Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:33

Zo herkenbaar allemaal! Die van mij kan inderdaad ook echt zo een ander omver walsen als ze het zat is :+ Touw losmaken en poetstas optillen en omgooien draait ze d'r hand inderdaad ook niet voor om.

Ze heeft zich als veulen eens bijna opgehangen toen ze aan 1 touw stond en we waren daarom vrij lang een beetje huiverig om haar maar aan 1 touwtje te zetten. Toen we het uiteindelijk een keer probeerden is ze inderdaad redelijk in paniek geraakt en gaan hangen, waarna d'r touw dus af is gebroken en ze op d'r kont lag (niets aan de hand verder en ze is dan ook meteen weer de rust zelve). Vervolgens had ze door dat dat ook wel een mooie manier was om onder het poetsen uit te komen en ging ze dus nog een keer (een paar weken later), zogenaamd in paniek, hangen. (Nieuw) touw brak opnieuw en mevrouw lag met d'r kont in een plantenbak, waarna ze doodleuk opstaat en op d'r gemakje richting het gras loopt om te gaan staan grazen. Helemaal niets aan de hand dus, ze had er gewoon geen zin in. Schrok me toen wel dood, muts :+

Die foto met die pionnen is ook heel herkenbaar _O- Als je haar loslaat in de bak en er ook maar iets ligt, moet ze het vastpakken, heel hard heen en weer schudden, weggooien en dan 'schrikken' en heel hard bokkend wegrennen als het de grond raakt :')
En inderdaad wat Jaan81 zegt over dat schrikken, de grootste trekkers en vrachtwagens doen haar helemaal niets, maar vorige keer vloog ze ineens met 4 benen tegelijk de lucht in omdat er een KIKKER op het pad zat _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:49

Tobbes schreef:
[naam],
Dat begrijp ik want mijn Fjord is nu af toe wel wat te voorwaarts waardoor hij niet meer geschikt is voor beginners. Maar op zich is corner game wel goed om te oefenen alleen dan ga voor exacte tempo wat je vraagt. Ben je bekend met de corner game?


Dat bedoel ik dus :j Ik ben geen beginner maar hou wel van het "ik kom er wel-idee". Dus dat wil ik op zich wel behouden .. maar het zou toch leuk zijn als ik vraag om te draven dat hij dat eventjes doet, en het niet na 10 meter zelf alweer voor bekeken houdt .. En daar zitten nog wat strubbelingen, maar dat komt wel goed, zit al veel verbetering in als ik vergelijk met een tijd terug en zijn zeker ook goede periodes geweest (heeft ook wat gezondheidskwakkels gehad dus dat speelt ook allemaal mee natuurlijk).

Corner game ken ik :j Point to point ook :j Maar pas ik waarschijnlijk niet genoeg toe om er echt wat van te maken, ga me er zeker nog eens mee bezig houden :j

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:51

Wat is dat corner game?

Suzanne F.

Berichten: 49216
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:53

Leuk! Die van mij was een Right Brain. Maar ik kan niet kiezen tussen Introvert of Extrovert. Ze vertoonde van beide trekjes.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 25-02-15 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 11:56

Dat je in de piste gebruikt maakt van de hoeken als rustpunt. Je rijdt (stapt) dus naar een hoek, laat hem daar stilstaan en beloond/geeft snoepje/geeft rust. Dit doe je in het begin bij elke hoek. Na eventjes gaat je paard door hebben "hey, als ik naar een hoek loop mag ik gaan stilstaan/krijg ik snoepje/rust" en dat is leuk natuurlijk. Dus dan ga je vragen om eens in een drafje naar een hoek te gaan ... Zo bouw je alles op, en als je paard het spelletje echt snapt sla je eens een hoek over (door bv. een volte tussenin te rijden) en dan later 2 hoeken, 3 hoeken, ... Maar je blijft die hoeken regelmatig terug opzoeken als rustpunt, want dat is hun beloning en daar werken ze voor.

Maar dit is eigenlijk iets voor LBI's, om hen actiever te maken en beter te laten meewerken. Is niet zozeer wat voor LBE's maar omdat het ging over een LBI - LBE te laten worden en voorwaarts te laten denken staat het even hier.. ;)

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:01

Thanks voor de uitleg. Ik heb echt nog zoooooooo veel te leren. Met wat voor opdrachten kunnen jullie je LBE het beste/meest uidagen? En hoe voer je dat uit? Hoe ben je tot die opdracht gekomen?

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:41

Haha Tycho klinkt (en laat zich op de filmpjes zien) als mijn Shire :D Ben bang dat ie onder het zadel dezelfde grapjes gaat uithalen haha.

Meneer is nergens bang voor maar toen de dierenarts hem vasthield ging meneer opeens knorren en briesen met zijn kop in de lucht. 1 gil Will 't is goed en meneer gaat weer op zijn gemakje staan. En een wapperend plastic zakje is veeeel enger dan groot verkeer, jagers o.i.d. Tenzij je het zakje in je mond kan stoppen of aan je oren kan hangen dan is het niet eng :=

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:53

Selka schreef:
En een wapperend plastic zakje is veeeel enger dan groot verkeer, jagers o.i.d. Tenzij je het zakje in je mond kan stoppen of aan je oren kan hangen dan is het niet eng :=

Zo herkenbaar! Paraplu's zijn eng, paraplu's zijn eng! Oh wacht, je kunt ze in je mond stoppen :D

Kimnl

Berichten: 99
Geregistreerd: 29-10-13
Woonplaats: noordwijkerhout

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:59

Faldo is een combi van right and left extravert. 1 ding weet ik zeker EXTRAVERT absoluut.

Hij steigert graag, bijt en speelt met alles, is super snel en voorwaarts, hij is super lief en aanhankelijk maar ook soms zo bangerig (zeker toen ik hem kocht en met het begin onder het zadel) hij kan ook echt in blinde paniek gaan zoals toen hij zichzelf ophing in de hengstenkettingen op de poetsplaats. Hij kan soms erg bazerig zijn. Hij is erg ongeduldig, ziet en hoort altijd alles. Hij heeft een mega uitstraling en een hoge hoordhouding meestal.

Dus ik zeg al zowel right als left denk ik:)

Em_

Berichten: 2180
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:00

Jaaa, bij het lezen van dit topic had ik echt heel veel "oh ja" momenten :D Mijn eigenwijze, grappige, bomproof pony is echt een LBE'er (met af en toe LBI trekjes wanneer ie lui is :+ ).
Als ik opnoem wat ie allemaal doet, dan herhaal ik eigenlijk al wat er gezegd is.

- Niks is eng, behalve als het volgens hem anders is dan het zou moeten zijn. Dus grote, lawaaierige landbouwmachines zijn niet eng, maar als er een klein, raar klinkend tractortje voorbij komt dan is meneer bang! Dieren, zoals koeien, schapen, reeën, zijn niet eng, maar als het opeens een lang behaarde geit is ("geiten horen niet lang behaard te zijn!") of een jonge koe die heel nieuwsgierig is en naar het hek komt toe rennen ("koeien horen in de wei te blijven staan!") dan staat ie wel even gek te kijken.
- Een toerist op buitenrit! Meneer lijkt altijd te genieten als we er op uit gaan, alles moet goed bekeken en geroken worden. Hij is niet kijkerig in de zin van angstig, maar tis meer dat ie heel vrolijk om zich heen zit te kijken ("oh lekker poep op de weg", "oh wat een leuke mensen, ik wil er naar toe!", "oh wat een mooie boom" (BAM, en er dan tegenaan lopen)).
- Rennen is leuk!! Je doet hem het meest een plezier als ie lekker mag "gaan". Hij moet soms echt even z'n ei kwijt. Rustig draven/galopperen in het bos, wat is dat? Draven/galopperen moet en zal hard!! (uiteraard mag ie dat niet altijd van mij :+ )
- Alles moet en zal aangeraakt/opgepakt/omgetrapt worden: pionnen, zweepjes, plastic zakjes, eten van de baas, kruiwagens, emmers etc.

Sommige mensen noemen dit "stout", ik noem het karakter + humor!
Ik probeer heel consequent te zijn. Natuurlijk mag ie wel eens een grapje maken en een pion omtrappen. Maar hij mag bijv. niet in mijn persoonlijke ruimte komen of mij om ver lopen! Komt ie te dichtbij? Dan vraag ik hem achterwaarts. Blijft ie niet op z'n plek staan? Dan gaat ie weer achterwaarts naar z'n plek toe etc.

Ik zal in een andere post nog wat dingen benoemen wat ik met m'n LBE'er doe om hem uit te dagen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:13

Em_ schreef:
- Niks is eng, behalve als het volgens hem anders is dan het zou moeten zijn. Dus grote, lawaaierige landbouwmachines zijn niet eng, maar als er een klein, raar klinkend tractortje voorbij komt dan is meneer bang! Dieren, zoals koeien, schapen, reeën, zijn niet eng, maar als het opeens een lang behaarde geit is ("geiten horen niet lang behaard te zijn!") of een jonge koe die heel nieuwsgierig is en naar het hek komt toe rennen ("koeien horen in de wei te blijven staan!") dan staat ie wel even gek te kijken.
- Een toerist op buitenrit! Meneer lijkt altijd te genieten als we er op uit gaan, alles moet goed bekeken en geroken worden. Hij is niet kijkerig in de zin van angstig, maar tis meer dat ie heel vrolijk om zich heen zit te kijken ("oh lekker poep op de weg", "oh wat een leuke mensen, ik wil er naar toe!", "oh wat een mooie boom" (BAM, en er dan tegenaan lopen)).
- Alles moet en zal aangeraakt/opgepakt/omgetrapt worden: pionnen, zweepjes, plastic zakjes, eten van de baas, kruiwagens, emmers etc.


Lees dit nu vaker .. zijn dit echt extroverte kenmerken? Want die van mij heeft dat ook allemaal .. Hoe groter de machines hoe beter, maar een grasspriet die verkeerd staat ... :+ Verder alles & iedereen echt aangapen en als hij kon zou hij bij de mensen in hun zakken kruipen (denk dat hij zoekt naar snoepjes :Y) ) en heeft hij een abonnement op afbraakwerken :j Vooral met de voeten dan ..

Zou dit dan zijn LBE-kant zijn? Dacht altijd dat vooral die eerste dingen misschien zelfs naar de RB-kant neigden. Al schrikt hij zich nooit een ongeluk, soms eens een pasje op de plaats ofzo maar dat is het dan wel .. Maar soms komt het op mij wat RBI-achtig over zeg maar, maar omdat meerdere mensen dit nu herkennen en als LBE beschouwen ... Of denken we allemaal verkeerd? :+

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:23

[***] schreef:
Em_ schreef:
- Niks is eng, behalve als het volgens hem anders is dan het zou moeten zijn. Dus grote, lawaaierige landbouwmachines zijn niet eng, maar als er een klein, raar klinkend tractortje voorbij komt dan is meneer bang! Dieren, zoals koeien, schapen, reeën, zijn niet eng, maar als het opeens een lang behaarde geit is ("geiten horen niet lang behaard te zijn!") of een jonge koe die heel nieuwsgierig is en naar het hek komt toe rennen ("koeien horen in de wei te blijven staan!") dan staat ie wel even gek te kijken.
- Een toerist op buitenrit! Meneer lijkt altijd te genieten als we er op uit gaan, alles moet goed bekeken en geroken worden. Hij is niet kijkerig in de zin van angstig, maar tis meer dat ie heel vrolijk om zich heen zit te kijken ("oh lekker poep op de weg", "oh wat een leuke mensen, ik wil er naar toe!", "oh wat een mooie boom" (BAM, en er dan tegenaan lopen)).
- Alles moet en zal aangeraakt/opgepakt/omgetrapt worden: pionnen, zweepjes, plastic zakjes, eten van de baas, kruiwagens, emmers etc.


Lees dit nu vaker .. zijn dit echt extroverte kenmerken? Want die van mij heeft dat ook allemaal .. Hoe groter de machines hoe beter, maar een grasspriet die verkeerd staat ... :+ Verder alles & iedereen echt aangapen en als hij kon zou hij bij de mensen in hun zakken kruipen (denk dat hij zoekt naar snoepjes :Y) ) en heeft hij een abonnement op afbraakwerken :j Vooral met de voeten dan ..

Zou dit dan zijn LBE-kant zijn? Dacht altijd dat vooral die eerste dingen misschien zelfs naar de RB-kant neigden. Al schrikt hij zich nooit een ongeluk, soms eens een pasje op de plaats ofzo maar dat is het dan wel .. Maar soms komt het op mij wat RBI-achtig over zeg maar, maar omdat meerdere mensen dit nu herkennen en als LBE beschouwen ... Of denken we allemaal verkeerd? :+


Dit vind ik zelf ook een beetje lastig. Tweede punt is volgens mij wel echt LBE, bij mijn ruin komt dit toch voornamelijk voor uit nieuwsgierigheid en niet uit angst. Eerste punt vind ik wel wat lastig om te plaatsen, dit zou ook best RB kunnen zijn, maar ik denk dat dat verschillend is per paard. Die van mij blijft echt een vreetzak en 'schrikt' van een grassprietje om het daarna op te eten :D En ook LB paarden kunnen wel eens even omslaan naar RB.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:29

Dat is bij die van mij ook, dat gaat echt van "ieeee, wat is dat? Oh, het is vast eetbaar" .. Beetje dat idee :+ Verder is hij vorig jaar bv. met de koets op hol geslaan, maar dat was volgens mij echt een fysiek probleem (kan er wel een theorie rond vertellen) en dat merk je dan ook echt, want hij stond tussen de bomen nog vast aan de koets, koets lag helemaal kapot op zijn kant en toen zei ik tegen de groom toen hij los was van "let op, want misschien heeft hij schrik en sprint hij weg", maar dat ging dan van "slof, slof, oooh, daar is gras! *eet* " .. Dus het is wel een koele, zelfzekere kikker .. dus echt RB lijkt me ook moeilijk .. maar ik twijfel toch altijd ;)

(toen we daarna op de depannage-dienst aan het wachten waren is vlak naast ons de binnenband nog ontploft, zowel groom als ik sprongen een meter de lucht in, [***] deed zijn hoofd nog niet eens omhoog :+ )

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:34

Het is overduidelijk dat mijn paard rightbrain extravert is :P

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:38

[***] schreef:
Dat is bij die van mij ook, dat gaat echt van "ieeee, wat is dat? Oh, het is vast eetbaar" .. Beetje dat idee :+ Verder is hij vorig jaar bv. met de koets op hol geslaan, maar dat was volgens mij echt een fysiek probleem (kan er wel een theorie rond vertellen) en dat merk je dan ook echt, want hij stond tussen de bomen nog vast aan de koets, koets lag helemaal kapot op zijn kant en toen zei ik tegen de groom toen hij los was van "let op, want misschien heeft hij schrik en sprint hij weg", maar dat ging dan van "slof, slof, oooh, daar is gras! *eet* " .. Dus het is wel een koele, zelfzekere kikker .. dus echt RB lijkt me ook moeilijk .. maar ik twijfel toch altijd ;)

(toen we daarna op de depannage-dienst aan het wachten waren is vlak naast ons de binnenband nog ontploft, zowel groom als ik sprongen een meter de lucht in, Cobe deed zijn hoofd nog niet eens omhoog :+ )

Heerlijk herkenbaar inderdaad. Buitenritten kunnen niet snel genoeg, maar voor een graspauze maken we natuurlijk een uitzondering. En dat gefocust zijn op eten zou dan weer een LBI trekje zijn. Het blijft toch echt lastig omdat ik hem niet overduidelijk in een vak kan plaatsen, maar hij is vrijwel altijd LB en hij neigt toch wel wat meer naar ex dan in. En toen ik hem net had was hij zelfs nog aardig RBE, maar hij was toen vrij onrustig doordat hij twee keer van eigenaar veranderd is binnen een maand :( . Dat is gelukkig weer helemaal klaar, maar het heeft bijna een half jaar geduurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:03

Jaan81,
Ik zit met zelfde vraag. De falling leave vindt die van mij helemaal geweldig om te doen (wordt ze heel heet van en ze maakt er een spelletje van).

Vandaag ben ik in de bak bezig geweest en ze was erg relax. Daarna nog wat door bak gereden met mijn Fjord als handpaard en viel mij op dat ze dan opeens veel beter reageert.

Alleen ik heb nu een nieuwe uitdaging, want ik wil graag het Liberty met haar oppakken maar voor gevoel hebben we nog totaal geen connectie waardoor geen idee heb hoe we dat moeten op pakken.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:06

Wat is de faling leave?

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 18:07

Jaan81 schreef:
Wat is de faling leave?

Dat vroeg ik me ook af!

ilangok

Berichten: 507
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:09

Tobbes schreef:
Jaan81,

Alleen ik heb nu een nieuwe uitdaging, want ik wil graag het Liberty met haar oppakken maar voor gevoel hebben we nog totaal geen connectie waardoor geen idee heb hoe we dat moeten op pakken.


Eerst met featherline oid aan je halster of als een soort neckrope? Als het met mij en Bart wat minder gaat met liberty doe ik mijn 22ft finesse lijn om zijn nek, zo is het al wat meer richting vrijheid maar heb ik toch nog iets om hem een beetje bij me te houden.

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:18

Ik doe nu aan loswerken van Emiel voest. Ik meng parelli met emiel voest en vanuit daar gaan we horse agility doen :) en ze is mega enthousiast, maar ik moet oppassen dat ze zich niet overwerkt. Ze heeft wel de neiging om bij het cirkelen te komen thee leuten in het midden :P

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:26

Liberty gaat hier ook nog niet super. Hij is super snel afgeleid en ik vind het lastig om zijn aandacht er bij te houden. Ik zal het weer eens proberen met de neckrope of 22 ft om zijn nek. Ik was van plan eerdaags eens een feather line te kopen, dat lijkt me wel fijn want mijn gewone 22 ft is eigenlijk veel te zwaar.
Falling leave vindt King ook erg leuk. Daar wordt hij heerlijk enthousiast van en vaak ook wat geconcentreerder wat wel fijn is.

ilangok

Berichten: 507
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Anna Paulowna

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:40

@thirzanaomi beetje offtopic maar de finesse lijn van equiplay is ook heel fijn! :)

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:47

ilangok schreef:
@thirzanaomi beetje offtopic maar de finesse lijn van equiplay is ook heel fijn! :)

Ik heb achteraf toch spijt dat ik een gewone best quality heb gekocht ipv de finesse. Ik wel sowieso nog een feather line, en om nu 3 leadropes van dezelfde lengte te hebben liggen...

NailB

Berichten: 416
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 19:00

Myca schreef:
Jaan81 schreef:
Wat is de faling leave?

Dat vroeg ik me ook af!

Ook ik ben hier nieuwschierig naar! Ik heb even gegoogled maar kan zo gauw niets concreets vinden. Het idee is dat je paard halve circels om je heen draait ofzo? :?

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 19:41