Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
belle_boef

Berichten: 10744
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:19

Nog een rbi hier. De mijne houd mij gigantisch een. spiegel voor. Ik ben idd te snel gegaan en dan wordt je wel op je plek gezet. Het is een paard dat heel subtiel aan geeft hoe hij in zijn vel zit. Ik heb hem nu een jaar maar lees hem nu pas lezen. Scheelt dat mijn karakter wel heel goed bij hem past waardoor we wel vrij goed met elkaar overweg kunnen.

Hij heeft heel veel baat bij structuur maar dat is yergelijkertijd ook niet goed voor hem omdat hij daardoor geen verandering verdraagt.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:19

Maar eigenlijk is de gedachtegang dus: rightbrainers vluchten altijd en staan er dus nooit voor open om te leren? Want ik volg het oprecht niet.

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:20

Een paard wat van nature right brain gedragingen laat zien moet overschakelen naar left brain om wat te leren. Vandaar dat je veel moet herhalen en noet te snel moet gaan. Ze vertonen dan oversprong gedrag. Als in schrapen, hoofd schudden en dergelijke. Dat is mij altijd geleerd altans.

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:24

Aleeneh schreef:
Maar eigenlijk is de gedachtegang dus: rightbrainers vluchten altijd en staan er dus nooit voor open om te leren? Want ik volg het oprecht niet.


Right brainers staan qua instincten het dichts bij wilde paarden. Aangezien een paard een vlucht dier is gaat een RB dus sneller op de vlucht dan een LB. RB paarden staan pas open voor het leren als ze overschakelen naar LB. Daarom moet je het zo rustig aan doen. RB voelen zich niet snel op hun gemak en als jou iets onder druk word geleerd pak je het ook minder snel op.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:30

Koekeroekus schreef:
Eigenlijk is het toch ook zo dat paarden wisselen kan left brain naar right brain? Mij is verteld dat right brain paarden niks kunnen leren. Daarvoor moeten ze naar left brain overschakelen. Dus kan me dan voorstellen dat er paarden zijn die van alles wat laten zien.


De RB kant is meer de instinctieve kant, in de LB modus kunnen paarden meer nadenken en dus beter leren. Het is dus onze taak om de juiste strategieën (al ben ik niet zo van dat technische woord), de juiste opzet te maken dat een paard van RB naar Leftbrain kan schakelen. Hij leert dus om minder RB (instinctief) te reageren en eerder na te gaan denken.
Natuurlijk leren ze ook door trial and error (bijvoorbeeld als ze een weg naast de wei spannend vinden, leren ze eraan te wennen, door natuurlijkerwijs naderen en terugtrekken toe te passen)

Ik denk dat een paard in de RB in de release na ontspanning leert dat hij dus niet met RB gedrag het goede antwoord geeft, maar met ontspanning (wat LB is).
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 19-02-15 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:31

Oke, maar jullie stellen 'ontspannen en met open mind' dus gelijk aan left-brain?

In mijn ogen komt er bij left-brain namelijk nog wel meer kijken dus ik denk dat daar de verwarring uit voortkomt.

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:35

Freya6 schreef:
Koekeroekus schreef:
Eigenlijk is het toch ook zo dat paarden wisselen kan left brain naar right brain? Mij is verteld dat right brain paarden niks kunnen leren. Daarvoor moeten ze naar left brain overschakelen. Dus kan me dan voorstellen dat er paarden zijn die van alles wat laten zien.


De RB kant is meer de instinctieve kant, in de LB modus kunnen paarden meer nadenken en dus beter leren. Het is dus onze taak om de juiste strategieën (al ben ik niet zo van dat technische woord), de juiste opzet te maken dat een paard van RB naar Leftbrain kan schakelen. Hij leert dus om minder RB (instinctief) te reageren en eerder na te gaan denken.
Natuurlijk leren ze ook door trial and error (bijvoorbeeld als ze een weg naast de wei spannend vinden, leren ze eraan te wennen, door natuurlijkerwijs naderen en terugtrekken toe te passen)

Ik denk dat een paard in de RB in de release na ontspanning leert dat hij dus niet met RB gedrag het goede antwoord geeft, maar met ontspanning (wat LB is).


Dat bedoel ik! Beter verwoord als dat ik dat kan!

reiziger

Berichten: 918
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:38

Ik ga dit topic volgen. Vind het erg leerzaam!!
Herken veel in mijn eigen pony. Verlegen, timide. Kan zichzelf compleet verliezen als ze iets spannend of moeilijk vind. Verbinding is dan gewoon even verbroken ofzo.. En juist dat vind ik heel moeilijk om mee om te gaan. Ze wordt dan onvoorspelbaar en denkt niet meer na.
In de omgang een superlief dier. Leunt in de kudde graag op anderen.

Ik ben zelf niet de meest stoere ruiter. Met buitenritten dan, in de bak op zich wel. Maar omdat zij ook zo onzeker is versterken we elkaar. Ik vind een wat stoerder en arroganter paard, die ik soms even af moet remmen maar die wel met me blijft communiceren, stukken makkelijker. Buiten rijden doe ik dan ook alleen met een ander braaf paard erbij. In haar eentje buiten rijden gaat alleen maar als ik een heel klein rondje rijdt wat haar heel vertrouwd is.

Zij is vroeger ook manegepony geweest. Ondanks dat ik haar echt complex vindt gaat ze absoluut nooit meer weg. Ik probeer zoveel mogelijk met en van haar te leren.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:43

LB en RB zijn de beide hersengedeelten. LB is het nadenkende gedeelte, RB het instinctieve.
Een zgn Calm, Connective en Responsive paard is dus LB. Wat niet betekent dat zijn persoonlijkheid per definitie een LB is.


De horsenalities zijn type paardenpersoonlijkheden, dus aan welk gedrag het paard de voorkeur geeft, of wat hij van nature het meest in zijn karakter heeft.
Elk paard heeft bijna een RB en LB kant. Teveel RB is dus angstig, teveel LB kun je dominant/overheersend noemen. Het is de bedoeling om de positieve kanten van het horsenality te benutten en de minder positieve om te kunnen buigen, meer balans erin te brengen.

Maar eigenlijk is het gewoon een manier die mensen leert hun paard te observeren en te weten wat te doen zodat het paard zelfstandig, zelfzeker, meewerkend en meedenkend wordt. Voor veiligheid, samen te kunnen spelen, groeien in de relatie.

Voorbeeld: Een RBI timide paard wat een zeil eng vind en bevriest bij het zien van het zeil,
gaat snurken (bij RBI soms bijna niet waar te nemen, maar let maar heel goed op, het is soms een iniemienie geluidje) of de lippen op elkaar geperst heeft, de ogen knipperen niet meer.

Dan kun je door middel van terugtrekken, wachten op ontspanning, en naderen steeds een stapje verder laten komen, soms zie je zelfs een duidelijke oversprong naar LB als het paard bijv. uitblaast, weer knippert met de ogen, proest, met de neus het zeil aanraakt, met de hoef erop gaat staan. In mijn ogen heeft het paard op dat moment geleerd dat hij niet dood is gegaan, dit verwerkt en dus opgeslagen.
Stop je net te vroeg, of geef je de release als het paard nog angstig is dan zal hij er minder van leren en de volgende keer ws op hetzelfde punt stagneren als waar hij beseft heeft dat hij dacht dood te zullen gaan. (klinkt zwaar, maar zo is het in de natuur voor een prooidier)

Uiteraard moet je als mens zorgen voor de kleine stapjes en de opzet voor succes, zodat succes gegarandeerd is, je hoeft dus niet op het zeil te eindigen, 1 stapje verder dan de vorige keer en ontspanning krijgen is al prima. Juist bij RBI is dat vaak al genoeg.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 19-02-15 23:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:43

Ik heb hetzelfde reiziger! Alleen ben ik niet zo snel bang en moet ik wel naar buiten omdat ik geen bak heb. Bij dit soort paarden moet je even doorzetten. Ze moeten leren dat je niet iets vraagt van ze wat ze niet kunnen. In het begin ging mijn pony overal voor stil staan en kloten. Gewoon stil zetten, laten kijken totdat ze zelf weer gaan lopen. Duurt in het begin heel lang en let er vooral op dat je blijft doorademen. Ik hield eerder mijn adem in op dat soort momenten. Dat hielp niet echt mee. Ga praten of zingen haha helpt echt. Ik hoef nu alleen nog maar een aai op zijn hals te geven en hij loopt gewoon door als hij twijfeld. Kan nu vrijwel probleemloos een buitenrit maken. Maar dat heeft wel een jaar geduurd!

belle_boef

Berichten: 10744
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:51

Maar als een rb zijn nadenkendheid moeten halen uit de lb wag heeft de lb dan te leren van de rb? Zoals het nu gesteld wordt zijn rbi een beetje incomplete paarden terwijl ik de mijne echt niet zo ervaar of zie ik dit nu verkeerd?

reiziger

Berichten: 918
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:52

Ik heb een poosje haar door iemand anders laten rijden, die nam haar alleen mee naar buiten. Maar wat ze daarbij deed is op de terugweg continu dribbelen. Verder heeft ze zich een keer omgedraaid om terug te rennen. Zij is toen ermee gestopt mijn pony te rijden.
Ik ben het op zich met je eens hoor, maar het voelt gewoon nog als een paar bruggen te ver om alleen te gaan. Ze komt van de manege, is het ook nooit gewend denk ik..

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:52

Even als aanvulling op mijn woorden van eerder; op het moment dat mijn merrie open staat om te leren is ze ontspannen, met haar aandacht bij mij en nieuwsgierig qua wat ik van haar wil. Maar ik vind haar in haar reacties dan nog steeds niet een left-brainer. De LBEers en LBIers die ik ken waren ook brutaal, dominant, af en toe wat stout, enzovoorts. Kortom, die waren nog wel een tikkie zelfverzekerder; vertoonden een heel andere vorm van gedrag. Op het moment dat zij open staat om te leren is ze gevoelig en wil ze mij graag pleasen.

Dat vind ik eigenlijk wel een beetje een verschil. Ik zie haar dan als een RBer die niet in extremen van gedrag vervalt maar die gewoon in balans is.

Maar @Freya, ik begrijp inderdaad dat jij de termen anders toepast dan hoe ik ze opvatte.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:54

als Ukkie echt ontspant en zich openstelt is ze behoorlijk dominant, stout en een echte LBer. Maar die momenten kom ik te weinig tegen. Maar in de wei zie ik die kant van haar regelmatig, als ze duidelijk weet te maken dat niemand aan HAAR Raimaer mag komen.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:58


Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:01

Aleeneh schreef:
Even als aanvulling op mijn woorden van eerder; op het moment dat mijn merrie open staat om te leren is ze ontspannen, met haar aandacht bij mij en nieuwsgierig qua wat ik van haar wil. Maar ik vind haar in haar reacties dan nog steeds niet een left-brainer. De LBEers en LBIers die ik ken waren ook brutaal, dominant, af en toe wat stout, enzovoorts. Kortom, die waren nog wel een tikkie zelfverzekerder; vertoonden een heel andere vorm van gedrag. Op het moment dat zij open staat om te leren is ze gevoelig en wil ze mij graag pleasen.

Dat vind ik eigenlijk wel een beetje een verschil. Ik zie haar dan als een RBer die niet in extremen van gedrag vervalt maar die gewoon in balans is.

Maar @Freya, ik begrijp inderdaad dat jij de termen anders toepast dan hoe ik ze opvatte.


Ja dat is uiteindelijk ook wat de bedoeling is dat een paard steeds minder extreem en meer in balans komt en je de positieve kanten van het karakter meer naar boven kunt halen/goed kunt inzetten.

Note: Ik heb veel geleerd de afgelopen jaren, maar ben ook nog steeds aan het leren, dit topic helpt ook om mijn eigen gedachten en ideeën te checken, dit zijn dus mijn persoonlijke opvattingen, die ook nog aan een leerschool onderhevig zijn.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:32

Hier ook een RBI hoewel ik verder niet met Parelli werk.
Ik noem mijn paard altijd mijn autist, hij heeft veel duidelijkheid, voorspelbaarheid en routine nodig. Ik heb sinds kort een nieuwe instructrice, gaat veel lichter dan ik gewend ben maar mijn paard doet niks anders dan staken en overeind staan, hij wordt bang van de verandering, vervolgens boos en gefrustreerd op mij dat ik hem in de war breng. Nu les ik met de hengst om het systeem te leren en dat ga ik heel subtiel bij mijn autistje implementeren zodat hij het mentaal kan handelen.
Buitenrijden durf ik niet bij hem, dan breng ik hem zover uit zijn comfortzone dat hij achterover durft te slaan en dat durf ik niet te riskeren voor mezelf.
Het moeilijkste bij hem vind ik aanvoelen of hij met een omweg in stapjes naar het doel gebracht moet worden of even brutaal overbluft moet worden omdat hij gebruik begint te maken van de ruimte die hij van me krijgt. In enkele gevallen is hij namelijk niet echt bang maar een dominante hufter en dan maak ik de situatie erger met mijn voorzichtigheid. De Chinese kwijtgeraakte handleiding van Lielle herken ik helemaal.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:35


Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:32

Urielle schreef:
Hier ook een RBI hoewel ik verder niet met Parelli werk.
Ik noem mijn paard altijd mijn autist, hij heeft veel duidelijkheid, voorspelbaarheid en routine nodig. Ik heb sinds kort een nieuwe instructrice, gaat veel lichter dan ik gewend ben maar mijn paard doet niks anders dan staken en overeind staan, hij wordt bang van de verandering, vervolgens boos en gefrustreerd op mij dat ik hem in de war breng. Nu les ik met de hengst om het systeem te leren en dat ga ik heel subtiel bij mijn autistje implementeren zodat hij het mentaal kan handelen.
Buitenrijden durf ik niet bij hem, dan breng ik hem zover uit zijn comfortzone dat hij achterover durft te slaan en dat durf ik niet te riskeren voor mezelf.
Het moeilijkste bij hem vind ik aanvoelen of hij met een omweg in stapjes naar het doel gebracht moet worden of even brutaal overbluft moet worden omdat hij gebruik begint te maken van de ruimte die hij van me krijgt. In enkele gevallen is hij namelijk niet echt bang maar een dominante hufter en dan maak ik de situatie erger met mijn voorzichtigheid. De Chinese kwijtgeraakte handleiding van Lielle herken ik helemaal.


Goed dat je eerst bij een ander paard de methode gaat leren. Waarschijnlijk heeft jouw paardje nog veel kleinere stappen nodig. Sommige RBI's hebben nodig dat je alleen maar even bij ze zit, in de wei, en is de energie van een mens in de buurt al bijna teveel. De kleine stapjes zijn dus zelf je energie uitzetten (=moeilijk) zo neutraal mogelijk gewoon 'zijn' met je paard. Veel tijd doorbrengen met bijv. wandelen.
Iedere keer dat je paard iets van spanning laat zien (en dat moet je echt leren lezen bij een RBI) meteen stoppen en stapje terug tot ontspanning, en dan weer verder. Kleine stapjes, dus altijd zorgen dat het een succes kan zijn.

Paard ophalen uit wei/stal kan ook helpen eerst even verbinding maken, wachten tot paard gaat kauwen en likken en dan pas halster om bijv. niet gaan trekken duwen etc, maar gewoon wachten. Paard gaat dan vanzelf meer initiatief tonen.
Dit kan heel veel tijd, geduld en aandacht vragen, maar als je er de tijd voor neemt heb je er geen last meer van.

Ook herkenbaar dat in sommige situaties er ineens wel meer dominant gedrag naar voren komt, dat is vaak als een RBI zich op bepaalde gebieden wel veilig is gaan voelen, er meer de andere kant naar voren komt, ik vind dit altijd wel fijn omdat ze dan eigenlijk voor zichzelf op durven komen maar ook dat moet je dan weer stroomlijnen naar balans.

Ik train nu een paardje waarin ik twee maanden heb gewerkt aan deze dingen, nu komt hij gewoon naar me toegedraaft om mee te gaan, af en toe nog iets spannend en dan staan we gewoon weer even stil.

Dat je zegt dat je paard je niet vergeeft, kan ook komen omdat het echt over zijn grenzen is gegaan. niet alles is natuurlijk zwart wit van toepassing, ook in paardenpersoonlijkheden zitten verschillen zoals ook bij mensen.

Wens je succes! (en plezier in het leren)

reiziger

Berichten: 918
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:15

Freya6 schreef:
http://www.jesserpeters.com/images/my_h ... sitive.jpg

Hier zie je wat ieder horsenality aan kracht heeft.


Mooi dit, kende hem nog niet. Allevier de eigenschappen zijn toepasbaar op mijn pony.
Mijn pony, die Bontje heet, lijkt trouwens heel erg op de bonte pony in jouw profiel Freya

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:02

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Mensen met een Right Brain Introvert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:07

@galaxyfizzy, heel herkenbaar, van mijn huidige projectpaardje, ook helemaal groen, en in eerste instantie RBI, maar ook heel veel LBE in de juiste omstandigheden. Super combi!!

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:41

Leerzaam al die reacties :)

Mijn pony is heel erg onzeker, terug houdend en snel gestressed. Ik heb het tot nu nooit zo heel erg gemerkt, athans, achteraf wel natuurlijk, dat ik hem altijd zo moeilijk kon lezen.

Hij vind vaak wel dingen eng, en trilt dan helemaal, maar graaft dan zijn hoofd in mijn jas zo van 'wat ik niet zie is er niet'; maar staat altijd doodstil.

Maar sinds ik met hem aan 't werk ga (rustig aan uiteraard) merk je dat hij weinig uhm, leert. Want alles wat je doet geeft stress en dan sluit ie zich af en dan onthoudt hij dus niet. En elke dag lijkt het wel alsof je weer alles opnieuw moet aanleren; eerste minuten is het net alsof ie het allemaal nog nooit gezien heeft.

Daarom heb ik hem weggebracht naar een prof, speciaal uitgezocht op een heel rustig en ontspannen iemand; en heb nu zelf een paar keer met hem gestuurd. Het gaat veel langer duren dan bij andere dieren, maar ik heb goede hoop dat zijn vertrouwen zal groeien en het helemaal goed komt; misschien later niet eens meer merkbaar is.

Overigens is mijne ook hengst, en dat vind ik soms moeilijk, want als de hormonen inkicken is het geen onzeker eendje meer haha ! Nu ben ik daar bij hem wel blij om, beetje mannelijkheid. Voorlopig castreer ik dus ook niet.

Alleen je moet dus wel opletten, constant, of hij zichzelf is of op hormonen loopt. Aanpak moet helemaal anders zijn...


Ik zou wel eens grondwerk lessen willen doen met mijn pony, denk dat ik een hoop kan leren.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:14

Hier ook een RBi/RBE. Eigenlijk vooral heel erg RB dus :D

Aleeneh schreef:
Oke, maar jullie stellen 'ontspannen en met open mind' dus gelijk aan left-brain?

In mijn ogen komt er bij left-brain namelijk nog wel meer kijken dus ik denk dat daar de verwarring uit voortkomt.


Het is ook een beetje verwarrend. De termen LB en RB worden ook gebruikt als trainingstools. Een paard dat gespannen en angstig is, wil je in een ontspannen en denkende modus hebben (LB dus), voordat je ze iets kan aanleren.

In de horsenality wordt het ook gebruikt om een bepaalde persoonlijkheid aan te geven, een bepaalde voorkeur voor gedrag eigenlijk. Als jij vaak onzeker gedrag vertoont, kunnen we zeggen dat je een overwegend onzekere persoonlijkheid hebt, maar dat betekent helemaal niet dat je altijd onzeker bent :D

Eigenlijk is het de bedoeling om je paard zo centered en gebalanceerd mogelijk te krijgen. Een extreem voorwaarts paard mag iets rustiger worden, een rustig paard mag iets actiever. Een angstig paard wil je zelfverzekerder krijgen en een zelfverzekerd paard mag wat meer leren volgen.

Persoonlijkheid is een combinatie van:
aangeboren gedrag, aangeleerd gedrag en omgeving

Een van nature wat angstig paard kan geleerd hebben heel zelfverzekerd te zijn. Een van nature zelfverzekerd paard kan angstig gemaakt zijn voor bijv. mensen. Een paard kan heel zelfverzekerd zijn op eigen terrein en in gezelschap van andere paarden, maar alleen op buitenrit kan het een heel andere verhaal zijn.

Je kan dus ook kijken hoe gedraagd mijn paard zich in verschillende omstandigheden:
Hoe is hij zelf?
Hoe is hij bij jou? (kan natuurlijk anders zijn bij andere mensen)
Hoe is hij als hij iets moet leren?
Hoe is hij in een andere, onbekende omgeving?
Hoe is hij in gezelschap van andere paarden?

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:06

Jury wist me vandaag te melden dat het toch heerlijk was dat ik zo'n nuchter paard reed, dat nergens bang voor was. Leek haar een ideaal buitenrijdpaard. Heb maar niet verteld dat ze ermee zou verongelukken. Maar ik was wel blij dat ze zo ontzettend tevreden en ontspannen was, en de jury opmerking heb ik maar als een compliment gezien.