Horsenality: ik kom er niet uit.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Erin

Horsenality: ik kom er niet uit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 14:37

Ik heb de horsenality chart even ingevuld voor mijn bijrijdpaardje, maar ik kom er niet uit. Het gaat hierbij om left brained introvert of right brained introvert. Hier is de chart zoals ik hem heb ingevuld:Afbeelding
Hij zit er namelijk tussenin: niet lui, maar ook geen stresskip. Kan een paard ook zowel LBI als RBI zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 14:48

Een paard kan alles zijn :j En als je pech hebt kan het ook nog eens allemaal in 5 minuten gebeuren :Y) Horsenality is niet "ik plaats mijn paard in dat hokje en die reageert altijd zo". Horsenality hangt van verschillende factoren af (aangeboren gedrag, aangeleerd gedrag, omgeving, alleen of met mensen, alleen of met andere paarden etc. etc.) en kan dus verschillen als de situatie verschilt.

Wat het wel biedt is een inzicht in hoe een paard zich op dat moment voelt, en hoe je daar als mens het beste mee kan omgaan om samen te komen tot waar jullie willen. Inzicht in je paard en waarom die zo reageert zoals die doet ..

Veel paarden zullen hoofdzakelijk 1 soort laten zien, maar dit hoeft niet altijd en meestal als je ermee bezig bent en werkt zal je al snel zien dat er altijd wel momenten zijn dat iets anders de bovenhand neemt.. Gepast inspelen op wat je paard op dat moment laat zien is het belangrijkste ;)

terpentijn

Re: Horsenality: ik kom er niet uit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 14:56

Ik heb er ook niks mee, die etiketjes-plakkerij. Die is zus DUS reageert zo/aanpak dus als volgt....

Zó simpel en voorspelbaar zitten dieren (en mensen) naar mijn mening nu eenmaal niet in mekaar.

Het fluctueert naar gelang de omstandigheden.

Ik vind wel dat je het risico loopt dat mensen er op zo'n manier - naar eigen inzicht en beleving - een vaststaand etiket op gaan plakken en vervolgens rigide de aanbevolen aanpak volgen, waardoor er van improvisatie en flexibiliteit geen sprake meer kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 15:01

:j Daarom dat er ook altijd bijgezegd wordt dat je moet werken met wat je paard op dat moment laat zien. Het is niet omdat die gisteren zus was dat dit vandaag ook zo is .. of zelfs maar 5 minuten geleden .. Maar als je echt er werk van maakt om naar je paard te kijken (in vrijheid, in de dagelijkse omgang, bij het rijden, bij buitenrijden, ...) dan zal je zien dat heel vaak er toch wel een basiskarakter is, of iets wat meer terugkomt dan de andere. Al blijft dat ook altijd een momentopname uiteraard, want een volgend moment kan er iets gebeuren waardoor reacties heel anders zijn ...

Maar toch heeft heel het systeem mij persoonlijk echt geholpen, en geloof ik er wel in. Er is bv. een verschil tussen stilstaan omdat ze niet willen & stilstaan omdat ze niet kunnen (gewoon even een voorbeeld van wat ik hier nogal eens meemaak met die van mij) en dat verschil kunnen zien (of voelen) is wel essentieel als je geen ongelukken wil ... En dat verschil kan soms zo miniem zijn ...

Heb toevallig een filmpje van een tijdje terug waarin alles voorbij komt op 10 minuten tijd .. Heel interessant :j Niet makkelijk, maar wel interessant ;)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:45

Ja, een paard kan in meerdere segmenten zitten, hij kan ook vandaag in de ene zitten en morgen in een andere. Ook kan het binnen de minuut veranderen al naar gelang de omstandigheden.

Pin jezelf dus niet te vast op die segmenten, vul die chart over een aantal maanden een aantal keer in, dan zal je zien dat er beweging in zit. Maar vooral, leer de gedragingen herkennen zodat je weet dat als je die gedraging ziet wat je moet doen.

Er zullen eigenlijk altijd wel dots in andere segmenten komen. Op de kaart hier zie je dat jou paard op dat moment in jouw ogen grotendeels rbi is, daar zitten de meeste dots en daar ligt dan waarschijnlijk ook het meeste gewicht. Verwacht dus geen charts met alleen maar dots in 1 segment, kijk naar waar de meeste zitten, maar vergeet vooral de dots in andere segmenten niet.

Het is een hulp, geen wetmatigheid.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 05:21

Even een aanrader. Pin je niet te hard vast op horsenality's. Bekijk je paard regelmatig volledig zodat je het gevoel krijgt om te weten welke methode het beste is. Dat is iets dat uiteindelijk voor elk paard werkt onder alle omstandigheden. In mijn ogen is het gebruik van zo'n kaart veel te theoretisch en veel te log en te vast. Een paard is een dynamisch wezen op elk vlak. En met zo'n kaart is het volgens mij veel moeilijker om ook dynamisch te kunnen zijn.