bitloos rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

maudbluff

bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 14:40

hallo ik heb een verzorgpaard die erg gevoelig in de mond is en dan ook niet aan de teugel wil( maar een paar secondes) ze heeft ook een nekblessure waar ze aan geholpen word maar toch wil k vragen of het een goed idee is om bitloos te rijden. ik ben nieuw qua dat hoofdstel dus wil vragen hoe ik er dan mee moet rijden en hoe ik haar aan de teugel krijg. graag geen haat, ze word goed geholpen met de blessure en dat is dan ook het belangrijkste, daarna kijk ik natuurlijk naar het rondrijden en aan de teugel krijgen!!! :)
Laatst bijgewerkt door maudbluff op 10-02-16 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Punz

Re: bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:42

Gewoon wachten tot de blessure over is, vervolgens zorgen dat je les kunt kijken van een goede instructeur, en dan maar eens kijken of het probleem nog steeds bestaat.

maudbluff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 14:47

oke dankje!!

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:51

Misschien eerst ook een tandarts laten komen?
Of is die pas nog geweest?

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:52

Ga mee wat hierboven wordt gezegd. En het lijkt me ook niet onbelangrijk om het eerst met de eigenaar van het paard te hebben en toestemming te vragen over het bitloos rijden, niet iedere paardeneigenaar zit daar op te wachten natuurlijk.

Mocht je wel bitloos willen gaan proberen zoek daar dan de juiste begeleiding bij (aangezien je al aangeeft er weinig van te weten). Iemand die er verstand van heeft kan ook jou en je paard helpen naar een geshikt hoofdstel te zoeken want je hebt natuurlijk best wat verschillenden opties.

Zelf rijd ik met sidepull omdat dit voor mijn paard het beste en fijnste werkt. Je moet ook in gedachten houden dat als je bitloos rijd je net even wat anders omgaat met het contact (bitloos is niet voor constant contact bedoeld).

Over het nagefelijk (aan de teugel) rijden, beetje rare vraag want dat doe je niet met je hoofdstel of teugels!!! Een paard rij je nagefelijk door hem ontspannen door zijn lichaam van achteren naar voren te rijden. Dat heeft totaal niet met het type hoofdstel te maken. Hoe rij je hem nu nagefelijk dan?

Dus de tip die ik vooral voor je hebt als je echt bitloos wil proberen, zoek iemand die er verstand van heeft en laat diegene je helpen! Ga niet zelf zomaar wat aanmodderen. Zeker als je paard bitloos niet is gewent.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 15:48

Ik verplaats dit topic van HAR naar VNA waar het beter past.

Monnette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:02

Ik zou overleggen met de therapeut die de nekblessure behandelt, en het belangrijkste denk ik: niks afdwingen...Misschien alleen oefeningen doen om haar soepeler te laten worden, maar niet aan haar hoofd gaan lopen trekken...( ik zeg t een beetje cru, maar ik denk dat er onbedoeld best veel meer kracht gebruikt word dan eigenlijk de bedoeling is..)

QueenMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 13:58

Je zou rekoefeningen kunnen doen voor haar nek. Aan de teugel rijden is nueenmaal iets wat je op moet bouwen, en het begin is het moeilijkst.

Oefening:
Neem wat hooi en hou het in de buurt van de schouder zodat ze haar nek moet rekken om het te pakken. Doe dit steeds 3 keer na bijv. het rijden. Als dit goed gaat kun je het bij de schouder houden. Daarna ga je meer naar achter werken totdat je het uiteindelijk bij de einde van de buik kunt houden. Zodra je paard doorheeft hoe het werkt zal ze het leuk vinden en je zult merken dat ze soepeler word in haar nek, waardoor het makkelijker en fijner voor haar voelt om langer aan de teugel te lopen. Maar je moet natuurlijk eerst je tempo enzo goed hebben voordat je het vraagt, want anders blijft het lastig voor haar. En je wilt natuurlijk dat ze merkt hoe fijn het is

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:02

Eerste en vooral: aan de teugel krijg je niet door aan het hoofd te "werken". Aan de teugel komt uit de achterhand en door de rug.