te wandelen, eens zien of er verschillen zijn.

@ RiannaB, fijn dat het boek je bevallen is en bedankt voor je toelichting op mijn vraag. Ik ben erg benieuwd welke verandering jullie band gaat doormaken! :)

yenopi

Berichten: 920
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Ees (drenthe)

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:14

Wat een fijn topic is dit ;-) ik heb heerlijk bijgelezen.
Leuk die boekentips, houdt me weer van de straat.

Herfstdraad
Berichten: 173
Geregistreerd: 03-11-16
Woonplaats: Ergens in het koude noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 14:18

Ik kom nu pas binnenvallen! Nav dit topic de drie eerste boeken geleend bij de bieb, wat heerlijk om te lezen.... zoveel, ohja momenten maar ook wel momenten van schaamte.

Nu het volgende. Ik ben bij het stukje in zijn eerste boek aanbeland dat hij beschrijft waarom hij het liefst 'los' werkt met een paard ipv met hulpmiddelen. Door dit stukje ben ik mij gaan realiseren dat ik hulpmiddelen (carrotstick van parelli bv of een leadrope/halster) als 'beschermers' ben gaan zien. Het eerste wat ik dacht toen ik dat stukje las was; ik zou zo bang zijn, je hebt helemaal niets om je mee te verdedigen wanneer het paard je kwaad doet.

En ik denk dat daar de schoen wringt bij mij, ik ben bang voor mijn eigen kwetsbaarheid in de buurt van een paard. Heel veel gedrag wat ik heb richting een paard komt hier vandaan vermoed ik.

Voel mij erg banketstaaf dat ik dit hier zomaar neer kalk, maar hebben jullie een idee hoe ik hier mee om kan leren gaan?

Vooral de communicatie richting mijn pre gaat erg moeizaam, hij is zo gevoelig (in positieve zin van het woord).

Edit: spelfout