Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 13:46

Dat, en mijn ervarung is dat paarden altijd best een tijd moeten wennen aan hun nieuwe stek. In het begin was mijn LBE-er makkelijker dan nu. Ze kijken blijkbaar toch even de kat uit de boom.

12rebel

Berichten: 223
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: den haag

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:07

Vandaag na 2 weken weer vriendjes met paardlief. Zelfs een proefje geprobeerd.

Vorige week een totaal ontspoord paard wat we ook probeerden. Hij werd zelfs uitgemaakt voor bakterrorist. En dan nu ineens compleet ontspannen en briezend door de bak.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 22:26

12rebel schreef:
Vandaag na 2 weken weer vriendjes met paardlief. Zelfs een proefje geprobeerd.

Vorige week een totaal ontspoord paard wat we ook probeerden. Hij werd zelfs uitgemaakt voor bakterrorist. En dan nu ineens compleet ontspannen en briezend door de bak.

Te gek voor woorden soms 8-)

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:36

Vandaag een zalige ervaring gehad met paardlief <3
In plaats van hem eens gek te laten rond razen ben ik begonnen met wijkoefeningen, vooral op zone 1 en 2. Heb rond alle obstakels gewerkt, heel rustig beheerst.
Ik moest hem wel goed op afstand houden, zeker 1,5 meter. Hij was erg nerveus maar goed onder controle te houden, gedurig nam hij het slot vd leadrope vast om zenuwachtig op te knabbelen.

Dan heb ik de wijkoefeningen gedaan rond mijn opstapje en dat ging supergoed...beloond met een mega snoepje :j

Tegen dat moment kwam een vriendin om me wat te helpen, hij bleef zo mooi staan dat ik er op gegaan ben *\o/*
Heb dan nog een half uurtje wat rechtricht oefeningen gedaan, mooi zijn hoofdje naar beneden...echt relaxed zonder tegenstribbelen.
Heb een hoofdstelletje met dubbel gebroken bitje aan gedaan, zo had hij wat te doen _O-
Teugels aan mijn touwhalster en lekker mijn oefeningen gedaan, wat een verademing :)

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:39

wat fantastisch joh, gaaf! Dat moet een enorme kick geven.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:40

:):) :):) :):) :):)

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:50

Ja, het was echt zalig...heerlijk. Wat me nu opvalt (of het zit tss mijn 2oren :+ ) ik vind dat hij anders doet tegenover mij, hij heeft me ook hinnikend begroet de laatste 2 dagen, nog nooit eerder meegemaakt.
Bijten doet hij nog als we aan't werk zijn maar het is anders. Ben ik anders? Er is iets gebeurd, ik merk het aan mezelf en aan hem. Raar maar waar :7

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:51

IK weet niet meer wie het zei (Wendy?) maar je bent nu echt consequent en je meent het. Daarmee weet je paard wat hij aan je heeft, zijn grenzen zijn duidelijk en hij hoeft zich niet steeds zorgen te maken. Goed bezig!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:58

Wat gaaf zeg! Wat een verschil, als je jouw berichten nu terugleest. Ik hoop voor je dat je deze kracht vast kunt houden. Blijkbaar waardeert hij het wel.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:01

Lielle schreef:
IK weet niet meer wie het zei (Wendy?) maar je bent nu echt consequent en je meent het. Daarmee weet je paard wat hij aan je heeft, zijn grenzen zijn duidelijk en hij hoeft zich niet steeds zorgen te maken. Goed bezig!

Ja, bedankt Lielle, klopt...ik verwacht nog opflakkeringen maar dit is echt wat ik hoopte te bereiken. Ben zo blij dat ik doorgebeten heb en naar uitwegen blijven zoeken ben. Het antwoord ligt meestal niet veraf :)*

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:11

Gypsy schreef:
Wat gaaf zeg! Wat een verschil, als je jouw berichten nu terugleest. Ik hoop voor je dat je deze kracht vast kunt houden. Blijkbaar waardeert hij het wel.

Ja hé Gypsy, ik hoop het ook en misschien kan ik wat energie aan anderen doorgeven...dat zou helemaal geweldig zijn!

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:18

Wat interessant zeg dit bericht! Ik ben er zelf nog niet uit of mijn paard LB of RB is.. Maar dit zal mij een hoop verder helpen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:45

Héél tof Mindfull!

Achterom
Berichten: 23061
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:59

Geweldig Mindfull! Wat een heerlijk gevoel, of niet?

@lielle: dat was ik idd. Heb al zo vaak gezien dat dat het verschil maakt, blij dat het bij haar paard ook zo werkt. Want stiekum is het eigenlijk best fijn als een paard zo duidelijk is, maar het ook waardeert als jíj zo duidelijk bent :j

Mijn Walter was vandaag heel meewerkend met de hoefsmid, wilde even laten zien dat hij heel slim is :D Dus toen de hoefmid zijn hoef los liet na het knippen, bewoog hij zijn been alvast richting het bokje, want dat moet immers altijd? Nou, dan was hij de smid even voor.
Maar bij het tweede been waarbij hij dat deed maaide hij natuurlijk wel het bokje om :')
De smid kent hem al langer dan vandaag (ook alweer een jaar of 10) dus ook zij kan daar om lachen :D

Bloodymary
Berichten: 4558
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 23:31

Geweldig Mindful dat je er weer op gezeten hebt en dat het zo goed ging! *\o/* Nu doorzetten he.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 23:53

Haha Wendy dat klinkt herkenbaar. "Zelluf doen!" Ze moeten toch altijd even laten zien hoe slim ze wel niet zijn. :') Soms alleen met iets teveel enthousiasme.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:02

@Gizeppie, het kunnen lezen van paarden is ook langzaam gegroeid bij mij hoor, nu gaat het bijna vanzelf en het komt vanzelf als je ze dagelijks in de hand kan hebben of je neemt de tijd (leren) om te kijken hoe ze onderling met elkaar bezig zijn of in hun ééntje, zoals die van mij zichzelf dikwijls bezig houdt :)
Er is deze keer ontzettend veel tijd en energie ingekropen langs mijn kant maar daar krijg je dan dubbel zoveel voor terug.

Vroeger was het paard uit de wei, poetsen, zadelen en hup..weg 8-)
Nu is het opletten paard stormt op me af in de wei, poging ondernemen halster om te doen, opletten tijdens het poetsen, rustig opzadelen, een uurtje grondwerken en dan misschien eens rijden hahahaha.

Een heel andere aanpak die mij geleerd heeft dat een paard soms tijd nodig heeft en dat ik moet leren om niet tijdgebonden te zijn maar de tijd moet nemen zoals de situatie zich voor doet. Poeh...wat een zin, ben je nog mee?

@Wendy, Fabster zo is het... Het mooiste geschenk ooit :)
Ze zijn echt wel slim, ik zie het zo al voor me Wendy _O-

@bloodymary, volhouden gaat nu iets makkelijker zijn nu ik weet dat het kan. Bij een mindere dag kan dat weer een oppepper zijn :D

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:12

Geweldig mindful!

Ik baal echt. Gisteren op de grond was mijn paard zo zacht op de hulpen, alles met een fase 1. Ik stap op en weg is de zachtheid. Hopelijk gaat het morgen beter. Hij heeft uiteindelijk wel goed gedaan wat ik vroeg maar dat moest echt met een faSe 4. Denk dat t komt omdat ii de oefening nu op een andere plek deed met obstakel. Dus dat is al best moeilijk voor hem en hij wilde niet meewerken dat merkte ik wik hij wou alleen maar voorwaarts en hard. Terwijl achterwaarts deed hij wel heel netjes. Moest ook echt opletten dat ii zelf niet te hard werd en echt op de fases letten anders ben ik ook niet eerlijk twgenover hem.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:30

*\o/* Gefeliciteerd met je verjaardag xxdomiixx!!!!!!!

Wat bedoel je met een andere plek? Omdat je erop zat of een andere plek in de piste (bak)

Daar moet ik soms ook op letten dat ik in alle hevigheid te veel druk geef waardoor hij dan flipt :j
Als hij de oefening kent begin ik heel subtiel zo zacht mogelijk en als hij niet reageert of heel weinig ga ik naar fase 4. Ik maak ook nog dikwijls fouten hoor, dat word je vergeven :(:)

Het valt me telkens wel op dat als ik de volgende keer , de moeilijke of nieuwe oefening opnieuw vraag dat het vlotter verloopt en dat zal je mss ook wel merken, ben benieuwd hoe het bij jou zal zijn.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:34

Ieder mens maakt fouten. Zo hoort het ook, want anders leer je niks.

En van moeilijke paarden krijg je heel veel kennis. Die neemt niemand je ooit meer af.

Het gaat je gewoon lukken hoor, Mindfull. Duurt misschien nog even, maar over 5 jaar mak je heerlijke lange ritten in het bos en ben je blij dat je hebt doorgezet :j

Zo denk ik ook altijd maar... :D

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:52

Ander plek in de bak en hij had nu gesteun van het hekwerk en moest die zoeken bij een balkje op staanders (heb zijwaarts ook gecheckt bij het hek en dat ging redelijk). Ik denk ook dat t de volgende keer beter gaat maar was gewoon te veel eisend denk ik. Heb het toen hij t een stapje goed deed wel meteen gestopt.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:53

xxdomiixx schreef:
Ander plek in de bak en hij had nu gesteun van het hekwerk en moest die zoeken bij een balkje op staanders (heb zijwaarts ook gecheckt bij het hek en dat ging redelijk). Ik denk ook dat t de volgende keer beter gaat maar was gewoon te veel eisend denk ik. Heb het toen hij t een stapje goed deed wel meteen gestopt.

ja dat heb ik nu ook door als het iets nieuws is dat ik wat rustiger en kleinere stapjes moet nemen en belonen. Ben soms wat té enthousiast en ga te fel door om duidelijk te maken, dan krijg ik een heel boos gefrustreerd paard dat niet meer weet wat hij moet doen.
gelukkig heb ik dat nu door en wordt hij vanzelf rustiger daarna :)

wijken aan de bakrand is idd veel simpelere dan op een andere plek en een balk...dat lukt dan allemaal ineens niet meer :')

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:28

Ben net weer even gaan rijden met mijn dear LBE. Ik voelde me al niet helemal lekker, dus bedacht dat we het niet al te gek gaan maken. Ik had een zadel verkocht, waardoor ik beugelriemen moest wisselen aan mijn eigen zadel, dus ik was onderweg constant aan get op en afstappen, omdat de beugels niet goed zaten.

Ik rij dus met een airbagvest en die moet je natuurlijk wel los maken vóór je afstapt. Jullie voelen m al aankomen natuurlijk.... De laatste x maakte ik de clip van het vest los (dacht ik), dus ik spring er af en dat ding zat dus nog vast.... Nou, hij werkt dus! :D mar je zit dan wel klem in een soort reddingsboei. Daar kun je dus niet meer mee rijden en we waren nog wel een eindje van huis.

Nou schrok caj wel een beetje, toen dat ding zich opblies, maar dat viel echt alles mee. Maar wat ik helemaal stoer vond, is dat ze gewoon braaf naar huis is gegaan, terwijl ik dat ding dus om mijn arm had geschoven en weer ben gaan rijden. We konden ook gewoon draven. En dat ding zit dan steeds in haar blikvekd (net aan), wappert heen en weer en ik zit natuurlijk ook niet gemakkelijk. Maar zij ging gewoon verder. Wereldpaard! <3

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:58

Loopt hij niet vanzelf leeg? Ik ken het gevoel en dat is idd erg naar, zeker omdat je vaak na een val toch al lucht tekort komt, maar de mijne begint ook meteen weer leeg te lopen.

Maar wel superbraaf paard, fijn hoor!

Ik ben weinig met de paarden bezig, af en toe even aaien, vanwege een Lblessure bij mezelf (al sinds mei). Heel opvallend is dat mijn neuroot maar o zo lieve schimmel (RBI) volkomen in paniek raakte toen ik de eerste keer weer op stal kwam (vol pijnstillers en nog verrekkend van de pijn). Ze rende hysterisch weg toen ik wilde aaien en kwam niet meer in de buurt. Dat is nu weer goed gelukkig, maar die reactie was heel bijzonder.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 13:14

Toen ik het patroon eruit had gedraaid, liep het rugdeel wel leeg, maar de rest niet. Die krijg ik ook met geen mogelijkheid leeg. Dus heb maar even een berichtje naar de leverancier gestuurd.

RBI schijnt helemaal raar te zijn. Ben blij dat ik die niet heb. Maar blijkbaar hangt dat tegen autisme aan :+ . Als het anders is dan anders, dan moet je wegwezen... :D

Maar hoe gaat het nu met jou dan? Dat is een flinke blessure, als je al vanaf mei bezig bent!