[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leo

Berichten: 50143
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:43

Klinkt super goed! Jullie zijn echt lekker bezig :):)

Wat betreft het voorover "vallen": ik had hetzelfde issue met de Freemax in het begin. Nu is Rock ook niet echt opwaarts gebouwd en duikt makkelijk wat te diep, en ik ging "mee". Ook herken ik dat je tenen dan naar voor duiken. Bij mij werd het stukken beter met een andere pad met dikkere inlagen. Sindsdien is mijn balans in het zadel ook beter, ook wanneer hij zelf te diep duikt kan ik rechtop blijven.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 23:23

Leo schreef:
Klinkt super goed! Jullie zijn echt lekker bezig :):)

Wat betreft het voorover "vallen": ik had hetzelfde issue met de Freemax in het begin. Nu is Rock ook niet echt opwaarts gebouwd en duikt makkelijk wat te diep, en ik ging "mee". Ook herken ik dat je tenen dan naar voor duiken. Bij mij werd het stukken beter met een andere pad met dikkere inlagen. Sindsdien is mijn balans in het zadel ook beter, ook wanneer hij zelf te diep duikt kan ik rechtop blijven.


Aha, jij dus ook! Ik dacht inderdaad ook gelijk aan andere inlagen ja. En dat terwijl ik eigenlijk een Burioni pad op het oog had :') maar daar zijn de inlages niet van aan te passen etc, en ik wil liever kunnen toevoegen of veranderen eigenlijk.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 15:06

Geen boeiende update maar toch iets: We waren al een paar maanden niet meer via de hoofdingang richting de openbare weg gegaan voor een wandeling dus om dat weer op te pakken heb ik vanmorgen de 50ft trailride van Warwick Schiller gedaan (te voet). Het waaide overigens flink en het pad heeft overal hoge bomen en struiken.


Afbeelding

De Shetlander in de stal achter de stalketting en wij door de hoofdingang eruit en richting de weg beneden (stal ligt hoger dan de weg), en daarna weer terug naar boven naar stal waar we dan een rondje stappen en de Shetlander en hij elkaar weer kunnen zien.

De eerste ronde was hij erg gespannen, flink snuiven en ademen, af en toe stoppen, kijken en wat schrikkerig toen er ineens wandelaars op de weg langskwamen :') maar wel heel braaf geluisterd naar mijn stem/energie.

Eenmaal boven blies hij uit, rondje stappen en weer naar beneden naar de weg. De Shet was ondertussen Not Amused :+

Deze keer deed Harvey al bijna als vanouds, stapte wat meer zekerder naar beneden richting de weg. En eenmaal daar weer omgedraaid en naar boven. Hij blies gelijk uit al voordat we boven waren, plus, hij stopte ook een keertje tijdens het richting stal lopen.

Boven weer een rondje stappen bij de stallen en nogmaals naar beneden naar de weg. Hij ging lekker door en aan de rand van de weg staan en toen ik zag dat het vrij was gingen we maar gewoon de weg op :) hij liep lekker naast me. 100m gelopen, toen omgedraaid en terug en whop: Harvey als slow coach achter me aan :') Zo ken ik ‘m weer! Geen zin om terug naar huis te gaan! Moest ‘m zowat mee sleuren terug naar boven naar stal haha.

Dit was zijn kop halvewege de helling terug naar boven naar stal. Hij’s zeker een paar x gestopt.


Afbeelding

Volgende keer wat langer de weg op :Y)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 10:57

Nieuw dek met inlages besteld :j
Afbeelding

Nu nog korfbeugels en rijschoenen (heb alleen wol gevoerde of regenlaarzen kwam ik achter :') )

MissWeenie

Berichten: 356
Geregistreerd: 28-01-14

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 19:23

Wauw, welk dek is dit?

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 19:30


MissWeenie

Berichten: 356
Geregistreerd: 28-01-14

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:14

Heel sjiek! Bruin is ook onze kleur, en vooral met die schapenvacht is erg mooi en comfortabel lijkt me! Zit zelf soms ook te denken of een andere pad ervoor zorgt dat mijn eigen Freemax nét iets beter ligt, dus ik ben heel benieuwd!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 21:36

MissWeenie schreef:
Heel sjiek! Bruin is ook onze kleur, en vooral met die schapenvacht is erg mooi en comfortabel lijkt me! Zit zelf soms ook te denken of een andere pad ervoor zorgt dat mijn eigen Freemax nét iets beter ligt, dus ik ben heel benieuwd!


Ik snap ‘m. Bruin is mooi! Ik hoop alleen dat ie past :Y) Hij is 67cm lang en m’n zadel zou rond de 61cm zijn. Maarja, dan heb je wel nog die kraag natuurlijk...

Ik was weer eigenwijs en wilde een flitsend boomloosdek zonder dat ik meteen aan een kleur of westernstijl vast zit :+ Maar een effen zwart of bruine van bv Grandeur oid vond ik er net weer te ‘stoffig’ uit zien zeg maar. Burioni Fleece sprak me ook erg aan maar omdat de inlages niet verwisselbaar zijn heb ik dat toch maar niet gedaan...

Lastig hoor, iets uitzoeken :7

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 21:40

Wij hebben vanmorgen 2 kilometer gewandeld en ook een stuk uitgestrekte draf gedaan :) Ik had ‘m aan de longeerlijn mee, dan heeft hij ook de vrijheid om voorop te gaan of wat harder te draven dan ik rennen kan.
Het zigzaggen is op een stijl stuk. Plus het maakt de wandeling langer ;) Let vooral op de zee op de achtergrond <3


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En hoe het er op de kaart uitziet met de kust erbij


Afbeelding

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 00:20

Spoiler:
Vandaag Harvey wat langer gelongeerd, op het stuk voor het stallenblok. Hij was redelijk sloom om te beginnen (liever lui dan moe), maar kreeg hem snel wel wat wakkerder en hij was super braaf. Ik kreeg hem ook zowaar in galop zonder dat hij eerst hard moest draven +:)+ Hij sprong ‘gewoon’ aan, mijn mond viel nog net niet open haha, hij was in galop voor ik het door had. Dus de heuvelwandelingen die we doen helpen denk ik :) Hij was aan het einde lekker buiten adem en adertjes waren zichtbaar. Fijn!

Helaas merk ik nog niet echt verschil in zijn postuur, ondanks dat het werken opgehoogd is heeft hij gewoon meer buik gekregen >;)

Afbeelding

Hij lijkt zo ook wel meer op een Quarter dan een EV vind ik!

Rijbroeken, rijschoenen en zadeldekje komen binnenkort binnen en merk nu al hoe meer ik gemotiveerd ben dus komt helemaal goed :) over 2,5 week gaan de scholen hier als het goed is ook weer open dus dan kan ik ook wat meer rijden. Das toch best lastig met een 7 jarige erbij en geek bak e.d.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 20:09

Geen actie met Harvey vandaag, mijn dochter was op school en ik had een handjevol paarden te bekappen :Y)


Afbeelding

En een foto van een welsh pony x arab achterhoefje die klein beetje bullnose hadden en ook beetje clubfoot waren. 4 weken geleden ontmoette ik hem. Tussen de twee foto’s zit dus ook 4 weken (bovenste voor de eerste bekapping, onderste van vandaag net na de tweede bekapping)


Afbeelding

Ik zet dit soort werkfoto’s vaak op FB en Insta voor wie interesse heeft xx

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 23:37

Vandaag had ik Harvey warm gewandeld in rechte lijnen in de schapenwei, voordat we begonnen met balkjes en de clicker. In stap over de balkjes had ik nog niet door dat ik te vroeg klikte, maar toen ik hem in draf een sprongetje wilde laten maken, kwam ik er pas achter dat ik te vroeg aan het klikkeren was geweest, want direct na de sprong stopt hij voor de klik en wortel, en dat is dus ook de reden waarom hij er zo traag & lomp overheen ging, hij was al voor de sprong aan het denken aan remmen :+

Volgende keer laten uitlopen/draven na de sprong/balkjes, voordat we de clicker gebruiken :)*

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 15:32

Wel fijn dat hij met je meedenkt.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 21:26

Eergister de weg op geweest voor een wandeling en drafje (met hoefschoenen). Hij draafde heerlijk lange passen, kop erop en wind door de mannen. Vind het altijd prachtig om zo’n krachtig beest naast me te hebben rennen <3


Afbeelding

Dit was eergister avond: toen heeft hij De Witte Tas ontdekt. Die neusgaten en ogen waren zo groot :')


Afbeelding

Afbeelding

Deze zat vol schapenwol. Hij vond het héél spannend. De zak was door de boer achtergelaten vlak bij het hek van onze wei. Hij probeerde zelfs weg te rennen toen ik ‘m uit de wei haalde, en we richting de stallen moesten. Zo zie ik Harvey niet vaak! Hij was erg alert en best lang, ook nog bij de stallen.

Gisterochtend dus besloten met de clicker en worteltjes Witte Zak Training te doen :Y) Binnen 5 minuten raakte hij de zak aan, meerdere keren. Trillend op z’n benen, maar hij deed het


Afbeelding

Afbeelding

Vandaag was de temp FLINK gedaald, en was Harvey lekker fris. We hebben gelongeerd en hij zag overal spoken, is af en toe geschrokken van who knows what, en heeft ook lekker gebokt. Desondanks luisterde hij PERFECT naar alle dingen die ik vroeg


Afbeelding

Afbeelding

En vanavond is hij op de Theraplate geweest en hebben we Witte Zak Training verder opgepakt. Ik kon nu op de grote zak zitten en bewegen terwijl hij redelijk dichtbij was en niet schrok van de bewegingen en kraakgeluiden :j


Afbeelding

Gekke paar dagen gehad dus maar toch vooruitgang!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 00:34

Heeft iemand een idee waarom paarden hun eigen verse mest eten en verse mest van anderen? Ik heb Harvey dit nu een paar keer zien doen de afgelopen week, heel apart. Vroeger deed hij wel eens heel droge mest eten maar nu gaat hij voor de verse nog dampige!

Ik heb begrepen dat ze het van andere paarden eten als ze tekorten hebben, maar waarom zou hij zijn eigen natte mest eten >;) ?

Heb onlangs wormen telling laten doen door poep op te sturen en hij had 350ecg, dus een wormkuurtje is nu onderweg (tussen 200 en 1100 ecg is midden geval - dus nog niet ernstig- maar moeten ze wel een kuurtje).

Zijn diet is twee maanden geleden ook afgestemd door onafhankelijke voedingsdeskundige dus ben een beetje in de war nu haha. Hij staat 7-8 uurtjes per dag op gras (laag gras en stripbegrazing), en heeft twee soorten hooi en ook stro beschikbaar de rest van de tijd. Hij krijgt zout, magnesium oxide en biotine bijgevoerd en een Daily Essentials poedertje, samen met wat gemalen lijnzaad en dit alles gemixt in gedroogd kruidengras... Dit is wat hij elke ochtend in een emmer krijgt zeg maar.

Omdat hij boller aan het worden is ben ik wat huiverig met meer gras geven dan dat hij nu al heeft. Hooi zit in fijnmazige netten. Ik moet namelijk ook rekening houden met de Shetlander, die heb ik liever ook niet te dik en op teveel vers gras...

Enig idee waarom hij verse mest aan het eten is? Hij zit er echt op te smakken!

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 06:23

Bij ons op stal heb ik dat nog nooit een paard zien doen.
Enkel een veulen eens, maar volwassen paarden niet. Vraag me ook wel af wat de reden daarvoor zou kunnen zijn.

Leo

Berichten: 50143
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 06:52

Ik heb bij ons wel eens een pony verse mest van een ander zien eten, hij liep er echt op en ging met monden vol naar binnen. Oorzaak, geen idee... Dachten idd ook tekorten. Maar bij eigen mest klinkt dat niet logisch :?

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 15:17

Ja apart he... Ik weet ook niet zo goed of ik er nou per se wat mee moet doen. Als hij zo zijn behoefte verzadigd, dan tja, waarom niet? Ik ga er in ieder geval nog even wat over opzoeken! Ben wel benieuwd.

Gister had meneer vrij, en eergister hebben we weer lekker een heuvelwandeling gemaakt, helemaal naar boven en terug. Was flink zwoegen haha. Maar ik denk dat we het wel onder het zadel kunnen volgende keer :)*

Want vanmorgen hebben we weer gereden :):)
Ik had niet dat plan maar gebeurde gewoon zo.
Opgezadeld wat grondwerk gedaan, echt heel basic wat rondjes gestapt, gedraafd en disengaging oefenen. Daarna met mn leadrope wat heen en weer gegooid over zijn lijf, en daarna het touwtje van de carrotstick heen en weer gezwiept door de lucht en geslagen op de grond (van hem weg). Hij deed het super, als je je bedenkt dat ik dit zeker een jaar niet gedaan heb :')
Laag sprongetje neer gezet en daarmee gespeeld, online.

En toen dacht ik, ik ga er gewoon op en over dat sprongetje <<) Had een bijzonder flow van zekerheid vanmorgen haha. Wel eerst wat rondjes gestapt en in stap erover etc, maar daarna lekker in draf. We zijn er zeker meer dan 5x over heen gegaan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Trots op hem!

(rijschoenen, rijbroek, beter dekje met andere inlages, en beugeldraaiers zijn onderweg :+ Ik zou ook graag nog korfbeugels willen. Weinig klopt, en veel voelt niet optimaal, maar wordt aan gewerkt!)

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 15:21

Oh wat goed zeg! Ben zo blij voor jullie dat het eindelijk lekker loopt! Het is toch wel echt genieten om zo met je paard bezig te kunnen zijn.
Hij ziet er ook echt heel goed uit, niet alleen fysiek, maar hij lijkt ook wel blijer/kalmer uit zn ogen te kijken, heel bijzonder om te zien :j

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 22:17

Dank je wel :) Het gaat idd lekker zo, ik hoop dat we dit kunnen vast houden :j Hij is inderdaad best veranderd sinds we hier staan! Maar ik ook. Zeker afgelopen paar maanden.

Mijn goal voor dit jaar is het buiten rijden zodanig 'normaal' te laten worden tussen ons, dat we in de winter niet gebonden zijn aan aan de hand wandelen, of in stap rijden in onze modderige 'bak'. Dit is wel erg leuk, maar hij heeft meer nodig om een sterker lijf te krijgen en te behouden, en ik heb niet zo'n zin om elke dag zelf km's te lopen :') Ik ga liever in het zadel de heuvel op of de weg op en wat draven etc :) Dus deze zomer wil ik dat graag ons aanleren. Helaas heeft corona een beetje roet in het eten gegooid want mijn dochtertje is nu dus veel thuis ipv op school dus even een ritje maken op de weg of boven op de heuvel kan ik nu niet zelf oefenen omdat zij mee is naar stal :+ Vanaf volgende week gaat ze weer naar school, dan heb ik 6 weken tot het zomer vakantie is en we hetzelfde thuis zijn verhaal hebben :') (manlief is in buitenland aan het werk en omdat de grenzen van het eiland dicht zijn kan hij niet thuis komen...)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 19:33

Ha! Gister dacht ik nog dat het niet zou kunnen maar vandaag deden we het *\o/* Ik had weer de drang om te rijden en Harvey voelde goed dus zonder grondwerk zadeltje erop, wat rondgestapt, opgestapt, wat meer rondgestapt en toen de wei in! Mijn dochter had haar denkbeeldige paard bij zich en die draafde dus naast ons mee :') Uiteindelijk zelfs de heuvel opgeweest (in draf! Ik gleed zowat achteruit het zadel af) en eenmaal boven lekker rondgekeken en ook wat gedraafd *\%/*

Het voelde ZO goed en vooral ook veel minder groot en open dan ik dacht! Bijna vertrouwd. En Harvey was perfect.

Foto’s gemaakt door Fee, dus niet heel recht :Y)

Afbeelding
Afbeelding

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:01

Hij is veel mooier geworden, een heel open en tevreden blik. Proficiat, dit heeft te danken aan jouw goede zorgen.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 21:20

Wat lief, dank je wel x

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:20

Wat is hij mooi geworden!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 15:54

Thanks :)

Even iets heul anders. Wat is ongeveer het maandelijkse stalgeld op een natuurlijke huisvesting in Nederland (paddock paradise achtig, hit actief, etc)? Ik krijg via het zoekbalkje en Facebook en google niet echt antwoord :+