Paard zet net erin en draait zich om aan de lange lijn/longe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hannatjuh

Paard zet net erin en draait zich om aan de lange lijn/longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 11:05

Hoi,

Wist niet precies wat de juiste plek was maar ben veel bezig met van nature trainen
Mijn paard is een koudbloed en heeft dus een mooie sterke nek. Helaas weet ze dit zelf ook en gebruikt ze die dus ook wel eens in haar eigen voordeel. Erg vervelend maar we zijn er mee bezig. Nu heb ik alleen een probleem waarover ik twijfel hoe het, het beste op te lossen is.

Tijdens het longeren zet ze dan haar hoofd en nek tegen de richting in. Dus eigenlijk contrabuiging maar ze draait dan gewoon om. Soms rent ze zelfs weg, als we in de rijbak bezig zijn, met een bokje erbij. Niet gericht maar vooral blij dat ze zichzelf "bevrijd" heeft. In de longeerbak is natuurlijk meer opgesloten en draait ze alleen om.

Ze reageert heel goed op positieve beloning dmv stemhulp en even een aai tussendoor. Hiermee hebben we haar al veel geleerd maar dit probleempje krijg ik er niet uit. Wie weet wat te doen?
Ik heb het nog niet aan mijn instructrice gevraagd maar hier zijn vaak genoeg tips om over na te denken :)

troi

Re: Paard zet net erin en draait zich om aan de lange lijn/longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:09

Dit soort dingen wil je in de kiem smoren, ik zou als je ziet dat ze haar trucje gaat doen met flink wat theater een lel met de zweep op haar billen geven. Maak het maar dramatisch met een brul en alles erbij en laat haar maar een paar ronden rennen. Probeert ze het weer dan hetzelfde geintje herhalen tot ze doorheeft dat proberen te draaien ervoor zorgt dat je moe wordt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:17

naast wat troi zegt (het is immers een 'truuk' om onder werken uit te komen, dus in de kiem smoren).

is het wellicht ook goed om haar eerst te leren dat ze haar nek en hals los moet laten..

dat kun je overal leren, aan de hand, op de poetsplaats, voor dat je haar op de volte zet..

vraag het hoofd maar laag, lekker ontspannen (niet aan het bit trekken, liever vanaf de neus of je hand op de nek (niet zwaar gaan drukken!).. op het moment dat ze haar hals laat vallen gelijk belonen door de druk te laten vallen.. je kunt dat ook zien, dan wordt de hals helemaal soepel en kun je hem gewoon heen een weer laten 'lellen'.

voordat je haar longeert doe je dat weer, eventueel ondersteunen met je stem.. zelf zeg ik altijd heel zoet 'laat maar lekker los jong, doe maar lekker laaaaaaaaaaaag (stem aflopend naar laag ook, immers hoge tonen zijn energie erin pompen en je wilt juist dat het 'afvloeit' en ontspanning).

daarna even een stukje meelopen naast het hoofd.. elke keer vragen om naar beneden te komen en de hals los te laten. als dat eenmaal lukt, dan de afstand vergroten..

een paard dat zijn hals ontspannen kan laten vallen, is niet bezig met ongein bedenken.

even snel een willekeurig filmpje hoe dat eruit kan zien.

je paardje loopt dan ook goed over zijn rug en ontwikkeld zijn rugspieren beter, wat zeer zeker ook weer ten goede komt onder het zadel.

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 11:25

@ troi: ja daar heb ik ook wel over nagedacht. Dit heeft in de rijbak natuurlijk geen zin want dan rent ze helemaal hard weg. Maar ik twijfel er dus heel hard over omdat het nou niet echt een natuurlijke training's oplossing is. Het vertrouwen van haar in mij is ook niet geweldig en ik denk dat een flinke tik(dus pijn) het vertrouwen nou niet echt verbeterd...

@ elenaMM77: Het loslaten van haar hals is echt geen enkele moeite, die heeft ze echt nooit vast staan. Soms natuurlijk eventjes met spannende dingen maar eigenlijk hoef ik dat nooit aan haar te vragen. Bit gebruiken we sowieso niet.
Ze heeft 10 jaar op een kinderboerderij gestaan, met andere woorden 10 jaar lang die kant uit kunnen lopen waar ze heen wou. We zijn echt al ver met haar gekomen maar dit is net zo'n irritant trucje waar ze mee bezig blijft. Het gaat haar ook niet erom om onder werk uit te komen want ze werkt graag het waarom is mij dus ook niet helemaal duidelijk.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:29

Doet ze het alleen een bepaalde kant op, of allebei de kanten contra?
Als ze het maar 1 kant op doet, dan kan het betekenen dat ze die stelling niet prettig vindt misschien. Dat ze toch ergens wat scheef zit in haar lijf.

Wat doet ze als je samen met haar die ronde loopt (in stap of draf), dus jezelf naast het hoofd loopt, kan ze het dan wel?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:30

Ik zou allereerst kijken naar jou eigen houdin en positie. Daarna zou ik de keuze maken om de bak af te zetten en gaan loswerken, eerst vrij naar voren. Daarna aan de lijn.
En wees het voor, zorg dat hij voorwaarts is en niet kan draaien.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:31

Goed bezig! je zegt het zelf al; 10 jaar heeft ze alles zelf mogen bedenken, nu moet ze zich overgeven aan een ander. Dat is niet eenvoudig en kost gewoon tijd. Met druk leren omgaan, besluiten dat je daar naar wilt luisteren, wennen aan die begrenzing. Blijf vriendelijk met haar werken want zo leren paarden echt iets!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:36

Ik heb gelezen dat je natuurlijk bezig wilt en geen bit wilt. Hoe longeer je (aan halstertje? Of bitloos hoofdstel? Bijgezet op een bepaalde manier? )?

Persoonlijk vind ik een beetje rondslingeren aan een halster zonde van je tijd en zie ik ook vaker dat paarden op een gegeven moment gaan etteren. Natuurlijk heb je zeer kundige mensen die op een (touw)halster toch de juiste spieren weten te trainen. Maar dat vraagt meer ervaring dan de gemiddelde persoon heeft (en daar hangt nog andere training aan vast).

Als jij geen dubbele signalen uitzend met je lichaam zou ze dit eigenlijk niet mogen doen. Een oplossing die ik normaal naast de al gegeven tips zou aanraden is de longeerlijn via bit (of in jouw geval hoofdstel oid ) naar de singel te doen. Zo heb je iets meer controle over stelling. Wel even een bijzet of touwtje aan de buitenkant om daar te begrenzen.

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 11:37

@ Samantha_01: Dat is idd een goede vraag, nu ik er zo over nadenk doet ze het alleen wanneer ze op de rechterhand loopt. vooral in draf doet ze dit. Of dit door haar lijf komt wil ik idd even nakijken dmv er naast lopen. Alhoewel dit ook weer een banketstaaf instinkertje kan zijn omdat ze dus ook 10 jaar lang achter volwassen mensen heeft aangehobbeld op de kinderboerderij. Hierdoor volgt ze je echt als een hondje zeg maar. Ik weet niet hoe ik het goed moet uitleggen maar komt erop neer dat als ze een persoon ziet in de rijbak bijvoorbeeld dan "moet" ze daar achteraan lopen.
laatste keer dat de osteopaat er was, was alles super in orde met haar en zat er niks vast. dit is nog niet heel erg lang geleden.

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 11:45

@ ijssnuiver: Ik kan het idd wel voor zijn want je ziet het al als ze op een bepaalde manier kijkt en natuurlijk eerst haar hoofd draait. Ben eigenlijk meer opzoek naar een oplossing waardoor we meer op andere dingen kunnen trainen maar misschien wil ik wel te snel hoor :+

@josien_m_: Dankje voor de motivatie :)

@ moony; Ik longeer met een kaptoom. We hebben namelijk ook les van Angela Remie en daarmee dus academische rijkunsten. Ik ga haar niet dwingen in een bepaalde houding met een bijzet, logeerlijn via singel zou nog wel een optie kunnen zijn.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:47

mooney, ik longeer eigenlijk alleen maar met een longeerlijn en zo'n belabberd kaptoomhalstertje.

wat je erop of aanhangt staat los van of je een paard wel of niet aan het werk hebt natuurlijk..

ook met de complete versiering van hulpmiddelen eraan slingeren mensen hun paarden nog gewoon rond aan een touwtje..

voordeel van geen optuiging verder is dat het paard het (met jouw hulp) helemaal op eigen kracht moet doen en geven, waarbij je hem dus fysiek en mentaal uitdaagt + waarbij je een goede vertrouwensband op bouwt.

TS, als ze haar hals kan loslaten tijdens het longeren.. vraag dat dan ook van haar.. een paard dat met zijn hoofd laag loopt is ontspannen.. een paard dat bezig is met hoe het weg kan komen, is niet ontspannen..

edit.. ik lees dat je grondwerklessen hebt, dat is fijn en verstandig. Ik denk dat je dan dit vraagstuk het beste in een volgende les ook kunt voorleggen. eventueel met een filmpje dat je een keer maakt van zo'n situatie

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 11:51

elenaMM77 schreef:
mooney, ik longeer eigenlijk alleen maar met een longeerlijn en zo'n belabberd kaptoomhalstertje.

wat je erop of aanhangt staat los van of je een paard wel of niet aan het werk hebt natuurlijk..

ook met de complete versiering van hulpmiddelen eraan slingeren mensen hun paarden nog gewoon rond aan een touwtje..

voordeel van geen optuiging verder is dat het paard het (met jouw hulp) helemaal op eigen kracht moet doen en geven, waarbij je hem dus fysiek en mentaal uitdaagt + waarbij je een goede vertrouwensband op bouwt.

TS, als ze haar hals kan loslaten tijdens het longeren.. vraag dat dan ook van haar.. een paard dat met zijn hoofd laag loopt is ontspannen.. een paard dat bezig is met hoe het weg kan komen, is niet ontspannen..

Volgens mij is dus niet bezig met weg komen maar denkt ze gewoon spontaan: he ik ga die kant eens uit.
haar hoofdhalshouding is gewoon ontspannen, mooie losse onderhals en kaak. het is gewoon 900 kilo aan een touwtje dat omdraait. daar hoeft ze echt haar lijf niet voor aan te spannen hoor ;) :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:55

klopt, maar dan is ze toch niet helemaal gefocused op wat degene in het midden precies van haar wil ;).

je lichaamstaal en haar stelling, buiging en ontspanning zouden haar eigenlijk maar in 1 richting doen laten lopen en dat is de kant waar je haar op stuurt.

als ze echt spontaan vanuit het niets lijkt om te draaien, zou het ook door een foutje in je lichaamstaal kunnen zitten, waardoor ze van hand denkt te moeten veranderen en halverwege er maar gewoon uit peert rofl..

maar je gaf aan dat ze op een kinderboerderij heeft gestaan, dus zo'n subtiele opleiding zal ze wel niet genoten hebben dat ze op minimale handwijzing van hand zou veranderen...

heb er ooit een mogen longeren die zeer ver gevorderd was .. draaide ook maar iets mijn voet verkeerd en voor ik wist wat er gebeurde stond meneer de andere kant om en stond ik nog heel onnozel te kijken in de richting waar ik dacht dat we heen gingen. :') .. was een hele leuke ervaring

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:57

hannatjuh schreef:
@ troi: ja daar heb ik ook wel over nagedacht. Dit heeft in de rijbak natuurlijk geen zin want dan rent ze helemaal hard weg. Maar ik twijfel er dus heel hard over omdat het nou niet echt een natuurlijke training's oplossing is. Het vertrouwen van haar in mij is ook niet geweldig en ik denk dat een flinke tik(dus pijn) het vertrouwen nou niet echt verbeterd...

Egenlijk gaat het niet zozeer om de tik maar vooral om het theater erom heen. Daarmee voer je druk op en maak je haar duidelijk dat als ze ervoor kiest om de andere kant op te gaan ze van jouw druk krijgt. Zowel qua stem (brul), qua houding (je richt je op maakt je breed en b;okt haar daarmee goed) en de zwiepende zweep (die je achter haar maar ook tegen haar kan laten neerkomen). Als je daarmee heel duidelijk bent en haar vervolgens beloont als ze kiest om wel de goede kant op te gaan en dus de druk wegneemt en weer rustig in je energie komt ben je heel duidelijk en overzichtelijk voor haar. Mijn ervaring is dat je door duidelijk en eerlijk te zijn vaak meer vertrouwen krijgt dan door onduidelijk/ruizig (vaak vinden mensen dat zacht en dus liever) te zijn en zo voor haar mogelijkheden biedt haar eigen pad te belopen. Wees een duidelijke maar eerlijke leider. En zo'n leider mag ook zo nu en dan stevig inkomen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:01

Het is handig om je te beseffen dat paarden van nature scheef zijn. De ene kant is dus vaak wat beter ontwikkeld dan de andere. Ook dit gewoon de tijd geven, niet speciaal op letten en lekker doorgaan. Wat ik vaak doe is juist onmiddellijk het commando geven van omdraaien tijdens haar actie, dan heb ik weer het initiatief en ik kan haar onmiddellijk belonen. Zo blijft het leuk!

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 12:12

@ elenaMM77: Ja dat klinkt idd logisch dat ze dan toch niet helemaal op mij gefocust is. Ik heb met de paarden van mijn instructrice mogen trainen en die zijn echt al hoog opgeleid. daar heb ik idd ook veel van geleerd :j
Mijn paard heeft idd nog niet de subtiele opleiding gehad maar we zijn er natuurlijk wel mee bezig.
Ik ga eens kijken of ik er meer uitdaging in kan gooien voor haar waardoor ik veel interessanter wordt.

@ troi: Ik ben dus niet alleen maar zacht en lief voor haar. op de momenten waar nodig ben ik gewoon streng en duidelijk. het hele theater erom heen heeft voor haar echt geen nut. Het is een koudbloed, is 20 gillende en rennende kinderen om haar heen gewend en met een stuk zeil rent ze er eerder vandoor dan dat ze het eng vind. Ik zou zeg maar een kanon naast haar af kunnen laten gaan maar indruk maken doet dat niet hoor. Ik wou een bomproof paard, dat is dus wel gelukt :')

@josien_m_: Ja ze was eerst rechtsgebogen en nu volgens mij weer links dus ik moet mijn training daar ook nog even op aanpassen. Hoe bedoel je met het commando geven? precies op het moment dat ze omdraait, zeggen dat ze moet omdraaien? Gefeliciteerd trouwens *\o/*

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:31

Ja dat bedoel ik precies! Dan is het leuk, je werkt samen en leert op elkaar afstemmen.
Enne dank je wel!

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 12:39

josien_m_ schreef:
Ja dat bedoel ik precies! Dan is het leuk, je werkt samen en leert op elkaar afstemmen.
Enne dank je wel!

ok goede tip!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:45

Longeer je met een enkele of een dubbele lijn? met een dubbele heb je net effe iets meer in te brengen en kun je haar terug sturen als ze omdraait. Wel zaak dat je handig bent met de dubbele lijn, vraag anders iemand om hulp die dat vaker heeft gedaan.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:01

Eigenlijk ben je telkens te laat met begrenzen en maakt je paard gebruik van die ruimte. Als je nu al te laat bent, dan zal je tik ook te laat zijn en er alleen maar voor zorgen dat je meer strijd krijgt. Een gevoelig warmbloed zal je met dit tik nog de juiste richting op kunnen sturen, een meer zelfstandig koudbloed loopt daar gewoon doorheen en terecht, jij bent immers te laat. Persoonlijk zou ik dat oplossen met grondwerken/loswerken omdat jij dan kan leren wat je moet doen zonder ook nog vast te gaan zitten in je touwtje.

Zaak is dus te vinden wanneer hij aan geeft te gaan denken aan draaien en dan juist de druk erachter zetten om voorwaards te gaan. Nog niet veel meer dan dat verwachten, dit zorgt al voor een lichte oprekkibg van die spieren en in de verdere training volgt de rest vanzelf.

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 01:33

Citaat:
Het is een koudbloed, is 20 gillende en rennende kinderen om haar heen gewend en met een stuk zeil rent ze er eerder vandoor dan dat ze het eng vind.

Zo eentje heb ik dus ook. Heerlijk beest. :-)

Wij hebben heel veel aan de loswerkmethode van Voest gehad. Dat is een stapje terug, je begint met een loslopend paard in een afgezette ruimte (bv longeercirkel). Je leert jouw invloed op je paard, en je paard leert op jou te reageren. Ik vond het heel leerzaam, omdat je hele kleine subtiele veranderingen leerde kennen, zowel bij jezelf, als bij je paard. Het voordeel was, dat je paard er nog zo vaak zijn nek op kan zetten, maar er is niets om tegenin te gaan. Dus dat heeft geen zin. Pas later, als je meer gehoorzaamheid hebt, ga je weer met enkele of dubbele lijnen werken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 03:31

Ik zou eens beginnen met niet meer in de rijbak bezig te gaan op deze manier, hierbij kan ze zo makkelijk weg komen, dan bevestig je het alleen maar. In de longeercirkel goed opletten dat je erachter blijft met jouw energie en hulpen, dat ze aan de voorkant de ruimte heeft om voorwaarts te blijven. Zie je dat ze wil gaan klieren, een pas (of sprong) richting de achterhand en flink voorwaarts drijven. Goed gedrag belonen. Slecht gedrag negeren, paard gewoon weer goed zetten en doorgaan waar je mee bezig was. Tijdens het opdrijven van de achterhand op zo'n kritiek moment eventueel een waarschuwende "eeeh" of "nee", verder niks.

Mijn ruin (een grote sterke Tinker) die trok me voorheen ook alle kanten op. Hij is enorm gevoelig op druk (al merk je dat niet altijd zo), dus ik sloot hem al snel te veel op van voren of hij vond het moeilijk en ik gaf hem aan de achterkant de gelegenheid, en op den duur was het gewoon een truucje. Ik ben begonnen met longeren in een afgezet stuk en goed voorwaarts houden, ook maar geoefend met de zweep want dat was al helemaal een reden om op de loop te gaan. Inmiddels longeer ik gewoon weer in de rijbak en met zweep, dat gaat helemaal prima. Vandaag probeerde hij toevallig weer een keer aan de loop te gaan maar een waarschuwende stem was al voldoende. In galop moet ik wel voorzichtig zijn, maar dan wil hij enkel rechtuit omdat het op de volte zo lastig is, als ik op het juiste moment druk neem of los laat of terug laat komen in tempo is er niks meer aan de hand.

Nog een tip, als ze dat doet niet eraan gaan hangen, met ophoudingen maken (en dus ook loslaten) is het voor hun een stuk moeilijker.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 23:00

Probeer eens een kaptoom.
Daar heb je net iets meer mee te vertellen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 23:16

Dit paard is duidelijk scheef..Heeft denk ik weinig met dwars te maken..verdiep je in t rechtrichten en dr gaat een wereld voor jou en je paard open!!

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 10:47

@-YSB_: We gebruiken al een kaptoom zoals eerder geschreven.

@biscaya: Rechtrichten is iets waar ik altijd me bezig ben aangezien dat de basis is van de academische rijkunsten.