bitloos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tigerr

bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 13:52

hallo! Ik weet dat er heel erg vaak dingen over bitloos zijn gevraagd, maar nu heb ik een filmpje daarover opgezocht en gevonden wat er gebeurt in een paardenmond mét bit... Ik ben heel erg geschokt maar zag in de reacties dat dit filmpje ook veel te overdreven is.
(https://www.youtube.com/watch?v=1PIePtrcpqo)
Nu zag ik ook als je een neusriem omdoet het paard nog meer lijdt, maar kan ik dat er gewoon afhalen dan? Ik ga over een half uurtje waarschijnlijk rijden (met bit) maar ik heb mijn paard nog maar ruim een maand... Ik durf niet ineens over te stappen naar geen bit, ook omdat ze best wel dominant en sensitief etc is... Ik zie ook wel dat heel hard trekken aan het bit als ze hard hinnikt niet goed is, maar zelf heb ik eigenlijk weinig verstand van een eigen paard hebben, en mijn instructrice zegt dat ze dat af moet leren... Ik heb het nooit leuk gevonden aan een bit te moeten trekken en zou dan ooit ook zonder willen doen. Ik ben veel op aan het zoeken over de methode van Parelli, en daar krijg ik ook nog een boek over.

Zou ik moeten afbouwen of zoiets dergelijks? misschien kan ik beginnen met vandaag de neusriem eraf te halen, misschien later het bit... Het probleem is dan wel nog steeds dat ze erg schrikkerig is en we elkaar nog niet 100% vertrouwen...
Alvast bedankt voor de reacties!!

Tigerr

Gydja

Re: bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:57

Er kunnen hele discussies ontstaan over bitloos en met bit. In mijn ogen is er niets verkeerd aan een bit als je maar rustig met je handen bent in de paardenmond. Daarbij kan een neusriem ook geen kwaad! Als je bitloos gaat rijden heb je namelijk ook nog altijd een neusriem. Tenzij je overstapt op een western hoofdstel maar daar zit dan wel weer een bit aan ;)

Mocht je echt problemen hebben met een neusriem en bit enz. Zou ik eens gaan kijken naar Rambo Micklem Multibridle. Die is gevormd naar het hoofd van het paard zo dat het geen botten belast die niet nodig zijn. Daarnaast kan je dat hoofdstel op 3 manieren bitloos gebruiken en met bit.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 14:48

Ik sluit me aan bij Gydja. Ik heb zelf de Micklem en vind t een heel fijn hoofdstel, ben met dit hoofdstel begonnen met bitloos rijden.

Als jouw instructrice je vertelt dat je heel hard aan het bit moet trekken als je paard hinnikt, dan zou ik accuut stoppen bij haar. Wat is dat voor belachelijk advies. Door hard aan t bit te trekken doe je je paard pijn en ik snap niet waarom zij denkt dat je paard daarom stopt met hinniken. Pijn = stress. Een paard wat stress heeft leert niet, dus het is een zinloze actie.
Maar goed, dat is een andere discussie...

Veel plezier met je paard +:)+

Tigerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 18:22

Bedankt voor de antwoorden, ga zeker kijken naar dat hoofdstel!!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:40

Ik ben een paar maanden geleden begonnen met de Parelli methode samen met mijn paardje. Hij werd voorheen altijd op bit gereden en nu rijden wij enkel op (touw)halster, zonder druk op de teugels (heel belangrijk, want touwhalster is echt scherp)! We zijn echt begonnen met grondwerk en de communicatie, nu doen we ook alleen nog stappen om alles te bevestigen (voorwaarts op zit, halt op zit, sturen op zit, en later terug vanuit draf op zit etc.)

Mijn motto: geen vertrouwen in elkaar is niet rijden :) (heel kort door de bocht, want soms moet je gewoon kilometers maken)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:49

Ja Parelli gaan doen! En dan opnieuw opbouwen met freestyle. Dan kom je de hele basis van (bitloos) rijden tegen.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:52

:)) *\%/*

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:40

Ik ben van mening dat als het bit zeker goed past en geen pijn veroorzaakt in de mond en de ruiter ook heel zacht is in de hand, het dan zeker geen kwaad kan. Maar voor het paard is het altijd fijner zonder bit in de mond natuurlijk. Als je echter hard moet trekken voor eender welke reden, vind ik het niet goed dat je een bit in doet. Dan doet het wel pijn. Dan moet je hem trainen zonder bit. Bit is net als sporen bedoeld voor het verfijnen van je signalen niet voor het versterken. Pas als het paard begrijpt wat je bedoelt kan je met behulp van het bit zeer specifieke signalen doorgeven. Zolang je geen specifieke signalen gebruikt ben ik van mening dat een bit niet nodig is, maar het is aan de ruiter zelf om te bepalen of die dat wil.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 21:05

Hinniken zou ik zelf sowieso niet afstraffen. Ik begrijp dat het vervelend is als paardlief steeds z'n vriendjes roept, maar bezig houden met figuren en overgangen lijkt me dan een betere oplossing.

Ieder paard dat aan een halster mee kan lopen, zal bitloos rijden begrijpen :) Als je het spannend vindt, doe je het gewoon rustig aan in je eigen tempo. Je hoeft niet meteen een parcours van 1.30 te gaan springen. Afbouwen lijkt me niet nodig. Je kunt toch gewoon een keer zonder bit rijden om het uit te proberen? Waarschijnlijk merk je nauwelijks verschil! :)

Hoe je met een optoming omgaat is natuurlijk het belangrijkst. Ik kan mijn paard in prikkeldraad wikkelen en als ik maar voorzichtig genoeg ben, hoeft dat helemaal geen pijn te doen. Toch zou ik heel bokt - terecht - over me heen krijgen. Daarnaast denk ik dat zo'n ijzeren staaf in je mond gewoon onmogelijk lekker kan zitten, zelfs als er geen druk op de teugels staat.

Geena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 21:10

ik rijd met mijn verzorgpaardje ook altijd bitloos. Ook met een buitenrit. Hij doet het echt super! ik rijd ook meestal met een los teugeltje omdat hij op stem rijd. Hiervoor was hij manege pony dus wel heel anders haha. Aan het begin was het heel erg wennen. Maar het meeste helpt dan echt om te leren met je zit te rijden als je echt wilt overstappen naar het bitloos rijden :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 21:11

Een bit kan streng inkomen ja. Maar dit is wel erg afhankelijk van de ruiterhand. Wat de meeste mensn echter vergeten is dat ook bitloos pijn kan veroorzaken bij een paard.
Bij beiden valt of staat het bij een vriendelijke ruiterhand die niet harder ingrijpt dan noodzakelijk.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 21:43

lizy29 schreef:
Een bit kan streng inkomen ja. Maar dit is wel erg afhankelijk van de ruiterhand. Wat de meeste mensn echter vergeten is dat ook bitloos pijn kan veroorzaken bij een paard.
Bij beiden valt of staat het bij een vriendelijke ruiterhand die niet harder ingrijpt dan noodzakelijk.

Klopt, bitloos kan je je paard ook pijn doen, alleen minder snel. Dus in mijn ogen moeten onervaren mensen bitloos starten zodat het paard veel minder snel pijn wordt gedaan.

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 21:59

Bit en bitloos kunnen allebei pijnlijk zijn. Ligt erg aan de ruiterhand...

Als je van bitloos houdt dan is het leuk om je lekker te gaan verdiepen in Parelli & Natural Horsemanship. Daar werken ze ook veel aan de band met je paard wat natuurlijk geweldig goed is voor jullie vertrouwen in elkaar. :+:

Een instructrice die hinniken wil afleren door aan de mond te trekken zou ik persoonlijk niet meer nemen...erg vreemde tip van haar... :n %)

Western rijden is ook erg leuk, maar daar zit meestal wel een bit in behalve als je met een bosal gaat rijden, wat ook steeds vaker gebeurt maar meer in Amerika dan hier.

Maar ik ga mee met jensvl dat als je onervaren bent in rijden je beter een zacht inwerkend bitloos hoofdstel kan hebben dan met bit. Zo spaar je de mond en kun je later als je ruiterhand meer is ontwikkeld nog steeds overschakelen naar bit (mocht je nog willen dan..) zonder dat ze een mond als beton heeft gekregen... :o

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:22

Je kunt western toch ook gewoon op een sidepull of touwhalster rijden? :) Zelfs een gekruiste optoming zou nog kunnen.

Ook ik vind dat je beter een zacht inwerkend bitloos hoofdstel kan hebben dan met bit omdat je je paard dan minder snel pijn doet als je per ongeluk te hard inkomt :j

SavvyPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:37

Hoi!

Omdat jij je paard nog niet 100% kan vertrouwen, zou ik eens gaan beginnen met grondwerk.
Daarmee kan jouw paard goed contact met jou opbouwen. Ik heb het ook met mijn paard gedaan, en ik merkte na 1 les al groot verschil!

Ik heb ook met bit gereden, maar ben ermee gestopt, om dezelfde reden als die van jou...
Ik ben meteen gestopt, en meteen een geheel bitloos hoofdstel gaan gebruiken. Mijn paard vind dat zoveel fijner! Ik zou het eens gaan proberen, gewoon meteen helemaal bitloos. Dan zie je hoe ze reageert. Als ze dat nog lastig vind is dat helemaal niet erg, want veel paarden moeten daaraan wennen. Grondwerk zou een hele goeie zijn ;)

Kenia04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 16:20

Ik denk dat zowel bitloos rijden als met bit goed en slecht kan zijn. het licht gewoon aan de ruiter. Als je respectvol omgaat met je paard, en zij met jou, en jullie een goede band hebben, is het niet nodig om hard aan die teugels te trekken.

Groenharker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:38

Ik ben bitloos rijden gewend al vanaf het begin, op de boerderij aan huis. (Al tot zo'n 20 jaar geleden)

Ook door hoe je les krijgt vanaf het begin en/of hoe jij (of je instructrice) er over denkt of "op de hoogte zijn", kan uitmaken voor je beeldvorming over dit onderwerp. In mijn ogen wil ik mijn paardenbeestje behandelen/rijden op mijn gevoel, bitloos en zo natuurlijk mogelijk; en dat is dus voor iedereen anders!

Tigerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 18:15

Heel erg bedankt voor nog meer reacties. Ik heb mijn paard niet meer, we pasten totaal niet bij elkaar en het klikte niet. Ze was een paard met veel bloed, dat paste heel slecht bij mij. Ik heb een knuffelpaard nodig voor bijvoorbeeld buitenritten, dit was een mannenpaard voor wedstrijden en de sport :') Ze heeft nu een goed plekje bij iemand anders op de stal en we zijn weer op zoek naar een nieuw paardje. Dit keer voor een tinkertje. Waarschijnlijk komt 'ie al deze vakantie, dan begin ik gewoon meteen bitloos +:)+

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 16:41

Ik vind filmpjes over de 'o zo erge' gevolgen van het bit een beetje raar.
Als je je handen goed houd, een goed passend bit en hoofdstel hebt is er niks mis met het bit.