meer mensen met left brain introvert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Captain

Berichten: 21399
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:24

Leuk! Meld me daar volgende week! :D
Heb zonet weer heerlijk gereden. Hij loopt zo fijn in de bak. Echt lekker sjouwen. Leuke is dat hij onder het zadel juist meer 'go' is ipv 'ho'. Behalve buiten, dan staat hij het liefste stil. :')

deWolf
Berichten: 157
Geregistreerd: 06-07-13
Woonplaats: Dordrecht

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:27

Die van mij heeft een spier verrekt en staat nu dus een paar dagen op rust. Zal hij vast niet zo erg vinden om niet te hoeven werken :+ maar knuffelen en tutten vindt hij zo geweldig! Echt leuk om te zien.

Welkom Captain, wat een leuke fries! Ik vind het grappig om zijn reacties te zien tijdens het ballenspel. Want het lijkt alsof hij 'niks' doet, maar hij geeft echt wel reacties! :)

Captain

Berichten: 21399
Geregistreerd: 15-10-08

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:54

Echt? Ik moet dat echt leren om die kleine signalen te zien.. wat voor reacties geeft hij dan volgens jou?

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 13:00

Ik zie ze idd ook wel. Zn lipje, zn orenspel, af en toe likken/kauwen.

deWolf
Berichten: 157
Geregistreerd: 06-07-13
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:03

Dott schreef:
Ik zie ze idd ook wel. Zn lipje, zn orenspel, af en toe likken/kauwen.

Precies!

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:15

Ik volg hier, ik heb net een merrie gekocht (die ik al kende) en waarvan ik vrij zeker weet dat ze een LBI is. Dominant is ze wel, maar dan subtiel - je ruimte innemen als je niet uitkijkt, met haar hoef net tegen je voet aan stoten als ze een stap zet naar het volgende hapje gras... Ze is absoluut koel in de kop en meer ho dan go. Ik ben heel benieuwd wat ik nog met haar ga tegenkomen!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:21

Mijn LBI-er is de leider van de kudde. Liet zich ook niet zomaar sturen. En even op je voet gaan staan zat inderdaad ook in zijn pakket :D . Maar ik heb ook mijn positie duidelijk gemaakt. Dus dat gebeurt niet meer.

Wijslander

Berichten: 5780
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:42

Woeps, zo lang geleden alweer dat we hier gepost hebben?

Hier zit ik in een stijgende lijn met Kees. Per toeval ontdekte ik dat hij heel extravert wordt van stick to me én van een hap gras tijdens het rijden, gras-naar-gras dus, leuke variatie op point to point :P Stick to me heb ik nu een paar keer gebruikt als opwarming, om daarna een ritje (nouja, een pad op en neer dan) te rijden van ca. 20 minuten. Aan weerszijden van het pad staat heel veel gras en het is meteen achter stal, we komen daar geen enge dingen (zwijnen ofzo) tegen en voor mij voelt het ook veilig.

De eerste keer liep een stalgenootje mee en dat ging zo goed dat ik de keer erna alleen ben vertrokken. De eerste 25 meter speel ik veel met thunk thunk, dan stribbelt hij echt tegen door om de 2 passen stil te staan. Zodra het dan ook maar 2 meter goed gaat, laat ik hem stilstaan en even eten. Daarna biedt hij ineens heel veel versnelling vanuit zichzelf aan, heeft moeite met stappen en vergeet soms bijna te reageren op mijn 'gras!'. Gisteren hebben we op de terugweg zelfs een galopje meegepakt en kwam hij LBE aan op stal. Genieten! En als het nu met een ritje van 20 minuten mogelijk is, dan straks vast ook met langere ritjes.

9 juli krijgen we een duoles van Anna de Winter over point to point rijden en hoop ik genoeg inspiratie op te doen om in de zomer lekker mee aan de slag te gaan!

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 08:11

Mijn LBI is helaas op 24 jarige leeftijd overleden een maand geleden. sinds 2 weken heb ik een nieuw paard. een merrie. Ik denk dat ik nu een right brain introvert te pakken heb. Ze geeft een soort van dezelfde reactie op dingen, alleen kiest zij ervoor om zich te verzetten terwijl mijn vorige paard zich afsloot en het over zich heen liet komen. Kan haar nog niet zo goed inschatten want heb haar net. Ze heeft dezelfde houding en reageert tot op zekere hoogte ook door in zichzelf te gaan in plaats van naar buiten te reageren. Tot het punt dat ze echt niet meer durft en dan kiest ze om te vluchten. Dan trekt ze zich los en gaat ervandoor. Maakt dit haar een right brain? of is dit ook gewoon een left brain introvert die niet zo "verlamd" is als mijn vorige paard? Ik heb al wel ontdekt dat ze veel gevoeliger is dan dat ze laat zien in eerste oogopslag. Zeker een introvert dus :P

Wijslander

Berichten: 5780
Geregistreerd: 19-06-09

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:37

Jeetje pluisje, gecondoleerd! Een nette leeftijd denk ik, maar daarom niet minder erg :( en meteen gefeliciteerd met je nieuwe paard, RBI is wel weer heel wat anders zeg! Op je vraag durf ik als beginner geen antwoord te geven, maar ben wel benieuwd naar antwoord!

Mijn LBI haalde ik gisteren erg LBE uit de wei. Kwam mooi uit, want ik ging als experiment mee op een rit van 2 (bijna 3 uiteindelijk) uur met stalgenoot. Gewoon om te kijken hoe het point-to-point rijden op een langere afstand zou werken en of ik hem extravert kon krijgen en houden tijdens zo'n rit, in plaats van dat hij in zichzelf wegkroop. En we zijn geslaagd! *\o/* Tussendoor snoep erin en even laten rusten. Hij kwam duidelijk een beetje moe maar vooral erg tevreden op stal aan en was trots op zichzelf :P (en ik op hem natuurlijk).

Wat mij heel erg opvalt, is dat hoe smaller en oneffener de paden zijn, hoe harder hij wil. Kees wordt dan echt fanatiek: dribbelt, wordt 'heet', is moeilijk te houden... En dat voor een LBI. Is dat herkenbaar voor jullie?

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:43

Mijn lbi'er heeft dat op buitenrit als hij achter een paard zit. Draven is dan niet te doen, dribbelen kop omhoog en van links naar rechts, als we dan aan de andere kant vd weg gaan lopen is t klaar.

Buitenrit loopt hij overigens graag wel wat harder. Maar laatst had hij totaal geen zin, wat doen jullie dan?

Captain

Berichten: 21399
Geregistreerd: 15-10-08

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:50

Die van mij heeft op buitenrit nooit zin. :') in de bak loopt hij harder. Maar ik laat het lekker en geniet gewoon. Uiteindelijk gaat hij vanzelf wat meer op tempo lopen gelukkig. :D. Menno loopt trouwens het liefste op stenen? :') als er een berm is of fietspad dan loopt hij echt liever op het fietspad. Al slingerend van links naar rechts. Grap altijd dat ik met een dronkaard op stap ben haha.

Wijslander

Berichten: 5780
Geregistreerd: 19-06-09

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:55

Hm, ze zijn vreemd, die LBI's! :P

Ik (als beginner) speel met thunk thunk, had gisteren een broekzak vol snoep bij me en op de momenten dat hij uit zichzelf een beter tempo (ritme) pakte, heb ik hem meteen stilgezet en beloond (met snoep/gras en rust). Na een keer of 3 heeft hij het spelletje door en heb ik zelfs moeite hem stil te zetten voor de beloning. De combinatie van deze dingen lijkt tot nu toe goed te werken voor ons.

Slingeren komt mij trouwens ook heel erg bekend voor en ook hier bij voorkeur op het fietspad :P

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 23:24

Slingeren doet vooral mijn LBE. Mijn LBI wilde liever niet op buitenrit. Ik zei voor de grap altijd, dat hij autistisch was. Een rindje wat hij goed kent is prima, masr ga je links ipv rechts, dan raakt hij helemaal de kluts kwijt. En dan is het een fjord, die desnoods met geweld de 'goede' kant op wil. Inmiddels is hij met pensioen (25 is hij). In de winter gaat hij meestal beter en dan rij ik nog wel eens een klein ritje. Maar verder niet meer.

Als je echt een RBI hebt, Pluisje, dan zou ik me daar in gaan verdiepen. Dat schijnen wel de moeilijkste van het spectrum te zijn. En je wil geen ongelukken, lijkt me.

Wicky
Berichten: 936
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 08:00

De ene horsenality is niet moeilijker als de andere, alleen de aanpak is op sommige momenten anders. RBi's worden vaak verkeerd gelabeld, als je eenmaal de RBi ziet en de tactieken toepast is het best te doen.

Mijn LBi is op buitenrit ook regelmatig RBi, die kijkt dan achter bomen en onder struiken of er geen krokodillen zijn. Dat dribbelen en "heet" zijn is niet meer LBi, maar gewoon RBe. Horsenalities zijn geen vaste stempels, maar een soort flexibel iets waar je je benaderingswijze mee bepaald.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 08:26

Dat is prachtig gezegd en zal allemaal waar zijn. En ik moet ook zeggen, dat ik weinig van RBI weet (en jij hebt het over LBI, maar echt hoor, LBI vind ik echt de makkelijkste van het hele spectrum. Doe mij daar 10 van! Blijkbaar liggen die mij goed), maar als ik de stukjes bij RBI lees, is dat t paard waar de meeste ongelukken mee zijn (als ik dat mag geloven, tenminste). Die kunnen ineens bevriezen en ontploffen. Dat zou ik toch niet heel prettig vinden. Mijn RBE kan dat buiten ook hebben. Daarom zit ik er buiten nog niet op. Ik hoef mijn nek niet te breken. Met LBI heb ik dat echt nooit gehad (ik heb er 2 van staan). Je moet even de ingang vinden, maar dan heb je ook een paard waar je de oorlog mee kan winnen (bij wijze van spreken, natuurlijk). Dat zie ik bij (mijn) RBE en RBI niet gebeuren.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 09:13

Captain schreef:
Die van mij heeft op buitenrit nooit zin. :') in de bak loopt hij harder. Maar ik laat het lekker en geniet gewoon. Uiteindelijk gaat hij vanzelf wat meer op tempo lopen gelukkig. :D. Menno loopt trouwens het liefste op stenen? :') als er een berm is of fietspad dan loopt hij echt liever op het fietspad. Al slingerend van links naar rechts. Grap altijd dat ik met een dronkaard op stap ben haha.


Die van mij wordt echt niet blij van bakwerk en juist buiten blij. Maar ja, dan is het ook redelijk aan de lange teugel, maar heeft hij wel zelf t gas gevonden.
Sinds ik met bekappen ben geswitched naar Amerikaanse methode zijn de hoeven éindelijk goed en loopt hij eindelijk niet meer gelijk naar de berm, maar doet hij precies wat jij omschrijft.
Op t harde slingeren, rechtdoor is dan heel ingewikkeld :')

Wel een nadeel, ik ben dmv paardrijden aan het revalideren na een aanrijding. Maar daarvoor mag ik nog niet sturen, alleen rechtdoor. Vind mn paard logischerwijs niets aan, dus die is continu rondjes aan t lopen naar de uitgang. :')
Misschien toch weer met beloning gaan werken, want dat is wel een megastimulator.

Wicky
Berichten: 936
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 21:05

Fabster schreef:
Met LBI heb ik dat echt nooit gehad (ik heb er 2 van staan). Je moet even de ingang vinden, maar dan heb je ook een paard waar je de oorlog mee kan winnen (bij wijze van spreken, natuurlijk). Dat zie ik bij (mijn) RBE en RBI niet gebeuren.


Ik vind LBi lastig, dat gerommel in de marge, altijd op je tellen letten en alles kost altijd moeite. RBe en RBi vergeven je veel meer, willen veel minder leiding overnemen, hebben veel meer "will to please" ofzo. Als je de paniek kan indammen ben je klaar, bij een LBi is het altijd schipperen en compromissen sluiten.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 21:32

_O- Nou, blijkbaar zijn wij echt andere types dan! Kom ik jou helpen met je LBI, kom je mij helpen met mijn RBE. Ik vind mijn LBI's echt dgene die je alles vergeven. Sterker nog; zonder mijn LBI had ik mijn RBE echt nooit kunnen houden. Elke verkeerde scheet wordt door mijn RBE onthouden. De LBI's denken: het zal allemaal wel. Je miet inderdaad wel duidelijk zijn. Dat ligt mij duidelijk beter dan subtiliteiten. Ik heb geen gezeur over de leiding. Daar ben ik duidelijk in; die heb ik. Daar hebben ze wel eens een poging gewaagd, ja, maar nogmaals; dat gaat niet gebeuren. En inderdaad, die discussie heb je met de RBE niet. Maar dat gezeur over elke scheet, daar kan ik slecht tegen. Buiten bouwt hij zoveel spanning op, dat hij constant de lucht in gaat. Dat doet mijn LBI echt niet. Als je daar eenmaal toegang hebt, vertrouwd hij ook op je. Mijn RBE schiet alle kanten op. Daar zou ik zo op kunnen verongelukken. Dus als jij tips hebt voor die paniek (mag in pb of in RBE topic), dan hoor ik ze graag!

Wijslander

Berichten: 5780
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 21:38

Jammer, die waardeoordelen. Heeft elke horsenality niet voor- en nadelen, mooie en minder mooie (of: uitdagende) kanten? Het is ook maar net hoe wij als mensen ernaar kijken... Gelukkig is dat voor iedereen weer anders :)



Wicky schreef:
Dat dribbelen en "heet" zijn is niet meer LBi, maar gewoon RBe.


Zou het volgens jou ook lbe gedrag kunnen zijn en waarom wel/niet?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 21:43

Sonja, het zijn geen waardeoordelen hoor (van mij in ieder geval niet). Uiteraard heeft ieder type voor- en nadelen. De grap is natuurlijk ook dat ieder mens ook zo zijn persoonlijkheid heeft en iedereen heeft wel een type waar hij het beter of minder mee kan vinden. In mijn geval is dat dus de LBI waar ik mee kan lezen en schrijven en RBE waar ik moeite mee heb. En grappig genoeg is dat bij Wicky orecies andersom. En ik meende echt dat ik graag tips van haar wil.

Of we ruilen gewoon van paard, Wicky :+

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 22:32

Ik kan me ook meer in de lbi'er vinden zoals fabster die omschrijft.
Ik kan er ook echt mee lezen en schrijven, maar soms is het echt weer even zoeken naar hoe een compromis te maken. En dat heeft alles te maken met de uitdaging: hoe maak ik het leuk voor mijn lbi'er.
Dat gaat vaak gecombineerd met eten en/of afwisseling in ons geval, maar ik heb niet altijd inspiratie om die afwisseling aan te bieden.

pien_2010

Berichten: 43455
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 06:44

Nee hoor beiden zijn top en ik zou beiden niet meer kunnen missen. Maar bij ons doet RBe tegenwoordig ook normaal, maar een sensibele zal het altijd blijven en het vraagt veel tijd voordat ze je echt vertrouwen. Maar zonder de LBI had ik nooit RBE kunnen rijden, dat is een ding dat zeker is.

Wicky
Berichten: 936
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 07:43

Sonja89 schreef:
Wicky schreef:
Dat dribbelen en "heet" zijn is niet meer LBi, maar gewoon RBe.


Zou het volgens jou ook lbe gedrag kunnen zijn en waarom wel/niet?


Dat weet ik niet, maar het zit bij claustrofobie (op de smallere stukken) dus lijkt het me eerder spanning.

En alle horsenalities hebben hun charmes inderdaad, maar het ene ligt je soms beter dan de andere. Gelukkig zijn zelfs niet alle LBi's hetzelfde.

Ineke2

Berichten: 33135
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 08:00

Ik heb een echte LBI IJslander.
Soms lastig, omdat je veel, heel veel geduld moet hebben... Maar het is een paard met een wereldkarakter als je haar begrijpt dan doet ze alles voor je :+: