Hoe connectie met paard terug krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Hoe connectie met paard terug krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 14:02

Sinds juli heb ik een eigen paard, een 7 jarige engels volbloed (ex-racer). Vanwege hoef en rug problemen heb ik rijden nog niet gedaan. Hij stond in de zomer 24/7 buiten en ik deed af en toe NH oefeningen in de bak, korte stap/draf sessies aan de longe of in vrijheid, of een wandeling op de weg. Lag eraan hoe zijn lijf was. Hij was mijn maatje, zo kalm en relaxed en lief. Kwam in de wei altijd naar mij toe, etc.

Sinds half september staat hij snachts binnen vanwege zijn hoeven, dan kunnen ze opdrogen en uitharden. Heb toen ook zijn diet aangepast, voor hoefkwaliteit.

De wei waar hij toen instond was al goed kort gegeten dus kon hem in alle rust in en uit de wei doen, heel interessant was die wei niet.

Maar paar weken geleden gingen ze de nieuwe wei op, hoog gras en giga groot. Temperaturen zijn toen ook gedaald dus vaker een dun dekentje op. In die periode kreeg ik ook groen licht van osteo dat ik kon gaan opbouwen! Dus twee weken veel met hem gewerkt in de bak en lange wandelingen gemaakt.

Sindsdien heb ik een ander paard. Met buitenzetten sochtends werd hij steeds wilder totdat hij zelfs steigerde en bijna viel. Vertrouwen in hem is geschaad. Hij is drukker, bezig met alles behalve mij. Hij wil de wei en verder niks. In de bak is hij altijd wat chagrijnig en soms zelfs explosief. Het is lastig om hem in de wei te vangen, soms lukt dit ook gewoon niet! In de stal is hij soms dominant maar ik zet hem altijd weer op zijn plek.

Wat raden jullie mij aan om te doen? Ik ga nu elke dag met een zwaar gevoel naar stal... Wat kan ons helpen weer dichter bij elkaar te komen? Hij moet mij weer leuk vinden en ik hem. En ik wil graag opbouwen en hem hertrainen, zodat we kunnen gaan rijden! En met rijden bedoel ik buiten rijden, wil uiteindelijk bitloos TREC/Endurance gaan doen.

Zelf dacht ik aan 24/7 weidegang maar dan zijn de herinneringen niet ineens weg... Zijn hoeven zijn nu zodanig verbeterd dat dit ook wel kan.

Wat voor trainingsmethode of oefeningen of aanpak zou ik kunnen gebruiken?

Bedankt!

Diddykong

Berichten: 1472
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Hoe connectie met paard terug krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 15:24

Goh ja wat een vervelend gevoel dit. Ik kan je alleen adviseren vanuit mijn eigen ervaring met mijn volbloed. In het begin was die van mij ook zeker niet op mij gericht en ik denk nu nog dat ze andere paarden boven mij verkiest. Maar ik zie dit verder niet als afwijzing, ze is gewoon niet een heel knuffelig of op mensen gericht paard. Onder t rijden merk ik onze band wel degelijk, ze past op mij, als ik mn balans verlies bij een hindernis bijv dan staat ze stil en doet dr nek omhoog om te voorkomen dat ik val. Als ik t leuk vindt dat ze druk doet dan blijft ze even zo lopen, maar op t moment dat ik t eng vind, is ze direct rustig. Ze is een merrie met een eigen wil en mening, maar ze denkt echt mee, wat soms ook net zo goed lastig is hoor.
En zo zijn er zoveel kleine dingen te noemen waaruit onze band blijkt.
Ik denk zelf dat Harvey nu meer gewend is en meer zelfstandig zijn gang gaat. En dat je misschien kritisch naar je eigen rol moet kijken. Hoop dat je dit niet als kritiek opvat, zo bedoel ik t ook echt niet. Maar een volbloed is slim, leest je vaak erg goed en maakt gebruik van de ruimte die je hem geeft. Ik hoef zelden grof te doen tegen de mijne, maar ik ben wel heel duidelijk wat wel en niet mag. Ze probeert af en toe, als de rest bijv in de wei staat en zij komt terug van de les, door mij heen haar stal uit te rennen. Tja en dan krijgt ze echt dr halster waar ik haar kan raken op dat moment. Daarna is het beter, zet ik dr een pasje achteruit en dan naar de wei heb ik ook een drukker paard, maar ze blijft wel wachten. Ik ben daar zelf strenger in, en ik ben meestal (te) vriendelijk, maar in dit soort gevallen kan ze echt een klap of schop of whatever verwachten als ze zich niet gedraagd.
Ik doe af en toe grondwerk, maar dit is niet helemaal ons ding. Ze doet t wel, maar echt heel leuk vindt ze het niet. Ik denk toch ook dat een volbloed gefokt is voor wat aktie, dat het soms drukkere gedrag er een beetje bijhoort. Je hebt een bloedpaard, daar zitten heel veel mooie dingen bij, hun wil om altijd door te gaan, hun intelligentie, werkwilligheid, hardheid. Maar dit kan zich tegen je keren als ze te weinig hun energie kwijt kunnen. Als ik op vakantie ben, merkt mijn stalbaas dat, ze wordt vervelender dan. En dan heb ik het over 2 weken rust.
Onder het rijden merk ik dat iets nieuws haar uitdaagt, ze het nodig heeft. En als jij schrijft dat je een lange wandeling hebt gemaakt en dat hij moe is daarvan... ik heb dan mijn twijfels. Die van mij is na 4 dagen en ruim 100 km in draf en galop nog niet moe. Ze begint dan op dag 3 rustiger te worden haha. Dag 1 en 2 was het constant dribbelen omdat ze het toch spannend vond zo'n weekend weg met allemaal vreemde paarden.
Het zijn paarden gefokt voor snelheid, voor sport. Hij is 7 en in de bloei van zn leven. Ik denk dat je hem meer uitdaging moet bieden. 24/7 op de wei kan helpen, maar hoeft echt niet een betere band te betekenen. Ik denk eerder dat hij daardoor nog verder van je weg kan gaan staan. Misschien is een bijrijder zoeken nog een optie, 1 die wat steviger in zijn schoenen staat en hem minder ruimte geeft om te klieren. En er op durft zonder aarzelen, want ergens lees ik dat dit voor jou toch een dingetje is, het geeft je eerder spanning dan rust. Of zit ik er nu erg naast? Dan zou ik er misschien voor kiezen dit even aan een ander over te laten. Harvey is tenslotte bereden, heeft een hele carriere achter de rug en als een jocky er zonder problemen op durft, moet dit nu eigenlijk ook geen probleem geven. Winterfell is met mij erop in elk geval rustiger dan als ik er naast loop.
Maar volg je gevoel, want zo achter een pc vind ik het heel moeilijk om advies te geven. Ik heb alleen meerdere keren al gedacht, pak dat paard eens een keertje aan. Dus vandaar deze reactie. Hoop dat je er wat mee kunt, want ik begrijp ook heel goed dat mijn visie heel anders is als de jouwe. En ik heb zeker ook respect voor jouw weg.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 15:52

dittaswart schreef:
Goh ja wat een vervelend gevoel dit. Ik kan je alleen adviseren vanuit mijn eigen ervaring met mijn volbloed. In het begin was die van mij ook zeker niet op mij gericht en ik denk nu nog dat ze andere paarden boven mij verkiest. Maar ik zie dit verder niet als afwijzing, ze is gewoon niet een heel knuffelig of op mensen gericht paard. Onder t rijden merk ik onze band wel degelijk, ze past op mij, als ik mn balans verlies bij een hindernis bijv dan staat ze stil en doet dr nek omhoog om te voorkomen dat ik val. Als ik t leuk vindt dat ze druk doet dan blijft ze even zo lopen, maar op t moment dat ik t eng vind, is ze direct rustig. Ze is een merrie met een eigen wil en mening, maar ze denkt echt mee, wat soms ook net zo goed lastig is hoor.
En zo zijn er zoveel kleine dingen te noemen waaruit onze band blijkt.
Ik denk zelf dat Harvey nu meer gewend is en meer zelfstandig zijn gang gaat. En dat je misschien kritisch naar je eigen rol moet kijken. Hoop dat je dit niet als kritiek opvat, zo bedoel ik t ook echt niet. Maar een volbloed is slim, leest je vaak erg goed en maakt gebruik van de ruimte die je hem geeft. Ik hoef zelden grof te doen tegen de mijne, maar ik ben wel heel duidelijk wat wel en niet mag. Ze probeert af en toe, als de rest bijv in de wei staat en zij komt terug van de les, door mij heen haar stal uit te rennen. Tja en dan krijgt ze echt dr halster waar ik haar kan raken op dat moment. Daarna is het beter, zet ik dr een pasje achteruit en dan naar de wei heb ik ook een drukker paard, maar ze blijft wel wachten. Ik ben daar zelf strenger in, en ik ben meestal (te) vriendelijk, maar in dit soort gevallen kan ze echt een klap of schop of whatever verwachten als ze zich niet gedraagd.
Ik doe af en toe grondwerk, maar dit is niet helemaal ons ding. Ze doet t wel, maar echt heel leuk vindt ze het niet. Ik denk toch ook dat een volbloed gefokt is voor wat aktie, dat het soms drukkere gedrag er een beetje bijhoort. Je hebt een bloedpaard, daar zitten heel veel mooie dingen bij, hun wil om altijd door te gaan, hun intelligentie, werkwilligheid, hardheid. Maar dit kan zich tegen je keren als ze te weinig hun energie kwijt kunnen. Als ik op vakantie ben, merkt mijn stalbaas dat, ze wordt vervelender dan. En dan heb ik het over 2 weken rust.
Onder het rijden merk ik dat iets nieuws haar uitdaagt, ze het nodig heeft. En als jij schrijft dat je een lange wandeling hebt gemaakt en dat hij moe is daarvan... ik heb dan mijn twijfels. Die van mij is na 4 dagen en ruim 100 km in draf en galop nog niet moe. Ze begint dan op dag 3 rustiger te worden haha. Dag 1 en 2 was het constant dribbelen omdat ze het toch spannend vond zo'n weekend weg met allemaal vreemde paarden.
Het zijn paarden gefokt voor snelheid, voor sport. Hij is 7 en in de bloei van zn leven. Ik denk dat je hem meer uitdaging moet bieden. 24/7 op de wei kan helpen, maar hoeft echt niet een betere band te betekenen. Ik denk eerder dat hij daardoor nog verder van je weg kan gaan staan. Misschien is een bijrijder zoeken nog een optie, 1 die wat steviger in zijn schoenen staat en hem minder ruimte geeft om te klieren. En er op durft zonder aarzelen, want ergens lees ik dat dit voor jou toch een dingetje is, het geeft je eerder spanning dan rust. Of zit ik er nu erg naast? Dan zou ik er misschien voor kiezen dit even aan een ander over te laten. Harvey is tenslotte bereden, heeft een hele carriere achter de rug en als een jocky er zonder problemen op durft, moet dit nu eigenlijk ook geen probleem geven. Winterfell is met mij erop in elk geval rustiger dan als ik er naast loop.
Maar volg je gevoel, want zo achter een pc vind ik het heel moeilijk om advies te geven. Ik heb alleen meerdere keren al gedacht, pak dat paard eens een keertje aan. Dus vandaar deze reactie. Hoop dat je er wat mee kunt, want ik begrijp ook heel goed dat mijn visie heel anders is als de jouwe. En ik heb zeker ook respect voor jouw weg.


Het probleem zit ook zeker bij mij, hij leest mij erg goed, en als ik te geladen ben wil hij gewoon weg. Deze lading is alleen pas gekomen toen het tussen ons mis ging. Daarvoor ging ik elke dag blij en 'licht' naar stal, en anders zorgde het zien van hem er wel voor dat ik alles vergat.

Maar ik zou niet zeggen dat ik hem ruimte geef om te klieren. Gisteren heb ik hem nog een schop verkocht toen hij voor de zoveelste keer naar het gras dook toen ik zijn deken vast wilde maken. De dag daarvoor begon hij zonder toestemming te lopen toen ik het hek van de bak open maakte, hij ging bijna voorbij mij. Toen heb ik met een schreeuw, ruk aan het touw en breed lijf hem naar achteren gezet. Ik schrijf al deze harde dingen alleen niet altijd op... Als hij mij met zijn neus duwt als we lopen, krijgt hij een duw terug. En als hij te snel loopt een ruk aan het touw, dan gaat gelijk zijn oor naar mij en gaat hij langzamer. Lopen tijdens het poetsen wordt ook niet gewaardeerd. Etc. In mijn profiel staat ook: vriendschap, leiderschap en boerenverstand. Als de eerste twee niet lukken, komt mijn boerenverstand naar boven, ik ben niet vies van een tik, ruk of een schop.

Wel ben ik met je eens dat hij meer afwisseling nodig heeft. Maar ik zou zo graag het rijden alleen willen doen als het goed zit tussen ons, en niet ermee beginnen in deze periode. Ik wilde hem eigenlijke eerst commando's/signalen aanleren, die ik onder het zadel ook kon gaan gebruiken. En oefenen met bitloos sturen op de grond, voordat ik erop zou gaan. Dus gelijk goed beginnen...

Dus zonder rijden doe ik wandelen (wissel routes af), vrij werk in de bak, longeren met bijzet of balkjes in de bak, soms alleen poetsen, of gewoon even gek doen/spelen. Heb ook zo'n grote bal.

En ja hij is snel moe. Hij heeft al 10 maanden geen conditie training gehad, voornamelijk in de wei gestaan. Sinds hij bij mij is doet hij al veel meer maar steeds korte sessies. Wandelingen van 45 minuten en longeren is max 20 minuten. Ik ben natuurlijk bezig met opbouwen, maar nu kan hij wel langere trainingsessies aan, hij heeft meer energie.

Hij heeft overigens maar 3 races gelopen, verdeeld over 2 jaar tijd. Carriere zou ik dat niet willen noemen :=

......

Misschien moet hij gewoon in stal blijven tot ik er ben (om 09:30, dan staat hij heel lang erin maarja), dan hem aan het werk zetten: langere longeersessies met bijzet om spieren te kweken, of dubbele longe oefenen ook als hij wegrent dus dan gewoon even volhouden (al houd ik meer van rust en positiviteit maargoed) en dan bitloos sturen oefenen in alle gangen, meerdere balkjes of lage sprongetjes tussendoor doen, en als hij na deze sessies rustiger is kan ik kleinere oefeningen doen als afsluiting zoals de commando's/signalen die ik bij rijden wil gebruiken. Hij is wat explosief als hij uit stal komt dus moet eerst zijn energie en kracht kwijt.

Ondertussen blijf ik zoeken naar een 24/7 stal maar als ik bovenstaande alvast doe, dan zitten we misschien al op een beter level als we verhuizen...

Ik kan zelf ook bijna niet geloven dat de aanpak die ik voor ogen had, misschien gewoon niet werkt of nodig is bij Harvey: alles op zijn tempo, bij onrust of paniek of ongemak stoppen en volgende keer verder, etc. Alles positief, niet doorduwen, geen haast. Dat was mijn idee.

Ben even de weg kwijt :+

Rizette
Berichten: 4387
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Hoe connectie met paard terug krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 16:33

Hoeveel hooi krijgt je paard op een dag op welke tijdstippen? Gaat het zonder gegeten te hebben naar buiten in de morgen en hoe laat is dat dan en wanneer gaat hij dan weer naar binnen?

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 16:41

Rizette schreef:
Hoeveel hooi krijgt je paard op een dag op welke tijdstippen? Gaat het zonder gegeten te hebben naar buiten in de morgen en hoe laat is dat dan en wanneer gaat hij dan weer naar binnen?


Hij heeft iedere nacht 3 hooinetten en deze laat hij voor de helft vol. Hij gaat op dit moment de wei in om 7:30/08:00 en komt er rond 17:00 uit, daarna krijgt hij bietenpulp met kruiden/vitamines en wortels als avondeten, naast het hooi wat dus klaar hangt.

Hij krijgt sochtends dus geen ontbijt momenteel, niet nodig. Hij kreeg dit wel maar daar werd hij ook onrustig van (klaarmaken kost 15 minuten en dit merkt hij). Maakt niet echt verschil, wel of geen ontbijt voordat hij de wei in gaat....

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Hoe connectie met paard terug krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 17:06

Ik lees al jou topics al een hele poos mee. En bedenk mij nu pas iets wat ik vorige week van mijn trainer heb gehoord. De situatie is overigens compleet anders, maar komt wel op hetzelfde neer. (lang verhaal, beknopte staat een soort van onderaan)

Ik rij western, gaat super en wij bouwen het mooi stapje voor stapje op. Beide veel plezier in, veel lol in, helemaal ons ding. We hadden wel eens een galopje erbij gedaan, maar die zijn niet echt om over naar huis te schrijven. Vooral snel tempo, hoofd niet meer ontspannen laag, en de bochten worden afgesneden. Geeft allemaal niks, galop in de bak heeft nou eenmaal een bepaalde inspanning en balans nodig. Met de draf destijds hetzelfde gehad, en die zit er nu lekker in. De laatste keer galop begon meneer ontzettend te etteren, en heeft hij een tik op zijn kont van mij gekregen met mijn teugel (rij met een mecate, dus er hangt nog een deel los). Dit resulteerde in een gigantische bok, en bij mij een gigantische schrik reactie, met gevolg een angst voor galop. (paar jaar terug 2x heel lelijk gevallen op buitenrit, bak is hierdoor mijn veilige omgeving geworden, en dus met nu ineens bokken in de bak. geen veilige omgeving meer.) Een week later weer de galop geprobeerd, hij sprong netjes aan. Stopte vervolgens na 3 sprongen en gaf weer een bok. De galop hebben wij de afgelopen maanden even achterwege gelaten. Mijn angst was te groot, en we zijn eerst terug gegaan naar controle/tempo op mijn "commando". Waar er wel ruimte was om het "fout" te doen, maar daarna wel direct te reageren op mijn correctie.
Voor een ruime maand terug was ik aan het rijden, het voelde goed en ik dacht, hup in galop. Zo gedacht zo gedaan, ging hartstikke fijn. 2 rondjes gegaloppeerd en gestopt. Tijdens de les dit genoemd, trainer vond het goed dat wij op het moment dat het goed voelde dit gingen doen. Dus eerst nog niet tijdens de les.
Een paar week geleden kreeg mijn paard de herfst in zijn kop. Hij wou alleen maar sneller en sneller, maar door de oefeningen was ik niet bang, en was hij nog wel prima te rijden. Ik was inmiddels ook niet meer bang voor de galop, maar wou wel pas galopperen op het moment dat hij op mijn tempo, soepel liep. Dit duurde vaak wel even, waarna hij moeite had met aan galopperen. Wat weer resulteerde in een macht strijd (ik wil afmaken wat ik start, en dus als ik de galop vraag, wil ik minstens een galop doen, al zijn dit maar 2 galop sprongen).
Vorige week dit dus met mijn trainer besproken, zijn antwoord. Misschien moet je maar gewoon eerder beginnen. Wel zorgen dat hij soepel is, maar niet wachten totdat hij zijn tempo aanpast naar mij. Zo gezegd zo gedaan, en wat een fijne les. Ja hij was voorwaarts, maar sprong makkelijk aan. En het belangrijkste kwam makkelijk weer terug.
Hij was blijkbaar er al weer aan toe, en ik was teveel bezig met zorgen dat hij eerst op mij gefocust was. Hij heeft dus eigenlijk een soort van zijn zin gekregen, maar op een goede manier.

Dus lang verhaal kort. Als Harvey drukker wordt, accepteer dat en laat hem druk zijn, maar ga hem laten galopperen aan de longeerlijn, leg galop balken neer eventueel in vrijheid. Maar laat hem snel gaan, als dat is wat hij wil.

Whizz
Berichten: 1048
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 17:10

Wat vervelend voor je,ik las ook mee in je andere topic en ik vond het juist zo bijzonder dat jij met zoveel respect tewerk gaat. Maar als het niet werkt moet je inderdaad wat anders proberen daar heb je gelijk in. Ik vroeg me af hoe je aan hem merkt dat hij moe is. Misschien een rare vergelijking, maar als je zelf naar de sportschool gaat en je bent nog jong, want dat is hij, hoelang zou je er dan over doen om een goede basisconditie te krijgen? Zit die opbouw er wel in? Te weinig is misschien ook niet goed. Ik denk verder ook aan een leiderschapsprobleem. Het is in mijn ogen niet zo dat een mep met het halster of iets dergelijks ervoor zorgt dat jij de leiding hebt. Dat lijkt misschien zo op dat moment omdat je paard er enigszins door afgeremd wordt, maar dat is het niet. Volgens mij is het zo dat wie beweegt bepaalt. Beweeg jij hem of beweegt hij jou? Naast een goede opvoeding, altijd handig :D , is het zo dat leiderschap bij de mens tussen de oren zit. Zelfvertrouwen, overwicht en rust doen veel naast een visie van hoe je het wilt hebben. Focus je niet teveel op het krijgen van een goede band, dat komt vanzelf of niet dat ontdek je gaandeweg. Gehoorzaamheid vind ik belangrijk omdat het zorgt voor veiligheid, vriendjes worden kan je later als je je paard goed kunt lezen. Je schreef dat hij drie wedstrijden gelopen heeft maar weet je ook iets van zijn training? Daar kun je misschien ook wat mee. Maak een (opleidings-) plan voor het komende jaar, dat geeft houvast en hou bij wat je van plan was, wat je deed en hoe het ging. Dan krijg je over een langere periode een beeld van jullie progressie. En tenslotte, deel alles op in kleine stapjes dat helpt misschien ook wel. Ik weet dat het van achter het beeldscherm makkelijk is, maar geef niet te snel op en blijf allebei aan het werk, de meeste mensen en paarden varen wel bij werken. Onze paarden hoeven niet meer te werken voor voedsel en water en van niets doen wordt niemand beter dus klim er eens op en laat je verassen! (Je merkt het misschien, ik vind jullie zo'n leuk stel dat ik echt hoop dat je niet opgeeft :o )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 17:14

Citaat:
Maar ik zou niet zeggen dat ik hem ruimte geef om te klieren. Gisteren heb ik hem nog een schop verkocht toen hij voor de zoveelste keer naar het gras dook toen ik zijn deken vast wilde maken. De dag daarvoor begon hij zonder toestemming te lopen toen ik het hek van de bak open maakte, hij ging bijna voorbij mij. Toen heb ik met een schreeuw, ruk aan het touw en breed lijf hem naar achteren gezet. Ik schrijf al deze harde dingen alleen niet altijd op... Als hij mij met zijn neus duwt als we lopen, krijgt hij een duw terug.


Klopt het dat je dit in je volgtopic niet beschrijft?
Dit is namelijk nieuw voor mij, in je volgtopic leest het juist alsof je alles op lichaamstaal/spiegelen doet. Begrijp me niet verkeerd: als een paard ongevraagd én gevaarlijk in mijn ruimte komt dan kan hij ook een klap verwachten. Maar omdat mijn eigen ruimte heel consequent van grootte is (zo lang als mijn arm) en ik altijd op dezelfde manier reageer is dat voor het paard ook heel duidelijk.
Maar een schop geven omdat hij gras probeert te eten als jij een deken dicht wilt doen... Wat is daar de leercurve?

Correcties zijn alleen correcties al een paard er iets van kan leren - anders ziet hij het gewoon als pijn of ongemak, niet aan zijn gedrag gekoppeld. Ook moet de ernst van de correctie in de juiste verhouding staan tot de misdaad - én moet je die correctie zo consequent opbouwen dat je paard ook de mogelijkheid heeft om net voor de correctie te zeggen 'Oeps, ik besef dat er nu een correctie aankomt als ik doorga, dus doe ik het maar niet'. Zomaar een schop, ruk of klap geven bouwt geen leercurve op en heeft daardoor zeker bij intelligente paarden het effect dat je als mens als ongeleid projectiel gezien wordt, en vooral gevoelige paarden proberen die zoveel mogelijk te vermijden.

In je volgtopic schreef je dat je eraan dacht om Parelli te proberen. Ik heb daar zelf weinig mee omdat ik juist positief wil trainen en niet op basis van pressure/release, maar als ik dit zo lees dan denk ik dat je er wel een hoop van kunt leren over hoe je correcties op een zinvolle en voor het paard begrijpelijke manier opbouwt. Dus niet een klap geven als je paard even met je neus tegen je aan duwt tijdens het wandelen, maar de porcupine game of de driving game inzetten en die in zo'n moment opbouwen van fase 1 tot 4 en het paard niet direct met een tik verrassen. Voor een paard is leren op basis van lichamelijke correctie (wat parelli nou eenmaal is) niet superleuk, maar jij kunt wel leren om deze lichamelijke correcties superduidelijk in te zetten en dat kan voor beide partijen een hoop rust opleveren. Bovendien levert Parelli een hoop kant en klare oefeningen aan die je ook kunt gebruiken om het longeren bijvoorbeeld minder saai te maken.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 17:20

Whizz schreef:
Wat vervelend voor je,ik las ook mee in je andere topic en ik vond het juist zo bijzonder dat jij met zoveel respect tewerk gaat. Maar als het niet werkt moet je inderdaad wat anders proberen daar heb je gelijk in. Ik vroeg me af hoe je aan hem merkt dat hij moe is. Misschien een rare vergelijking, maar als je zelf naar de sportschool gaat en je bent nog jong, want dat is hij, hoelang zou je er dan over doen om een goede basisconditie te krijgen? Zit die opbouw er wel in? Te weinig is misschien ook niet goed. Ik denk verder ook aan een leiderschapsprobleem. Het is in mijn ogen niet zo dat een mep met het halster of iets dergelijks ervoor zorgt dat jij de leiding hebt. Dat lijkt misschien zo op dat moment omdat je paard er enigszins door afgeremd wordt, maar dat is het niet. Volgens mij is het zo dat wie beweegt bepaalt. Beweeg jij hem of beweegt hij jou? Naast een goede opvoeding, altijd handig :D , is het zo dat leiderschap bij de mens tussen de oren zit. Zelfvertrouwen, overwicht en rust doen veel naast een visie van hoe je het wilt hebben. Focus je niet teveel op het krijgen van een goede band, dat komt vanzelf of niet dat ontdek je gaandeweg. Gehoorzaamheid vind ik belangrijk omdat het zorgt voor veiligheid, vriendjes worden kan je later als je je paard goed kunt lezen. Je schreef dat hij drie wedstrijden gelopen heeft maar weet je ook iets van zijn training? Daar kun je misschien ook wat mee. Maak een (opleidings-) plan voor het komende jaar, dat geeft houvast en hou bij wat je van plan was, wat je deed en hoe het ging. Dan krijg je over een langere periode een beeld van jullie progressie. En tenslotte, deel alles op in kleine stapjes dat helpt misschien ook wel. Ik weet dat het van achter het beeldscherm makkelijk is, maar geef niet te snel op en blijf allebei aan het werk, de meeste mensen en paarden varen wel bij werken. Onze paarden hoeven niet meer te werken voor voedsel en water en van niets doen wordt niemand beter dus klim er eens op en laat je verassen! (Je merkt het misschien, ik vind jullie zo'n leuk stel dat ik echt hoop dat je niet opgeeft :o )


Haha opgeven nooit!!!! Harvey blijft bij ons tot het einde of hij nou wilt of niet :+ heb een hekel aan de makkelijke oplossing 'verkopen'. Nee, echt niet. We komen er wel uit!

Ik merk dat hij moe wordt aan het feit dat hij na een tijdje bewegen met moeite aandraaft, hoofd laag, langzaam stapt, etc. Van de week was hij na 20 minuten heftig longeren eigenlijk nog drukker dan aan het begin dus ik denk dat zijn conditie aan het verbeteren is :))

Ik ben me ook heel bewust van de 'voeten bewegen' aanpak. Dit is ook heel logisch, duidelijk en natuurlijk. Ik zet hem altijd achteruit of zijwaarts als hij niet luistert. Ook als ik de stal in kom of voer breng. Eerst achteruit.

Werken, sporten is inderaad goed voor mens en dier. Ik word zelf altijd kalmer in mijn hoofd na een flinke wandeling, meer balans. Zal bij Harvey geheid hetzelfde zijn. Soort van uitwaaien...

Ik heb net een rij instructeur een bericht gestuurd, eentje die schijnbaar de kleinste details ziet, goed kijkt en luistert en fan is van grondwerk. Iets voor ons!

Jaarplannetje maken kan ik doen...
Dank je :o

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 17:22

sanne1992 schreef:
Ik lees al jou topics al een hele poos mee. En bedenk mij nu pas iets wat ik vorige week van mijn trainer heb gehoord. De situatie is overigens compleet anders, maar komt wel op hetzelfde neer. (lang verhaal, beknopte staat een soort van onderaan)

Ik rij western, gaat super en wij bouwen het mooi stapje voor stapje op. Beide veel plezier in, veel lol in, helemaal ons ding. We hadden wel eens een galopje erbij gedaan, maar die zijn niet echt om over naar huis te schrijven. Vooral snel tempo, hoofd niet meer ontspannen laag, en de bochten worden afgesneden. Geeft allemaal niks, galop in de bak heeft nou eenmaal een bepaalde inspanning en balans nodig. Met de draf destijds hetzelfde gehad, en die zit er nu lekker in. De laatste keer galop begon meneer ontzettend te etteren, en heeft hij een tik op zijn kont van mij gekregen met mijn teugel (rij met een mecate, dus er hangt nog een deel los). Dit resulteerde in een gigantische bok, en bij mij een gigantische schrik reactie, met gevolg een angst voor galop. (paar jaar terug 2x heel lelijk gevallen op buitenrit, bak is hierdoor mijn veilige omgeving geworden, en dus met nu ineens bokken in de bak. geen veilige omgeving meer.) Een week later weer de galop geprobeerd, hij sprong netjes aan. Stopte vervolgens na 3 sprongen en gaf weer een bok. De galop hebben wij de afgelopen maanden even achterwege gelaten. Mijn angst was te groot, en we zijn eerst terug gegaan naar controle/tempo op mijn "commando". Waar er wel ruimte was om het "fout" te doen, maar daarna wel direct te reageren op mijn correctie.
Voor een ruime maand terug was ik aan het rijden, het voelde goed en ik dacht, hup in galop. Zo gedacht zo gedaan, ging hartstikke fijn. 2 rondjes gegaloppeerd en gestopt. Tijdens de les dit genoemd, trainer vond het goed dat wij op het moment dat het goed voelde dit gingen doen. Dus eerst nog niet tijdens de les.
Een paar week geleden kreeg mijn paard de herfst in zijn kop. Hij wou alleen maar sneller en sneller, maar door de oefeningen was ik niet bang, en was hij nog wel prima te rijden. Ik was inmiddels ook niet meer bang voor de galop, maar wou wel pas galopperen op het moment dat hij op mijn tempo, soepel liep. Dit duurde vaak wel even, waarna hij moeite had met aan galopperen. Wat weer resulteerde in een macht strijd (ik wil afmaken wat ik start, en dus als ik de galop vraag, wil ik minstens een galop doen, al zijn dit maar 2 galop sprongen).
Vorige week dit dus met mijn trainer besproken, zijn antwoord. Misschien moet je maar gewoon eerder beginnen. Wel zorgen dat hij soepel is, maar niet wachten totdat hij zijn tempo aanpast naar mij. Zo gezegd zo gedaan, en wat een fijne les. Ja hij was voorwaarts, maar sprong makkelijk aan. En het belangrijkste kwam makkelijk weer terug.
Hij was blijkbaar er al weer aan toe, en ik was teveel bezig met zorgen dat hij eerst op mij gefocust was. Hij heeft dus eigenlijk een soort van zijn zin gekregen, maar op een goede manier.

Dus lang verhaal kort. Als Harvey drukker wordt, accepteer dat en laat hem druk zijn, maar ga hem laten galopperen aan de longeerlijn, leg galop balken neer eventueel in vrijheid. Maar laat hem snel gaan, als dat is wat hij wil.


Dank je voor het verhaal, best duidelijk en niet lang hoor ;)!
Ik laat hem ook zeker rennen, hup eruit die spanning. Maar vind het voor hem ook ongemakkelijk, dat hij zich zo moet voelen en pas kan rennen als ik hem naar de bak breng. Daarom ook vind ik het lastig dingen van hem te willen als hij duidelijk niet lekker in zijn vel zit...

Maar misschien is hij wel eerder aan dingen toe dan ik denk, net zoals jij ook beschrijft!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 17:29

xyzutu2 schreef:
Citaat:
Maar ik zou niet zeggen dat ik hem ruimte geef om te klieren. Gisteren heb ik hem nog een schop verkocht toen hij voor de zoveelste keer naar het gras dook toen ik zijn deken vast wilde maken. De dag daarvoor begon hij zonder toestemming te lopen toen ik het hek van de bak open maakte, hij ging bijna voorbij mij. Toen heb ik met een schreeuw, ruk aan het touw en breed lijf hem naar achteren gezet. Ik schrijf al deze harde dingen alleen niet altijd op... Als hij mij met zijn neus duwt als we lopen, krijgt hij een duw terug.


Klopt het dat je dit in je volgtopic niet beschrijft?
Dit is namelijk nieuw voor mij, in je volgtopic leest het juist alsof je alles op lichaamstaal/spiegelen doet. Begrijp me niet verkeerd: als een paard ongevraagd én gevaarlijk in mijn ruimte komt dan kan hij ook een klap verwachten. Maar omdat mijn eigen ruimte heel consequent van grootte is (zo lang als mijn arm) en ik altijd op dezelfde manier reageer is dat voor het paard ook heel duidelijk.
Maar een schop geven omdat hij gras probeert te eten als jij een deken dicht wilt doen... Wat is daar de leercurve?

Correcties zijn alleen correcties al een paard er iets van kan leren - anders ziet hij het gewoon als pijn of ongemak, niet aan zijn gedrag gekoppeld. Ook moet de ernst van de correctie in de juiste verhouding staan tot de misdaad - én moet je die correctie zo consequent opbouwen dat je paard ook de mogelijkheid heeft om net voor de correctie te zeggen 'Oeps, ik besef dat er nu een correctie aankomt als ik doorga, dus doe ik het maar niet'. Zomaar een schop, ruk of klap geven bouwt geen leercurve op en heeft daardoor zeker bij intelligente paarden het effect dat je als mens als ongeleid projectiel gezien wordt, en vooral gevoelige paarden proberen die zoveel mogelijk te vermijden.

In je volgtopic schreef je dat je eraan dacht om Parelli te proberen. Ik heb daar zelf weinig mee omdat ik juist positief wil trainen en niet op basis van pressure/release, maar als ik dit zo lees dan denk ik dat je er wel een hoop van kunt leren over hoe je correcties op een zinvolle en voor het paard begrijpelijke manier opbouwt. Dus niet een klap geven als je paard even met je neus tegen je aan duwt tijdens het wandelen, maar de porcupine game of de driving game inzetten en die in zo'n moment opbouwen van fase 1 tot 4 en het paard niet direct met een tik verrassen. Voor een paard is leren op basis van lichamelijke correctie (wat parelli nou eenmaal is) niet superleuk, maar jij kunt wel leren om deze lichamelijke correcties superduidelijk in te zetten en dat kan voor beide partijen een hoop rust opleveren. Bovendien levert Parelli een hoop kant en klare oefeningen aan die je ook kunt gebruiken om het longeren bijvoorbeeld minder saai te maken.


Dank je!

Ik beschrijf niet altijd alles, dan worden van die lange lappen. Afgelopen dagen heb ik ook niet veel geplaatst. Eergisteren haalde ik hem bv uit de wei, waarbij zijn maatje aan de kletter ging en Harvey helemaal gek werd. Wilde gewoon even op de weg stappen voor zijn hoeven, maar ik had in ene een 3 jarige arabische hengst aan mijn touw stuiteren! Hij was aan het hinniken, staart in de lucht, kop omhoog, dribbelen... Terwijl ik de wei in ging met een simpel gevoel: lekker even wandelen. Daar kan ik dan erg teleurgesteld van raken :(

En ik geef hem geen klap als hij met zijn neus duwt, dan geef ik een duw. Hij krijgt hetzelfde terug.

Ja ik gaf hem een schop maar pas ná een paar waarschuwingen. Elke keer dat hij zijn hoofd naar beneden bewoog, terwijl ik de deken vast wilde maken, was ik hem voor door een rukje aan het touw te geven. Na een paar keer ging iets mis, of ik was te laat of hij duwde door, ik weet het niet meer. Hij ging vlak naast mijn voet staan eten, dus ik deed mijn voet omhoog en gaf weer een rukje aan het touw. Gewoon niet doen en wachten! was de boodschap. We stonden nog niet in de wei en hij probeert altijd gras te eten, en altijd houd ik hem tegen. Alleen tja, ik ben ook maar een mens en soms ben ik te laat. En vanuit mijn eerste reactie deed ik mijn voet omhoog, om hem te laten schrikken.

Heb de laatste twee weken ook behoorlijk wat frustratie opgebouwd moet ik zeggen. Fout fout fout.

Aan Parelli moest ik denken omdat we nu in zo'n cirkel zitten waarbij respect wel opnieuw geoefend kan worden. Parelli vond ik eigenlijk altijd iets te hard, inderdaad vanwege de drukmethode. Maar het voelt alsof het iets is wat we nu wel kunnen gebruiken... Ben er nog niet over uit hoor.

Enig idee hoe ik Parelli zou kunnen beoefenen? Is er een boek of moet ik me inschrijven voor een online cursus? Die is best duur dacht ik.
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 11-11-16 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 17:31

Dat is soms wel het moeilijke. Doet hij het omdat hij niet lekker in zijn vel zit, of omdat hij er aan toe is. Ik denk zelf namelijk het 2e. Het is nou eenmaal een paard wat dagelijks eruit komt, en in het land kan uitrazen. Maar het komt op mij over dat hij in de training geen uitdaging heeft. Dat het een soort van sleur is, al vraag ik mij af in hoeverre een paard dat ook zo ziet. Maar ik geloof wel echt dat zij een bepaald patroon herkennen. Dan zou ik dit patroon dus doorbreken.

Ik hoop dat jullie samen jullie plezier erin houden, net als Whizz vindt ik jullie echt een ontzettend leuk stel. Hopelijk gaat de instructeur jullie hierin ook verder helpen.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 17:37

Wat mijn grootste probleem ook is, is dat ik alles zo persoonlijk opvat. Geen idee hoe ik hier vanaf kom, maar ik ben al halverwege door het te herkennen denk ik? Als er iets mis gaat tussen ons, dan vind ik het erg moeilijk om mijn tranen in te houden. Puur onmacht denk ik.
Vanmorgen stond hij vanaf 07:30 met zijn masker in de wei, dan kan ik hem makkelijker pakken om 10:30. Zo gaat het al twee weken en dat gaat prima. Zonder masker krijg ik hem niet te pakken, zoals afgelopen maandag toen we het masker vergeten waren. Maar vanmorgen had hij het masker wel om en kon ik hem niet pakken! Hij draaide zich om en liep weg! En daar werd ik erg verdrietig van. Ook omdat ik niet wil dat hij de hele dag met dat ding in de wei staat...
Waarom hij dit dan doet weet ik niet. Waarschijnlijk nam ik teveel lading mee en had hij daar geen behoefte aan. Of ik ben gewoon niet leuk meer (hoezo persoonlijk?!), of hij wil niet in de bak werken of wandelen.

Moet ik het nou een tijdje van me afzetten, ons beide rust gunnen van elkaar en tot zinnen komen? Of moet hij écht aan het werk, nog meer dan ik al deed? Dan moet ik een oplossing vinden voor het gedrag in de wei. Of gewoon langer in stal laten in de ochtend, dan is hij drukker maar dan heb ik hem wel...

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 17:59

sanne1992 schreef:
Dat is soms wel het moeilijke. Doet hij het omdat hij niet lekker in zijn vel zit, of omdat hij er aan toe is. Ik denk zelf namelijk het 2e. Het is nou eenmaal een paard wat dagelijks eruit komt, en in het land kan uitrazen. Maar het komt op mij over dat hij in de training geen uitdaging heeft. Dat het een soort van sleur is, al vraag ik mij af in hoeverre een paard dat ook zo ziet. Maar ik geloof wel echt dat zij een bepaald patroon herkennen. Dan zou ik dit patroon dus doorbreken.

Ik hoop dat jullie samen jullie plezier erin houden, net als Whizz vindt ik jullie echt een ontzettend leuk stel. Hopelijk gaat de instructeur jullie hierin ook verder helpen.


Ik vind dit zo lastig. Ondanks dat ik niet rijd doe ik elke dag wat anders met hem, dus hoe kan het dan in een sleur zitten... Snap je? Ik longeer nooit drie dagen achter elkaar. Ik wandel ook niet drie dagen achter elkaar. Etcetera. Zou rijden echt het verschil maken?

Als ik er eenmaal op zit kan ik toch niet zomaar gelijk allerlei takken van sport gaan doen? Ik heb afgelopen twee jaar amper gereden, had grootste tijd tenslotte geen eigen paard. Ik moet met rijden echt bij de basis beginnen, ook voor Harvey. Hij is getraind om harder te lopen als je aan het bit trekt, simpel gezegd. Daarom wilde ik bitloos en eerst op de grond oefenen...

Hoe moet ik dan afwisseling aanbieden als ik rijd, zonder fanatiek te rijden?

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 18:17

Sleur zit hem niet alleen in wat je qua werk afwisselt. Maar ook in het voor traject. Bijv, je haalt hem uit de wei, neemt hem mee, zet hem vast, brengt hem naar de bak of gaat lopen, geeft hem eten, brengt hem terug naar de wei.

Chendo wou in het begin ook wel eens niet. Ik ben weer omgedraaid, en bij het hek gaan wachten, tja aandacht was toch belangrijker.

Ik ben ook wel eens gewoon simpele leidoefeningen of oefeningen wijken voor druk in de wei gaan doen. Of een andere lege wei gepakt voor longeren. Of op het pad naar de wei. Zo verbreek je de sleur van uit de wei halen, vastzetten enz.

Juist op de momenten dat jij zelf al denkt, ik heb teveel aan mijn hoofd vandaag. Hem lekker even in de wei rondleiden en klaar.

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Hoe connectie met paard terug krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 18:39

Sinds hij op het hoge gras staat is zijn vervelende gedrag begonnen? Mijn eerste gedachte is dat hij vervelend wordt door bijvoorbeeld teveel suikers in het gras? Na de vorst zit er zelfs nog extra suiker in het gras. Misschien een paar weken een graasmasker proberen of je paard hooi bijvoeren op een hele kale wei of in een paddock?

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 18:43

Unleash schreef:
Sinds hij op het hoge gras staat is zijn vervelende gedrag begonnen? Mijn eerste gedachte is dat hij vervelend wordt door bijvoorbeeld teveel suikers in het gras? Na de vorst zit er zelfs nog extra suiker in het gras. Misschien een paar weken een graasmasker proberen of je paard hooi bijvoeren op een hele kale wei of in een paddock?


Ja sinds het hoge gras inderdaad. En de koudere temperaturen. Masker heeft hij in de ochtend eventjes om maar hij vind het moeilijk ermee te eten en staat met zijn voorbeen terwijl te schrapen, best sneu. Vandaag per ongeluk de hele dag met masker, ben benieuwd hoe hij morgen is...
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 11-11-16 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 18:44

sanne1992 schreef:
Sleur zit hem niet alleen in wat je qua werk afwisselt. Maar ook in het voor traject. Bijv, je haalt hem uit de wei, neemt hem mee, zet hem vast, brengt hem naar de bak of gaat lopen, geeft hem eten, brengt hem terug naar de wei.

Chendo wou in het begin ook wel eens niet. Ik ben weer omgedraaid, en bij het hek gaan wachten, tja aandacht was toch belangrijker.

Ik ben ook wel eens gewoon simpele leidoefeningen of oefeningen wijken voor druk in de wei gaan doen. Of een andere lege wei gepakt voor longeren. Of op het pad naar de wei. Zo verbreek je de sleur van uit de wei halen, vastzetten enz.

Juist op de momenten dat jij zelf al denkt, ik heb teveel aan mijn hoofd vandaag. Hem lekker even in de wei rondleiden en klaar.


Goeie! Hij staat alleen wel in een kudde, hopelijk jut het ene de ander dan niet op. Trouwens, ik loop ook gewoon weg als hij omdraait, maar hij komt me echt niet achterna hoor :')

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 19:11

woepsie90 schreef:
Unleash schreef:
Sinds hij op het hoge gras staat is zijn vervelende gedrag begonnen? Mijn eerste gedachte is dat hij vervelend wordt door bijvoorbeeld teveel suikers in het gras? Na de vorst zit er zelfs nog extra suiker in het gras. Misschien een paar weken een graasmasker proberen of je paard hooi bijvoeren op een hele kale wei of in een paddock?


Ja sinds het hoge gras inderdaad. En de koudere temperaturen. Masker heeft hij in de ochtend eventjes om maar hij vind het moeilijk ermee te eten en staat met zijn voorbeen terwijl te schrapen, best sneu. Vandaag per ongeluk de hele dag met masker, ben benieuwd hoe hij morgen is...


Mijn pony moest ook erg wennen aan het graasmasker. Hij schraapte ook ongeduldig met zijn benen en liep soms onrustig door de wei. In het begin wat vervelend als eigenaar om te zien maar na een paar dagen kon hij prima eten en drinken ermee en maakte het masker hem niet meer uit.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 19:34

Whizz schreef:
Je schreef dat hij drie wedstrijden gelopen heeft maar weet je ook iets van zijn training? Daar kun je misschien ook wat mee.


Vergat hierop te antwoorden, sorry!
Toevallig ben ik laatst zijn ruiter tegen gekomen, die hem op de race stal bijreed, tussen de rentrainingen/wedstrijden door. Ze zei dat hij in de stal en eromheen prima was maar tijdens het rijden wat irritant en druk. Hij pakte het bit vast bijvoorbeeld.
Ik heb dit ook gemerkt tijdens de kennismakings buitenrit waarbij ik van draf terug naar stap wilde. Nog een reden om eerst op de grond te oefenen met signalen/commando's voordat ik ga rijden, dacht ik...

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Hoe connectie met paard terug krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 20:04

The 7 games van pat parelli werken echt heel goed..Niks hards aan..Jij bepaald Hoe hard of zacht Iets is!! Kun je zo vinden op Internet!

tamary

Berichten: 29191
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 20:20

Weglopen als hij dat doet heeft geen zin, je bent niet interessant en dat wordt je dan ook niet van weglopen.

Zo'n slimme "ik wil niet van het gras af" heb ik er hier vrij makkelijk uit gekregen door er echt recht achteraan te lopen. Trek lijn van oren naar staart door en ga op die lijn lopen, blijf op zo'n 3 m van de achterbenen, want je loopt in de blinde vlek van je paard. En dat is ook precies de reden dat hij dan wil omdraaien en kijken wie daar loopt. Heel veel paarden komen dan (deels) naar je toe en laten zich vangen.

Druk doen kan door verveling komen, maar net zo goed door onzekerheid. Werk is de oplossing voor beide gevallen, maar onzekerheid wil herhaling en verveling variatie. Hoe slimmer, hoe meer verveling hoe meer variatie en hoe sneller die elkaar ook moet opvolgen.

Al het geklier/klooi met door deuren, hekken, etc. Niet stoppen als die er door vliegt. Haal hem maar terug en ga weer door die opening heen, net zolang tot het rustig, en voor beide veilig gaat en je aan de gewenste kant staat. Vaak zijn dat dingen die als je die de eerste keer dat ze gebeuren zo doet je er lang tot voor altijd van af bent. Elke keer als iets afwijkt van wat jij wil is het meteen herhalen totdat het weer goed gaat de snelste manier om die afwijking weer te stoppen. Dat betekent dat je soms even 2-3min. extra kwijt bent bv omdat je toen je de box uit wilde paard lomp deed. Maar het negeren en ergens anders vervolgens gaan trainen helpt ook niet. Alle omgang is trainen, blijven bevestigen dus wat je wil dat hij doet en op het moment dat het opduikt. Bv: Ik heb hier ook wel eens tijdens het zadelen tig keer dekje op en af gedaan, omdat eerste keer "schrik" opleverde. Meteen herhalen tot het over is en vervolgens gewoon verder met wat de planning was. Het zijn nl juist ook die kleine dingen die niet 100% fijn gaan die samenvloeien tot een echt probleem en gevaarlijke situaties.

Punz

Berichten: 8565
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 20:31

Ik val even binnen, naar aanleiding van deze opmerking:
Citaat:
bij onrust of paniek of ongemak stoppen en volgende keer verder,


Is dit echt zoals je werkt?

Want als dat zo is, ben je met al je goede bedoelingen, hem nu juist aan het leren om onrust, paniek of ongemak te laten zien.

Het stoppen met wat je aan het doen bent is een beloning, waardoor hij het gedrag vaker zal laten zien.
Het wordt dan "onrust = stop werk" dus zal hij meer onrust laten zien ( want dat is stop werk, en rust is hoe dan ook belonend.


Verder denk ik echt dat je je even moet laten begeleiden. Je paard groeit je nu echt even boven je hoofd. En dat kan heel goed gewoon goed komen, maar ik ben bang dat je dat in je eentje niet red.
24/7 gaat hier niets uitmaken.. Jullie hebben wat uit te werken met elkaar mbt wie nu eigenlijk de regels bepaald. Want hoe je het ook wend of keert, en hoe je ook je best doet nu, feit is dat hij je niet serieus genoeg neemt om zich ook daadwerkelijk fijn te laten bewerken ( waar dan ook...)

_Mary

Berichten: 82
Geregistreerd: 28-06-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 20:34

woepsie90 schreef:
Goeie! Hij staat alleen wel in een kudde, hopelijk jut het ene de ander dan niet op. Trouwens, ik loop ook gewoon weg als hij omdraait, maar hij komt me echt niet achterna hoor :')


Dat hij wegloopt is niet persoonlijk (dat is het nooit bij een paard).
Blijkbaar vindt hij het prettiger in de wei (dan bij jou :(:) ). Dat werken de laatste tijd is wellicht niet zo leuk ?
Als hij van je wegloopt kan je ook een spelletje doen: jij loopt achter hem aan.. eigenlijk wil je iedere keer zijn plekje innemen en hem 'wegjagen'. Echt een tijdje volhouden. Zo laat je zien dat je dominanter bent dan hij. Misschien wordt hij het wel een beetje zat en blijft hij voor je staan. OF hou dit een tijdje vol en draai dan eens om, van hem weg, wellicht dat hij ook omdraait en jou achterna komt. Belonen natuurlijk !
Zoek een goede horsemanshiptrainer.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Hoe connectie met paard terug krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 21:04

Het volgen als hij wegloopt heb ik al eens gedaan, meerdere keren zelfs. Als hij doorheeft dat ik niet stop met volgen gaat hij rennen. En de wei is zo groot met gigantisch hoog gras, super vermoeiend. Net als lopen in water dat tot je buik komt, ik moet echt hoge grote stappen zetten om vooruit te komen in dat gras haha :'). Niet dat ik mee wil rennen maar kom niet eens in de buurt om achter hem te lopen want hij gaat steeds eerder weg rennen tot het punt dat hij blijft rennen. Mar het begint altijd in stap.
Soms heb ik ook niet de luxe om hem heel lang te volgen, vanwege bv mijn dochter die ik uit school moet halen.

Ik ben er elke ochtend tussen 9:15 en 11:30 als mijn dochter op pre-school zit.

Begeleiding heb ik geprobeerd maar is hier niet te vinden, op eentje na. Heb toen ook een topic gemaakt of er op Bokt iemand was die mij online kon helpen. Is nooit echt wat uitgekomen dacht ik. Er is hier dus wel 1 nh achtige coach maar ik heb haar een redelijk groen paard met de carrot stick achter zijn oren zien meppen toen hij iets niet snapte. Hij moest over een raar obstakel stappen maar ging er steeds langs en kwam dan te dicht bij haar in de buurt. Daarnaast vond ik haar vibe niet prettig, heel streng en koud.

Ik denk dat ik Parelli eens ga bekijken. Wil niet dat dit uit de hand gaat lopen...