Hier een topic over NH, wat door veel mensen word beoefend op hun eigen manier.
Maar welke manier vind jij juist, en welke manieren ken jij?
Welke manieren ken ik:
-De manier die ik 'pennymeiden' noem: zonder zadel, zonder bit proberen, zomaar beginnen aan VD
-Veel grondwerk, vertrouwen winnen, nóg meer respect dan normaal, etc
Welke manier is juist naar mijn mening:
de 2e. waarom? zonder zadel is niet goed, zonder bit is niet per definitie beter, en als je zomaar aan VD begint zonder iets te leren en zonder er iets van te weten wat wel en niet kan, kan je paard wle eens helemaal kapot gaan.
brand los!
Zonder zadel, oké, maar énkel met een goede barebackpad. Ook mét zo'n pad kan je prima je zit oefenen. Zonder is echt niet fijn voor je paard, zit trouwens lekkerder met zo'n pad.
Mijn ene paard was reeds bitloos bereden. Als je een bit in dat dier zijn mond doet, vindt hij dat echt enorm raar.. Dus altijd lekker zonder bit bereden en dat doe hij géwéldig. Eén van de uitspraken dat ik werkelijk voor ben is 'less is more', en zo ook bij paarden pas ik deze toe. Het was dus een droom om met mijn merrie ook bitloos te rijden. Ik ben er dan ook nooit echt voor geweest, voor zo'n koude metalen ding in een dier zijn mond. Maar het is dat het in de klassieke paardensport het je zo wordt aangeleerd. Een bit werkt niet anders dan op pijnprikkels.. Dat weet ieder persoon met een gezond verstand. Zet eens zo'n ijzer ding in je mond en laat er iemand eens lekker aan trekken, terwijl ze beweren dat ze zachte handjes hebben. De gemiddelde ruiter rijdt met zijn handen én dat is een normale reflectie! Want zo heb je meer een controle gevoel. En zoals reeds gezegd, geef ik toe dat dat ook een reflectie van mij is. Des te meer dat ik me beter voel als ik mijn paard bitloos rijdt. Jà, je kan je paard OOK pijn doen met een bitloos hoofdstel, maar de kans is zo veel kleiner als het hoofdstel netjes is afgestemd.
Maar ik heb persoonlijk geen zin in een bit/bitloos discussie, want die zijn er al genoeg geweest. En overigens beslis je zelf als paardeneigenaar wat jij het beste voor je paard vindt.. 
Ik mis dit vaak genoeg in de stromingen binnen het NH. Bij mij draait alles om samenwerking vanuit vertrouwen en respect: met dat ultieme leiderschaps gedoe heb ik niet veel.