Parelli vs Warwick Schiller; verschillen en overeenkomsten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Parelli vs Warwick Schiller; verschillen en overeenkomsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 13:31

Hallo allemaal,
Via deze weg hoop ik wat meer duidelijkheid te verkrijgen over het daadwerkelijke verschil tussen de Parelli en de Warwick Schiller methode.
Zelf doe ik al een tijd aan Parelli en zijn mijn pony's inmiddels level 1 en 2 klaar. Ik blijf herhalen en perfectioneren, de overstap naar level 3 ben ik zelf ook nog niet klaar voor.
Mijn ene ruin is een LBE en de andere is een RBI, alhoewel het al meer en meer verschijnselen vertoont van LBI.
Nu heb ik een punt bereikt met mijn LBE waar ik momenteel even niet verder mee kan met Parelli voor mijn idee.
Mijn LBE is in februari mechanisch bevangen geraakt door een probleem aan een voorhoef. Aan alle 4 de hoeven vrij ernstig en loopt nu enkele maanden onder controle bij een kliniek en is voorzien van een speciaal beslag. Helaas mocht hij in die maanden vrij weinig bewegen en is nu het beter gaat helaas gebonden aan de paddock voor nog een flink aantal maanden. Deze is 4 bij 10 en staan ze eigenlijk alleen in tijdens de hele natte periodes omdat het gewoon wat te klein is. Normaal staan ze op de track en de weides. Omdat hij niet uit zijn plaat mocht gaan in de revalidatieperiode (beide voorbenen is het hoefbeen gekanteld), mochten we 6 weken lang alleen stappen, vervolgens opbouwen met 5 min draf per week. Ik deed dit zowel ohz als wandelend. Toen we bij 15 min draf waren aangekomen, heb ik het wat vaker ohz meegepakt. Ernaast rennen is al gauw vermoeidend met een LBE ;) Gevolg; paard was zeer beladen met energie (logisch) en was het op een gegeven moment niet met mij eens. Tijdens de draf wilde hij harder, wat niet mocht. Hij was al wat geirriteerd omdat hij gras uit de berm wilde eten en na 7 hapjes door moest lopen. Resultaat was een zeer grote explosie en bokkenserie en ik lag er na zo'n 100 meter af. Enkel kapot, nier gekneusd, wat inwendige bloedingen en een hersenschudding. Paard stond 2 m van me vandaan gras te eten.
Ik heb een aantal weken in het gips verkeerd met mijn voet en ik kan nu rustig aan de boel weer oppakken. Uiteraard heeft dit een flinke deuk opgedaan. Gisteren level 1 en 2 van Parelli herhaald en ging goed. Alleen wat leiderschapsproblemen bij de porcupine game. Als een echte LBE-er neemt hij 99% van de tijd mijn leiderschap serieus, maar als hij het niet met me eens is en ik niet aan zijn behoeften voldoe, dan laat hij me dit weten. Echter ook dus met gevaar voor mijn eigen gezondheid zoals op de dag van het ongeluk. Ik kan momenteel namelijk echt niet aan zijn behoeften voldoen. Hij moet rust hebben en mag absoluut geen gras. Ik ben druk bezig om de track vrij te maken van gras, maar de hele track verzanden wil niet echt. We zitten op 19 m klei en de track verzanden kost ons ruim 7500 euro. Oplossingen worden bedacht, maar tot dan toe moet hij het er echt mee doen.
Parelli geeft aan dat dit bij een LBE altijd het geval zal blijven, dat er tegen in gaan als er niet aan de behoeften wordt voldaan. Dit hoort bij de Horsenality.
Ik wil mijn ruin graag als mijn voet genezen is meenemen naar het Lage Woud, naar Eef Veenstra voor een level 1/2 cursus of een andere beter passende cursus.
Maar, hoe kan ik hier nu, op dit moment, beter mee omgaan?

Ik kwam uit bij Warwick Schiller als iemand die veel overeenkomsten heeft met Parelli maar ook anders te werk gaat. Maar hij gebruikt schijnbaar? geen Horsenalities. Omdat ik op Youtube weinig echte duidelijk filmpjes kan vinden waarin een kern behandeld wordt en een oplossing geboden wordt, wilde ik wat meer komen te weten over deze methode. Op zijn site word ik ook niet heel veel wijzer.
Daarom was ik nieuwsgierig hoe hij met dit soort problemen omgaat als je niet met Horsenalities werkt.
Wat zijn dan de verschillen en overeenkomsten met Warwick en Parelli?

Voel je vrij om te reageren op welke wijze dan ook aanvullend kan zijn over deze methodes. Alvast bedankt voor de reacties.

PollyPancake

Berichten: 478
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: Twente

Re: Parelli vs Warwick Schiller; verschillen en overeenkomsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 16:14

De verschillen met Parelli weet ik niet precies, maar ik volg grotendeels de Warwick Schiller methode. Hij gebruikt inderdaad geen horsenalities, ook al werkt hij met alle soorten paarden die er te vinden zijn. Een paard is een paard bij deze methode. Warwick Schiller's motto is: Make the wrong thing hard and the right thing easy. Hij doet dit door (net als Parelli) met druk en het wegvallen van alle druk te werken. Daarnaast is het belangrijk dat het paard snapt wat je van hem vraagt, dus je leert het paard eerst iets voor je dit echt toe gaat passen. Hoe Warwick met jou probleem om zou gaan weet ik niet zo goed omdat jou paard dus niet 100% gezond is. Normaal gesproken zou hij in dit soort gevallen zeggen: Stick To The Damn Plan, waarmee hij bedoelt dat je alle (grondwerk) stappen van zijn methode in de juiste volgorde moet doorlopen zodat je een gebalanceerder paard krijgt en hij niet meer van die uitbarstingen krijgt als jij erop zit. Warwick heeft een besloten groep op Facebook waar je je vraag zou kunnen stellen. Hier zitten mensen op die zijn methode al lange tijd volgen en je kunnen helpen, ook is hij hier zelf heel actief en geeft vooral antwoord op de vragen waar de anderen ook niet zo goed een antwoord op weten. Ik denk dat dit bij jou wel het geval zal zijn omdat je geen probleem 'uit het boekje' hebt ivm de gezondheid van je paard. Ik hoop dat je hier wat aan hebt, specifiekere vragen mag je altijd stellen. Ik ben een heel klein beetje thuis in Parelli en redelijk in Warwick Schiller.

Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Parelli vs Warwick Schiller; verschillen en overeenkomsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 17:07

Dankjewel voor je antwoord. Ik was al bang dat het niet een hapklaar antwoord kan verkrijgen, juist wegens de situatie. Alhoewel ik me kan indenken dat er meer paarden en pony's zijn die weinig ruimte hebben, misschien zelfs voor langere tijd. Maarja, dan kom je weer bij het punt uit dat een LBE welke open mag communiceren juist dan ook heel duidelijk zichtbaar maakt waar hij het niet mee eens is. Het "Stick to the plan" doe ik dan in principe wel, maar wellicht niet zo als Schiller dat bedoeld, omdat ik momenteel alleen Parelli volg. Omdat ik zijn methode niet ken kan ik daar niet over oordelen.
Hoe zit het plan er bij Schiller uit? Parelli start o.a. met de 7 games in level 1 welke ze in het "wild" ook doen. Level 2 is een verfijning daarop en ook het werken in vrijheid komt hier naar voren.
Warwick Schiller heeft alleen een plan? Wat maakt dat jij Warwick Schiller prefeert boven Parelli?
Puur nieuwsgierig hoor, ik probeer een beeld te vormen :D

PollyPancake

Berichten: 478
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 17:22

sylva schreef:
Dankjewel voor je antwoord. Ik was al bang dat het niet een hapklaar antwoord kan verkrijgen, juist wegens de situatie. Alhoewel ik me kan indenken dat er meer paarden en pony's zijn die weinig ruimte hebben, misschien zelfs voor langere tijd. Maarja, dan kom je weer bij het punt uit dat een LBE welke open mag communiceren juist dan ook heel duidelijk zichtbaar maakt waar hij het niet mee eens is. Het "Stick to the plan" doe ik dan in principe wel, maar wellicht niet zo als Schiller dat bedoeld, omdat ik momenteel alleen Parelli volg. Omdat ik zijn methode niet ken kan ik daar niet over oordelen.
Hoe zit het plan er bij Schiller uit? Parelli start o.a. met de 7 games in level 1 welke ze in het "wild" ook doen. Level 2 is een verfijning daarop en ook het werken in vrijheid komt hier naar voren.
Warwick Schiller heeft alleen een plan? Wat maakt dat jij Warwick Schiller prefeert boven Parelli?
Puur nieuwsgierig hoor, ik probeer een beeld te vormen :D


Waarom ik in eerste instantie voor Schiller heb gekozen is dat ik niet zo veel te besteden had en ik met zijn gratis info meer kon dan met de gratis info van Parelli haha. Een hele praktische reden dus. Daarna ben ik gewoon verder gegaan met Schiller omdat ik het eens ben met zijn visie en het goed werkte voor mijn paard. Maar ik pas bijvoorbeeld dan wel weer een beetje de horsenalities toe van Parelli, dat mis ik wel een beetje bij Schiller. Ik heb ook een LBE .Ik probeer bij haar van alle trainers wat mee te pikken en te kijken waar ze het beste op reageert. Maar mijn basis komt van Schiller. Schiller heeft een plan dat begint met het leiden van je paard, dit moet op 3 meter afstand en je paard moet goed op je reageren. Dan ga je verder met verschillende grondwerkoefeningen waarmee je je paard leert om op je te focussen en ook het sensitizing en desensitizing komen hier aan de orde net zoals de lateral flexion. Daarna doe je dit alles met zadel op en leer je je paard het hoofdstel te accepteren. Dan ga je verder met het rijdende werk. Je begint met het uitvoeren van elke gang aan een losse teugel, vanuit elke gang kunnen stoppen via de bend to a stop oefening (lijkt een beetje op one rein stop en heb je op de grond al aangeleerd), de achterhand kunnen wijken enz. Daarna kun je verder met ingewikkeldere oefeningen, maar die weet ik zo niet. Heb het hele plan wel op mijn laptop, maar zo niet bij de hand op mijn mobiel. Kan zijn dat ik nu wat vergeten ben, maar zo krijg je in elk geval een beetje een idee.

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Re: Parelli vs Warwick Schiller; verschillen en overeenkomsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 00:09

@BlondCowgirl: Warwick was afgelopen week in NL voor een paar clinics. Ben jij daarbij aanwezig geweest?
Ik had er graag heen gewild, maar wij waren op vakantie in Duitsland. En speciaal voor die clinics terugkomen was helaas geen optie.

Ik heb momenteel een videoabonnement van Warwick Schiller en ik vind het allemaal heel leerzaam. Heb verder geen ervaring met Parelli of andere methodes.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 00:37

BlondCowgirl schreef:
Hoe Warwick met jou probleem om zou gaan weet ik niet


Ikke wel. Ik weet zeker dat als je je probleem voorlegt hij zal zeggen wacht tot het dier volledig belastbaar is. Een paard wat niet volledig belastbaar is gaat hij niet mee aan het werk.

Ik heb er zelf 1 staan die een peesblessure heeft (waarvan ook niet bekend is of hij ooit weer belastbaar wordt, de blessure is nl al 1,5 jaar oud). Hij woont hier ook als zijnde met pensioen. Maar hij is mentaal werk nodig. Begon over me heen te lopen, weinig respect voor mijn ruimte, en concentratie richting mij en wat ik vroeg was 0,0 :+ alles was spannender en leuker dan ik.
Ik heb dus op het forum tips gevraagd wat ik zou kunnen doen, maar het antwoord is dan toch echt niks meer dan wat je nu al doet. Wat het op zijn nummer zetten was als hij over me heen dreigde te lopen.

De basis is al enigzins uitgelegd, met als toevoeging dat voor Schiller het grondwerk een noodzaak is als voorbereiding voor het rijden. Als een paard dus goed onder het zadel is wordt het grondwerk veel minder of valt zelfs weg. Het is voor hem dus geen iets waarmee bij blijft werken en werken. Het is wel iets om op terug te vallen, maar geen dagelijks iets als het goed gaat. Het is dus niet zoals bij Parelli dat je het uitbreid en uitbreid, maar gewoon om een goede basis te krijgen waarbij je paard respect heeft voor jou ruimte, en waar je het paard ontspannen maar gereed om bij elke vraag die je doet te reageren.

Ik volg idd ook Schiller en daarnaast Clinton Anderson. Omdat mijn andere paard beter op zijn methode reageert (en imo is er niet eens zo heel veel verschil tussen de 2). Anderson is mss nog iets directer, maar dat kan zij hebben, drakegebroed dat het is :D :+
Het waarom ik Schiller ben gaan volgen, omdat ik met mijn andere merrie tegen wat dingetjes aanliep die ik met Anderson niet voor mekaar kreeg. WS is nog meer van de ontspanning en het werken daaraan, en dat was zij nou net nodig.
Ik ben ook afgelopen week in Den Ham geweest naar de clinic te kijken. Maar ik heb het weekeinde ervoor zelf gereden bij hem op de clinic in Duitsland. Heb een hoop handvaten meegekregen om verder te werken. En dat is ook 1 van de dingen die ik jammer vind van Anderson. Geen kans dat die eens een keer naar Europa komt. Hulp op afstand is fijn, maar one on one is toch fijner soms.

MarjaR je had naar de Dld clinic kunnen komen kijken. Of je moet al in een heel ander deel van Dld gezeten hebben :D

PollyPancake

Berichten: 478
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 09:33

MarjaR schreef:
@BlondCowgirl: Warwick was afgelopen week in NL voor een paar clinics. Ben jij daarbij aanwezig geweest?


Helaas ben ik hier niet geweest. Ik wilde heeeel graag, maar ik moest beide dagen gewoon werken en kon geen vrij krijgen omdat al mijn collega's ongeveer op vakantie zijn.

Wicky
Berichten: 937
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 09:20

Citaat:
Parelli geeft aan dat dit bij een LBE altijd het geval zal blijven, dat er tegen in gaan als er niet aan de behoeften wordt voldaan. Dit hoort bij de Horsenality.


Maar da's wel erg kort door de bocht. Parelli gaat over veiligheid voorop, dus mag ook een LBe niet zomaar exploderen. Ik heb een RBe, denk je dat ikdaar op stap als die volledig in haar RB-modus zit? Echt niet. Daarmee speel ik op de grond tot ze er "rideble" uit ziet.

Je schrijft dat je zelf niet klaar voelt voor level 3, maar vergeet niet dat de indeling in levels voor mensen is; het is jouw niveau van horsemanship. Paarden zijn altijd level 10. Blijven hangen in level 2 is net zoiets als het perfectioneren van dressuuroefeningen in de B, dat heeft niet zoveel zin.

Tuurlijk heb je problemen in de porcupine, je paard komt door je rem heen. Overgangen in het zadel zijn porcupine game. Ben je lid van Parelli Connect? Pak de selfessement-lijsten er dan eens bij. Die vind je in de auditiedocumenten. Daar staan (per savvy) hele mooie overzichten van de seven games in de verschillende levels. Het geeft in jouw geval houvast en inspiratie om door te ontwikkelen. Oefen niet wat goed gaat, wat je kan is niet boeiend voor je paard. Leer hem elke sessie iets nieuws, maar hou het klein en kies oefeningen die je gaan helpen. Let ook op de controle, bij een release moet je paard ook gelijk stoppen (niet dat een porcupine zo wegkabbeld, maar vraag wel is hoeven stil)

Voor porcupine zou je kunnen oefenen met de volgende dingen:
begeleiden aan de voorpluk, aan de manen, aan een oor, aan de kin, achteruit vragen aan de staart. Kan je leiden aan een touw om een voorbeen, achteruit aan een touw om een achterbeen, zijwaarts aan een touw om het voorbeen of achterbeen. Maak je hulp zo licht dat alles onvoorwaardelijk op fase 1 kan, maak van je huidige fase 1 je fase 4.

Geen antwoord op je vraag, sorry. Hoop wel dat je veiliger met je paard bezig kan, wat zo'n ervaring is niet fijn.

Kirrr

Berichten: 6200
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Parelli vs Warwick Schiller; verschillen en overeenkomsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 09:52

Ik volg hier even mee.
Ben nog altijd niet zeker wat ik van WS moet vinden.
Heb een paar maand geleden een clinic mee gedaan. Had daarvoor helemaal geen ervaring met zijn methode en ik heb het gevoel alsof ik maar 1 ding/oefening geleerd heb op het hele (vrij prijzig) weekend.
Maar blijkbaar ben ik de enige die daar last van had...
Dus dat gaf me absoluut geen goed gevoel.
Ik vind zijn video's dan weer wel leerrijk.

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Parelli vs Warwick Schiller; verschillen en overeenkomsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:00

Ik ben begonnen met parelli omdat het zoals eerder gezegd praktischer is en het sprak me ook aan, de horsenalities, de 7 games etc. etc. Mijn paard is er echt door veranderd, toen ik hem net had was het net een robot die verkeerd ingesteld was. Dacht niet na, zocht geen contact, helemaal afgesloten. Toen werd er gedacht dat hij LBI was, maar toch zag ik al snel verandering. Hij is nu van alles wat. Voornamelijk LBE, maar ook LBI komt voor en om het plaatje compleet te maken laat hij ook nog regelmatig RBE en RBI zien (in het begin voornamelijk RBI maar tegenwoordig meer RBE). Dat schakelen is leuk maar wel lastig, ik speel zelf nog maar in Level 1 dus zit nog echt in het begin. Wel een begin met level 2 (het rijden er bij pakken, maar dit verloopt nog niet zo goed tenminste de laatste tijd).

WS vind ik ook interessant om dingen van mee te pakken, maar niet gedaan juist omdat ik nog groen ben op dit gebied wil ik niet gaan prutsen. Ik heb ook les van een instructrice (geen offiële parelli instructeur).
Ik merk wel dat ik zelf ook regelmatig nieuwe dingen moet leren om het interessant te houden.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:21

Kirrr schreef:
Had daarvoor helemaal geen ervaring met zijn methode en ik heb het gevoel alsof ik maar 1 ding/oefening geleerd heb op het hele (vrij prijzig) weekend.


Dat is ook de reden waarom er geadviseerd werd/wordt om vooraf veel video's te bekijken (je bekend te maken in de manier van werken en de gedachtegang van waarom je zo werkt). Vanaf volgend jaar komt er zelfs een verplichting dat men subscriber moet zijn om mee te kunnen doen in de clinics. Dr is nl ook niks frustrerender voor WS dat hij steeds weer op 0 moet beginnen. Sommige dingen moet je nu eenmaal langer dan 2 dagen aan werken om het goed te krijgen.
Je basis moet nl goed zijn om verder te kunnen, je kan geen dingen overslaan dat bijt nl hoe dan ook een keer in je achterwerk. Hij weigert dus ook om die reden dingen over te slaan.
Er waren er dit jaar meer die geen idee hadden van zijn manier van werken, en die voor diezelfde verrassing kwamen te staan. Imo moet je zijn clinics ook niet zien als clinics maar als one on one begeleiding en hulp voor mensen die met zijn manier werken, met dingen waar ze thuis tegenaan lopen. Als je niet bekend bent met hoe hij werkt heb je echt een moeizaam weekeinde want je moet gewoon op 0 beginnen. En ja dan blijf je hangen op dat ene ding wat niet goed werkt want vaak krijg je dat niet in 2 dagen zo goed dat je verder kan.
Dat je dan het gevoel hebt dat het een dure clinic is waar je niet echt wat geleerd hebt, kan ik me voorstellen. Ik zou iemand die een clinic van hem wil meerijden ook echt adviseren vooraf die video's te gaan kijken. Zonder die info ga je niet ver komen.

Kirrr

Berichten: 6200
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:46

Rina, de uitnodiging/affiche gaf iets heel anders aan. Anders had ik ook nooit ingeschreven. Heb vooraf ook met de organisatoren gemaild, daar werd dat ook niet echt aangehaald.

Ik ben bekend met grondwerk en had op voorhand een heleboel filmpjes gezien, vandaar dat ik ook ingeschreven had op de clinic. Vooraf was ook nog een verplichte van anderhalfuur met voorbereide oefeningen die ik ook braaf gedaan heb.
Als hij op 2 dagen een uur met mij bezig is geweest, dan zal het heel veel geweest zijn.
Plus dat hij dan daarvan 50minuten met mijn paard gewerkt heeft en ik 10minuten.
En nu moet ik thuis verder kunnen bouwen? Op wat? Op niet meer dan wat ik in de filmpjes kon zien, want ik heb het zelf niet mogen uitvoeren onder zijn supervisie.

Ik heb al in verschillende takken van de sport, van verschillende trainers uit verschillende landen met verschillende paarden clinics gevolgd. Heb nog nooit zo'n onvoldaan en geld verspillend gevoel gehad.

Ik begrijp best dat er een basis moet zijn en je niet kan lopen voor je kan kruipen. Maar dat wil niet zeggen dat je mensen niet van de rest kan laten proeven. Hij gaf meer aandacht aan de fencesitters dan aan de deelnemers. Ik heb nog nooit zo lang stil gestaan en niks gedaan tijdens een clinic.

Los daarvan waren er in mijn ogen ook nog andere dingen die niet echt gepast waren. Maar dat is helemaal offtopic.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:34

sylva schreef:
Ik wil mijn ruin graag als mijn voet genezen is meenemen naar het Lage Woud, naar Eef Veenstra voor een level 1/2 cursus of een andere beter passende cursus.
Maar, hoe kan ik hier nu, op dit moment, beter mee omgaan?


Waarom vraag je niet of ze langs komt voor privéles? Ik denk dat je er meer aan hebt om te horen wat jij moet doen met jouw specifieke paard :)

Wat ik van Warwick Schiller heb gezien, ontloopt het parelli niet zo veel qua oefeningen en insteek. Allen uiteindelijk ben jij degene die het moet gaan doen :D . Niets mis met veel filmpjes kijken, soms kan net dat kwartje vallen bij een filmpje van de ene, soms bij een filmpje van de ander. Ik denk alleen dat je met dit gedrag meer baad hebt bij iemand die even met je meekijkt en specifieke aanwijzingen geeft.

Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 16:10

Zoo hee, wat een reacties ineens! Super interessant om te lezen. De discussie tussen rina en Kirr vind ik ook erg interessant. Ik ken namelijk nog iemand die het zo heeft ervaren met een clinic zoals Kirr, alleen daar viel het op van de fencesitter kant. Wat Kirr omschrijft werd gezien bij bepaalde deelnemers in de clinic. Bij sommige meer dan anderen. Zij gaf aan dat de aanhangers van WS over het algemeen vrij negatief zijn en er een negatieve sfeer hangt om de methode, wat voor haar een reden was om niet meer ermee verder te willen. Zelf heb ik hier absoluut geen ervaring mee, dus dat is puur iets wat ik medegedeeld kreeg als reden van haar kant. Gelieve nu ook niet opvatten als persoonlijke aanval op WS :D

Wat een boeiende uitleg Wicky. Ik heb idd Parelli Connect. Ik kijk dagelijks erg veel video's en ik denk dat het me op sommige vlakken wat ontbreekt aan inspiratie om het verder uit te breiden, zoals jij nu bv net noemt. Na de filmpjes met de standaard les en de game of pattern die je hebt geoefend komt het dus op jezelf aan om het uit te breiden. Dat ontbreken van inspiratie aan mijn kant, in combinatie met een LBE welke eigenlijk elke week iets nieuws moet leren en momenteel en de komende maanden niet aan zijn beweging komt, is best een punt. Ik merk ook dat zijn gedrag echt enorm anders wordt en meer in de RB kant zit, op een continue lijn. Ik mag nog niet teveel lopen en ben net op het punt dat ik de krukken rustig aan de kant kan leggen en voorzichtig wat mag doen. Rijden e.d. mag ik 6 maanden niet. Dat betekent dat ik nu ook best wel saai ben voor mn paarden. Maar omdat mijn LBE de hele dag door in de paddock staat op een hooi dieet is het nu zelfs al zo dat als ik aankom met het halster of hem wil aanraken in de paddock, dat hij het op een hysterisch lopen zet. Hij spat dan bijna uit elkaar van ellende. Ik heb dit gedrag nog nooit eerder met hem gehad. Maar ook nog nooit eerder heeft hij zo weinig beweging mogen hebben. Hij staat/stond altijd erg ruim en buiten. Nu is dat natuurlijk zeer beperkt en ook niet echt paardwaardig. Gisteren ben ik 3 kwartier bezig geweest met m halsteren in de paddock. Zijn maatje, de shet, ook LBE, sinds veulen bij mij, blijft dan gewoon bij me staan of loopt dus met me mee als ik hem er dan maar eerst uithaal. Maar mijn ruin bleef maar weg rennen als ik in de buurt kwam. Bij elke wijze van toenadering, ofwel met hand of met halster krimpt ie in elkaar, blaast en doet alsof ik een monster ben. Ook als ik gewoon sta te staan in de paddock heeft hij uitspattingen en bokt en doet. Bizar, want ik heb m nog nooit onterecht behandeld en als ik aankom hinnikt hij gewoon blij en zodra het halster om is, dan is de spanning ook weg en kan je met m aan de slag tot op zekere hoogte voor hij weer wat teveel in de RB modus gaat. Ik heb hem gehalsterd zoals in de Horsenality film op Connect te zien is, bij de RBE van Pat met beide hun voiceover. Uiteindelijk is het ook precies zo gelukt, maar ik moest moeite doen om van binnen niet enorm hard te janken dat een dier wat ik al 6 jaar heb plotseling zo anders is richting mij ook in het gedrag. Weg van hem uit ik mijn emoties wel even, thuis bijvoorbeeld, zodat ik op stal gewoon neutraal ben en geduldig kan volhouden en mijn leiderschap niet in een zwakke positie zet. Ik word van deze situatie iig erg verdrietig. Ik heb zelfs na een jaar er niet op gereden te hebben zo zonder problemen er weer op gestapt 2 jaar geleden nav een blessure. Niks aan de hand en samen echt 1. Maarja, toen had hij gewoon toegang tot 24/7 veel beweging en prikkels. Hopelijk is er over een dikke 2 weken een oplossing voor het bewegingsprobleem, maar dan nog, ik vind dit wel een punt wat opgelost moet worden. En het zal geheid bij mij liggen. Nu heeft mijn ruin wel een vervelend verleden en is er ook een trauma specialist bij geweest, waarna ik met Parelli ben begonnen een aantal jaar geleden, dus wellicht staat dat ook in verband met zijn gedrag tegenwoordig. Vooral als ik het vergelijk met zijn maatje welke LBE is en ik sinds veulen heb.

De laatste keer dat ik A.nnemyke K.ingma sprak tijdens een osteo sessie gaf ze aan dat E.ef eigenlijk nog maar weinig privelessen kon doen op wat grotere afstand wegens erg veel drukte rondom het Lage Woud. Dat loopt natuurlijk fantastisch. Daarom had ik ook bedacht dan daar maar heen te gaan.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:45

Grijnz ik zal je bericht ook zeker niet negatief opvatten. Laat ik het zelfs anders zeggen, ik ben zelf zeer sceptisch met de methode begonnen en ben zeker niet iemand die zich zomaar wat laat vertellen }> Ik heb een zeer zware klassiek engelse achtergrond, waar ik ook geregeld op terugval ondanks dat ik al jaren western rijd. Er zijn mij bepaalde principes bijgebracht, die mij van begin af aan logisch waren en dat is en blijft mijn referentiekader. En er zijn ook al een hoop instructeurs die zich daarop kapot gebeten hebben :D Als voorbeeld :D Het irriteert me echt mateloos dat de westernruiters leren hun paard aan te laten galopperen met de achterhand naar binnen. Je creert er alleen maar een scheef paard mee. Mijn paarden leren het allemaal recht te doen, en desnoods met schoudervoor. Je kan met je binnenbeen makkelijk genoeg het paard daar houden waar nodig. Grinnik maar goed, mijn oude merrie was het paard waarmee ik dressuur gereden heb en die dus later "omgeschoold" naar de western. En zij was dus een paard wat gewoon recht vanuit stilstand kon aangalopperen. Wilde er toch echt een instructeur dat ik die achterhand naar binnen zette, en dat ik fout aan het aangalopperen was. }> goed leg mij dan maar uit waarom je A een paard wat recht kan aangalopperen het krom moet gaan leren, en B waarom je uberhaupt een paard krom wilt leren aangalopperen. En toen kwam er niks meer, want dat wist hij zelf niet eens. Kreeg de lollige opmerking ja zo hoort het. Zeg wie???? }> Tot zover dus mijn achtergrond :D }>

Er zijn binnen de WS manier van werken ook zeker dingen waar ik niks mee kan, niks mee wil of zal doen. Maar imo is dat ook aan jezelf overlaten of je dat zo of zo wilt doen. Ik ben hiermee begonnen omdat mijn ene merrie een giga stressprobleem heeft. Ze is van nature eigenlijk en lui paard, maar kan van 1 naar 100 in 0,2 seconden :D En omhoog in de stress is niet zo moeilijk, het probleem was haar weer naar beneden te krijgen. Dat was tot een bepaald punt te doen, maar ik kwam dus niet tot complete ontspanning. Ik had al eerder van hem gehoord, maar er zijn vorig jaar of was het al 2 jaar terug (word oud :+ ) dingen gebeurd, oa hier op bokt waardoor ik zoiets had van ik laat me niet in met een secte. En ja de aanhangers zijn echt heel fanatiek. Waarom???? don't ask me. Warwick zelf is echt een hele aardige gozer die heel down to earth is. Het punt wat je wel heel erg ziet op clinics is dat ze hem aanklampen en eigenlijk continu hetzelfde vragen. Ik ben zelf HS, en ik voelde gewoon aan hem dat er soms wat irritatie was waarom men nou niet snapte waarom je bepaalde (simpele) dingen doet en waarom hij niet verder kwam in de clinic dan de simpelste dingen. Hij deed echt heel erg zijn best het niet te laten merken, maar ik pik die dingen op. Wat ik al schreef, je moet die clinic zien als one on one hulp voor de dingen waar je thuis op vastloopt. Maar ik kreeg soms ook wel het idee dat mensen geen idee hadden van wat ze deden en waarom. En het meer deden omdat het volgens de methode zo moet. Terwijl hij zelf steeds weer heeft aangegeven dat je naar het paard moet kijken en wat deze aanbiedt of nee tegen zegt en daarop je werk aanpassen/mee bezig gaan. Ik heb wel eens het idee dat mensen niet meer zelfstandig een paard kunnen opleiden, en een lesgever als "hulpmiddel" kunnen zien. klinkt heel hard maar als je thuis bezig bent en je loopt tegen iets aan moet je het ook op dat moment oplossen en kan je niet wachten tot je instructeur er weer is. En dan kan het wel, maar zodra je in een clinic bent kan het niet. Blijft iedereen maar staan wachten tot hij tijd voor ze heeft ipv gewoon zelf aan het werk te gaan (dit is overigens ook geen aanval op Kirr, haar clinic heb ik dus niet gezien en ik heb geen idee van hoe deze was. Dit was een observatie van de clinics in Dld en NL).
Ik ben dus zelf met een iets andere instelling deze clinic ingegaan (ook mede op de video's die ik zag van de verschillende clinics) en ben gewoon met mijn paard aan het werk gegaan. Aangezien ik dus een probleem had met de ontspanning kreeg ik van Warwick een aantal aanwijzingen waarmee ik binnen no time een compleet ontspannen paard had staan (waar ik verschrikkelijk blij mee was). Maar dan hoeft hij dus niet continu bij mij te blijven staan, ik kon voor mezelf gewoon doorwerken met waar ik mee bezig was (sensibiliseren en desensibiliseren) en als ik net even tegen iets aanliep was hij wel in de buurt om even te vragen over het een of ander waarop ik dan weer een aanwijzing kreeg waarmee ik verder kon. Ook dag 2 ben ik met grondwerken begonnen, puur omdat het paard erom vroeg (stresskip :+ ) Hij heeft me gewoon laten lopen, maar ik wist gewoon dat hij wel een oogje op mijn werk hield. Op een bepaald moment voelde het goed genoeg om te zadelen, en ben ik erop gegaan. En was ook ik toevallig net aan de beurt, waarop ik heb uitgelegd waar ik tegenaan liep, waarop ik weer een aantal handvaten kreeg waarmee ik wat kon. Nou heb ik zelf ook nog een probleempje :D Op de grond nergens problemen, maar in het zadel is een compleet ander iets. Zodra ik spanning in het paard voel klap ik dicht. Voor mij was het dus dubbel zo belangrijk dat mijn paard tot ontspanning kwam. Er was een moment dat ik zoveel spanning voelde dat ik er alleen nog maar af wilde, wat ik ook gedaan heb. En hij direct aanbood even op mijn merrie voor te doen wat hij bedoelde (hij merkte dus ook wel aan mij dat het op dat moment even teveel werd). Hij is veel handiger en heeft het natuurlijk ook veel vaker gedaan dan ik, en hij kreeg dus binnen een paar minuten de ontspanning die we wilden en kon ik er zelf weer op. Ik heb jammer genoeg de 2e dag niet zolang kunnen rijden als ik zou willen, maar dat was omdat ik die dag ook weer naar huis moest rijden en dat een rit van 4 uur plus was. Maar hetgene wat ik heb kunnen doen gaf mij in ieder geval veel voldoening, en ik heb ook zeker het gevoel dat ik nu weer verder kan breien. Kortom :D Ik denk dat de Nederlanders (en de Duitsers en vermoed de Belgen ook) naar een clinic gaan met de gedachte dat je complete begeleiding krijgen, zoals ze gewend zijn. Maar dat juist hij niet op die manier werkt en men juist daar zo raar van staan te kijken. Het is eigenlijk zo dat je aan jezelf werkt/jezelf schoolt ipv het paard. Jij moet het ook zonder hem kunnen doen, en dus weten waarmee je bezig bent en waar je heen wilt. Wat nodig is om dat te bereiken. Daarmee ben ik bezig en de rest (de aanhangers) interesseert me dan ook vrij weinig en heb ik me ook niet echt mee bezig gehouden.
Ik heb ook al heel veel clinics van verschillende trainers meegereden, en ik had juist bij deze clinic niet het gevoel dat ik nergens kwam en veel te veel had betaald voor een clinic. Ik heb echt bij 1 clinic van een zeer gerenommeerde trainer op dag 1 al op het punt gestaan van ik ga naar huis. Die vond het zelfs lollig rotopmerkingen in mijn richting te gooien. Omdat, zijn woorden, hij mijn manier van werken niet fijn vond. Verdere uitleg 0. Poging mij tot zijn inzicht te krijgen 0. Hij heeft me voor zover mogelijk de rest van de clinic ook genegeerd. En daar betaalde ik dan 500 euro voor een weekeinde.

Ships sorry erg lang verhaal geworden :D :+ Maar Sylva Groningen is niet zo idioot ver uit de buurt (ik woon vlak bij Sellingen) je bent van harte welkom om een keer langs te komen (zodra je weer zonder krukken je kan voortbewegen :D ) en eens te proeven aan zijn manier van werken. Mss dat je er iets uit kan pikken wat voor jou paard werkt.

PollyPancake

Berichten: 478
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: Twente

Re: Parelli vs Warwick Schiller; verschillen en overeenkomsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:48

Rina ik heb je hele verhaal doorgelezen en wat jij doet doe ik ook ongeveer (behalve de klassieke achtergrond). Ik ben het niet altijd met WS eens, maar pik de dingen eruit waarvan ik denk dat ze voor mij werken. Toevallig zijn dat bij hem wel de meeste dingen hahaha. Wat me ook opvalt is dat je zegt dat de WS aanhangers zeer fanatiek zijn en dat je zelfs ergens het woord sekte noemt. Ik vind het grappig dat je dit zegt, want ik denk er precies hetzelfde over. Ik dacht alleen dat het aan mij lag haha. Maar het viel mij inderdaad ook op dat vrij veel aanhangers van zijn methode hem heilig verklaard hebben ofzo. Ik ken zelf zo iemand en bij haar lijkt het wel alsof zij alles wat WS zegt voor waar aanneemt, of ze het nou begrijpt of niet.

Is dat bij andere trainers zoals Parelli ook zo?

Wranglerbutt

Berichten: 10392
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 22:04

Warwick Schiller werkt niet met horsenalities. Het doel van zijn methode is het creëren van een gebalanceerd (sport) paard, mentaal zowel als lichamelijk. Een heet of angstig paard kan leren rust te vinden (empty the worry cup) en een gezapig en lui paard kan leren voorwaarts en licht aan de hulpen te zijn.

Ik vind Warwicks ideeën verfrissend, de oefeningen eenvoudig te begrijpen/uit te voeren en de methode logisch in opbouw.
Warwick is via Facebook en e-mail uiterst benaderbaar voor vragen en opmerkingen en uit hij zich in klare & begrijpelijke taal.
Hij is zeker niet je typische know it all goeroe en staat juist open voor andermans mening en kritiek +:)+
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 04-08-15 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 22:05

Haha, zooo wat een verhaal rina! Wel heel duidelijk omschreven. Dankjewel! _/-\o_

Ik begin me zelf pas net in te lezen in WS, dus ik heb weinig ervaring ermee. Wel veel gehoord erover, in niet zo positieve sfeer dus over de methodegebruikers, maar dat staat volledig los van WS zelf. Dat is meer wat jullie nu ook net weerleggen. Bij Parelli heb je ook van die fanatiekelingen die de rest afzeiken hoor, geheid. Parelli is er ook langer en natuurlijk ook behoorlijk commercieel gemaakt. Dit vind ik enerzijds een nadeel, alles wordt er gelijk zoveel duurder van, maar zo werkt het natuurlijk wel. Vice versa heb je ze ook, op Youtube gaat een eeuwenoude video rond van Linda welke met een (deels?) blind paard werkt. Daar wordt ze volledig op afgebrand en er zijn zelfs anti-sites erover. Maar als je haar interview op Youtube hierover op zoekt, dan snap je haar kant van het verhaal ook. Zelfde als Pat met het paard van Ben Maher, dat ging ook naar verluidt niet goed tijdens een clinic. Paard liet zich niet optomen met het hoofdstel. Maar als ik de video's bekijk hoe het opgelost wordt, vind ik er persoonlijk niet veel meer op aan te merken. Het zijn professionals en ze doen niet zomaar iets. Mensen die het verkeerd na gaan doen, die zijn een gevaar voor zichzelf. Tevens denk ik dat het sowieso gezond is om open minded te zijn naar meerdere methodes. Ze willen allemaal toch uiteindelijk hetzelfde? Ik vind KFH ook erg goed. Voest heb ik dan weer minder mee. En de Yo-yo game van Parelli vindt mijn LBE paard niet leuk, die vindt het prettiger om op wijzen naar achteren te gaan, ook in liberty. Tot op heden snapt hij er niks van als ik m op die manier naar achteren wil krijgen. Samen met de stick golvende bewegingen maken gaat hij ook op naar achteren, maar op zwaaien van het touw, nu-uh, dan komen we gezellig bij je staan. Mijn RBI/RBE ruin gaat er wel direct op naar achteren en daar werkte de Yo-yo gewoon direct bij. Daar ga ik dan ook niet mee klooien met mn LBE, dat bewaar ik voor een clinic of cursus. En zo niet, wijzen ben ik ook tevreden mee.
Maar persoonlijk ken ik ze gelukkig niet en heb ik er ook niet mee te maken gehad. Ik vind de Parelli NL instructeurs altijd heel leuk op demo's en clinics en ik heb heel leuk contact gehad met meerdere officals via Parelli Facebookgroepen, wat ook allemaal heel aardig en vrijblijvend was.
Kan alleen maar grote bewondering voor ze opbrengen tot nu toe +:)+

Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 22:07

Wranglerbutt schreef:
Warwick Schiller werkt niet met horsenalities. Het doel van zijn methode is het creëren van een gebalanceerd (sport) paard, mentaal zowel als lichamelijk. Een heet of angstig paard kan leren rust te vinden (empty the worry cup) en een gezapig en lui paard kan leren voorwaarts en licht aan de hulpen te zijn.

Ik vind Warwicks ideeën verfrissend, de oefeningen eenvoudig te begrijpen/uit te voeren en de methode logisch in opbouw.
Warwick is via Facebook en e-mail uiterst benaderbaar voor vragen en opmerkngen en uit hij zich in klare & begrijpelijke taal.
Hij is zeker niet je typische know it all goeroe en staat juist open voor andermans mening en kritiek +:)+


Zou je mij kort kunnen uitleggen hoe hij deze twee type paarden dan motiveert/kalmeert? Zonder het gebruik van horsenalities?
Zijn dat andere oefeningen, is dat vooral op de grond of ook ohz? Thanks! :)

Wranglerbutt

Berichten: 10392
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: Parelli vs Warwick Schiller; verschillen en overeenkomsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 22:09

Alles begint bij WS met grondwerk :)
Ik ga even voor je op zoek of ik een filmpje kan vinden waarin hij de basis van het up/down uitlegt.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 22:16

Interessant, deze discussie! Ik werk ook volgens de methode van WS, maar was eerst begonnen met Parelli. Parelli bleek voor zowel mij als mijn paard een complete verspilling van geld te zijn, want vooral in de dvd's werd er amper iets uitgelegd (naar mijn gevoel) en gingen ze uit van paarden die meteen al wat reactiever waren. Ik zit met een haflinger, die daarbij nog eens heel erg dominant was, dus ik kon naar haar zwaaien en drukken met mijn stick zoveel ik wilde, zij ging écht geen voet verzetten. Uiteindelijk WS gevonden en wat was me dat een verademing. Er is maar één oefening waarover ik het niet eens ben, en dat is hoe hij paarden leert liggen. Ik vind wel dat je eens naar een clinic moet geweest zijn om het echt te vatten, want ik kon zoveel kijken naar de filmpjes, ik had het gewoon nog niet door op welke manier ik streng moest zijn, en hoe.

Wat er hier gezegd wordt over een sekte, yep, dat gevoel heb ik ook bij sommigen. Ik ben al niet zo idoliserend dus daar moest je bij mij ook niet mee afkomen... maar over het algemeen moet ik denk ik net juist gezeten hebben in de clinic, want wat een behulpzame mensen. Sommigen deden het al een jaar volgens de WS-methode, maar er waren veel nieuwelingen, ook skeptischere mensen. Wat ik me nog goed herinner is een Duitse dame die me enorm geholpen heeft wanneer mijn haf het vertikte om binnen te komen bij het cirkelen. Ik heb ook veel geleerd van WS, zoals dat ik scheef op mijn paard afliep, dat ik mijn postuur moest veranderen, dat ik gewoon echt streng moest zijn en dat zij dacht dat ik aan het bluffen was. Ik denk dat je een beetje zelf uit de clinic haalt wat jij er probeert uit te halen - de clinic werkte niet zo dat hij constant aandacht had voor iedereen. Hij nam de echte probleempaarden serieuzer en werkte daar ook mee. Als je problemen of vragen had, moest je die stellen, of je werd soms niet geholpen. Dat miste ik wel een beetje, maar het leert je ook wel uit je schulp te komen. Ik was ook wel dolblij dat ik die Duitse dame bij me had, want uiteindelijk was zij degene die me rustig hield als ik het even niet meer zag zitten met mijn paard. Ze kalmeerde me, vertelde me dat ik zelf rustig zou worden als ik gewoon bleef stilstaan tijdens het werken met haar want wauw ik bewoog veel en je beseft je dat niet. Een rustige rots in de branding is wel nodig als je een iets koppiger paard hebt, volgens mij. En WS gaat niet rustig pratend naar je toe komen om je te helpen, hij is meer van het harde werk, al is hij absoluut niet onvriendelijk. Ik zou zeggen, neem iemand rustig mee om je op de grond te houden.

Er waren er echter wel een paar die hem als heilig zagen, maar niet veel. De meesten keken, waren kritisch, stelden vragen en vergeleken. Waarschijnlijk is het gewoon bij iedere clinic anders, al is de facebookgroep echt een beetje een sekte. Een vriendelijke sekte wel. :')

Ik ben allensinds heel blij uit de clinic gekomen, ook omdat ik mezelf heb gepusht en Monica (de duitse dame) me bij de moeilijke stukken naast WS ook geholpen heeft. Mijn paard was zo enorm veranderd na die twee dagen dat ik complimenten kreeg van de fencesitters, zelfs van WS, en dat voelt goed. Doorzetten is zeker nodig bij deze methode, wel.

Wranglerbutt

Berichten: 10392
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 22:55

Voor een algemeen overzicht/inzicht hoe WS te werk gaat kan je de filmpjes van de training van de warmblood stallion op Youtube bekijken https://www.youtube.com/results?search_ ... +stallion+

Ik heb WS zelf ontdekt doordat ik vastliep in de training van mijn paard op een gevorderd niveau. Mijn paard heb ik zelf beleerd & getraind o.a mbv info van verschillende trainers, waaronder John Lyons, Gawani Ponyboy, Pat Parelli en Monty Roberts. Ik heb her en der dingen gebruikt die in mijn straatje paste, oftwel cherry picking :D

Onderstaand filmpje was voor mij een eyeopener, want het deed me beseffen dat ik mijn paard vragen stelde, waarop ze het antwoord eenvoudigweg (nog) niet wist :) https://www.youtube.com/watch?v=eLkVjpOV01U
Ik kwam er al snel achter dat cherry picking niet werkt met WS's methode, vandaar dat ik letterlijk weer vanaf de grond ben begonnen.

Ik was vorige week deelnemer in de NL'se clinic. Mijn ervaring was, dat de meeste aandacht uitging naar degenen met een uitgesproken probleempaard en naar de vergevorderde combinaties.

Onze basis bleek behoorlijk goed, maar ik moest zelf nog wat consequenter en vooral veel grondiger zijn. Warwick heeft heel kort zelf even met mijn paard gewerkt en mij verder alleen aanwijzingen gegeven.
Misschien heb ik uiteindelijk nog het meest geleerd van kijken & luisteren naar zijn aanpak bij andere combinaties. Een volgende keer zou ik zeker weer mee willen doen aan een clinic, hopelijk dan op een verder gevorderd niveau!

moonfish13
Berichten: 18236
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 23:30

Leuk topic.
Ik ben redelijk recent met Parelli begonnen zonder parelli connect.
Op youtube kijk ik wel filmpjes maar ik ben geen type die uren taaie kost gaat zitten kijken. :')
Ik kan me wel vinden in wat ik bij WS zag net, qua wat ze friendly game noemen bij parelli, dat als ze ze met van alles om/over ze heen kan zwiepen, kan je alles.
Dat is 1000% waarheid, vanmiddag moest ik met mennen een daas weghalen op de hals met mijn zweep,nen daar reageerde hij nog net iets op.
Maar zero paniek, echt parelli resultaat.

Ik ga eens zoeken naar de verschillen en wat mij het meest trekt, ik ben zelf nu vooral heel duidelijk, en consequent dat is met mijn LBE belangrijk.
No nonsense zeg maar, ik wil best even ruzie maken met m als dat nodig is en hij maakt de boel van eieren zeg maar.
Maar ik heb er wel een super beest aan, ik speel met de games en wijken voor druk, met creatief zijn met o.a. pionnen etcetera.
Dus of ik 100% parelli volg? Geen idee ik denk dat ik verdomd ver kom als ik de filmpjes zie, maar uren film kijken is niks voor mij.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 23:46

Ik ga morgen alles even lezen ....
Doe zelf bijna alles volgens Parelli (level 3) en ken WS niet, dus ben wel benieuwd.

Wranglerbutt

Berichten: 10392
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 23:48

Mijn paard & ik aan het werk tijdens de WS clinic NL vorige week:

Afbeelding

"Ik ben niet dapper, ik ben grondig" is een lijfspreuk van Warwick :D