Originele tekst van 1 tot 2 jaar geleden (bron: LaNoya op howrse):
Dit topic is naar aanleiding dat ik heel vaak hier op howrse lees dat mensen zonder zadel rijden. Ik begrijp dat veel van jullie niet weten welke problemen je paard/pony er mee kan krijgen.
Zonder zadel rijden is heel leuk en "je leert er beter van zitten", maar het is niet goed voor de rug van je lieveling. Je lieveling kan er tijdelijke en permanente blokkades aan over houden. Zonder zadel druk je met je zitbeentjes op de rugspieren, zenuwbanen en aders te drukken. Zadelkussens zijn zo geplaatst dat die delen vrij worden gehouden en dat het gewicht van de ruiter goed verdeeld wordt.
Om dit te verduidelijken:
Op deze foto zie je een 'paard met zadel'. De ruggengraat is hier in het midden een beetje donkerrood gekleurd. het blauwe eromheen zijn de spieren, zenuwen en aders. Je kunt hier zien dat de zadelkussens de druk verdeelt en de spier- en zenuw bundel vrij houdt.

Dit is het zitbeentje waar ik het over heb:

Dit is hoe het eruit zit zonder zadel:
Je ziet dus dat je direct op de rugspier drukt waardoor je ook zenuwen en aders beklemt.
Voor een keertje uitstappen kan het niet zoveel kwaad aangezien het bij een kleine tien minuten redelijk snel hersteld, maar doe dit iedere dag een half uur lang dan wordt het er niet fijner op.
Ik hoop dat jullie het verhaal kunnen begrijpen.
Veel gestelde vragen:
Q: Is met dekje rijden dan wel goed?
A: Nee, ook daarmee hou je drukpunten
Q: Als ik het 1x in de week doe, is het dan schadelijk?
A: 1x per week kan net wat té zijn, 1x in de maand is prima te doen
Q: Heeft iedereen die drukpunten?
A: Ja, iedereen heeft ze.
Q: Maakt gewicht uit?
A: Nee, want zoals ik bij de eerdere vraag al zei; iedereen heeft de drukpunten!
Q: Wat als het zadel niet goed past?
A: Een slecht passend zadel is vaak schadelijker dan zonder zadel rijden. Het gaat dan echter om een heel ander soort probleem. In dit topic gaat het dan ook om een goed passend zadel. Daar kan een paard namelijk nooit last van hebben.
Q: Maar de indianen reden ook zonder zadel!
A: De indianen waar je het over hebt leefden jaren geleden, toen er nog geen drukmeters waren, ze nog weinig van anatomie afwisten en ook internet bestond nog niet. Ongeacht of indianen wel of niet om het welzijn van hun paarden gaven was deze informatie er gewoon niet. Verder kennen we de indianen op die manier alleen vanuit films, er is genoeg informatie te vinden over dat indianen wel degelijk op een soort zadel reden. Berichten waarin de indianen opgeroepen worden zullen worden verwijdert, ongeacht of er ook relevante informatie in het zelfde bericht staat.
Q: Ik rijd altijd zonder zadel en mijn paard heeft nergens last van.
A: De pijn die zonder zadel rijden geeft bouwt zich langzaam op (het gaat om chronische pijn), als een paard dit laat merken ben je eigenlijk al te laat. Je zal er een paarden osteopaat bij moeten halen om te beoordelen of jou paard wel of geen last heeft van rugklachten door het zonder zadel rijden.
A: Osteopaat erbij gehaald en die zegt dat er niks mis is met de rug van je paard? Hartstikke fijn. Betekend niet dat dit topic onzin is, houd de informatie in je achterhoofd en ga lekker door met hoe je bezig bent.
Goede toevoeging (Bron: iskanderlover op howrse & de rest van de bronnen staan vermeld in de tekst):
Hierbij een aantal wetenschappelijke bronnen en feiten

In 2012 is er door Belock en collega's een onderzoek gedaan naar de druk op de rug van paarden die (doorzittend) in draf gereden werden door een ervaren ruiter van 57 kg. De druk werd gemeten door middel van een matje met druksensoren op de paardenrug. Acht Arabische volbloeden werden met een normaal dressuurzadel (met boom) en een boomloos dressuurzadel met een identiek gewicht bereden. Het zadel had een acceptabele pasvorm.
Hetzelfde experiment werd later door Clayton en collega’s in 2013 met zeven paarden herhaald om de druk zonder zadel (en zonder barebackpad) te vergelijken met de druk bij een zadel.
Uit deze onderzoeken kwam duidelijk naar voren dat het rijden zonder zadel veel druk op de paarden rug brengt, op een zeer klein oppervlak. Het rijden met zadel komt als beste drukverdeler uit het onderzoek, ook een boomloos zadel verdeelt de druk lang niet zo goed.
Meer uitleg en resultaten hieronder.
Bij een slecht passend zadel zien we vaak dat er drukpunten ontstaan. Het meest voorkomende probleem is dat de voorste en achterste delen overbelast worden, terwijl het middelste deel van het zadel onderbelast blijft. Belock vond het tegenovergestelde fenomeen bij boomloze zadels: het middelste deel werd bij zwaarder belast dan de voor- en achterkant van het zadel. Het gewicht van de ruiter wordt dus niet goed verdeeld over de paardenrug. De druk concentreert zich onder het zwaartepunt van de ruiter (onder de zitbeenknobbels), wat zorgt voor een grotere belasting van de rugspieren van het paard. Dit was het geval bij elk van de acht geteste paarden. Bij het zadel daarentegen was de druk wel gelijkmatig verspreid over de paardenrug. Bovendien hadden de twee paarden met een verhoogde druk aan de schoft bij een conventioneel zadel, hetzelfde probleem met het boomloze zadel.
De tabel toont een samenvatting van de belangrijkste metingen uit het experiment. Het zadel heeft een groter contactoppervlak op de paardenrug dan het boomloze zadel. De gemiddelde druk op de paardenrug (over alle sensoren heen) is groter voor het boomloze zadel dan bij het conventionele zadel, net als de maximale druk. Opmerkelijk is het verschil in oppervlakte waar de druk meer dan 11 kPa bedraagt. Deze is meer dan tien maal groter bij het boomloze zadel dan bij het conventionele zadel. Men neemt aan dat een druk vanaf 11 kPa een verhoogd risico op rugpijn geeft. In dezelfde tabel staan ook de resultaten van het experiment van Clayton (2013). Bij het rijden zonder zadel is het contactoppervlak nog veel kleiner, en de maximale druk nog groter. De druk is dan ook erg geconcentreerd onder de zitbeenknobbels. De oppervlakte waar de druk meer dan 11 kPa bedraagt is kleiner dan bij het boomloze zadel, maar groter dan bij het conventionele zadel.

CONCLUSIE
Het rijden met een passend zadel is het beste voor de rug van het paard. Langdurige druk (vanaf 4.7 kPa) kan problemen met de bloedtoevoer veroorzaken, met als mogelijke gevolgen een onvoldoende toevoer van zuurstof en bouwstoffen, en uiteindelijk het afsterven (necrose) van weefsel, in het bijzonder het spierweefsel van de paardenrug (Clayton e.a., 2013). Om dezelfde reden is het rijden zonder zadel niet aangeraden.
BRONNEN
Hier komen we op het stuk waar je mensen mee om de oren kan slaan, namelijk de wetenschappelijke onderzoeken die gedaan zijn en in dit stuk besproken zijn. De onderzoeken die gedaan zijn, staan in deze onderzoeksverslagen:
Belock B, Kaiser LJ, Lavagnino M & Clayton HM (2012). Comparison of pressure distribution under a conventional saddle and a treeless saddle at sitting trot. The Veterinary Journal, 193, pp. 87-91.
Clayton HM, Belock B, Lavagnino M & Kaiser LJ (2013). Forces and pressures on the horse’s back during bareback riding. The Veterinary Journal, 195, pp. 48-52.
Het grootste deel van de tekst heb ik zelf schaamteloos hieruit gehaald:
https://scientifichorsemanship.wordpress.com/2013/03/
Omdat ik weinig zin had om net zoals de vorige keer alles in eigen taal uit de wetenschappelijke onderzoeken zelf te moeten vertalen.
Wat je moet lezen om verwarring te voorkomen (Bron: paar mensen op howrse):
Q (murillo): Als ik de tabel zo aflees, kun je beter zonder zadel als met een boomloos zadel rijden?
Ik zie dan wel staan dat zonder zadel veel meer maximale druk leverd: gemiddeld is het hetzelfde.
Als je kijkt naar de oppervlakte boven 11 kPh, is dit bij een boomloos zadel veel hoger. Oftewel: meer plekken teveel druk.
Betekent dit dan dan niet dat je beter zonder zadel als met boomloos zadel rijdt?
(en het beste: met zadel)
A (iskanderlover): Als ik de tabel zo snel even bekijk zou ik dat inderdaad ook zeggen, moet nog even gaan kijken waarom we ook alweer tot de conclusie kwamen dat het niet zo was

Ik zal straks de onderzoeken zelf even proberen erbij te pakken en kijken of er daarin nog een verklaring gegeven wordt

A (Bimmerd): Is het niet in verhouding tot het contact oppervlak? Het contact oppervlak van boomloos zadel is bijna het dubbele van zonder zadel.
De verhouding van boomloos is dus:
124/1153 = 0.107 = 10,7%
De verhouding van zadelloos is dus:
64/596 = 0.107 = 10,7%
Wat dus betekend dat ze ongeveer een gelijk percentage aan oppervlakte hebben waarbij de druk boven de 11kPh is. Maar als je dan naar de gegevens daar boven kijkt, dan zie je dat de maximale druk bij zonder zadel rijden hoger ligt dan bij boomloos. Binnen die 10% vallen ook de maximale waardes.
Bij zadelloos heb je dus op bepaalde plekken druk van 50kPh, terwijl bij boomloos dit max 29kPh is. Als je dan kijkt naar die 10,7% dan zie je toch liever 10% plek waar max 29kPh op drukt, dan dat er op die 10% 50kPh drukt.
Ik kan het volledig mis hebben hoor maar zo zou ik de gegevens interpreteren

Bij deze hoop ik jullie iets meer voorgelicht te hebben! Vragen zijn welkom