beginnen met parelli

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Joelle1996

beginnen met parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 01:47

Hee bokkers!

Ik heb een lease pony waar niet heel veel mee gedaan word. Ik heb alleen een probleem... bij het opstappen schiet hij weg en onder het rijden laat hij me (als ik de teugel ook maar een beetje los laat) alle hoeken van de bak zien. Nou ben ik geen beginnende ruiter maar dit heb ik nog nooit meegemaakt!

Nou heb ik wat op internet rond gekeken naar oplossingen of mensen die hetzelfde probleem hadden, daaruit kwam dat het meestal aan de ruiter ligt en niet aan het paard! Toen ik veder ging kijken las ik over parelli en vertrouwen winnen. Hier wil ik super graag mee beginnen! Maar ik weet niet precies hoe en ik wil het natuurlijk niet fout doen wat alleen maar meer problemen kan veroorzaken.

Op stal zeggen ze dat hij een trauma heeft opgelopen. Een meisje zou zijn opgestapt hij zou vervolgends zijn gaan rennen en zei is er toen af gevallen en het zadel is onder hem terecht gekomen. Maar ik snap niet waarom hij dan in eerste instantie is gaan rennen. (hij kan natuurlijk geschrokken zijn) op stal zeggen ze ook dat ze blij met mij zijn omdat ik tenminste rustig met hem doe en overal de tijd voor neem en naar hem kijk inplaats van mijn preoriteiten voorop te zetten. (In mijn ogen alleen maar logish)

Om op mijn vraag terug te komen hebben jullie tips over hoe ik hier het beste mee kan beginnen? Ik heb een touwhalster aangeschaft en op druk reageert hij super! Veder met grondwerk en aan de hand is er helemaal niks en doet hij alles super! Tot je hem een zadel op legt en aan de opstap kant gaat staan. Dan ontstaat er grote paniek...

Leen

Re: beginnen met parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:20

Kijk eerst of je paard geen pijn heeft waardoor die wil rennen, want als hij pijn heeft helpt geen enkele training hem. Pijn kan komen door iets bij hemzelf, pijnlijke ruggenwervel, benen, nek,... Maar het kan ook komen door een slecht passend zadel, een bit wat niet comfortabel zit,...

Mocht het geen pijn zijn, dan kan het bijvoorbeeld zijn dat je paard denkt dat er pijn gaat komen door een slecht passend zadel in het verleden.

Ik ken niets van parelli, maar het advies wat ik je kan geven is om je grondwerk zonder zadel op punt te stellen. Dan starten met hetzelfde met zadel, maar niet aan het zadel komen. Eventueel zonder stijgbeugels, zo uitbreiden tot stijgbeugels los eraan. Dat je bijvoorbeeld ook iemand vraagt om eens zijn been omhoog te doen zoals je zou opstappen maar de grondwerk oefeningen blijven doen. Dat kan je dan helemaal uitbreiden tot je er op kan zitten.
Dat duurt een lange tijd, maar dan heb je ook wel iets. Maar zoals ik je verhaal lees ben jij wel geduldig genoeg daarvoor.
Vooral ook niet kwaad worden wanneer hij wil rennen, zelf kalm blijven en gewoon terug gaan naar waar je stond en waar je mee bezig was.

Ik had exact hetzelfde met mijn paard, opstappen was rennen en lange teugel was al helemaal rennen. Mijn oplossing ervoor was om dat dus zoals ik bovenstaand omschreven heb, en dan gewoon geen teugel op te nemen bij het opstappen. Gewoon met lange teugel vertrekken, wel pas op jou teken (duurt ook weer even voor ze dat door hebben). En sindsdien kan ik overal lange teugel-pauzes toepassen. Ook in draf en galop.
Waarschijnlijk was het onzekerheid bij mijn paard, wanneer hij lange teugel kreeg had hij geen punt meer om op te vertrouwen, geen steun meer. Hij had het idee dat ik er niet meer was en hij werd onzeker, daarom ging hij rennen. Probeer dan ook wanneer je lange teugel geeft, je dit terwijl je hem een aaitje in de nek geeft. Soort van als teken dat je er nog bent en dat je om hem zal letten. Bij onzekerheid niet dadelijk de teugels opnemen maar praat tegen hem en wrijf over zijn nek (niet als beloning, maar als geruststelling).

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:57

Joelle1996 schreef:
Hee bokkers!

Ik heb een lease pony waar niet heel veel mee gedaan word. Ik heb alleen een probleem... bij het opstappen schiet hij weg en onder het rijden laat hij me (als ik de teugel ook maar een beetje los laat) alle hoeken van de bak zien. Nou ben ik geen beginnende ruiter maar dit heb ik nog nooit meegemaakt!

Nou heb ik wat op internet rond gekeken naar oplossingen of mensen die hetzelfde probleem hadden, daaruit kwam dat het meestal aan de ruiter ligt en niet aan het paard! Toen ik veder ging kijken las ik over parelli en vertrouwen winnen. Hier wil ik super graag mee beginnen! Maar ik weet niet precies hoe en ik wil het natuurlijk niet fout doen wat alleen maar meer problemen kan veroorzaken.

Op stal zeggen ze dat hij een trauma heeft opgelopen. Een meisje zou zijn opgestapt hij zou vervolgends zijn gaan rennen en zei is er toen af gevallen en het zadel is onder hem terecht gekomen. Maar ik snap niet waarom hij dan in eerste instantie is gaan rennen. (hij kan natuurlijk geschrokken zijn) op stal zeggen ze ook dat ze blij met mij zijn omdat ik tenminste rustig met hem doe en overal de tijd voor neem en naar hem kijk inplaats van mijn preoriteiten voorop te zetten. (In mijn ogen alleen maar logish)

Om op mijn vraag terug te komen hebben jullie tips over hoe ik hier het beste mee kan beginnen? Ik heb een touwhalster aangeschaft en op druk reageert hij super! Veder met grondwerk en aan de hand is er helemaal niks en doet hij alles super! Tot je hem een zadel op legt en aan de opstap kant gaat staan. Dan ontstaat er grote paniek...

Hoi Joelle,

Leuk je hier ook te zien ;)

Je weet eigenlijk al wat ik vind hé ;)

Zal ik binnenkort eens mee gaan?

Groetjes

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 01:30

Heee marit!! Wist niet dat je op bokt zat! Maar lijkt me goed als je een keer mee gaat! Dan snap ik er wat meer van denk ik haha

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 02:37

Ben het eens met Leen. Wat nog kan helpen als pijn met zekerheid uitgesloten is (niet eenvoudig om uit te sluiten), is in vrijheid werken, maar voordat ik dat helemaal uit de doeken ga doen wil ik weten of pijn echt uitgesloten is, aangezien dat echt wel veel uitleg vraagt om het volledig juist uit te leggen.

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 23:55

Ja pijn is volledig uitgesloten. We hebben een ander zadel en hij is door de dierenarts nagekeken vorige week en alles was goed! Veder ben ik erachter waarom hij wegrent. En dat is omdat hij naar binnen valt dus wij werken nu aan het rechtop lopen en het reageren op zit en benen. Aan de longeerlijn is hij nu aardig recht en we zijn er ook aan het werken onder het zadel en elke dag zit er wel voortgang in.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 01:01

Ik ben blij dat er vooruitgang is. Veel succes nog toegewenst

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 23:55

Dankje! Xx