Parelli met een fjord

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mamamika

Parelli met een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 13:18

Goeiemorgen,

Ik ben natasja en verzorg een fantastische fjord.
Ze wordt in mei 5 jaar en was al ingereden toen ik er kwam.

Ik heb haar in het verleden ook verzorgdt maar door tijd gebrek moeten stoppen.
En 2 weken geleden belde de eigenaar of ik nog tijd over heb om haar weer te doen?
Want de andere verzorgster kan maximaal 1x per week en dat is echt te weinig voor haar.

En dat laat ik me geen 2x zeggen natuurlijk.
Fjurie is een lieve maar een zeer dominante merrie die zichzelf al flink wat verkeerde trucs heeft
aangeleerd bij de andere verzorgster.
Zo gaat ze buiten altijd aan de kletter en is ze ineens bang voor honden?
Heeft geen respect voor de berijder/verzorger loopt letterlijk over je heen als je niet oppast.
En tijdens het longeren in de wei heeft ze tegenwoordig ook een hele trucendoos.
We hebben geprobeerd om de andere verzorgster erbij te betrekken maar die heeft daar geen zin in.

Nu heb ik afgelopen maandag mijn eerste Natural Horsemanship les gehad en ik kan zeggen wauw wat een verschil nu al.
We zijn begonnen met de 7 friendly games.
Waarvan we er nu 3 behandelt hebben.
9 November heb ik lesje 2.
En we doen nu eerst nog alles ernaast en op de grond.

Groetjes Natasja

tamary

Re: Parelli met een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 13:25

Ze had dus wel goede manieren? Dan is de structuur die bv Parelli biedt inderdaad iets wat heel snel resultaat geeft. Enkel even de oude juiste dingen afstoffen. Maar als die oude verzorger niet wil meedoen, kan die beter stoppen. Dit gaat gevaarlijk worden voor haar en daarmee problemen geven voor de eigenaar die uiteindelijk verantwoordelijk is. Daarnaast ben jij zelf ook elke keer eerst bezig met pony er aan herinneren hoe het ook al weer hoorde, met alle frustratie van dien.

mamamika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 13:52

De eigenaar heeft haar vanmiddag gbeeld met de mededeling dat de neuzen allemaal dezelfde kant op moeten. En er is haar gezegd dat ze 1x per maand nu les moet gaan nemen zodat we allemaal met plezier met haar kunnen werken. Dus het is even afwachten hoe ze daarop reageert

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:58

Wat leuk dat je begonnen bent met Parelli. Ik ga even muggeziften: het zijn The 7 Games, en friendly game is er daar 1 van (misschien typ fout maar zeg het toch even;) ) Ben wel heel benieuwd welk verschil je merkte na 1 les.

mamamika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 21:22

Ik merk duidelijk dat ze me meer observeert. En de dingen ook supersnel oppakt

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:17

Verdiep je heel erg goed in de Parelli horsenalities.
Dit klinkt niet als een dominant paard (LBi) maar juist als een RBe, dat is het tegenovergestelde!!
Dit heeft impact op de hele manier van omgaan met je paard. Vraag hiernaar bij je instructeur/instructrice. Weet hij/zij niet wat horsenalities zijn -> andere instructeur zoeken, want dan is deze niet gekwalificeerd/kundig genoeg.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:43

Dat ze het snel leert (Dat paardje) zegt juist dat deze Left brain is. Een right brain kan niet leren, die zal zich eerst veilig moeten voelen. Maar de omschrijving lijkt inderdaad meer op Rbe, dat is natuurlijk voordat er begonnen werd met Parelli en nu is het patroon er waardoor het voorspelbaar wordt =veilig.

mamamika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 20:19

Hebben jullie misschien een paar Links waar er goeie informatie te vinden is?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:35

Humphrey Dirks heeft een site met nederlandse uitleg van de 7 games. Verder lopen er hier op bokt 4 topics (LBE, RBE, LBI, RBI) hier kun je ook het een en ander vinden en ervaringen delen.

mamamika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 22:21

Dank je wel Domii
Ik heb de website van Humphrey al opgezocht.

Zeer interresant