meer mensen met left brain introvert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 21:29

Ziet er goed uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 22:07

Kort maar krachtig :Y) Leuk :)

Wicky
Berichten: 937
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 22:12

Inzet belonen, korte vragen, veel afwisseling, veel rust en snoep; onze ingrediënten voor liberty.

Anoniem

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 22:36

En het werkt blijkbaar :)

Wicky
Berichten: 937
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:52

Meestal wel, [***]. En als het niet los kan, dan gaan we online verder.

Anoniem

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:08

:j Altijd een optie. Spijtig dat die van mij nog maar weinig mag, vooral geen korte bochtjes, cirkelwerk, springen en al de rest wat de achterhand belast.. Alsof het nog niet moeilijk genoeg is met een LBI :P :))

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:22

Ik meld me, mijn jonge paardje is een echte LBEer en het was dan ook flink wennen aan het karakter van haar moeder toen ik die er een jaar later bij kocht.
Ik ga het topic eens door lezen, ben benieuwd hoe anderen er mee om gaan ;)

Sunflower0
Berichten: 179
Geregistreerd: 05-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:34

Via dit topic erachter gekomen dat mijn bijrijdpaard ook leftbain introvert is! Ik heb hierbij ook mijn manier van doen ' omgegooid'. Het probleem is alleen dat die gewoon een te grote buik heeft/te dik is. Omdat die absoluut niet van werken houdt/voorruit gaan vind ik het erg moeilijk om hem hierbij te motiveren. Met als gevolg dat we nooit zware trainingen hebben en hij dus moeilijk afvalt.

Dus mijn vraag; hoe geven jullie een ' zware ' training? Longeren, grondwerk, loswerken, pessoa, springen, voetballen etc doen we allemaal. Behalve als ik echt ga rijden en overgangen rijdt, veel galop (met veel moeite) en goed cirkels etc krijg ik hem in het zweet... Maar hierbij werk ik harder dan hem en heb ik het idee dat ik hem dwing haha.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:33

Dat is een moeilijke, gebruiker201. Heb ik zelf ook moeite mee. Hoe motiveer je een ongemotiveerd paard. Ik hoop dat er mensen zijn met een bruikbaar antwoord.

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:36

Die van mij heeft juist enorm veel motivatie als ik maar duidelijk ben wanneer ze het goed doet. Ze hinnekt er zelfs zachtjes bij van blijdschap <3

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:39

Haha! Die van mij hinnikt als zíj vindt dat ze het goed heeft gedaan en ik niet tevreden ben en dus niet klik! _O-

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:39

Fabster schreef:
Haha! Die van mij hinnikt als zíj vindt dat ze het goed heeft gedaan en ik niet tevreden ben en dus niet klik! _O-


Soms is die van mij ook wat vooruitstrevend ja :+

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 09:17

Bij mijn pony werkte het om steeds een heel klein beetje harder te gaan werken, net een stukje langer dan dat hij eigenlijk wil. Dan wel zelf heel enthousiast en gemotiveerd blijven.
Als hij een tijdje weinig gedaan heeft vindt hij 10min longeren al veel. Uiteindelijk houdt hij zonder moeite een half uur vol! Maar, ik moet echt wel mini stapjes nemen, want die paar rondjes extra wil hij best voor mij doen (omdat ik daar zo blij van word), maar als ik het overdrijf is de eerstvolgende keer zn motivatie heel ver te zoeken en wil hij die 10min eigenlijk al niet...

esmee1233

Berichten: 838
Geregistreerd: 03-09-12
Woonplaats: Gelderland

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 09:20

Mijn pony heeft als ik erop zit dat ze super druk is en ook gemotiveerd maar als ik er naast loop... Dan vind ze niks leuk en staat ze alleen maar stil.. Heeft iemand een idee hoe ik haar het leuker kan maken om haar daardoor ook harder te laten lopen want ik ben nu gewoon bijna 40 minuten bezig met haar uit de wei te halen...

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 11:39

esmee1233 schreef:
Mijn pony heeft als ik erop zit dat ze super druk is en ook gemotiveerd maar als ik er naast loop... Dan vind ze niks leuk en staat ze alleen maar stil.. Heeft iemand een idee hoe ik haar het leuker kan maken om haar daardoor ook harder te laten lopen want ik ben nu gewoon bijna 40 minuten bezig met haar uit de wei te halen...

Dat los ik heel simpel op door te clickeren voor het volgen. Dan heb ik in 2 beloningen een paard wat vlot mee loopt terwijl ze eigenlijk stil wilde blijven staan. Ik clicker overigens met bijna alles.

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 00:32

Heey hallo allemaal!

Bij deze stel ik mij en mijn LB introvert knappert even voor. Mijn naam is Steffanie, 28 jaar oud. En mijn partner in crime is de 4 jarige Fjord x Pinto kruising genaamd History.

Ik heb deze week een info avond gehad over de horsenality's onder de paarden. Hierin werd voor mij bevestigd dat History een ras echte LB introvert is, met hier een daar toch wel leuke toevoegingen uit andere horsenalitys. Maar het echte "alles in de mond nemen" , touwtje trekken, heerlijk kunnen plooien met alles wat de mond bereiken kan, geen moeite heeft jou even opzij te duwen want dat plekje staat voor hem net fijner, als je even niet oplet toch datgene doen wat eigenlijk niet mocht. Heerlijk cool van karakter met een vleugje ondeugd op zijn tijd natuurlijk. Overal humor in zien.

Klinkt het bekend? Haha.
Dan zegt deze blik wel genoeg denk ik..


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 08:57

Orsje schreef:
Heey hallo allemaal!

Bij deze stel ik mij en mijn LB introvert knappert even voor. Mijn naam is Steffanie, 28 jaar oud. En mijn partner in crime is de 4 jarige Fjord x Pinto kruising genaamd History.

Ik heb deze week een info avond gehad over de horsenality's onder de paarden. Hierin werd voor mij bevestigd dat History een ras echte LB introvert is, met hier een daar toch wel leuke toevoegingen uit andere horsenalitys. Maar het echte "alles in de mond nemen" , touwtje trekken, heerlijk kunnen plooien met alles wat de mond bereiken kan, geen moeite heeft jou even opzij te duwen want dat plekje staat voor hem net fijner, als je even niet oplet toch datgene doen wat eigenlijk niet mocht. Heerlijk cool van karakter met een vleugje ondeugd op zijn tijd natuurlijk. Overal humor in zien.

Klinkt het bekend? Haha.
Dan zegt deze blik wel genoeg denk ik..


[ [url=m/sP2mci.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/cxx0TO.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/el3ePc.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik denk dat je dan eerder bij LBE zit. Of niet?

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 00:55

Uit onze test kwam de LBI sterker naar voren. Maar heeft zeker trekjes van LBE erin verwerkt. Zal zijn kruising zijn koud bloed x warmbloed. Haha.

pien_2010

Berichten: 43672
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 17:58

Dank jullie wel voor dit geweldige topic met al die ervaringen en verhalen. De laatste twee weken dit hele topic door gelezen en ik heb genoten. Dit topic houd ik aan.
Ik wist het niet, maar ik heb dus ook één lbi paard van 20 jaar. Ik dacht dat ik de enige was met zo'n apart karakter paard. Ik kan er mee lezen en schrijven, maar wat herken ik er veel van:
- knabbelen op van alles en nog wat in ons geval vooral halstertouw en het halster MOET in zijn mond voordat ik het hem aan kan doen;
-. Vroeger stil staan om niets buiten en dan was het wie de langste adem had. Heb wel eens paar uur met hem in het bos gestaan, maar ik had altijd de langste adem;
- zeer ijverig als we iets deden wat hij gaaf vond zoals: mennen met de wagen vol geladen met kinderen (daar is hij gek op), zeer loop lustig als we show met hem deden en in de groep dus de Kür op muziek, hield van werken op muziek; oefeningen als knielen, spaanse pas etc, vond hij geweldig om te doen met mijn dochter;
- hekel aan dressuren en niet voorwaarts genoeg, moeilijk te motiveren als hij iets niet leuk vindt/ vond;
- als je hem echt op zijn vel zat dan kon hij zeer lelijk doen (Hij heeft mijn instructrice het ziekenhuis in gewerkt toen ze hem door reed tijdens onze vakantie, iets wat ik heel erg vond en vindt want ze heeft daar echt een zwakke plek aan over gehouden);
- op tenen staan van mijn dochter en anderen (heeft hij bij mij nooit geflikt);
- zeer dominant;
- maar je kon en kunt de oorlog met hem winnen. B.v de Kermis over voetje voor voetje met de aanspanning in Veere waarbij omdraaien geen optie was (drie uur omrijden voordat we thuis waren) waarbij hij door de confetti, spectakel van vlaggetjes gordijnen waar hij doorheen moest met een enorme mensen massa overal werkelijk geen stapje fout deed <3 .
- zeer betrouwbaar en bomproef voor kinderen en mensen die niet kunnen rijden. Ongehoorzaam als het gaat om eenvoudige vragen van mensen die hij niet kent, want dan gaat hij gelijk de gezagsconfrontatie aan. B.v mijn man die hem gereden had en zijn hoeven wilden doen. Hij weigerde voetje te geven en keek me met een brutale blik aan zo van: "wie doet me wat:, waarbij ik boos mijn wijsvinger ophief van een afstand zo van: "pas op manneke, anders ben je de mijne" en hij prompt zijn voet in de handen van mijn man legde, die zo blij als een kind was want hoe goed luisterde paard wel niet naar hem := ;
- de humor verhalen zijn heel erg herkenbaar. Het is zo'n grapjas.
- graag buitenrijden achter de snelle merrie aan. Vind hij heerlijk. Maar als de merrie bang is dan komt hij gelijk om het over te nemen;
- Als Hercule zelf bang is, hetgeen zelden gebeurt, dan vind ik het ook gelijk heel erg eng. De merrie die overal en voor alles bang is, is daar heilig bij.
- Zowel als hengst tot op hoge leeftijd als ruin, was en is hij de dominante leidruin en de merries in de kudde weten dat hij geen hengst is, maar accepteren zijn leid ruin zijn.

Wat ik mis in het geheel van jullie verhalen, is iets dat Hercule ook doet en het zou me niet verbazen als dit ook bij dit LBI type hoort, namelijk:
- Als het erop aan komt dan "roept hij de mensen" voor hulp zoals: dierenarts die hem gecastreerd had en mij vertelde: "die zwarte riep me en ik ben met spoed vannacht naar de kliniek gereden en ik was net op tijd om hem opnieuw te kunnen opereren. De dieren arts woonden op paar km afstand van de kliniek. Dat "roepen" heeft hij bij mij ook paar keer gedaan en altijd was er ook echt iets aan de hand. Het voelt dan als volgt: ik krijg dan buikpijn en weet gelijk dat het Hercule is die iets met me doet en dat hij hulp nodig heeft. Dat is een 100% zeker voelen/ weten. De dierenarts beschreef het precies hetzelfde en geloof me, dat was een enorme nuchtere vent die zoiets niet vaak had meegemaakt, zei hij.
- Hercule is net een mens. Daar als iets niet goed gaat, zoekt hij een oplossing waar een ander paard helemaal over de mik gaat. Voorbeeld: ik kwam aangereden met de auto en kwam op stal aan. De merrie stond over de mik met koppie zeer laag. Hercule zag me, hinikte en banjerde zijn inloop stal in en liet de drinkbak klingelen. Kwam naar buiten en herhaalde dit gebeuren. Het was een hittegolf, dus onmiddellijk rende ik naar de eigenares en riep: "zie je niet dat Hercule ons vertelt dat het water is afgesloten?". Het lieve mens was helemaal ontdaan ervan, want inderdaad was het water afgesloten waarschijnlijk per ongeluk door onhandige klanten, hetgeen ze gelijk niet gelovend checkte.

Hier een foto van hem met zijn oude baas. Volgens mij had mijnheer hier niet veel zin in, maar dat kan ik niet weten want deze foto's zijn zeer vroeg gemaakt als zijnde een verjaardagscadeau voor mij. wij sliepen nog.

Afbeelding

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 23:19

Grappig, heb vandaag voor t eerst grondwerkles gehad en zij vertelde me ook dat ik een vrij typisch LBI paard heb, met hier en saar een trekje extrovert.
Vind het grappig om te lezen dat jullie ook ondervinden dat ALLES in de mond moet. Dat doet hij ook heel erg.

wil me er graag wat meer in verdiepen :)

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 00:12

[***] schreef:
Springen op z'n LBI's .. we kunnen het wel, maar we doen geen moeite :Y)

[ Video ]

:))

dit is exact die van mij
loopt elke balk omver haha :+

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 00:59

Die van mij niet. Als je een hindernis in de bak had staan, wilde hij er vanuit elke hoek overheen. Je dressuuroefeningen kin je wel vergeten. Hij werd daar echt heel enthousiast van. Tegenwoordig heeft hij er wat minder interesse voor. Maar hij is dan ook al bijna 25...



Afbeelding

Dit was afgelopen zomer.

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 08:23

Die van mij mag idd ook graag springen, zowel vrijspringen ls ohz

Wicky
Berichten: 937
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 10:07

Voor Pup heeft springen een duidelijker doel dan dressuur. Maar het is nog steeds een activiteit waar je minimaal energie in moet stoppen :j



Ander filmpje zit in het kletstopic, daar toont ze even dat haar brein wel supersnel gaat.

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 21:09

echt een leuk topic, dit veel herkenbaar.
Dat in de mond nemen echter niet, hij beet vorige maand nog wel in m'n vinger maar dat was m'n eigen schuld omdat ik t snoepje niet goed vasthield haha :+
zie heel veel dingen in wat pien_2010 zegt

ook dat liever achter ander aan lopen, en als dan iets eng is wel even de showbink uit gaan hangen, zo van 'ik durf dit wel hoor' haha

Weet iemand eigenlijk waar je kunt meten wat voor type brain-paard het beste bij jezelf past? (dit ivm de toekomstige aanschaf nieuw paard) :j *\o/*

ook loopt hij me omver en gaat regelmatig op tenen staan
vooral in het begin met trailerladen komt het LBI naar boven, dat wanneer ik de hele tijd zei 'je mag er niet in' dan rende hij bijna naar binnen haaha!