Ik ben niet nieuw, maar zo voel ik me wel

Goed, over het peerd:
Zijn naam is Harvey, een 7 jarige Thoroughbred oftewel Engels Volbloed. Hij is 167 cm en heeft in het verleden aan drie races meegedaan. Omdat hij te 'langzaam' was is hij verkocht aan een vrouwtje met wie hij cross country gedaan heeft. Zij heeft hem na negen maanden op een veiling in Engeland aangeboden, dat was afgelopen februari. Toen heeft een handelaar op Isle of Man hem gekocht. Ik 'werkte' bij die handelaar hier op het eiland, beetje uitmesten enzo, en toen kwam daar dus Harvey! En na wekenlang denken en 1 buitenrit hebben we hem gekocht

Wij wonen dus op Man, een eiland van Engeland.
Het is één groot paardeneiland, ik woon zelfs letterlijk naast een pension stal met 50tal stallen en 4 rijbakken! Maar daar staat hij niet gestald hoor, is me te duur, met teveel regeltjes en prikkende ogen

Goed. Wat ik met meneer van plan ben: natural horsemanship, vrijheidsdressuur, lange lijnen werk, bitloos dressuur, rijden op zit en stem, en lange buitenritten maken. Uiteindelijk wil ik ook wel wat cross country proberen omdat hij dat schijnbaar goed kan. Ik alleen niet

Harvey is een boef, een peuter, ongeduldig en energiek. Heel eerlijk, vrolijk, heel sensitief wat betreft lichaamstaal en kan zich moeilijk concentreren. Altijd kijken wat er om hem heen gebeurt. Maar hij is ook lief, knuffelig en dapper hoor

Omdat hij afgelopen paar maanden (februari-juni) niks heeft hoeven doen en lekker in de wei stond met jongere paarden, is hij dus wat brutaal en dominant geworden. Dit probeer ik eerst te minderen, en daar ben ik nog steeds mee bezig want dat gebeurt niet in één dag

Buiten de stal is het nog een ander verhaal.... hij denkt: "we gaan naar de wei!!!!" Dus dan is hij wat drammerig, als we richting de wei lopen. Bijvoorbeeld het hek van de wei openen is een gedoe. Hij gaat dan te dicht op mij en het hek staan, en zal achteruit moeten. Dit gaat met flinke tegenzin. Ineens is hij vergeten wat het commando voor achteruit is en komt nóg verder vooruit of gaat zijwaarts. En met zijn hoofd gooien. Maar ik doe pas open als hij achteruit is. Belonen is daarna moeilijk, want daar heeft hij geen tijd voor natuurlijk

Momenteel probeer ik een soort stappenplan te bedenken. Mijn gevoel zegt dat het e.e.a. bevestigd moet zijn tussen ons, voordat ik opstap en in de bak ga rijden.
Zo wil ik eerst aanleren dat hij stil blijft staan op commando, ook als ik een stukje weg loop. Dat hij van tempo kan veranderen als ik uitadem, en dat hij niet weg loopt als ik op wil stappen. Achteruit op commando, waar dan ook. Ik wil hem makkelijk uit de wei kunnen pakken. Ik heb ook gehoord dat racepaarden aangeleerd wordt harder te gaan als er harder aan het bit getrokken wordt. Lijkt me niet zo handig, dus dit wil ik op de grond eerst eens testen en daarna, als het zo is, opnieuw aanleren.
Eigenlijk best simpele dingetjes

Inmiddels heb ik hem al wat keertjes vrij gelongeerd en we zijn goed op elkaar ingespeeld qua lichaamstaal. Hij veranderd van tempo, draait of komt naar me toe op mijn signaal. Laatst gaf ik hem de keus of hij naast mij wilde blijven staan in de ton. Hij was op commando netjes naar me toe gekomen maar ik wilde hem graag even poetsen. Er was ook gras in de ton, maar hij bleef braaf staan! Wel met zijn hoofd mijlen hoog (en oortjes naar voren) want er zit een drukke weg en hoge heg naast de ton, maar toch... Toen ik via zijn achterhand weg liep draaide hij keurig om en liep met mij mee. Geslaagd

Deze foto is van vorige week. Hij is al aardig opgeknapt, wat aangekomen en hij glanst ook beter.
Sinds hij bij mij is wordt hij ook goed gevoerd. Eerst kreeg hij gras en natgeregend hooi. Nu door mij dagelijks gras overdag, 's nachts hooi, 2 handjes mueslibrok met kalmerende kruiden, beetje lijnzaad en 2 wortels.
Ik heb totaal geen haast, ik wil echt tijd en moeite in ons steken. Rijden is niet mijn prioriteit, ik waardeer grondwerk juist heel erg en ik merk dat het bij Harvey erg belangrijk is.
En als mijn 3 jarige peuterdochter oud genoeg is, kan zij straks op een veilige manier van hem genieten. Ze zijn beide zo jong, ze kunnen over een jaar of tien veel plezier met elkaar gaan hebben

Hopelijk kom je ons volgen en wellicht voorzie je ons eens van tips, ideeën of iets anders

Heb er zin in!