Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 20:58

Woehoeoeoe, super!

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 21:24

:o dankjewel allemaal, het lucht wel op...ik had het vorige week bijna opgegeven :j

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:41

Zijn er hier mensen die hun LBE-er meer dan 10 jaar hebben? Ik ben zo benieuwd of het makkelijker wordt. Natuurlijk raak je meer op elkaar ingespeeld. Ik heb die van mij nu 2,5 jaar. Ik weet wat ze doet en ben dus altijd voorbereid. Maar even mijn aandacht verslappen en ik lig boven op een auto... 8)7

Ik pak nieuwe trajecten dus goed aan. Eerst een kort stuk in een andere richting. Als we die zo tussen de 8-9 km/u kunnen doen, dan wordt het uitgebouwd. Ik doe gewoon alles, groot verkeer, viaducten, bruggen, alles. Maarrrr..... Het is nooit fluitend achterstevoren een ritje maken.

Ik denk zelf steeds: over 10 jaar heb ik een makkelijk paard. Maar wie weet al hoe het na 10 jaar is?

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:44

Fluitend achterstevoren een ritje doen is bij zoveel paarden niet haalbaar. Ik zou daar voor het gemak gewoon niet vanuit gaan.
Dan kan hij je hooguit verrassen als het wel het geval wordt.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:51

Bij wijze van spreken, natuurlijk.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:51

eigenlijk een goeie vraag Fabster, ik ga ervan uit dat het misschien in de toekomst wel wat 'makkelijker' wordt qua communicatie maar dat het opletten zal blijven in zwakkere momenten.
Ik heb bv een schrikkig paard gehad vroeger en dat is zijn hele leven zo gebleven, zeker als het een week geleden was voor een buitenrit was dit al een heel verschil tegen dat ik een paar dagen na elkaar ging.
Na 1 week was hij weer zoals vroeger zogezegd :P

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:53

ja hoor, onze LBE is bij ons geboren en nu 17. Die rijd ik idd fluitend achterstevoren een buitenritje, en daar stap ik na zes weken stalrust zo op. Dat is ook het paard waar ik na twee maanden eigen stalrust weer mijn eerste ritje op maakte. En haar zoon, ook LBE en nu 6, is precies hetzelfde. Ik vind deze twee paarden eigenlijk heel makkelijk om mee te werken, zo lang je maar eerlijk en consequent bent met hele duidelijke afspraken. Mijn RBI is veel complexer en daar zal je nooit een ontspannen ritje mee maken, die blijft onberekenbaar.

Mindful, ik ben inmiddels door de feiten achterhaald, maar knap dat je zo de knop hebt omgezet en eerlijk naar jezelf durft te kijken. Met zo'n paard zul je altijd alert en heel erg duidelijk moeten zijn, ze moeten precies weten waar de grenzen zijn. Je gaf ergens aan dat je altijd uit zijn 'bijtbereik' blijft, en dat zou dus andersom moeten zijn. Hij moet uit jouw bijtbereik blijven, tenzij je heel duidelijk aangeeft dat hij dichterbij mag komen. Vraag je wel af of je het leuk vindt om altijd zo met een paard om te gaan, levert hij je nog plezier op?
Wb het rijden, is het angst als jij wil opstappen, of is er wat anders aan de hand? Mijn RBI is extreem gespannen met opstappen (ooit iemand achter het zadel terecht gekomen) en dat is nu bij mij opgelost, maar onlangs wilde iemand anders (zeer ervaren en had al veel grondwerk met haar gedaan) opstappen en alle paniek was terug. Ik zou me dus met jouw paard ook eens afvragen waar die spanning vandaan komt (als je nog wil rijden), en aan de hand daarvan een stappenplan met je trainer rmaken. Allee het feit dat het een LBE is betekent niet dat hij staatsgevaarlijk hoeft te zijn.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:03

Ja, ben ik inderdaad ook bang voor. Op zich kan ik daar mee leven, hoor. We rijden hier zo 3 x pw buiten, 3 verschillende trajecten. In de zomer wilde ik de enduranceyraining op pijl houden, maar is in het bos niet te doen vanwege de dazen. Dus langs de weg. Dat was bijna een zelfmoordpoging! :+

Na 6 weken weer het oude vertrouwde rondje en zij ontspande ook weer. Dus dat blijft toch hangen. Dus nu doe ik 1 x pw dat rondje langs de weg, om haar daarmee vertrouwd te krijgen, zodat we van de zomer daar weer kunnen rijden (over voorbereiding gesproken _O- ). En als dat rondje er in zit (ik bouw het uit naar ong 20 km met rond de 9 km/u snelheid), begin ik weer aan een nieuw rondje, zodat we zo langzamerhand wat afwisseling hebben.

In het bos is ze trouwens wel makkelijker, alhoewel ze een onverklaarbare angst heeft voor afgezaagde bomen %) . Maar we moeten ook wel eens langs de weg.

Ik rij af en toe samen met iemand met een jonge arabier. Die is echt 10x zo makkelijk als mijn fjord _O- . Die schiet bij elke scheet 10 meter opzij. Ben altijd weer blij dat ik stevig zit. En inmiddels voel ik de reactie al en kan ik hem corrigeren vóór het echt mis gaat (in prikkeldraadhekken hangen, in de sloot vallen, tegen een biom knallen, de weg op schieten en tegen een auto knallen. Je krijgt heul veul ervaring zo >;) )

Dus daarom vroeg ik me af: wordt het makkelijker na de jaren?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:06

Grappig, Lielle! Ik heb 2 LBI-ers staan en daar zou ik er nog wel 10 van willen hoor! Die vind ik echt het makkelijkst. Ik denk ook een kwiestie van wat bij jezelf past. Niet dat ik op die LBI-ers makkelijk een ritje kon maken (inmiddels is de 1 met pensioen en de ander heeft een knieletsel opgelopen, waardoor ik er ook niet meer op kan). Maar die maakten het niet zo bont als mijn LBE-er en RBE-er.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:18

@Lielle, het is wel zo dat hij makkelijker te lezen is dan mijn RBI (hoefbevangen Haflinger nu) daar ben ik ook afgestuiterd omdat ze zo onvoorspelbaar is.
Mijn LbE is leuker om mee te werken en idd, ik moet hem dus gedurig uit mijn zone wegjagen of terug zetten. Het is idd zo dat hij het initiatief neemt om korterbij te komen staan, dat begint met een snuffel en dan een hap.
Er zijn vaak momenten geweest dat ik dit niet zag zitten voor de rest van mijn/zijn leven om samen door te gaan. Ik vind mezelf dan heel egoistisch klinken en de dag erna gaan we weer door.
Als ik spanning voel bij hem kruip ik er gewoon niet op, lastig om een rit te plannen natuurlijk. Ik sta er alleen voor thuis dus doe ik gewoon waar ik zin in heb natuurlijk, langs de andere kant zijn er al veel maanden voorbij gegaan dat ik alleen maar grondwerk gedaan heb, ik kan me nauwelijks het gevoel van een buitenrit nog herinneren :( . Als ik daar over nadenk dan wordt het triest in mijn hoofd, dus daar ben ik vanaf gestapt...geen dromen of plannen meer, ik leef in het nu met hem.
Ik hou het vol omdat ik meer geduld ontwikkelt heb??? Ik weet het niet, heb me er eigenlijk bij neergelegd dat het nu éénmaal zo is :7

@knap hoor Fabster dat jij ook zo volhoudt, ik vind het wel leuk om dit te delen...we zijn niet alleen :)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:26

Nou, over dat geduld gesproken.... Daar had ik altijd heel erg weinig van. Maar een kort lontje is niet handig als je met extreme karakters werkt. Dus 2 opties: verkopen of aan jezelf werken. Dus mag wel zeggen, dat het voor mijn eigen ontwikkeling ook niet slecht is: leren loslaten, geduld hebben en volhouden (dat laatste heb ik van nature wel met dieren. In principe is het eenmaal bij ons binnen is nooit meer weg. Tenzij het echt de spuigaten uit loopt).

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:47

Ik denk gewoon niet dat je kunt zeggen ik heb een lbi en heb daarom moeite met buitenrijden.
Er komt heel veel meer aan karakter en voorgeschiedenis bij kijken.
Ik heb twee paarden die buiten erg braaf zijn maar het zijn totaal verschillende paarden waarbij 1 hondsbrutaal is en de ander eerder onzeker en introvert. Dat verschil merk ik meer in de bak dan buiten.

Het kan dan met de tijd beter gaan, maar net zo goed ook niet. Als je het paard niet zelfopgeleid hebt is dat ook lastiger.
Mijn dieren gaan het eerste jaar onder het zadel nagenoeg alleen maar het bos is dus voor hen is dat in feite ook hun bak. Ik heb er ook heel wat mee afgewandeld of als handpaard meegenomen.
Daarbij was het bij mijn lbe misschien lastiger in het begin om te overtuigen maar de ander had weer andere issues.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 06-10-15 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:50

Generaliseren is altijd lastig. Maar toch ben ik benieuwd of dingen makkelijker worden in loop der jaren.

En met haar krijg ik echt niks cadeau. Maar we bereiken een hoop hoor! In de bak vindt ze niks aan. Maar ik wil wel dressuur. Inmiddels kent ze alle zijgangen in stap en draf en aan de longeerlijn ook de galoptravers. Maar dat is niet als het er goed in zit, dat ik hem dan de volgende keer makkelijk krijg. Dan wil ze wel eerst heel zeker weten of ik get wel écht wil.

Ze is gewoon niet makkelijk, maar we raken op elkaar ingespeeld, dus het gaat best goed. En als ze een keer een goeie dag heeft, ben ik echt bijna verliefd op haar.

By the way, im even van de hak op de tak te springen: ik hoop dat ik nu ook eindelijk het zadl heb gevonden waar we allebei blij van worden. Want ook dat ging niet van een leien dakje. Het is een Ghost geworden en bij get proberen werd ik al helemaal blij! (Zij niet natuurlijk, want ze houdt niet van se bak en ze houdt niet van zadels passen.... }> )

Dit is m:


Afbeelding

Ik kan echt niet wachten tot ik m krijg, maar duurt nog wel 6 weken...
Laatst bijgewerkt door Fabster op 06-10-15 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:53

Zie edit boven :)

fransje23

Berichten: 15433
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:56

Ik heb mijn LBE bijna 12 jaar en ik ben er volledig aangewend. Vind het zelf een erg makkelijk paard omdat ze best duidelijk aangeeft als er wat aan de hand is. We hebben weleens een discussie maar komen daar snel uit.
Kan zonder problemen buitenrijden en ze is redelijk onverschrokken. Kan haar rustig maanden stil zetten en gewoon een rondje buiten maken.
Ik vind de duidelijkheid en het feit dat ze zelf initiatief neemt zo fijn dat ik nu mijn merrie wat ouder is rustig op zoek ben naar een LBE-opvolger.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:00

fransje23 schreef:
Ik heb mijn LBE bijna 12 jaar en ik ben er volledig aangewend. Vind het zelf een erg makkelijk paard omdat ze best duidelijk aangeeft als er wat aan de hand is. We hebben weleens een discussie maar komen daar snel uit.
Kan zonder problemen buitenrijden en ze is redelijk onverschrokken. Kan haar rustig maanden stil zetten en gewoon een rondje buiten maken.
Ik vind de duidelijkheid en het feit dat ze zelf initiatief neemt zo fijn dat ik nu mijn merrie wat ouder is rustig op zoek ben naar een LBE-opvolger.


Dat is leuk om te horen!

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:02

Ik kan dat inderdaad ook.
Mijn rbe paard heeft 2 jaar terug 6 maanden alleen longeerwerk gedaan ivm zwangerschap.
Toen ik weer mocht tijden na mijn ks stapte ik op en reed zo het bos in.
Maar in de bak heb ik er dan wel mijn handen vol aan hoor :+
Mijn andere introverte paard ging al volledig over de zeik na 6 weken(!) pauze. Die was haast vergeten dat ze zadelmak was. Terwijl ze wel veel gehoorzamer is in alles.

Of iets met de tijd beter wordt kan alleen de tijd uitwijzen. Het kan ook zijn dat je er aan went. Ik vind mijn rbe een heel makkelijk en fijn paard maar ondertussen vind ik geen bijrijder die stevig genoeg in de schoenen staat.

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:29

mindful, ik snap wel wat je bedoelt. Veel mensen verklaren mij voor gek dat ik mijn schimmel (de rbi) nog steeds rijd, die kan idd staatsgevaarlijk zijn. Maar ik ben heel erg gek met haar (en vv) en we vinden steeds weer een weg samen. Maar ik heb wel (nog meer) leren doorzetten, want die heeft al heel wat bloed zweet en tranen gekost. Maar wat ik al eerder dacht te proeven in je berichten, eigenlijk ben je wat te lief voor dit paard. LBE of niet, jij bepaalt wat je acceptable gedrag vindt en daar vind je een weg voor om die te bereiken. Maar dat betekent wel dat jij het initiatief houdt, zeker zo lang hij zo gevaarlijk is (want dat vind ik het echt).



Het zal zeker ook met je eigen karakter te maken hbben maar ik vind de inventiviteit en de speelsheid van onze andere twee paarden heerlijk. Zeker in mijn favoriete discipline (eventing) heb je daar echt wat aan, ze denken mee en ze lossen het voor je op. Mijn schimmel zoekt de crosskabouters :-)


en verder ben ik het met sizzle eens.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:34

Ik ben t ook mey Sizzle eens. Maar soms wil ik gewoon even een roze bril :o

Maar die van mij lost niks op hoor. Die zoekt juist de problemen! _O-

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 15:00

in mijn ogen heeft Sizzle een redelijk reele, mss lichtroze bril, maar zeker niet extreem. Haar laatste opmerking slaat wat mij betreft de spijker op de kop.

Wat versta je onder de problemen zoeken? Een heel mooi voorbeeld van onze Raimaer is van een paar jaar terug. We reden een rondje L HC en ze ging als een streep door de cross. Bijna aan het eind zit een coffin (boom greppel boom), waarbij het L de laatste boom niet hoefde te springen maar er aan de rechterkant langs ging. Net voor de coffin moesten we een fietspad oversteken (dus gras, grindpaard, gras) en mevrouw ziet dat als hindernis en gaaat dus metershoog erover. Ik zit voor het zadel ergens, maar kan nog min of meer sturen voor de coffin, keurig rechts voor de L lijn. Ze spring keurig boom en greppel twerwijl ik tussen haar oren hang, en ineens ziet ze links de boom van het M. Ze maakt in een afstand van 6 meter (1 galopsprong) twee haakse bochten en springt alsnog de M boom. Omdat ze mij daarmee door de aanleuning (conifeer) veegde zat ik weer in het zadel en konden we rustig verder. Mijn schimmel was na het fietspad in volslagen paniek over het veld gaan rennen tot ik ernaast lag (geen inschatting maar een feit, is zo regelmatig gebeurd). En daarom vind ik dit soort paarden geweldig.

fransje23

Berichten: 15433
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:02

Dat je er aan went is wel een waarheid :j Probleem is dat ik van andere paarden ook LBE eigenschappen verwacht terwijl die natuurlijk anders zijn.
Ik verwacht dus een meedenkend paard, met een eigen inbreng, vol zelfvertrouwen waarmee je moet overleggen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:03

_O- . Fantastisch! Ik bescheur het hier! Zie het helemaal voor me! _O-

Caj ziet gewoon overal potentieel gevaar. Dus op een stuk van 10 meter lopen, is ze 2 x opzij geschoten, 1 x 180 graden omgedraaid in een verbazende snelheid en 1 x heel plotseling stil gaan staan. En dan gaat het om een brievenbus, een struik met bloemen er aan en een tuinkabouter. Helaas kijkt ze niet even of er wel ruimte is om opzij te springen. Dus ik heb al heel wat hekjen, greppels en auto's van net even te dichtbij gezien. Dus tegenwoordig heb ik een airbagvest aan :o

Datzelfde stuk doet ze dus iedere x weer zo (en 100 andere stukken.... :D ). Dus tegenwoordig mag ze de eerste paar x kijken, stilstaan, etc, maar dan er wel voorbij. Maar daarna hebben we het wel gezien. Maar Caj is slim. Als het echte schrik is en ik zet druk, dan kom ik nergens. Maar na een paar x coulant ze zijn geweest, vindt ze het wel een goede gewoonte geworden. Dus dan moet ik wel streng zijn en dan gaat het beter. Maar rij ik een hele rit een paard met de handrem erop.

Het klinkt misschien alsof het allemaal vreselijk is. Dat is het niet, hoor! Ik heb heel veel plezier met haar. Maar ze zal altijd even blijven testen of ik eigenlijk wel oplet :j

Vandaag was ik erg moe en was ik niet heel relaxt. Ik wou eigenlijk de 20 km bos doen. Dat heb ik maar even over geslagen. Maar wel
De 7 km 'moeilijke' route voor haar. Zodra ze door heeft dat we niet de afslag van het bos nemen, maar rechtdoor gaan, gaat de rem er al op. Liefst achteruit. Maar zelfs als ik niet op mijn best ben (wat zij natuurlijk meteen oppikt), gaan we best aardig. Ze is ook altijd met mij bezig. Schrikken, ik vang het op, haar oor op mij gericht (weet je zeker dat het goed gaat? Ja hoor Caj, dat kan je best. Die bloem staat er al een tijdje en heeft je nog nooit aangevallen...) en dan gaan we weer. We genieten echt wel van elkaar.

Maar heel soms denk ik met weemoed terug aan een paard waar ik op vakantie mee heb gereden en dat was er dus 1 waar je achterstevoren in rengalop foto's kan maken van de omgeving en get komt allemaal goed.ijkt me heerlijk. Maar op een 1 of andere manier kies ik die paarden nooit, dus we gaan vrolijk verder met deze. En we doen gewoon alles, ook al heeft Caj soms haar bedenkingen. Zodra ik met het hoofdstel asn kom lopen, steekt ze hasr hoofd er al in. Dus ze zal het ook wel gezellig vinden, denk ik dan. Dit is misschien gewoon haar idee van een gezellig samenzijn := .

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:16

dat testen herken ik wel :D Heb laatst me rot gelachen toen ze met open staldeur (doen we altijd, voetjes moeten binnen blijven), eens links keek, rechts keek en in gestrekte draf vertrok, terwijl mijn man die bij de deur stond met open mond haar stond na te kijken. Raimaer is idd hilarisch, maar ook goud waard omdat ze enorm betrouwbaar en voorzichtig is. Je kunt ook een beginner erop zetten, lijkt ze een echte manege'knol'.

Zo te lezen is jouw paard gewoon wat alerter, mss wordt dat beter naarmate ze ouder wordt maar mss ook niet. Mijn schimmel zal ook nooit een mak buitenrijdpaard worden, al heeft Trustan Tucker gezegd dat ze de Kalverstraat in kan (veilig!) als ik er maar veel werk in steek. Daar was ik mee bezig, maar ben nu even zelf uitgeschakeld.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:25

Ik steek er ook veel werk in en het zal vast goed komen. Ik vindt haar ook leuk. Maar niet makkelijk of betrouwbaar. Zet hier geen kinderen op. Alleen met meerdere paarden, achteraan, mét begeleiding, gaat dat goed :D

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:29

bedoelde ook niet dat jij dat niet deed, mocht het zo zijn overgekomen. Ik vind onze Raimaer ook niet per se makkelijk (haar zoon is wel redelijk makkelijk) maar wel super betrouwbaar.