[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 17:37

Leo schreef:
Het filmen vind ik een hele goede tip!! Mijn vriend heeft ook veel gefilmd, goede en slechte (weet je idd nooit) en ook al had ik het gevoel het wel goed te doen, kun je op film toch een aantal subtiele dingen terugzien. Ik vond en vind het nog steeds onwijs nuttig!

Ik denk dat je het voor nu prima opgelost hebt, even de druk er af en daarna goed afsluiten. Top gedaan! +:)+
Dat los nu beter gaat betekent denk ik toch dat de lijn tussen jullie onduidelijkheid voor hem oplevert. Hij snapt jouw lichaamstaal wel, maar de aanwezigheid van het touw is duidelijk een dingetje dat hem in onzekerheid brengt.


Dank je wel! Ik zal eens kijken of ik de camera ergens kan neerzetten, goeie tip van xxdomixx en jou! Maar hij was vandaag ook los hoor :o of bedoelde je dat niet?

Leo

Berichten: 50139
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 17:40

Nee ik doelde daarmee op je eerdere bericht, sorry voor de onduidelijkheid :D

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 17:42

Leo schreef:
Nee ik doelde daarmee op je eerdere bericht, sorry voor de onduidelijkheid :D


Oke, haha goed :D

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:41

Behalve inderdaad filmen denk ik niet dat je nu iets heel anders had kunnen doen. Dit was de eerste keer dat jullie in deze situatie belanden, dus jij wist niet wat je van hem kon verwachten en hij ook niet van jou. De volgende keer weet je al dat hij zulke drukte dus een beetje lastig vindt en kun je daarop anticiperen door het wat eenvoudiger te houden.
In je planning stond misschien "gisteren herhalen en 1 stapje moeilijker maken", maar door de drukte moest het eigenlijk "vorige week herhalen en daar tevreden mee zijn" zijn. Niks mis mee, gewoon je verwachtingen de volgende keer bijstellen.
Ik denk dat je het deze keer heel goed hebt opgelost; je bent tot de conclusie gekomen dat het effe niet lekker ging, bent iets compleet anders gaan doen en daarna back to basic. +:)+

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 11:56

Hilary schreef:
Behalve inderdaad filmen denk ik niet dat je nu iets heel anders had kunnen doen. Dit was de eerste keer dat jullie in deze situatie belanden, dus jij wist niet wat je van hem kon verwachten en hij ook niet van jou. De volgende keer weet je al dat hij zulke drukte dus een beetje lastig vindt en kun je daarop anticiperen door het wat eenvoudiger te houden.
In je planning stond misschien "gisteren herhalen en 1 stapje moeilijker maken", maar door de drukte moest het eigenlijk "vorige week herhalen en daar tevreden mee zijn" zijn. Niks mis mee, gewoon je verwachtingen de volgende keer bijstellen.
Ik denk dat je het deze keer heel goed hebt opgelost; je bent tot de conclusie gekomen dat het effe niet lekker ging, bent iets compleet anders gaan doen en daarna back to basic. +:)+


Dank je wel voor je fijne feedback!!

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 12:00

Topic naar mijn hart om meerdere redenen, ik ga jullie erg graag volgen :D

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 12:06

Gister is harvey bij de andere ruinen de wei in gegaan, het weekje wennen in de wei ernaast was voorbij. Toen ik hem uit de wei wilde halen kwam zijn oude trucje dus weet opzetten: ik kreeg hem niet zo maar te pakken! Zo begrijpelijk, hij blijft liever bij zijn nieuwe vrienden natuurlijk! Hij liep dus op zijn gemakje van mij weg en ik ben op mijn gemak hem gevolgd. Zo hebben we wat rondjes gelopen en uiteindelijk gaf hij het dus ook op. Wel blij dat hij het niet op een rennen zette!

Afbeelding

Met veel moeite liep hij daarna mee naar de stallen, steeds stoppen en achterom kijken. Ik heb hem de tijd gegeven en bleef praten tegen hem, over dat we alleen gaan poetsen en dat er een lekkere hooinet klaarhangt en dat hij écht zo weer terug mag. Hij liep uiteindelijk ook steeds weer mee, maar we deden er dus wel wat langer over dan normaal :').

Tijdens het poetsen in stal zag ik helaas wel een flinke wond, blijkbaar was het toch niet zo gezellig in zijn nieuwe wei! Het is ook goed dik. Na het poetsen heb ik zijn been lang afgespoeld en daarna wat rondjes op de binnenplaats gestapt.

Afbeelding
Afbeelding

En toen weer terug de wei in. Lekker simpel ochtendje dus maar voor Harvey wel goed, hij had blijkbaar een boost vertrouwen / zekerheid van mij nodig en hopelijk heeft het gewerkt :) ben benieuwd hoe het uit de wei halen morgen gaat, en ik zal hem in de bak even laten draven om te kijken hoe zijn been het doet. Fingers crossed!
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 08-08-16 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 12:09

Ailill schreef:
Topic naar mijn hart om meerdere redenen, ik ga jullie erg graag volgen :D


Wat gezellig :)! Even je profiel bekeken, woon je niet meer in Schotland? Lijkt me prachtig daar...

Marit_P
Berichten: 428
Geregistreerd: 08-03-16

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:00

Ik ben al een tijdje een stille volger, maar bij deze: ik volg ook!

Kris_P

Berichten: 209
Geregistreerd: 10-02-16

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 15:47

Ik heb je topic net even door gelezen, en echt hoor super hoe dat jij met dit paard werkt!
Ik volg! :D

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 20:18

Zo, paar dagen verder inmiddels, en weer leuke sprongen gemaakt met Harvey! Hij doet het super.

Dinsdag had ik hem eventjes gelongeerd, om te kijken hoe zijn been was. Nog steeds dik namelijk.
Ik heb hem in de bak op de volte gezet, aan het touw en met dressuurzweepje erbij. Ik had een hoek uitgezocht zodat hij ongeveer de helft van de volte met omheining had, misschien dat het dan beter zou gaan met touw. En dat was zo! Hij slingerde stuk minder! Hij draafde keurig aan, ging keurig terug naar stap, en hij liep prima. Niet mank of kreupel, zijn hoofd was stabiel en zijn benen tilde hij ook normaal op. Was helemaal blij. En trots!

Woensdag was even minder. Hij liep niet zo best vanaf de wei naar de stallen. Het pad is ook bezaaid met stenen en keien, heel fijn maar helaas niks aan te doen... De wandeling duurde dus erg lang, en ik heb het vermoeden dat zijn hoefijzer-loze hoeven (achterhand) het gewoonweg niet aan kunnen... Voorheen dacht ik dat hij terug naar zijn vrienden wilt, maar hij blijft dit doen... Zijn gezicht spreekt boekdelen, toch?

Afbeelding

De staleigenaren waren ook met een verbouwing begonnen aan hun huis dus overal klusbusjes, geboor en gehamer, en schreeuwerige bouwvakkers... Harvey was die dag dus nogal.... uhhh onrustig. Echt zo'n bommetje. En ik kan daar nog niet zo goed mee omgaan, omdat ik bang ben dat hij mij vergeet en tegen mij op loopt in een schrik reactie. Wat hij dus ook een keertje deed. Het lijkt er namelijk op dat hij wel graag bij mij is, maar op deze onrustige momenten vind ík dat eigenlijk niet zo fijn. Maar kan mijn nerveuze paardje moeilijk wegsturen :( : "jij bent bang en ik vertrouw je gedrag nu niet dus ga maar even weg" :+ das dus niet lief :+ Ik moet dus een manier vinden om met deze kant van hem om te leren gaan. Best lastig. Maar ik ben mij er wel bewust van, dat is al de eerste stap! Iemand tips?

Ik had hem wel buiten gezet om te poetsen, omdat ik dacht dat hij binnen in de stal drukker zou zijn omdat hij dan niet zou kunnen zien wat de herrie was. Buiten had hij zicht op alles dus dan zou hij sneller ontspannen. Dacht ik. Maargoed, ik had hem aan een strotouwtje vast gemaakt, dus mocht er iets gebeuren dan zou hij veilig los kunnen komen. Poetsen was lastig want hij stond niet goed stil en was wat spastisch met zijn hoofd en nek (steeds opkijken en draaien). Uiteindelijk gauw been afgespoeld en toen ben ik maar rondjes op de poetsplaats gaan stappen. Even de spanning eraf lopen. De eerste rondjes waren we beide erg gespannen maar na een tijdje begon hij te kauwen en te briezen en liep hij rustiger, en ik ook.

Donderdag (gister) was super! De verbouwing was nog steeds bezig maar hij was er rustiger onder dan de dag ervoor. Heb hem in de stal gepoetst en toen los in de bak gedaan. Hij begon te wandelen met zijn neus door het zand, lekker ontdekken :D Ik heb hem geobserveerd en rustig gevolgd en na een tijdje kwam hij naar mij zonder dat ik daarom vroeg. Even in stilstand geaaid en toen ik begon te lopen kwam hij mij volgen. Uit zichzelf ging hij ook weer weg en het zand en de omheining ontdekken. Hij wordt steeds zelfverzekerder in de bak. Af en toe kwam hij nog bij mij checken maar durfde ook zelf afstanden af te leggen. Uiteindelijk ben ik bij de opening gaan staan zodat hij ook de bouwvakkers etc kon bekijken. Af en toe schrok hij wel toen we daar stonden (met zo'n sprongetje de lucht in) maar hij bleef bij mij, hij rende niet weg en draaide ook niet om. Ook keek hij alleen maar nieuwsgierig en vrolijk, en geen moment bang. Vond ik wel een goed teken! Ik was ook rustiger dan gister. Hij was namelijk los, dus mocht hij iets eng vinden en weg willen, dan kan dat en zou hij niet per se tegen mij botsen. Dit in tegenstelling tot vast zitten aan een touw.

Na een poosje ben ik weggelopen bij de uitgang, en uiteindelijk volgde hij mij ook, totdat hij zin kreeg om te rollen! Das voor het eerst, en ondanks alle onrust op het terrein vond hij het dus prima om te gaan liggen :D.

Hierna ben ik nog gaan longeren met touw, om draf en ho te herhalen. Hij deed het prima, afgezien van het feit dat hij op een gegeven moment steeds uit zichzelf maar vast ging aandraven :+ zo blijf je bezig hé haha!
Na het longeren ben ik met hem gaan uitstappen en uit het niets leek het een goed idee om een nieuwe oefening te beginnen: als ik uitadem gaan we stilstaan. We liep schouder aan schouder en als ik diep hardop uitademde en daarbij stil ging staan, ging meneer ook stilstaan. Ik hoefde er niets voor te doen, het ging als vanzelf! Uiteindelijk moet hij ook stil gaan staan of afremmen als ik uitadem tijdens het rijden, maar dit is dus stap 1. Dankzij Marit geleerd, dank je wel :D!

Daarna zijn been afgespoeld en emmertje muesli met wortels erbij, altijd een lekkere afsluiter, en de wei in :)

Afbeelding
Afbeelding

Vandaag alleen gepoetst en afgespoten. Even niks is ook wel eens lekker :).

Volgende week wil ik het stilstaan met uitademen verder oefenen en het los longeren met draf en ho. Aan het touw gaat nu namelijk ineens beter dan los :+
PS: vergeet geen tips te geven wat betreft onze schrikkerige/nerveuze momenten :D

Toedeloe!
Afbeelding

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 22:15

Ik volg je al een poosje. Vindt jullie zo goed bezig, gewoon lekker op eigen tempo.

Voor schriktraining. Misschien eens werken met een plastic zakje aan een zweepje, zeiltje over de grond, een grote bal, vlaggetjes, paraplus. En het hoeft om te beginnen niet eens in de bak te liggen, maar bijv. over de bakrand.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 13:24

Dank je wel sanne1992! Lijkt me ook leuk om dat bij Harf eens te testen, ga ik zeker doen! Beetje onder het mom van spelen :).

Afgelopen zaterdag was ik jarig! En mijn zussen kwamen naar ons eiland! Daardoor ben ik even vergeten wat ik die dag met Harvey gedaan heb :').

Zondag weet ik nog wel, toen was mijn middelste zus mee om Harvey te ontmoeten en hebben we eerst gepoetst. Hij was een beetje druk en afgeleid dus in de bak wilde ik hem even die spanning eruit laten gooien. Draf en stap commando gingen weer heel goed, daarna de lijn eraf en even galopje geprobeerd. Dit vind hij erg lastig, zeker in het zand met bochtjes draaien. Het lukte alleen zonder lijn ook niet helemaal dus probeerde ik met het zweepje hem aan te moedigen maar dit zorgde ervoor dat hij liever in de hoek dook om te 'ontsnappen'. Na een poosje snapte ik de hint en zijn we gestopt en eruit gegaan. Zijn lijf is er gewoon nog niet klaar voor.

Even wat reflecterende spulletjes omgedaan, zodat we de weg op konden voor een ommetje. Dit zou ons eerste ommetje worden! Ik wil meneer namelijk wat afwisseling gaan aanbieden, en op ontdekking laten gaan. Dit voelt goed, we kennen elkaar beter rondom het terrein en ik wil niet dat hij mij saai gaat vinden.
Maar helaas liep hij nogal sloom en moeilijk op het zand/modderpad richting de weg, waar losse keien en stenen liggen. We hebben er erg lang over gedaan, wat trekken en zeuren werkt gewoon niet en vind ik ook niet nodig.
Eenmaal op het asfalt hoor ik ineens een hoefijzer minder en mijn zusje zegt ook dat ze zich afvraagt of er wel een ijzer onderzit?! Ik kijken en ja hoor, het hoefijzer van zijn linker voorbeen mist! Ik met mijn domme hoofd! Die was hij dan waarschijnlijk in de bak kwijt geraakt. Maar omdat we nu eindelijk op het asfalt waren konden we het rondje maar beter even doen, dat loopt beter dan weer terug over de losse stenen. Op het asfalt liep hij dan ook een stuk steviger. Oortjes erop, heel vertrouwd en zelfverzekerd, met hoofdje recht naar voren of laag. Was zo leuk om te zien! Ik voelde mij ook heel zeker, hij gaf mij echt een veilig gevoel, heel apart.

Naarmate we dichterbij de achteringang van de stal kwamen ging hij langzamer lopen, zijn hoef begon toen het asfalt ook niet leuk meer te vinden. Toen nog een metertje of 50 over zandpad met wat losse stenen en gauw de wei weer in. Hij liep op dat laatste pad dan ook echt mank en zielig :(. Ik kon mezelf wel voor mijn hoofd slaan! Heb ik figuurlijk dan ook de rest van de dag gedaan hoor...

Later die dag ben ik met mijn zussen en dochter naar het strand geweest. Helaas wilde mijn auto op de terugweg niet starten en hebben we een sleepwagen moeten bellen (eerst met omstanders en startkabels van alles geprobeerd, werkte helaas niet). We waren tegen half 8 's avonds pas thuis en moesten toen nog eten, en mijn 3 jarige dochtertje moest eigenlijk allang naar bed! Dus, geen auto. En ik woon op een achteraf weggetje en de dichtsbijzijnde bushalte is 20 minuten lopen. En de bus stopt op 30 minuten loopafstand van stal. Dus 50 minuten lopen + een busrit om naar mijn paard te gaan! En datzelfde ook weer terug. Nee dus. Ik heb daarom de staleigenaar gevraagd Harvey te controleren en te voeren in de wei. Ben maandag en gister dus niet geweest. Gelukkig was mijn mans auto vandaag terug van de garage (die was daar voor onderhoud, wat een timing he) dus gelijk naar stal gesjeesd :').

Omdat de hoefsmid pas zaterdag kan, heb ik Harvey net dus in zijn wei laten staan, want hem weer over dat stenen paadje jagen lijkt me niet zo handig (hij moet dit normaal gesproken sowieso om richting stal of bak te gaan). Heb hem even gepoetst, hoeven en benen gechecked en gevoerd. Gelukkig was hij makkelijk te vangen, zijn halster was namelijk niet om. Ik ben dan altijd zo trots, haha!

Morgen en vrijdag zal het niet heel anders zijn, gewoon in de wei verzorgen, en zaterdag dan de hoefsmid zodat we daarna weer leuke(re) dingen kunnen gaan doen!

Was wel echt een pechweek dus....

Afbeelding

O ja, en zijn been gaat er steeds beter uit zien, al gaat het wel wat traag. Ik kan het in de wei dus niet afspoelen om het koud te maken, maar er zitten mooie grijze korsten op de wondjes en de zwelling is al een stuk minder! Qua temperatuur voelt het hetzelfde als zijn andere been, dus prima!

TessaVB
Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-10-06

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 18:16

Hoi grote zus, je middelste zus meld zich :') Was leuk om harvey en jou te zien! :D

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 19:05

HULP NODIG OVER HOEFIJZER LOGICA

Arme Harf is zijn laatste ijzer nu ook verloren! Toen vanmorgen de hoefsmid er was en ik hem uit de wei haalde zag ik het. En hij strompelde achter mij aan mee naar stal.

De smid vond zijn achterhoeven erg netjes, die zijn alweer eventjes ijzerloos. Voor een volbloed is ijzerloos lopen erg lastig vanwege hun slechte hoefkwaliteit dus ik houd dit nauwlettend in de gaten en vraag de smid tussendoor te komen kijken als ik twijfel. We zijn daaarom eerst achter ijzerloos gegaan om te kijken hoe dit gaat. Op asfalt loopt hij keurig, alleen bij losse stenen heeft hij soms moeite. Elk paard wel een beetje toch?

Zijn achterhoeven zijn dus stuk sterker en harder dan zijn voorhoeven, mooiere vorm ook. Zijn voorhoeven zijn met ijzers, en zijn zacht en rommelig. Elke 2/3 weken verliest hij zijn ijzers. Zoals afgelopen week. Zondag verloor hij rechtsvoor, en de smid kon pas vandaag! En waarschijnlijk is hij gister ook linksvoor verloren.

Hij liep echt heel zielig en moeilijk toen hij vierkant ijzerloos naar stal moest over een pad met stenen! Koos nauwkeurig zijn pad uit. Vlak voor een pad met kiezeltjes ging hij eerst eraan ruiken en besloot toen een rechtsomkeert te maken. Hij vond zelf een beter pad dus toen heb ik hem laten leiden. Arm beest.

Goed. De smid zei dus dat hij nu wel nieuwe ijzers vooraan kon doen maar zijn hoeven zijn zo zacht dat die er gewoon over twee weken weer afliggen. Hij adviseerde twee tot drie maanden ijzerloos te gaan om ze net zo sterk als achter te krijgen zodat de ijzers daarna beter zullen blijven zitten.

Vandaag dus als een malle opzoek gegaan naar passende hoefschoenen want anders kon ik hem niet terug naar de wei brengen (over dat steentjes pad)! Uiteindelijk een paar te leen, puur voor de wandelingen van en naar de wei. Ik weet nu ook welk merk ik wil want die geleende schoenen zijn best fijn.

Nou vraag ik me alleen wel af: als zijn voorhoeven over drie maanden sterker zijn, en we er dan ijzers onder zetten (een renpaard vierkant ijzerloos schijnt onmogelijk te zijn?), komt het zachte probleem dan niet gewoon weer terug? De smid zei dat ik jaren vooruit kan met sterke voorhoeven op ijzers maar ik snap deze logica niet. En toen kwam ook de taalbarierre om de hoek... Wat denken jullie?

Harf met zijn Cavallo schoenen

Afbeelding

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:07

Ik zou over drie maanden gewoon eens kijken hoe hij het dan ijzerloos doet. Liggen er in de wei ook veel stenen, of echt alleen op het pad naar de wei toe en evt. met buitenrijden? Dan zou ik kiezen voor hoefschoenen. Die trek je alleen aan als je ze nodig hebt.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 13:43

Bedankt Hilary! Nee, alleen op het pad. Ik ga idd hoefschoenen aanschaffen voor alleen dat pad en als zijn voorbenen niet herstellen doe ik ze ook om met rijden. De geleende hoefschoenen zijn te breed waardoor ze schuiven en dat doet denk ik zeer. Hij loopt er niet lekkerder op in ieder geval.

Dit is het pad van en naar de wei, ongeveer 300 meter in totaal. In de winter krijgen ze een andere wei die veeeeeel dichterbij is, gelukkig.

Afbeelding

Net heb ik hem blootvoets in de bak aan de longe gezet om te kijken hoe hij loopt. Gister heeft het de hele dag gestort dus de bak was super nat. Leek mij zwaar om in te lopen maar niet pijnlijk. Helaas liep Harvey wat kort in stap en kreupel in draf. Draf hield hij ook maar een paar passen vol dus gauw gestopt.

Ik was al voorbereid dus had hem aan twee longeerlijnen lopen, om te desensibiliseren voor het geval dat hij niet lekker liep. En dat was dus zo. Heb Harvey bij me geroepen en toen de tweede lijn rustig over zijn schouder en rug gelegd. In eerste instantie schoot zijn nek omhoog en keek hij wantrouwend naar achter, ook met z'n oren. Maar toen ik hem begon te kriebelen, en hem beloonde met stem en handen werd hij gelijk kalmer en ging zijn nek lager. Ik had de rest van de lijn als een rol in mijn hand en die heb ik over zijn lijf gewreven. Ging keurig. Soms schoot zijn nek even omhoog maar vrijwel gelijk ook weer laag. Toen wat kleine stukjes gelopen en op mijn uitadem halthouden, ging allemaal super! Hij volgde ook direct, hij had geen aanmoediging of commando nodig, zodra ik mijn gewicht naar voren deed om te gaan lopen deed hij hetzelfde. Zijn hoofd bleef de hele tijd lekker laag en hij begon zelfs te kauwen en te likken. Ook keek hij om zich heen als hij geluidjes hoorde, dus hij was in ieder geval niet in een bevroren staat o.i.d. Ja, ik houd hem in de gaten :o. Uiteindelijk het touw wat over zijn bil gelegd en toen hem gevraagd op de volte om mij heen te stappen. Na een half rondje was ik al zo blij dat we gestopt zijn. Positief stoppen toch :D?

Daarna al strompelend, zelfs met de geleende hoefschoenen, terug de wei in. In de wei staat hij zonder schoenen dus. Het is puur voor het pad. Moet gauw goed passende vinden. Baal nu wel echt dat ik op een eiland woon, want "vandaag besteld, morgen in huis" bestaat hier gewoonweg niet :( daarnaast zijn de ruitershops klein met weinig voorraad. Bij hun moet ook veel besteld worden wat dagen duurt. Zucht.

Nog wat plaatjes van vanmorgen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 22:39

Meepraten over Harvey zijn hoeven kan ook hier: [BEH] Renpaard en zijn hoeven. HELP!

Begin het wel een beetje zat te worden hoor.
Eerst een kopstoot met nekklachten bij mij, toen zijn hete dikke bovenarm, toen een dik achterbeen vanwege een trap in nieuwe kudde en nu dit 8)7 En het is zomer verdorie! Het gaat hier vanaf volgende maand zeker een half jaar non stop regenen |o

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 23:15

Even je hele topjc doorgelezen: wat een lief ding is Harvey. Jullie hebben zeker pech maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt! Ik volg.

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 23:17

Jullie hebben veel pech maar ik weet zeker dat alles goed komt. Harvey is echt een top paard!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 23:40

Wat lief van jullie, doet me goed. Bedankt allebei :o!!!

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:19

Persoonlijk ben ik van mening dat elk paard zonder ijzers moet kunnen, ook een draver.
Echter kost dit wel een hoop tijd, als je een paard hebt met zachte hoeven.

Het probleem (volgens mij) met paarden die niet rad lopen op steentjes zit hem in de straal. Is deze bij Harvey zacht?

Wellicht dat een zoolhardner kan helpen.

Qua hoefschoenen kan ik je niet helpen, geen ervaring mee. Behalve dan dat je ze niet in de wei moet omhouden :).

Ik ben overigens niet anti ijzers of hoefschoenen. Mocht hij het wel nodig hebben, dan is dat gewoon nodig. En zou ik ook niet oneindig gaan proberen om hem blootvoets te krijgen. Wel zou ik hem de komende tijd wat vaker meenemen op het asfalt, zodat zijn hoef wat harder kan worden. Klinkt misschien raar, maar mijn paard heeft vroeger rotstraal gehad (is een ontzettend hard paard voor zichzelf, dus liep er verder niet anders op. Dat was aan mij om rekening mee te houden). Ik heb voor ongeveer een maand lang, de hoef elke dag schoongemaakt met water, en daarna Betadine erin gespoten, maar aangezien Harvey geen rotstraal heeft (in ieder geval dat lees ik niet), hoef je dat niet te doen. Wat ik wel moest doen was zo veel mogelijk op het harde lopen. En dit heeft echt wonderen verricht.

Als ik het pad zo zie, zou ik hem zijn eigen weg laten lopen, maar probeer hem daarbij wel aan de zijkanten of midden te houden, want daar zitten zo te zien de minste stenen.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 11:25

Bedankt Sanne, duidelijk verhaal!
Ik denk ook dat alle paarden zonder ijzers kunnen maar ben ook niet per se tegen ijzers. Het moet wel leuk blijven voor hem natuurlijk!

Voor nu ga ik even met lijmijzers. Over drie maanden gaan ze eraf en ga ik kijken hoe hij blootvoets loopt. Een zoolhardener is een goed idee, ik had er door iemand anders ook al van gehoord en heb en goeie gevonden. Kan ik helaas pas gebruiken als de lijmijzers weg zijn maar toch ;).
Ik ga zeker op het harde oefenen. Hij loopt zo onzeker terwijl hij kan voelen dat het wel meevalt, tenminste, uiteindelijk moet het minder worden! Helaas moet ik eerst over het stenen pad voordat ik bij asfalt of de wei ben. Ik laat hem leiden op dat pad in ieder geval, of trek hem gewoon het midden op als de zijkant te smal wordt :').

Ben vanmorgen ook druk geweest om een nieuw voedselplan te maken, zonder krachtvoer maar met pulp o.i.d. plus een balancer voor de vitamines en lijnzaadolie. Nu zoek ik alleen nog pure biotine maaar dat is nog lastig!

Dank je wel!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 19:38

Zonder hoefijzers in de bak:

STAP


DRAF 1


DRAF 2


Hier met hoefschoenen om zijn voorbenen, de stal uit.


Ik zag op de filmpjes trouwens pas wat voor lekkere buik Harvey heeft :D Vind ik op zich niet erg, want dan heeft hij een reserve voor de winter.

Hij liep iets beter dan gisteren maar zijn algemene gezondheid was erger. Hij was sloom, heel erg hongerig waardoor hij stikte in zijn hooi toen we in stal gingen poetsen, en hij had weer een trap gekregen dus er stroomde wat bloed langs zijn onderbeen. Heb echt met hem te doen ;(

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 19:46

Voorhoeven
Afbeelding

Rechter voorhoef
Afbeelding

Linker voorhoef
Afbeelding

Zijn houding in de stal tijdens het poetsen en hooi eten
Afbeelding

Volgens mij stikte hij in zijn hooi omdat hij heel erg hongerig was, omdat hij sinds gisteren veel gelegen heeft in de wei, in plaats van gestaan en gegeten. Het heeft vannacht heel erg geregend. Ik trof hem namelijk ontzettend modderig aan vanmiddag.
Afbeelding

Gisteren stikte hij ook al in zijn hooi, al weet ik dat nu pas omdat ik nu beter zag wat er gebeurde...
Dus zijn hoeven zorgen ervoor dat hij niet genoeg eet in de wei, denk ik?