Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:09

Ik zie echt nooit een switch of zo.
Ze is gehoorzaam en is dan ook gewoon meewerkend, maar ze is echt nooit introvert, echt nooit. Dat paard zou echt de hele dat keihard kletsen als ze zou kunnen praten.
Het maakt niet uit hoe geconcentreerd ze eruit ziet, ze weet precies dat de stalkat dadelijk aan komt wandelen of dat er wandelaars onze kant op komen etc etc.
De oren en ogen zijn nooit rustig behalve bij het zonnebaden.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:13

Nou dat scheelt weer een beste telefoonrekening dus dat je paard niet praten kan. :+

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:48

Haha :D
Hebben jullie ook dat jullie paarden op vreemt terrein lastiger te laden zijn omdat ze het daar zo leuk vinden?
Mijn paard wil meestal niet naar huis want het is juist net zo spannend hier en thuis ken ik al.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 22:58

Geen last van. Maar bij aankomst op vreemd terrein wil hij altijd wel even laten zien dat hij er is. Dressuurruiters vinden dat vaak niet zo leuk. Hij wil andere paarden nog weleens aansteken met zijn enthousiaste gedrag.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:02

Mijne gaat wel altijd goed de trailer op op vreemd terrein. Dat komt omdat ik met een bak eten sta te rammelen...
Maar ze wil alles wel graag zien en ruiken en pakken op vreemd terrein.

In de losrijbaan stond eens langs de kant een man met een zak friet. Ik zei nog pas op met die zak friet. Paard rijdt erlangs en bedenkt zich geen moment en steekt natuurlijk haar hoofd in die zak friet...
Man friet kwijt en paard hoofd vol mayonaise..en de proefjes moesten nog beginnen.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:08

Haha, geweldig.

fransje23

Berichten: 15378
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:21

Ik zal eens even wat uitgebreider over de mijne veschrijven had ik eerder geen tijd voor :D

Mijn draverMerrie (hoofdletter is bewust :') ) van 23 jaar is toch best wel left brain extravert. Ze is de leider van de kudde en ook duidelijk de stabiele factor voor de meer onzekere paarden. Haar levenservaring draagt daar natuurlijk ook aan bij maar dat dominante heeft ze altijd gehad. Ze is altijd een snelle leerling geweest pakt nieuwe dingen goed op. Soms moet ik haar echter weleens overtuigen dat ze een bepaalde oefening echt kan. Dan zet ze eerst zeilen bij door harder te gaan, weerstand te bieden etc maar zodra ze het dan even goed doet en je beloont heeft ze het door. Daarna kent ze het ook meteen "voor altijd". Ik noem dat het: oh bedoel je dat moment" :D

Het is ook een paard die je wat vrijheden moet geven. Zo mag ze altijd tijdens een buitenrit tips geven over welke route we nemen. Soms gaan we dan de door haar gekozen kant en soms wat ik in mijn hoofd had.
Heel af en toe laat ik haar, alleen in stap overigens, helemaal zelf een route bedenken. Dan krijg je hele apart routes waarbij ik mij afvraag hoe ze er op komt :D Ze heeft overigens dan wel een voorkeur voor paadjes waar we nog nooit zijn geweest. Die gaat ze dan ontdekken!

Ik merk overigens steeds meer dat we erg op elkaar lijken. Zij en ik worden beiden juist dwars van extra druk en dominant gedoe. Als je iets gedaan wilt krijgen zijn dat dingen die je zeker niet moet doen :')
Ik los dan ook veel op met humor :D

fransje23

Berichten: 15378
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 23:23

Hihihi Def, ik zie dat zo voor mij.

Mijn paard heeft ooit eens bijna een lekker belegd broodje uit de handen van een wachtende groom langs de route van een endurancewedstrijd gegrist. :')

Kaitlyn

Berichten: 9728
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:53

Sizzle schreef:
Ik zie echt nooit een switch of zo.
Ze is gehoorzaam en is dan ook gewoon meewerkend, maar ze is echt nooit introvert, echt nooit. Dat paard zou echt de hele dat keihard kletsen als ze zou kunnen praten.
Het maakt niet uit hoe geconcentreerd ze eruit ziet, ze weet precies dat de stalkat dadelijk aan komt wandelen of dat er wandelaars onze kant op komen etc etc.
De oren en ogen zijn nooit rustig behalve bij het zonnebaden.


:') Alsof je het over mijn paard hebt. :+


Hier had ik gisteren iets. Ze is hengstig en dan altijd wat knorrig. Tijdens het rijden wel braaf maar wat dribbelig dus ik haar fiks aan de bak gezet zodat ze daar mee bezig kon zijn. Toch heel fijn gereden en besloten om buiten even een rondje uit te stappen. Dit hadden we al maanden niet meer gedaan dus ik dacht; ik zie wel of het gaat, zo niet dan keren we om. Er kwamen een paar idioten met een rotgang voorbij jagen maar ze keek niet op of om. Wij uiteindelijk een paadje ingeslagen tussen de weilanden door. Lekker rijden, soms vond ze iets wel "spannend" (een zeil tussen de bosjes bijvoorbeeld, maar meer omdat het ineens niet "klopte" met de omgeving en niet omdat ze het eng vond) maar met een keertje extra been en een "toe maar" liep ze door. Totdat ze een, let op!, hoopje grond zag liggen van ongeveer een halve meter hoog. Dat kon toch echt niet tussen de bomen en bosjes. :n
En echt niet dat ze erlangs wilde lopen! Ze vond het niet eng, ze had gewoon besloten dit niet te willen. Uiteindelijk heb ik haar een keer streng toegesproken en een keer mijn hakken erin gepord. Toen besloot ze dat het niks was en ze door kon lopen. :') Op de terugweg zag ze uiteraard niks vreemds aan aan de hopen zand (even verderop lagen er nog een paar).

Volgende week zaterdag ga ik haar verhuizen, ben heel benieuwd hoe ze dat oppakt maar ik denk wel goed. Met het beleren stond ze vanaf dag 1 ook heel rustig op een andere locatie. :j
En dan zondag gaan we even lekker het bos in wat daarachter ligt.

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:32

Hallo ik meld mij hier ook, Na twijfel of mijn pony nu RBE of LBE is, maar ze is toch echt LBE :)

NailB

Berichten: 416
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Tilburg

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:18

Ik ben ook nieuw hier, en er toch wel euhm, vrij( :') ) zeker van dat ze een LBE-er is. Echt alles is zó herkenbaar! Ik vond haar altijd een beetje een rare, maar hier zitten allemaal lotgenoten! Geweldig karakter vind ik het. Lekker brutaal, eist respect, maar toch meewerkend en eigenlijk altijd wel in voor alles. Heerlijk dier. Ook die rare dingen die ze dan eng vinden! Dat zorgt hier eigenlijk altijd wel voor hilarische situaties. Bijvoorbeeld een bospaadje waar we dan écht niet normaal langs kunnnen omdat mevrouw er even snuivend voor wil gaan staan. Dat je 5 minuten daarvoor nog op het knopje bij het stoplicht hebt kunnen drukken, kan je je op dat moment amper voorstellen.
Ik merk ook vaak dat ik dingen sommige dingen héél voorzichtig moet doen. Bijvoorbeeld als ik wil remmen wanneer ze een beetje opgewonden is, wanneer je dan 'normaal' remt, gaat ze met haar hoofd gooien. Wanneer je echt op zn allerzachtst een beetje druk op de teugels zet, gaat ze zonder moeite langzamer.

Echt onwijs leerzaam, zo'n paard. :D

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 20:06

Ik zag dat je ook van die kaarten hebt voor mensen/ruiters.
We kunnen ons zelf dus ook onder de loep nemen:


Afbeelding

ilangok

Berichten: 507
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Anna Paulowna

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:20

Wat ik al dacht, ik ben een RBI.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:23

Hahaha, ik blijf die schema's maar raar vinden :') Ik zou Lana helemaal niet kunnen plaatsen in één horsenality, want ze let super op als we bezig zijn met grondwerk, is niet lui tenzij ze helemaal kapot is, en speelt spelletjes in loswerk als de beste. Ik moet echt eens op film zetten hoe zij als een gek achter mij aan dendert als ik wegloop, hilarisch zicht, vooral als je de rennende persoon bent, want dan hoor je achter je gewoon een symfonie van protjes, briesjes, heel hoge hinnikjes en hoor je haar gewoon door de lucht vliegen met haar rare bokken. Ze is wel erg op eten georiënteerd. Daarnaast schrikt ze dan weer enorm van andere paarden. Gek, eerlijk waar!

Ik kan mezelf ook niet bepaald plaatsen hier, moet ik zeggen. Ik zou me aan het begin van Lana's training een LBE genoemd hebben, maar zelf ben ik door de training echt veranderd en soms vraag ik mezelf af waar ik toch al mijn geduld vandaan haal. Ik ben helemaal niet competitief ingesteld en doe graag mijn eigen ding, en als Lana in conflict komt met wat ik van haar vraag, lach ik gewoon hard. Ik vindt het hi-la-risch om haar soms als een kleuter te zien reageren op dingen die ze niet wilt doen, waarna ik haar gewoon terug wegstuur. Ik lach soms wel heel erg veel, en soms kan ik echt vastzitten in één soort denken. Ik leer ook echt in fasen, in grote sprongen. Dus van alles een beetje :')

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:36

Ik heb ook een jonge LBE ruin, maar hij heeft ook zeker wel wat LBI trekken.
Als hij iets leuk vindt wordt hij erg enthousiast, maar hij vindt (helaas) bijna alles saai en is dan ontzettend ongemotiveerd en lui. Met name in de bak is hij lastig enthousiast te krijgen. Springen vindt hij dan wel weer leuk (maar daar ben ik niet zo'n held in). Hij pakt ook alles vast inderdaad en op de wei is hij de hele dag met ander jonge ruinen aan het klieren. Ik ben zelf voor het grootste deel RBI en ook deels LBI, en dat wil nog wel eens botsen. Ik vind het erg lastig om hem te motiveren. Maar als ik hem dan toch gemotiveerd heb voor bakwerk kan hij ook wel echt hard werken (als je maar genoeg afwisseling er in houdt). Buitenrijden vindt hij echt het einde, maar omdat hij zo jong is neem ik hem liever niet alleen mee naar buiten, dus zijn we afhankelijk van stalgenootjes. Kijken jullie LBE's ook zo ontzettend om zich heen buiten?
Wat hier boven over de trailer is gezegd herken ik wel. King was mee geweest naar het bos, maar toen we weer naar huis zouden gaan wilde hij er niet meer in. De eerste keerdat we daar zijn geweest ging hij overigens heel gemakkelijk op de trailer, maar toe was hij volgens mij ook erg moe van alle indrukken.

Leuk dat we nu ook een topic hebben voor LBE's trouwens! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:43

Dat is de reden waarom ik die van mij naar niet leer springen O:)
Al is ze wel erg goed in om over plassen te springen (erg leuk :) )

Kaitlyn

Berichten: 9728
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:48

Ik kan mezelf dan weer niet plaatsen in dat schema. :+

fransje23

Berichten: 15378
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:57

Kaitlyn schreef:
Ik kan mezelf dan weer niet plaatsen in dat schema. :+


Ik ook niet... -O-

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:00

Sorry als dit offtopic is, maar kan iemand mij helpen met de test? Ik heb hem ingevuld, maar heb geen idee welke horsenality hier het meest naar voren komt:

Afbeelding

Ik ben er niet zo in thuis, maar het lijkt wel van alles wat...

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:00

Tobbes schreef:
Dat is de reden waarom ik die van mij naar niet leer springen O:)
Al is ze wel erg goed in om over plassen te springen (erg leuk :) )

Die van mij die loopt dan gewoon lekker om de plassen heen ;)
Hij kan behoorlijk goed springen, maar voor mij houdt het bij 50 - 60 cm of zo wel op. Daarom doen we meer aan vrijspringen :o

Dat schema vind ik ook wel wat vreemd, maar kan me redelijk plaatsen, maar mis wel bepaalde eigenschappen en daarom vind ik hem wat onvolledig.

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 10:17

Die schema's zijn ook niet bedoeld om volledig te zijn :') :+ Het is een indicatie, meer niet (net als andere persoonlijkheidstesten trouwens).
Net zoals dat de horsenality niet meer is dan een handvat om tools aan te reiken die effectief kunnen zijn in je training.
Een schema zorgt er niet voor dat je zelf niet meer hoeft na te denken. Kan ook niet, ieder paard is weer anders, net als ieder mens anders is.
Alleen is het wel zo dat je bij een LBE veel kunt bereiken door afwisseling, terwijl je bijvoorbeeld bij een RBE meer bereikt met rust.
En om te ontdekken welke sectie van het schema het meest van toepassing is, is het van belang dat je leert observeren. En ook dat op zich is alweer een doel, want daardoor leer je het gedrag van je paard beter kennen.

Anoniem

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:28

Leuk dat jij de Nederlandse versie hebt van de schema. Heb jij heb ook blanco?

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:29

Tobbes schreef:
Leuk dat jij de Nederlandse versie hebt van de schema. Heb jij heb ook blanco?

Die staat toch in de OP?

fransje23

Berichten: 15378
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:41

Wendy schreef:
.
En om te ontdekken welke sectie van het schema het meest van toepassing is, is het van belang dat je leert observeren. En ook dat op zich is alweer een doel, want daardoor leer je het gedrag van je paard beter kennen.


Naast observen is vooral interpreteren van belang en dan ook nog eens proberen om dit objectief te doen. Dat laatse is het lastigste, want je doet het toch vanuit je eigen gevoel.
Een paard wat voor de ene dominant lijkt kan voor een ander juist onzekerheid tonen. :)

MaraYvette
Berichten: 3799
Geregistreerd: 22-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:06

ik wil even zeggen nog niet alles gelezen ga ik zeker doen binnenkort ,Heb dan geen paard meer wat ik nog rijdt maar ik vind het erg boeiend, ik ga dit topic n keer doorlezen

erg interessant zeg!

domme vraag misschien: Zou zoiets eigenlijk ook voor andere dieren gelden?
ik bedoel ik ben van mening dat je bij honden de basisregels wel gelijk kan hebben echter hoe die eefectief aan te leren is imo bij iedere hond anders de een is meer gebaadt bij softe aanpak de ander wat harder (wel eerlijk en op juiste moment)