Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 13:16

wat voor merk heb je?

Dat klopt exact wat je zegt over mijn Ukkie. Ik heb ooit gezegd, die heeft een handleiding van 800 bladzijde in het Chinees, en hij is niet meegeleverd ;-) Maar het is wel mijn schatje.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 13:17

Bodyprotector Air, uit Dokkum

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 13:19

Jij hebt wel een flinke blessure dan, als je er al vanaf mei mee loopt!

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 13:20

deze? http://bodyprotector-air.nl/
Die ken ik niet in de praktijk, maar het lijkt me idd wel een duidelijke fout. Ben benieuwd wat de producent zegt. Waar heb je hem gekocht?

Yup, hernia. En die gaat dus niet vanzelf weg, zoals ik had gehoopt.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 13:31

Ik heb hem in januari bij divoza gekocht. Het is inderdaad die leverancier. Ik ben ook benieuwd wat ze zeggen.

Gatver! Een hernia! Dat is echt niet leuk!

Toevallig had ik het er van t weekend met een vriendin over. Haar man had ook een hernia, maar zó laag dat ze niet wilden opereren, omdat de kans op verlamming te groot was. Maar bij een particulier in Groningen kon het wel. Die had een nieuwe techniek ontwikkeld waarbij niet je hele rug open hoeft, maar dat het een soort kijkoperatie is. Hij is zo gelukkig dat hij daar heen is gegaan! Maar wel 8100 euro lichter natuurlijk, want het wordt niet vergoed. Maar goed, afgezet tegenover de pijn die hij al een jaar had, hadden ze het er dubbel en dwars voor over.

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 13:34

Ik zou ook Divoza zelf zeker benaderen, zij leveren het product aan jou.

Hernia is idd niet leuk. Ik sta nu op de lijst voor een operatie, gewoon in het ziekenhuis om de hoek. Maar de chirurg komt uit tilburg, die groep staat erg goed bekend, en hij was positief erover. Ik ben iig ook helemaal klaar ermee.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 13:37

Ik heb eerst de vraag gesteld aan de leverancier, hoe ik dat kan doen. Misschien doe ik het gewoon verkeerd en is er niks aan de hand. En anders moet ik inderdaad terug naar Divoza. Moet ik eerst die bon nog weer opgraven....

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 13:38

succes ermee!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 13:41

Ja, tnx

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:16

Oei Fabster is vervelend, ik zie mezelf dat ook voorhebben...en idd heb er al vaak aan gedacht. Maakt dat veel lawaai als de lucht erin gaat? Fantastisch dat hij zo cool bleef onderweg *\o/*

Ben benieuwd wat de oplossing gaat zijn.

Ai Lielle wat erg voor jou, zo'n Lange tijd al :(:) hopelijk kan de operatie snel uitgevoerd worden!
LBI is inderdaad nog complexer maar ze zijn allemaal zo uniek, ook al is de handleiding zo lang.
Wat ik nu voel voor mijn paard, heb ik nog nooit gehad...een paar maanden geleden zou ik hem echt naar de maan gestuurd hebben. Hoe langer ik hem heb, hoe unieker dat ik hem vindt en wat een leuke ervaring om zoveel bij te leren. Ik kijk er nu heel anders naar, hoe langer hoe meer een uitdaging om hem gelukkig te maken.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 22:48

Je hoort bijna niks van het opblazen. Je zit ineens strak in je jas, dat wel :D .

Ik heb wel een hele lange blauwe streep/plek aan de achterkant van mijn been. Ben afgestapt door mijn been over haar hoofd te zwaaien en er dan af te glijden. Maar bleef dus met mijn been achter het koord hangen van het vest. Ik heb dus met mijn been de clip eruit getrokkrn. En dat zie je! :=

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 23:37

_O- da ga je geen 2 keer doen

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:31

Vandaag dan geen rit, maar oefeningen aan de hand. Met de warming up (schouderbinnen, travers, renver, appuyement en werkpirouet in stap) laat ze zich altijd van haar beste kant zien. Doet ze echt fantastisch. Maar daarna vindt zij dat ze wel weer genoeg haar best heeft gedaan (10 minuten was dat) en wil ik eigenlijk nog beginnen. Zij begint met bijten, drammen en ze ging zelfs steigeren. Normaal straf ik dat meteen af, maar had vandaag geen zin in ruzie. Het ging net zo goed, dus ik wou zelf vrolijk blijven.

Dus net gedaan of ik niks merkte en we gaan verder met de piaf. Die kan ze nog niet, dus dat bouwen we rustig op. Ik deed dat altijd vanuit stap of stilstand, maar dat ging toch niet helemaal lekker. Zijngaat dan gefrustreerd hinniken om te kijken of die click er al aan komt en dramt de boel bij elkaar, zodat ik ook gefrustreerd word.

Dus vandaaf vanuit draf geprobeerd. Dat ging beter. Leek nog in de verste verte niet op piaf, maar de poging was goed, dus beloond en weer vrij gelaten.

En dat is dus mijn LBE-er. Het moet allemaal wel ff snel in een kwartier. Anders wordt het helemaal niks... :+

Achterom
Berichten: 23061
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:44

Haha, heerlijk :D Bij Walter moet je sowieso niet aankomen met dat soort oefeningen in stap, dat vindt ie saaaaai.
In draf kan er altijd veel meer, en als hij het dan nog saai vindt, dan maar in galop :D Maar dat is natuurlijk een beetje lastig aan de hand, of niet?
Je laten verleiden tot een strijd is in een dergelijke situatie het stomste wat je kunt doen, immers, dan heeft paardlief de leiding over genomen. Dus goed gedaan!

@lielle: dat is wel even balen van je rug, hopelijk kunnen ze je nu snel een keer helpen. Sterkte!

Walter doet het super goed op het moment. Gisterenavond merkte ik dat ook weer, moest mezelf wel dwingen om te stoppen op het moment dat het echt geweldig ging. Hij is echt super meewerkend en heeft ook echt plezier in het werk nu, dat wil ik graag zo houden immers.
De buurvrouw, die Walter inmiddels ook goed kent omdat ze wekelijks op mijn andere paard rijdt, gaf al aan dat zij dus echt niet op Walter hoeft, daar heeft ze het geduld niet voor :')
Overigens vind ik RB en LB-i paarden over het algemeen een stuk makkelijker dan LB-E. Bij RB paarden word ik automatisch een stuk rustiger en neem ik veel meer tijd. Daar hoef ik niet over na te denken, dat doe ik gewoon.
Bij LB-i doe ik dat juist niet, maar zorgt mijn enthousiaste lichaamstaal vaak juist voor enthousiaste reacties bij de paarden. Zo ging ik met de merrie van mijn vriendin altijd als een maffe in een volle uitgestrekte galop door de bak. Het normaal vrij gesloten paard vond dat echt práchtig :D De ruin van mijn andere vriendin ging ook heerlijk uit zijn plaat met loswerken met mij. Met rijden kon ik met die ruin dan soms net de dingetjes oefenen waar Walter dan wat overspannen/heftig op reageerde.
Als ik dat zo opschrijf merk ik dat ik die beide paarden soms best wel mis.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 14:03

Ik heb ook 2 LBI-ers. Die vind ik zelf ook het makkelijkst. Je moet even de ingang vinden om ze te motiveren, maar dan gaat het ook soepel. Maar de 1 is min of meer met pensioen (is al bijna 25), maar ik hoop echt dat hij nog 10 jaar mee gaat. Zonder hem kom ik nergens. Hij gaat mee als leidpaard voor de jonkies en gaat mee met de types die niet graag laden. Hij vindt alles prima.

De ander had zijn opvolger moeten worden en dat ging hartstikke goed. Maar helaas heeft hij begin van het jaar een hele nare blessure aan zijn knie opgelopen en het ziet er naar uit dat ik er nooit meer op kan. Heel zonde is dat. Maar ben al blij met dit resultaat, want begin mei had ik nog een afspraak staan om hem af te laten spuiten, zo slecht ging het met hem. Hij is dus door het oog van de naald gegaan.

Voor de rest heb ik RBE-ers en LBE-ers. Daar zit meer gebruiksaanwijzing op ja.

Maar RBI heb ik wel eens begrepen dat daar de meeste nare ongelukken mee gebeuren. Die kunnen zomaar ineens ontploffen. Ben blij dat ik die niet in mijn palletje heb.

Dat brengt eigenlijk meteen weer een vraag met zich mee: ik ben nl achteraf pas achter de types gekomen, maar stel dat ik nou gerichter naar een paardentype op zoek wil. Hoe doe je dat dan?

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:13

Vandaag met een potentieel paard voor mijn opa aan de slag geweest. Duidelijk lbe, af en toe rbe. Lekker dominant. Ze heeft het echt super gedaan en leert siper snel off course hahah. En mijn opa ook weer wat geleerd van parelli en vond het geweldig om te zien hoe snel er resultaat was dus hij ook uitproberen haha

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:56

Wat leuk Domii!

Ik zit even in een dip. Ik heb al eerder gedacht dat ik het toch niet helemaal lekker vond gaan met mijn LBE. Maar dan was er altijd weer een juf die riep dat het juist super ging, dat ze er goed uit zag, etc. Dus dacht ik sat het vast aan mij lag. Maar volgens mij ligt get niet aan mij.

Het is bij haar allemaal nét niet. De mest, nét niet helemaal goed, haar vitamine/mineralengehalte niet helemaal goed, ze heeft nergens echt plezier in: bakwerk niet, loswerken niet, dressuur niet, handwerk/grondwerk niet, longeren niet en nu de buitenritten ook niet meer. Ipv dat het steeds beter gaat, gaat het steeds een beetje minder. Met alles. Alsof ik alle plezier uit haar knijp. Ik doe niet elke dag hetzelfde, rij 3x per week een buitenrit, varieren van 4 km (dressuurrondje) tot 20 km (bos). Maar als ze iets al een x gezien heeft, is ze er klaar mee en dan is het net of je rijdt met de handrem erop. We gaan echt zó langzaam dat het maar goed is dat ze 4 benen heeft. Op de fiets val je met dit tempo echt om. Dat hóórt toch niet?

Ik heb besloten om volgende week toch maar te bellen voor de DA. Eerst maar eens kijken of er toch niks fysieks is. Bloed aftappen, etc. Osteopaat erbij, Laarakker er maar weer eens bij.

Verder heb ik Tonkie Collee gevonden, die endurance doet met ijslanders en er goede trainingsschema's voor heeft, zodat je je paard niet overwerkt.

Maar ik snap er echt niks van. Het kan toch niet zo zijn dat zo n paard echt nergens plezier aan beleeft?

xBostonx

Berichten: 513
Geregistreerd: 13-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 13:56

De mijne is een echte LBE. Echt de hele omschrijving past bij mijn merrie van 3. Ze is werkelijk nergens van onder de indruk, is nieuwsgierig, zeker van zichzelf, probleemoplossend en het duurde welgeteld 1 uurtje voor de hele bestaande kudde haar als leider zag. Ze is ontzettend slim en je ziet haar opbloeien als ze nieuwe dingen mag leren. Ook is ze ontzettend mensgericht en wil precies weten wat je aan het doen bent. Ze wil overal aanzitten om te ontdekken wat iets is. Haar enige puntje van kritiek is dat ze door haar zelfverzekerdheid en dominantie soms de baas probeert te spelen. Ze doet dit zo sneaky dat niet iedereen dit meteen doorheeft en dan is het lastig om haar weer op haar plek te zetten. Bij mij en haar toekomstige bijrijder weet ze inmiddels goed haar plek en toont ze wel respect. Natuurlijk probeert ze af en toe nog wel eens wat maar omdat wij hierop meteen duidelijk maken wat wel en niet mag is dat zo opgelost. Ook vind ze snel oefeningen in bijvoorbeeld grondwerk of schriktraining saai, zodra ze iets snapt moet ik het niet te vaak herhalen en overgaan op iets anders om haar aandacht te houden. Ook het beleren wat we nu rustig aan het oppakken zijn gaat haar goed af. Zolang ze maar mag kijken en onderzoeken is ze niet van haar stuk te brengen. Inmiddels heb ik er soort van opgezeten, echt zitten doe ik tijdens mijn les met haar onder begeleiding van mijn instructrice. Wennen aan het zadel en hoofdstel was ook geen punt en hangen vond ze wel gezellig, ze zat met haar lip wat een mn benen te frunniken. Het is een heel leuk en slim paard waar ik hopelijk nog lang plezier van heb. Ze verzint altijd wel weer iets leuks wat elke dag weer een feestje maakt. Met straks rijden erbij zal dat helemaal zijn, dit is echt mijn once in a lifetime paard. Echt ontzettend gek op mn gekke merrie <3

En dit is ze trouwens, voo erf de mensen die filmpjes leuk vinden :D :o

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 15:21

Fabster, dat lijkt me inderdaad niet normaal. Daar zou ik me ook zorgen om maken.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 15:29

Fantastisch Fabster da jezo verder blijft zoeken, hopelijk krijg je snel duidelijk antwoord :(:)

Leuk filmpje xbostonx, zo leuk om naar te kijken. Moet ik dringend ook eens doen.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 17:12

Goed dat je je onderbuik gevoel volgt Fabster :j Hopelijk geeft het je duidelijkheid.

Mindfull, hoe gaat het met jou en je draakje?

Die van mij is knorrig tegen me... :o Snap ik wel. Heb al drie weken niet kunnen rijden door verschillende dingen. Hij wordt wel gereden, drie keer per week, maar das blijkbaar toch anders voor hem. Van mij alleen knuffels, aandacht en eten. En dat is eerst heel leuk, maar nu wordt ie knorrig...

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 22:56

Alles heeft hier ook op een laag pitje gestaan. Heb veel moeten werken. Vanaf morge vliegen we er weer in, ik heb hem gewoon wat benaderd als ik de stallen deed.
Ik had een stukje met van die witte prikpaaltjes afgezet, hij is er achter gekomen dat als hij ze bovenaan vast neemt dat hij geen stroom voelt :') Dit hebben we dus weer gehad...gedaan met prikpaaltjes zetten, heb ze drie maal terug gezet en elke keer als ik thuis kwam lagen ze overal verspreidt in de weide.
Nu zet ik ze overal verspreid zodat hij zijn bezigheid heeft }:0

Ik zou zo graag naar de Sint hubertusviering gaan met hem maar vrees dat ik dan geen 2de keer meer welkom ben 8-)

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 23:10

Briljant _O-

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:54

Hij heeft wel enorme humor ook zeg _O-

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:58

Mischien juist wel een goed idee om hem bezig te houden als je er niet bent. Wie weet verveelt hij zich dood en ben jij de pineut als je dan iets met hem wil. Wie weet als je hem bezig houdt, dat zijn gedrag tov jou ook verandert. Ik moet even dingen bedenken, maar mss hem een ouzzel laten oplossen voor hij bij zijn eten kan? Ik weet nog niet wat hoor. Maar ik zal er eens over nadenken.