hengst bitloos?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Floortz

hengst bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 17:03

Vraag: wie heeft er een intacte hengst en rijdt er bitloos mee? Bakwerk en buitenritten? Of heeft het geprobeerd en is op een bit over- of teruggegaan?
Wat was/is de ervaring of het verschil bitloos t.o.v. een bit?

Andere geslachten als ruin en merrie is hier niet van toepassing. Dat is wel bekend ;)
(Tegenvragen als: waarom zou je dat willen; niet van toepassing.)
Het is voor een onderzoekje.

Azmay

Re: hengst bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:04

Mijn weidegenootje rijd beide haar 9 jarige arabische hengsten bitloos, eigenlijk alleen buiten.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:05

Op de stal waar ik voor rij, wordt alles bitloos gereden, inclusief de dekhengsten. Ze zijn zo opgeleerd en we hebben daar nooit problemen mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:04

De mijne is nu gecastreerd sinds vorig jaar, hij was nog net geen 7 jaar oud. Ik reed en rij hem zowel met bit als bitloos. Dressuur in de bak, springen, buitenritten en initiatie cross. Ging gewoon prima. Nu nog steeds :))

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:09

Ja hoor, mijn shetlanderhengsten worden beide bitloos bereden door allerlei kinderen (van 3 tot 11 jarige), ook op wedstrijd en met andere paarden. Ze zijn een paar jaar geleden overgegaan van bit naar bitloos (zo'n jaar of 6 geleden).
Ook heb ik in Spanje vakantiewerk gedaan waar de hengsten bitloos (in)gereden werden of over gingen naar bitloos. Hier viel ook een hengst onder die niet gemakkelijk was, iedereen er af gooide etc. Zijn huidige eigenaresse had hem overgenomen omdat zij de enige was die er mee kon rijden en is ook bitloos met hem gaan rijden. Hij is inmiddels wel gecastreerd, maar ze gingen ook bitloos op wedstrijd.

Kimmie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 17:05

Waarom zou een hengst dat niet kunnen?
Er zijn hengsten die perfect bitboos gereden kunnen worden
Ik wandel met shetlanders aan de hand, en daar gaan wij nooit mee naar buiten met bit. Daar zit ook een hengst bij

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 17:07

Ik heb mijn hengst bitloos beleerd. Uiteindelijk wel over gegaan op bit omdat zo de hulpen iets duidelijker doorkwamen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 17:10

Ik rij de mijne al weer 12 jaar optomingsloos.
Is een hispano-arabe; ervaren beroepsstraatvechter met een groep merries.

De grote crux is dat het rijden zonder dwangmiddelen is, dus een intelligentietest. Waarom zou hij doen wat jij wil?!

Zie mijn site.

Succes.

p.s. 'hulpen' is een leuk vermomd eufemisme voor opdrachten en 'duidelijker' een leugen voor pijnlijker.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 17:28

Ik rijd bitloos. Ik heb namelijk niet de illusie dat een bit een paard kan tegen houden of stoppen. Volgens mij gaat het om gehoorzaamheid op een hulp(signaal). Ik beleer mijn paarden bitloos en daarna met bit. Maar mijn voorkeur heeft bitloos, dus dat gebruik ik het meest.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:28

Huertecilla schreef:

De grote crux is dat het rijden zonder dwangmiddelen is, dus een intelligentietest. Waarom zou hij doen wat jij wil?!

Zie mijn site.

Succes.

p.s. 'hulpen' is een leuk vermomd eufemisme voor opdrachten en 'duidelijker' een leugen voor pijnlijker.

? Weet niet hoe jij rijdt dan.. maar bij mij is dit lig niet het geval.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:51

Ik geloof zeker dat dit kan. Mijn trekpaard hengst deed ik regelmatig bitloos rijden. Tijdje terug ook met een paint hengstje

Einder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:15

NZ92 schreef:
Huertecilla schreef:

Zie mijn site.

Succes.

? Weet niet hoe jij rijdt dan.. maar bij mij is dit lig niet het geval.

Niks kan gewoon zomaar, er zit veel kwali-tijd en training in. Lees de website maar eens ..
Hier ook bitloze hengst, beleerd volgend HC zijn systeem. Happy bosklossers samen, maar als ik meer trainingstijd zou hebben zou ik er vast ook meer ambitieuze plannen mee kunnen invullen.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 16:30

Huertecilla schreef:
Zie mijn site.

Helaas doet de url van de website het niet.
Hulpen hoeven overigens niet per definitie pijnlijk te zijn. Stemcommando, aanwijzen met een handgebaar, teugelhulp tegen de hals zijn ook hulpen. Of met de kuit tegen de zij drukken. Helaas, en dat ben ik wel eens, gebeurt het meestal met (te veel) kracht.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:10

Floortz schreef:
Huertecilla schreef:
Zie mijn site.

Helaas doet de url van de website het niet.
Hulpen hoeven overigens niet per definitie pijnlijk te zijn. Stemcommando, aanwijzen met een handgebaar, teugelhulp tegen de hals zijn ook hulpen. Of met de kuit tegen de zij drukken. Helaas, en dat ben ik wel eens, gebeurt het meestal met (te veel) kracht.

Hulpen zijn altijd opdrachten en in dit geval ben ik het er helemaal mee eens dat duidelijker hetzelfde betekent als pijnlijker. Met een bit kan je een paard veel sneller pijn doen. En als wij het hebben over iets duidelijker doorgeven wordt eigenlijk altijd bedoelt dat we de inwerking van ons commando vergroten.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 23:31

jensvl schreef:
Hulpen zijn altijd opdrachten en in dit geval ben ik het er helemaal mee eens dat duidelijker hetzelfde betekent als pijnlijker. Met een bit kan je een paard veel sneller pijn doen. En als wij het hebben over iets duidelijker doorgeven wordt eigenlijk altijd bedoelt dat we de inwerking van ons commando vergroten.

Mwah ben ik het niet mee eens. Als je hulpen pijnlijker worden naar mate ze duidelijker worden gaat het toch ergens mis denk ik. Een voorbeeld: als ik mijn paard vanaf de grond achterwaarts wil laten gaan is mijn kleinste commando dat ik met mijn vinger wijs. Reageert hij daar niet op, neem ik het uiteinde van mijn touw en maak daar golfbewegingen mee tussen mijn 2 handen (maak hierbij geen contact met het touw, maar het touw maakt een geluid, waardoor de meeste paarden al een stap achteruit doen, daarna weer ontspannen), reageert hij er niet op, zwaai ik met het touw en laat het tegen mezelf aan klappen, niet tegen het paard. Ik zal dus met grotere hulpen eerder mezelf pijn doen dan het paard ;)