Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 18:26

Wat verschrikkelijk entiegelijk balen Mindfull! :( :( :( :( Lees net je laatste bericht, misschien ben je nu 'dominant genoeg' geweest?

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 18:39

Twee mannen samen met merries kan ook behoorlijk uit de hand lopen.
Vochten ze ook nog zo heftig als ze samen zonder merries op zicht stonden?

Voor mij klinkt het alsof hij de behandeling van een overhormonale dekhengst nodig heeft.
En dat is geen cm toegeven en nooit vertrouwen. Op hengstenbedrijven kom je dit type toch wel af en toe tegen. Het ene moment doet ie lief het volgende moment gaat hij in de moord stand.
Ik heb ook ooit zo'n ruin gereden. Die was regelmatig levensgevaarlijk in de omgang en met rijden. Je kon niet alleen longeren want dan kwam hij je doodmaken. Vocht ook met andere paarden, probeerde honden dood te maken. Gewoon een hufter.
Niemand heeft ooit echt plezier aan dat paard gehad, je kon er gewoon nooit vanuit gaan dat hij de komende 10 minuten niet ineens weer in de aanval zou gaan.
Niemand gaf ook maar een haarbreedte toe en alles ging volgens vast regime inkl hengstenketting. Zo was het hanteerbaar.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 19:09

@ idd Jaan81 wil je niet meemaken...is niet leuk na zoveel maanden oefenen. :(

@Sizzle, daar is hij mee te vergelijken idd, heb net tel. contact gehad met mijn trainer en hij zei eigenlijk van hem te werken zoals ik daarnet had gedaan, mijn idee was nog niet zo slecht dus. Hij vermelde erbij dat die extreem LBE is en moet hem veel oefeningen geven om de voorhand te verplaatsen. Heel belangrijk is afstand houden en met een lange lijn werken, heel veel afwisseling en alles wat hij kent in fase 1 vragen (heel lichte druk) indien geen of weinig reactie een korte fase 4 (hoge druk). Het zijn dingen die ik allemaal al wist maar blijkbaar werk ik niet duidelijk genoeg (weer wat bijgeleerd alleszins)
Tot nu toe heb ik er ook totaal nog geen plezier aan gehad als je kijkt wat voor doel ik voor ogen had...gewoon gaan wandelen....zucht.
Gelukkig heb ik een flinke Mechelaar die heel snel is anders was ie allang vermoord :(

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 19:15

Wat ik van dat paard geleerd heb vroeger is dat ik dat NOOIT meer wil :n
Zijn eigenaar heeft achteraf spijt gehad dat ze hem niet naar de slager gebracht heeft. Ze heeft dingen gedaan om het veilig te houden die toch wel de grens van dierenmishandeling overgingen.
Ook ik heb uit gevaar voor mijn leven een keer een bezem vol op zijn kop geramt ondat hij ineens besloot tijdens het kalm en rustig hooi eten dat hij zich toch teveel irriteerde aan dat geveeg voor zijn neus -O-

Overigens was hij buiten heel mak zolang je maar de richting op ging die hij wel ok vond.
Als je wat anders wilde kon je je vast voorbereiden op een flink gevecht.
Paard heeft nog wel Z gelopen.

Doet me denken aan een voormalig stalgenoot. Die had ook precies zo'n paard. Ze wilde hem naar de slager doen maar iemand anders wilde hem overnemen. De nieuwe eigenaar ging met hem enkel naar buiten en dan alleen de rondjes die het paard wilde doen die dag.
Als ze maar dacht aan wat anders of een keer in de bak wilde stond hij meteen op twee benen en werd gevaarlijk.
Om een een of andere reden vond zij dat niet erg om gewoon alleen mee te hobbelen terwijl het paard besliste.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 19:28

oei dat heb ik ook gehad met hem pffft, ik dreef hem vooruit, weg van een vreemde merrie en hij is 2 keer kaars recht omhoog gegaan toen...bah...wat een gedoe, ik hoop echt dat het bij mij beter afloopt.

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 18:23

Ik zeg het niet snel, omdat heel veel paarden te corrigeren zijn omdat het 9 van de 10 keer aangeleerd gedrag is.... maar

Je hebt er bij die gewoon echt naar zijn.

Misschien dat ik hier nu iedereen over mij heen krijg maar misschien is dit er een die je moet 'breken' , ben er absoluut geen voorstander van maar voor sommige paarden is dat of de eeuwige groene weides de enige manier waarop ze geen gevaar zijn voor hun omgeving.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 18:40

ruitje schreef:
Ik zeg het niet snel, omdat heel veel paarden te corrigeren zijn omdat het 9 van de 10 keer aangeleerd gedrag is.... maar

Je hebt er bij die gewoon echt naar zijn.

Misschien dat ik hier nu iedereen over mij heen krijg maar misschien is dit er een die je moet 'breken' , ben er absoluut geen voorstander van maar voor sommige paarden is dat of de eeuwige groene weides de enige manier waarop ze geen gevaar zijn voor hun omgeving.


Tja, met zachte middelen redt je het hier blijkbaar niet. Het doet me denken aan een verhaal wat Emiel Voest eens heeft verteld. Over een paard die zijn stal niet meer uit kwam en waar iedereen met een boog omheen liep, want hij beet en schopte voor the kill, zal ik maar zeggen. Een hoefsmid vraagt daarnaar en krijgt het verhaal te horen. Hij zegt: dat is aangeleerd gedrag, en wat is aangeleerd, kan ook worden afgeleerd. Dus hij maskt zijn pook heet, doet de staldeur open. Paard stormt naar buiten en bij in het eerste wat hij tegen komt: de hete pook dus. Paard heeft nooit meer gebeten en geschopt en iedereen kon er weer mee weg. De veaag van Emiel was: wat vinden jullie daarvan? En natuurlijk vindt iedereen dat afschuwelijk, maar het alternatief is de slacht (of eenzame opsluiting en wachten tot er echt ongelukken gebeuren. Want ik neem aan dat zijn stal ook uitgemest moet worden).

Ik weet niet of dit een waargebeurd verhaal is, maar het illustreert wel iets. Ergens zullen er radicale beslissingen genomen moeten worden. En geen van die beslissingen is leuk.

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 18:46

Nouja, ik vind het moeilijk om zoiets op Bokt te bespreken omdat zodra je het over breken heb dit vrij direct als dierenmishandeling word gezien :o . Maar soms is een paard in 3 weken breken een 'goed' leven i.p.v. niet breken en 100 x doorverkopen...

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 18:47

Heb ik het overigens wel over die paar zeldzame gevallen, laat dat duidelijk zijn!

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 18:47

Ik sluit me hier volkomen bij aan. Ga nog zitten voor een langere reactie, maar soms geldt 'wie niet horen wil moet voelen'

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 19:00

ruitje schreef:
Nouja, ik vind het moeilijk om zoiets op Bokt te bespreken omdat zodra je het over breken heb dit vrij direct als dierenmishandeling word gezien :o . Maar soms is een paard in 3 weken breken een 'goed' leven i.p.v. niet breken en 100 x doorverkopen...


Is ook lastig. En niemand wil een dier leed aan doen. Maar ook geen leed aangedaan worden door het paard, neem ik aan. En niks doen en verkopen is ook leed voor het paard. Want met dit soort gedrag gaat dat inderdaad vaker gebeuren... Lastig en triest verhaal. Maar ik denk ook dat in sommige, uitzonderlijke (!) gevallen een radicale aanpak nog de enige mogelijkheid tot succes is. Maar ook dat blijft een gok.

Ik weet alleen niet zo goed wat 'breken' precies inhoudt. Dat zal niet letterlijk zijn, want dan heb je niks meer aan je paard :+

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 19:06

Ruitje, daarom schreef ik ook dat ze nu misschien 'dominant genoeg' was...

En dat niemand een dier leed aan wil doen... Niemand wil toch ook dat een dier leed aandoet? Vrees dat als Mindfull d'r paard zo doorgaat er op een gegeven moment echt die kruising daar is: of slacht/inslapen of laatste poging.

Zo moeilijk, zou ook zo níet in jouw schoenen kunnen staan denk ik Mindfull :o
Hoe ging het vandaag?

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 19:10

Hard gezegd is het het eigen karakter volledig wegvagen, totdat een dier geen zelfrespect meer heeft en het dan weer opbouwen volgens je eigen visie. En ja, dat moet je kunnen want er is geen enkel normaal persoon die dat leuk vind om te doen....En nee, dat heeft niks te maken met 'een keer op je strepen staan' , dan staat alles wat je de hele dag doet in het teken van het
breken.

Je brengt een paard naar -10 in de hoop dat je op 0 uitkomt, of op -1, of -2. Want het is niet zelden dat je na het breken wel ander gedrag krijgt wat niet 'normaal' is waar je mee om moet kunnen gaan. Alleen is dit dan niet levensgevaarlijk meer voor jou, maar moet je het hoe en waarom van de gebruiksaanwijzing wel snappen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 19:19

ruitje schreef:
Hard gezegd is het het eigen karakter volledig wegvagen, totdat een dier geen zelfrespect meer heeft en het dan weer opbouwen volgens je eigen visie. En ja, dat moet je kunnen want er is geen enkel normaal persoon die dat leuk vind om te doen....En nee, dat heeft niks te maken met 'een keer op je strepen staan' , dan staat alles wat je de hele dag doet in het teken van het
breken.

Je brengt een paard naar -10 in de hoop dat je op 0 uitkomt, of op -1, of -2. Want het is niet zelden dat je na het breken wel ander gedrag krijgt wat niet 'normaal' is waar je mee om moet kunnen gaan. Alleen is dit dan niet levensgevaarlijk meer voor jou, maar moet je het hoe en waarom van de gebruiksaanwijzing wel snappen.


Lijkt me ook heel moeilijk. Ik zou ik niet in dr schoenen van Mindfull willen staan. :(:)

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 19:27

Vroeger heb ik ook dat loeder paard wel echt serieus hard geslagen als hij onder het zadel weer link werd. Dat was niet meer dan, als jij zo hoog kan bokken dan zal ik eens laten zien wat ik kan, hielp wel maar was echt niet leuk %)
Maar dat zou ik
A. Niet meer durven, ben niet meer zo dapper als toen.
B. Ook nooit meer willen.
Mocht ik ooit onverhoopt weer zo'n paard treffen dan is het waarschijnlijk exit.
Of als het echt een hele hele hele goede is kun je er soms nog wel een ruiter voor vinden, maar dan hebben we het over het niveau Clinton, Ratina etc.
Waren die gewoontjes geweest dan hadden die ook niet lang op aarde gebleven waarschijnlijk.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 23:09

Dankjewel iedereen voor alle reacties, vandaag ben ik een dagje gaan uitwaaien aan de Belgische kust met mijn Mechels maatje <3

Deze ochtend stond ik wel versteld als ik mijn paard ging begroeten, hij beet niet als ik langs liep...meestal is dat zijn 'goeiemorgen' maar nu dus niet. Omwille van het mooie weer moest ik zonnecrème op zen witte snoet smeren en dat liep heel vlotjes en zonder al te veel protest.
Morgen gaan we weer aan de slag, heb weer energie en we gaan ervoor.
Meer dan ooit weet ik nu en besef ik dat mijn aanpak te soft was. Hij neemt mij niet als leider zoals het hoort te zijn.
Niettegenstaande hij graag bij me is maakt het erg tegenstrijdig maar dat laat me toe om ermee door te gaan.
Gelukkig is zijn achterkant ongevaarlijk en ben ik zo goed als zeker dat zijn inborst OK is. Hij heeft het moeilijk als ik druk geef thv van de voorhand, achterhand gaat vanzelf weg voor druk.
Morgen laat ik jullie weer weten hoe mijn resultaat geweest is, ben er zelf erg benieuwd achter.

Het breken van een paard, ben ik niet bekend mee en kan er niks over zeggen. Dit is echt de eerste keer dat ik zo streng moet optreden, ik zag hem daarna rustiger worden en was ontzettend veel aant kauwen...nog zo iets wat ik eerder zelden zag tijdens het grondwerken.
Ik heb er dus een beter gevoel bij, ik hou jullie op de hoogte.

Ik wil hem idd alle kansen geven, hij is voor mij een leermeester en hij zet me wel met beide voeten weer op de grond. Ben alleen bang voor ongelukken, dat is het niet waard...des temeer weet ik nu hoeveel risico's er komen bij kijken.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 23:37

Ik hoop écht dat het je lukt, Mindfull!

fransje23

Berichten: 15433
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 23:47

Mischien heeft hij het juist nodig dat iemand hem overruled. Als iemand anders de baas is kan dat ook juist rust geven. Hoop dat je nu de juiste weg gevonden hebt. :j

Bij de echte apartelingen is het inderdaad breken of zelf gebroken worden. Slacht of inslapen is het alternatief maar dat is nog vele malen beter dan in de handel te belanden.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 23:51

Ik hoop dat de nieuwe aanpak werkt MF :)

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 15:46

Ik heb gemist wat de nieuwe aanpak is van Mindfull denk ik?? Wel super om te lezen dat hij gisteren wel normaal kon doen en ook begint te kauwen en te likken :)

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 16:39

xxdomiixx schreef:
Ik heb gemist wat de nieuwe aanpak is van Mindfull denk ik?? Wel super om te lezen dat hij gisteren wel normaal kon doen en ook begint te kauwen en te likken :)

:) Lief da je't vraagt, ik heb hem op een paar minuten tijd overdonderd met de 7 games van parelli, die er ondertussen ingebakken zitten. Deze keer op korte tijd allemaal na elkaar gevraagd zonder pauze tussen.
Gewoon kort en bondig, mijn uitdrukking was streng en kordaat.

Straks ga ik opnieuw oefenen en kijken hoe hij reageert, meestal heb ik al een idee als ik hem het halster omdoe hoe hij mij ziet en hoe hij gezind is. Het kauwen was voor mij een heel groot teken, dit doet hij niet makkelijk...als ik zo terug kijk, waren dit al signalen dat mijn lichaamstaal hem wat onverschillig liet.

Het is een paard met 2.000 puzzelstukjes, de randjes staan er al. :j

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 17:10

Wat super zeg! Zo zie je maar wat een groot effect dat kan hebben als je iets kleins veranderd in het normale patroon. Ben benieuwd. Ik deed (nog steeds als ik eerlijk ben) ook altijd veel te lang over alle dingen, veel te veel rust geven. Maar is ook lastig omdat die van mij geen 100% LBE is, hij wisselt constant en daardoor moet ik ook steeds weer wisselen. Ik ga al wel sneller door zou denk ik nog sneller mogen, maar goed dat is ook weer afhankelijk van zijn horsenality op dat moment. Hopelijk gaat het vandaag weer net zo goed (of beter als gisteren :) )

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 19:50

Ja, idd xxdomiixx. Dat is bij mij de reden, als ik te lang en te zacht signalen geef, stel ik mij zwakker op dan hij is.
Ik met hem omgaan zoals hij met mij doet. Snel en krachtig 'to the point'.

Vandaag strenger en krachtiger uit de hoek gekomen, hij wees me er weer op dat ik een watje was. Deze keer reageerde ik sneller en ik vond zijn reaktie eigenlijk super. Hij neemt alles veel beter aan en neemt er vrede mee.
Het achterwaarts zetten als hij kort in de buurt staat, blijft de moeilijkste. Bv als hij op de poetsplaats staat en komt naar me toe...ik wil hem achteruit zetten...dan kan hij het niet laten om snel in mijn richting te happen of naar mijn stick. 98% van de happen zijn in de lucht, maar toch.

Vandaag heb ik dus veel op het verplaatsen van de voorhand geoefend en dat ging eigenlijk heel goed, zonder oren in de nek te leggen of bijten. Het enige wat hij deed was overreageren om op de volte te vertrekken...meestal in volle galop zonder dat ik daar om gevraagd heb...gewoon de richting aangewezen.
Heb hem veel achten laten maken en slalommen tss pionnen...van links naar rechts...sidepass enz.

Op het einde heb ik hem losgemaakt en twas mooi om te zien hoe hij naast me bleef. Ik ruim dan altijd de poep op... Hij liep alle kanten mee met mij, van kruiwagen halen tot poep ruimen en kruiwagen weg zetten. Zo mee los tot aan de poort, het touw er weer aan vast maken vindt hij dan weer moeilijk..dan hapt hij weer naar mijn hand. Albijal ben ik zeer tevreden met ons resultaat vandaag ;)

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 19:58

Super :)

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 20:14

*\%/* +:)+