Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:34

Ik heb die van mij toevallig volgende week 10 jaar!
Hij is nu in principe echt een bomproof paard, maar ja, blijft een LBE knol natuurlijk he :)) Maar gevaarlijk wordt of doet ie nooit. Hij is er in 10 jaar 1x vandoor gegaan, misschien tien passen.
Ik heb hem wel vanaf veulen af aan en ben altijd enorm consequent geweest. Tijdens onze eerste ontmoeting sprong hij bijna letterlijk op m'n nek, hij probeerde t wel serieus. Toch viel ik als een blok voor hem :o
Toen hij twee was heeft ie me een keer aangevallen in de wei, met ontblote tanden en al. :(

Maar verder nooit gek oid, met beleren fantastisch en nu een nog geweldiger paard!

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:35

Jaan81 schreef:
Hij is nu in principe echt een bomproof paard, maar ja, blijft een LBE knol natuurlijk he :))

deze begrijp ik niet helemaal.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:42

Lielle schreef:
Jaan81 schreef:
Hij is nu in principe echt een bomproof paard, maar ja, blijft een LBE knol natuurlijk he :))

deze begrijp ik niet helemaal.

Hij heeft zo z'n grapjes, dus daar houd ik altijd wel rekening mee. Het is wel een open boek, dus als je opstapt kan je z'n bui direct voelen en weet je waar je aan toe bent.
Verder is hij nergens bang van: groot verkeer, koeien, skaters, vliegers. Doet m weinig tot niets. Alleen vliegers zijn vaak wel even spannend, zeker kitesurfers, maar dat vind ik zelf ook, dus of hij het nou echt spannend vindt, of spannend vindt omdat ik het spannend vind...?! ;)

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:44

ah zo :-) Herkenbaar en leuk :j

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:50

Lielle schreef:
bedoelde ook niet dat jij dat niet deed, mocht het zo zijn overgekomen. Ik vind onze Raimaer ook niet per se makkelijk (haar zoon is wel redelijk makkelijk) maar wel super betrouwbaar.


Zo vatte ik het niet op, hoor. En ik moet altijd denken aan iemand die op een arabier reed die alle kanten op schoot en vertelde dat het zo n betrouwbaar paard was. Ik moest lachen, maar hij zei: ik weet toch wat ze doet? En zo is het maar net.

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:58

daar heeft hij wel gelijk in, en in zekere zin vind ik dat ook van Ukkie. Ik weet dat ze overal van kan schrikken en als een debiel kan gaan rennen. Maar daar ben ik inmiddels al gewend, al is het niet altijd handig.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:00

wat leuk allemaal, ik waan me thuis hier :+

@fabsters, wij hebben zoooooveel gemeen met elkaar :D Ik heb ook net een gepast zadel 'de Ghost' na zolang zoeken...heerlijk. Heb ook een airbagvest aangepast voor zijn streken....grappig.

skateborden of steppen, lawaaierige brommertjes en hollende kinderen zijn niet OK in zijn ogen...verder de coolheid zelver.

@ja Lielle, dat mag je wel zeggen dat ik te soft ben, ik word er telkens mee geconfronteerd als de instructeur het effe overneemt. Heb al veel bijgeleerd en dat komt wel goed ooit :j
rennen als een debiel komt ook vaak voor met acrobatentoeren tegelijkertijd...gelukkig nog niet in het zadel meegemaakt.

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:10

het rennen als een debiel doet mijn andere paard, ( de RBI schimmel Ukkie). Raimaer is meestal liever lui dan moe totdat er hindernissen in het vizier komen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:20

Hier precies zo. Gelukkig gaat ze niet als een debiel rennen. Maar ik weet dus altijd precies wat er om me heen gebeurd en wat zich daar bevindt. Als er auto's aankomen, ga ik in stap en breng ik haar aandacht naar de auto. Zo blijven we allebei heel.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:23

mindful schreef:
@fabsters, wij hebben zoooooveel gemeen met elkaar :D Ik heb ook net een gepast zadel 'de Ghost' na zolang zoeken...heerlijk. Heb ook een airbagvest aangepast voor zijn streken....grappig.


Dat is toevallig, inderdaad! Haha! Die airbagvest had ik eigenlijk voor mijn jonge RBE-er gekocht, masr komt bij deze dame ook goed van pas! 8-)

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:25

Fabster schreef:
mindful schreef:
@fabsters, wij hebben zoooooveel gemeen met elkaar :D Ik heb ook net een gepast zadel 'de Ghost' na zolang zoeken...heerlijk. Heb ook een airbagvest aangepast voor zijn streken....grappig.


Dat is toevallig, inderdaad! Haha! Die airbagvest had ik eigenlijk voor mijn jonge RBE-er gekocht, masr komt bij deze dame ook goed van pas! 8-)

hahahaha...heb dat allemaal wel klaarliggen maar ja, zolang ik er ni goed opdurf zal het spul nog lang nieuw blijven 8-)

fransje23

Berichten: 15433
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:04

Er vandoor gaan, bokken en steigeren doet de mijne echt nooit onder het zadel. Wel doet ze druk, dribbelen, hupsen, 180 graden draaien op opzij springen maar eigenlijk weet ik precies wanneer ik dat kan verwachten. Krijg weleens de vraag of ik daar nooit moe van wordt zo een druk paard. Eerlijk gezegd soms wel, maar ik heb het zoveel liever dan eentje die niet vooruit te branden is maar wel onverwacht ontploft en dan niet meer te houden is.

Aan de andere kant kon ik rustig met mijn handen los (en a la Titanic) kilometers lang in een continu tempo over het strand in galop. Zodra je haar het vertrouwen geeft is het ook goed en zal ze er geen misbruik van maken.

Te soft ben ik ook geweest, juist om het drukke en boze te voorkomen. Dat dat zacht en aardig zijn de oplossing was waardoor zij met wat moeilijkere dingen er mooi onderuit kwam. Nu weet ik dat ik niet boos maar wel consequent even door moet vragen. Eenmaal aangeleerd is er aan het begin nog even een discussie maar geeft ze snel toe en doet wat er gevraagd wordt.
Geef paarden ook wel gelijk waarom meteen alles zomaar doen? Even kijken of je er makkelijker mee weg kan komen is wel zo slim. Overigens niet te verwarren met lui want alles lost ze zeer voorwaarts op. :D

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:23

Wat jij nu zegt Fransje is exact hetgene wat ik geprobeerd heb en idd tot niet veel resultaat geleid heeft, alleen een paard die meer en meer de leiding nam of dominanter werd om zijn eigen zin te krijgen.

Ik heb het zo willen oplossen omdat ik wist dat een tik geven niet zou helpen, maar ik was veel te zacht en straalde geen gezag uit wat je van een leider zou verwachten. Het lijkt een cursus voor leidinggevende wat ik nu terug krijg, het geeft me wel meer durf en zelfvertrouwen om te slagen. :j

fransje23

Berichten: 15433
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:13

Het is zeker een les want om geduldig en consequent te zijn en te krijgen wat je wilt zonder boos te worden als je iets wilt is best een vaardigheid.

Heb weleens boze momenten gehad omdat zijn iets echt niet wilde en ik haar ook niet verder kreeg. Slaan zou geen oplossing zijn geweest. Daarmee had ik haar bang en boos gemaakt ze vond het waarschijnlijk gewoon echt eng en ik had haar nog maar pas dus veel vertrouwen was er ook niet. Uiteindelijk een creatieve oplossing bedacht en later nooit meer problemen gehad. Ze wil veel doen als je het maar vraagt.

Bloodymary
Berichten: 4558
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:49

Een kenmerk van LB paarden is toch dat ze juist cool zijn en niet overal van schrikken? Omdat ik hier juist het tegenovergestelde lees. Mijne is ook echt LBE, dominant, pakt alles in zijn mond (inclusief mijn kont als ik zijn hoeven krab), speels, slaat met voorpoten als hij boos is. Maar verder supercool en nergens bang voor met buitenrijden. En nooit vluchten. Als hij toch echt schrikt, dan rilt hij een keer.

Wel een hele verademing ten opzichte van mijn vorige paard, dat overal van schrok en dan keihard wegrende. Typisch RB.

fransje23

Berichten: 15433
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:10

Schrikken doet mijne inderdaad ook zelden eerder onderzoeken :j

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:52

Die van mij schrikt ook weinig, is errug cool. Maar als ie iets spannend vindt, dan is z'n reactie altijd redelijk overdreven (zo noem ik t iig)
Is al heel z'n leven zo. Alle eerste keren kan hij erg heftig zijn, daarna is het goed, en ook echt goed. :j

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 21:10

Dan klinkt het tegenstrijdig bij de mijne als ik het zo lees. Mss ook omdat er nog geen 100% vertrouwen is? Hij reageert zo heftig soms, bv als er iemand vanachter de haag voorbij komt of een snelle bromfiets, dat hoofd de lucht in, klaar om te vertrekken. Verder loopt hij overal over, in...raakt alles aan, is heel nieuwschierig. Schriktrainig is fantastisch, ontdekkend, gewoon heel interessant.

Mijn eerste wandelingen met hem waren zo cool...gewoon de reden dat ik hem wou...ik voelde mij zo zeker en gerust op zijn rug. We konden de wereld aan, en nu...nu lijken we allebei angsthazen. Ik geef het mss door aan hem?

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 22:49

Mijn merrie schrikt absoluut niet, loopt over afdekzijlen alsof het er niets is, staat rustig naar een overstekende groep zwijnen te kijken, interesseert het niet als er een hond uit de bosjes springt etc.
Maar als ze een wandelaar ziet gaan de hals en de staart erop en dat blijft zo tot we deze voorbij zijn.

Ze wind zich graag op zeg maar, maar dat is pure opwinding, geen angst.

Ik zag trouwens dat ik eerder een keer lbe schreef, dat was een typo uiteraard.

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 01:07

Lielle schreef:
in mijn ogen heeft Sizzle een redelijk reele, mss lichtroze bril, maar zeker niet extreem. Haar laatste opmerking slaat wat mij betreft de spijker op de kop.

Wat versta je onder de problemen zoeken? Een heel mooi voorbeeld van onze Raimaer is van een paar jaar terug. We reden een rondje L HC en ze ging als een streep door de cross. Bijna aan het eind zit een coffin (boom greppel boom), waarbij het L de laatste boom niet hoefde te springen maar er aan de rechterkant langs ging. Net voor de coffin moesten we een fietspad oversteken (dus gras, grindpaard, gras) en mevrouw ziet dat als hindernis en gaaat dus metershoog erover. Ik zit voor het zadel ergens, maar kan nog min of meer sturen voor de coffin, keurig rechts voor de L lijn. Ze spring keurig boom en greppel twerwijl ik tussen haar oren hang, en ineens ziet ze links de boom van het M. Ze maakt in een afstand van 6 meter (1 galopsprong) twee haakse bochten en springt alsnog de M boom. Omdat ze mij daarmee door de aanleuning (conifeer) veegde zat ik weer in het zadel en konden we rustig verder. Mijn schimmel was na het fietspad in volslagen paniek over het veld gaan rennen tot ik ernaast lag (geen inschatting maar een feit, is zo regelmatig gebeurd). En daarom vind ik dit soort paarden geweldig.

_O- _O- _O- _O- _O-
hahaha, ik zie het zo voor me.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:17

Vandaag liet Caj zich wel van haar beste kant zien. We gingen naar het bos en de handrem zat er al weer op -O- . Dus ik had maar bedacht dat we niet zo ver gingen. Maar er was een paadje, die ik (en zij trouwens ook) al een tijdje wilden proberen. Dus wij erin. Nou, daar ging het gas er dus wel op. Verdwaald in het bos, het gas bleef er op. Zodra we op bekend terrein kwamen, ging de handrem er weer op.

Maar op de terugweg over het viaduct (er gaat een snelweg en treinspoor onderdoor) kwamen er wel 10 politie-auto's met loeiende sirenes langs, net toen we over het viaduct gingen. Ze keek even op en liep toen gewoon door.... <3 .

Dat dan weer wel. Eigenlijk snap ik niks van haar. Bij een nieuwe route schrikt ze overal van, maar gaat ze wel lopen. Als ze de route al kent, wordt ze wel héél relaxt en kan ik haar bijna niet aan het lopen houden. Moet wel zeggen dat sómmige nieuwe routes (met veel huizen) niet in de smaak vallen. Dan staat ze overal stil of schiet ze opzij. Moeilijk om uit te vinden wat zij nou leuk vindt.

Heb haar een paar x laten gaan, omdat ze dan de hele tijd 1 kant op wil trekken. Er is niks aan die kant, behalve bomen langs het paardenpad. Ze loopt echt zo de struiken in en komt ineens tot de conclusie dat dat toch niet zo handig is.

Eigenlijk snap ik haar helemaal niet. Maar ze is wel lief *\o/* . Vandaag 20 km gedaan met gemiddeld 9 km/u. Dan ben ik dik tevreden. Dan zou ik de klasse 1 kort op endurance uit kunnen rijden. Dat was het doel. (Ik doe geen wedstrijden, want daar heb ik geen zin in en ik vind deze snelheid mooi zat voor mijn fjordje). Volgend jaar kijken of we dat kunnen uitbreiden naar 30 km.

Ze moest echt afvallen en dat gaat heel goed zo. Volgende week even geen buitenritten, maar even rustig aan. Afijn, als ik dit zo kan rijden, gaat het zo slecht nog niet, toch?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:19

Lielle, ik moest steeds wel aan jouw hilarische verhaal denken, terwijl Caj inderdaad alle laaghangende takken opzoekt. Een paar x werd ik ook bijna uit het zadel geveegd! _O-

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:35

Hahaha Fabster, wel een leuke uitdaging elke keer...moet eerlijk toegeven dat ik andere 'normale' paarden een beetje saai begin te vinden. Hij blijft zo leuk, mijn ADHD paard.
Toch zalig als je samen op pad kan, ik wil het ooit ook weer proberen met airvest en alle angsten opzij geschoven.
Ben heel mijn leven alleen op pad geweest en nu lijkt het iets wat nooit gaat lukken }:0

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:05

Komt ook vast weer goed, Mindfull. De volhouder wint, nietwaar?

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 16:10

Fabster schreef:
Komt ook vast weer goed, Mindfull. De volhouder wint, nietwaar?

ja hoor, ik geloof er nog wel in, gelukkig. Voorspellingen maken is niet gezond, ben ik mee bezig.
Het is wel zo dat je op de moment zelf moet gaan kijken en beslissen, als je met zen 2en op stap kan vind ik het minder erg.
Moraal van het verhaal...kijk uit, voel aan en beslis.