meer mensen met left brain introvert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:59

Troi, allemachtig wat lijkt ie op een kind van vzpaard...tot het kolletje aan toe. Heb maar even in je onderschrift geklikt, maar nee, het is 'm niet al. Maar kan natuurlijk niet anders zeggen dat dat het een knap ding is. :D

Maar dat is dan wel weer het voordeel van LBIs, je kunt er zo heerlijk mee sjokken. Heb met mevrouw wel eens midden op een kruising gestaan terwijl er van alle kanten vrachtwagens en trekkers aan kwamen. Ik kneep 'm toch wel een beetje maar mevrouw stond rustig op haar bitje te knabbelen en viel nog net niet in slaap. :')

troi
Berichten: 17026
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 19:47

Dank je pluizebolplum!

Ja ik vind het ook echt ideaal. Nu moet ik wel zeggen dat Treas geen extreme LBI is, hij is behoorlijk makkelijk te activeren en vindt werken nog best lollig.

jojoni
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-01-09

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:37

Ik lees al jullie verhalen eigenlijk echt met een beetje ongeloof! Wat lijken ze allemaal op die van mij! Eerder vandaag las ik over die spelletjes enzo dus toen ik vandaag de ruin weer eens zag kijken met de albekende blik dacht ik 'ik zal de jollybal er eens bijgooien, gewoon om te kijken wat hij doet...". Hij was er gewoon meteen mee weg! Bijten, gooien, schoppen! Alleen erachteraan gaan was dan weer teveel werk ( wat de andere dan wel leuk vindt). En tussendoor komen kijken of er ook een snoepje te halen viel he!
Echt geweldig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:52

Fijn dat je zoveel herkenning ziet en dat je op deze manier andere dingen gaat proberen ;)

En inderdaad, voor buitenrijden/trektochten zijn LBI's IDEAAL .. het gaat niet hard, maar kan wel lang, en ze kijken praktisch nergens van op of om <3

jojoni
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 22:00

[***] schreef:
Fijn dat je zoveel herkenning ziet en dat je op deze manier andere dingen gaat proberen ;)

En inderdaad, voor buitenrijden/trektochten zijn LBI's IDEAAL .. het gaat niet hard, maar kan wel lang, en ze kijken praktisch nergens van op of om <3


Haha dat wou ik ook nog zeggen! Mijn lbi van ruim 1.60m heeft echt moeite om de pony (1.46) bij te houden! De pony past haar tempo dan speciaal aan!

Anoniem

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 22:01

Je moet gewoon binnenkort met je paard mee komen rijden ipv met je pony .. die past beter bij [***] ;) :))

jojoni
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 22:04

[***] schreef:
Je moet gewoon binnenkort met je paard mee komen rijden ipv met je pony .. die past beter bij Cobe ;) :))


Haha die ligt al plat op de grond voordat we bij jou zijn en dan moeten we nog een rondje! Hij zal eerst weer wat conditie moeten krijgen!

Anoniem

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 22:06

Stappen hé .. bouw je meteen ook conditie mee op .. Bij dit soort paarden moet je in tijd denken, niet in tempo :Y) Dus als je eens een uur of 5 tijd hebt.. :P

soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:15

*stille meelezer meldt zich met een grijns op het gezicht*: zooooooooooooo herkenbaar allemaal. Het lijken wel clonen van de mijne. :D

MissDD
Berichten: 684
Geregistreerd: 12-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:07

Mijn wens is juist om veel buiten te rijden met mijn LBI, echter heb ik weer een LBI die verandert in een LBE buiten. Echter besef ik dat een groot deel bij mij ligt. Met mijn bijrijder vertoont hij weliswaar hetzelfde gedrag, maar zij zit als een huis, dus bij geklooi kan ze hem overtuigen om door te lopen en daarna wordt hij pas weer de LBI die ik ken. Het is prachtig om te zien hoe hij met een los teugeltje overal tussendoor loopt, alsof ie nooit anders gedaan heeft.
Het is eigenlijk zo'n stoer paard!
Hij zou het volgens mij goed doen als politiepaard, zeker met zijn 1.80 schofthoogte. :D

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 09:58

Wat goed dat je beseft dat het voor een groot deel bij jezelf vandaan komt. Ik merk bij mijn pony ook dat hij heel gevoelig is voor hoe ik me voel: onzeker/gestresst gaat echt niet goed, terwijl als ik zelfverzekerd/ontspannen ben ik veel meer van hem gedaan krijg. Vroeger versterkten we elkaar (in negatieve zin), nu kan ik de rust bewaren en escaleert 't niet meer.

Het paard van m'n zus (rbe) heeft dat totaal niet, die blijft dan gewoon in haar bubbel.

MxW

Berichten: 1533
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:15

Ik vraag me van, kan een paard ook beiden zijn?

Mijn verzorgpaard is op stal vaak erg rustig. Als je gaat longeren is hij erg lastig te motiveren en hij lijkt zoals je in de beginpunt beschrijft lui. Verder is hij op en rondom stal nergens bang voor, sukkelt gewoon wat rond en vind alles prima. Met vrijheidsdressuur wordt hij wat enthousiaster, want eten Haha.

Maar ga ik nou naar plekken waar hij nog niet vaak geweest is, dan vind ik hem meer een extrovert. Dan kan hij gigantisch ontploffen en heet worden. Buiten durf ik bijvoorbeeld bijna niet alleen te lopen met hem. Alleen als het windstil is en hij een rustige bui heeft. Anders kan hij zo erg ontploffen en sterk worden dat hij zich lostrekt en zelf terug rent naar stal. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:34

Beiden kan zeker :j Een horsenality ligt niet vast, net zoals het karakter van mensen niet altijd & overal hetzelfde is. Maar net zoals bij mensen zal elk paard (paar uitzonderingen daargelaten) wel een "hoofdhorsenalitie" hebben, eentje die hij in de thuisomgeving vertoont zeg maar. Maar op andere plaatsen of buiten in het bos ofzo kan dat heel goed een andere horsenalitie zijn :j

Die van mij is zowat het schoolvoorbeeld van LBI, maar ook hij kent RBI-momenten, en heel soms LBE-momenten, en heel heel soms zelfs RBE-momenten. Al zit hij 9/10 wel in zijn LBI-modus, wil niet zeggen dat het een seconde erna niet anders kan zijn ;)

troi
Berichten: 17026
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:37

MissDD & flavlip, dat spiegelen doet de mijne ook hoor! Ik ben afgelopen zondag de rit ook begonnen met het hardop zingen van slaapliedjes. Daar ga ik rustig van ademhalen en omdat ik me dan licht belachelijk voel wordt ik wat giechelig en zijn de zenuwen redelijk vlug weg. Want ik vond het wel knap spannend hoor!

Jazeker xmaxxiee dat zie je heel vaak zelfs. Kwestie van veel oefenen en zelf rustig blijven om hem steeds vlotten terug te krijgen in zijn basis mindset.

Anoniem

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:42

Oh, kan die van mij ook hoor :j Tegenwoordig kan ik redelijk met hem door een deur maar dat is wel eens anders geweest ... En vooral niet opstappen als je een slechte dag hebt, beste is gewoon niks doen dan want zelfs grondwerk kan verkeerd aflopen :+ En als ik om wat voor reden dan ook bang of onrustig ben, dan wordt hij ook meteen een hele andere pony ... Leer je wel van moet ik zeggen, als hij vroeger eens keek of eens even stopte ofzo dacht ik al "ohjee..", doet hij dat nu dan begin ik te lachen.. Sindsdien geen ongelukken meer gehad :Y)

MxW

Berichten: 1533
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Renkum

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:00

Ahh okee. Dan denk ik dat zijn basismindset indd lbi is. We zijn al heel hard aan het oefenen, maar hij kan zo loei sterk worden en daarbij is hij ook gewoon lomp. En dat weet die pestkop ook :')

Oehh wat ik hierboven las, slaapliedjes zingen, dat werkt echt! Als ik zelf iets spannend vind ga ik heel zachtjes dat soort kinder liedjes neuriën zodat ik ontspan. En dan ontspant spetter eigenlijk gelijk mee. :)

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 23:06

Heb vanmiddag ontdekt hoe ik mijn pony gemotiveerd kan houden met longeren. (en dat nadat hij al 7jr van mij is :Y) ). Hij is ook een ontzettende LBI zoals ik al schreef. Longeren is absoluut niet zijn hobby, als je niet oplet draait hij zich continu om en als je hem daarop corrigeert probeert hij je bang te maken }> Gelukkig lukt hem dat bij mij niet :+ Vandaag was hij echter wat frisjes en daar maakte ik dankbaar gebruik van, om de 5 passen een overgang, stap <-> draf, draf <-> galop en op het einde stap <-> galop. En oplettend dat hij ineens was, hij dacht super mee en reageerde echt heel vlot op mijn lichaamstaal en hulpen *\o/* *\o/* *\o/*

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 09:27

Hihi, ik weet dat zingen een heel goed middel kan zijn. Het reguleert je ademhaling en houdt je gedachten wat meer waar ze horen. Helaas vind mevrouw dat wat minder. Ook zingen is voor haar reden om diep te zuchten en dramatisch 'O, wat heb ik toch een zwaar leven' te gaan kijken.
(aangezien poeslief ook regelmatig onder de bank duikt als ik mijn strot open trek denk ik dat het ook aan mij kan liggen, iets met geen 'Holland's got Talent' materiaal zijn, waarschijnlijk := )

Wat slechte dagen betreft is vzpaard echt net een moeke. Die pakt me dan bij het handje en geeft me een glas roosvicee 'Komt wel goed, schatje'. Niet letterlijk uiteraard :P . Daarnaast is ze sowieso altijd wel heel erg bezorgd over mijn welzijn en dat ik niet stuk ga en zo. Ik mag niet op dingen klimmen, ik mag niet zonder beugels en o wee als een ander paard te ruig tegen me doet want dan komt ze als een woedende furie op ze af en duurt het tijden voordat dat paard dan weer bij me mag komen. Hoe lief is dat? <3
Van mijn vorige vzpaard mocht ik ook al niet zonder beugels en al helemaal niet harder dan stap als ik zonder zadel ging rijden. Geeft toch te denken over je rijkunst... >;)
En dat terwijl mijn balans erg mee schijnt te vallen, ik heb weleens een les gereden met een singel die zo los van de buik zat dat je er gemakkelijk een beste mannenvuist tussen kon houden, niks van gemerkt totdat de trainer erg vriendelijk opmerkte dat ik vast een erg goede balans had en dat demonstreerde door te laten zien hoe los die singel zat. :oo

O ja, longeren. Ook zo'n ding dat mevrouw niet zo blieft. Dat maken we leuk door in de wei te longeren. Daar ligt een verhoginkje en dat op en af draven vindt ze dan weer wel erg geinig. Een leut dat ze dan heeft. Heuveltjes vindt ze sowieso erg grappig, ongeacht hoe en met wat we bezig zijn. Toch bijzonder want heuvel op, heuvel af is zoveel meer vermoeiender dan simpel plat lopen...

En voor de afwisseling. Ik zag dit filmpje en dit illustreert zo leuk het verschil tussen vzpaard en haar RB dochter. Vooral dat stukje dat ze buiten rijden, alsof ze ons samen hebben gezien _O-
https://www.youtube.com/watch?v=YFzSwe6xOyM
(okay, 'mijn' paardlief graast dan weliswaar niet maar het tempo ligt niet veel hoger)

MissDD
Berichten: 684
Geregistreerd: 12-03-13

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 21:09

Slaapliedjes zingen! Ge-wel-dig! Dat MOET ik ook proberen :D

MxW

Berichten: 1533
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Renkum

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:52

Haha dat filmpje ken ik ja. Heel herkenbaar. Als ik met Spetter het eerste stuk naar buiten ga loopt hij ook alleen maar te vreten :')

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 12:23

Interessant! Ik heb de linkjes net doorgelezen, dan heb ik een paard met right brain extrovert gehad (sorry voor typfoutjes, telefoon werkt nie mee) zeer snel en actief, met teveel prikkels angstig en sluit zich af. Maar een perfect paard om samen te werken.
Mijn shettie was (leeft niet meer) dan een left brain interoverd. Wou alles wel doen maar met afwisseling en geen druk, anders was hij ontplofd. Voorwaarts was er alleen wanneer ik hem afwisseling bied.

Ik lig dubbel van het lachen dat filmpje is geniaal!

Nina_rex

Berichten: 1846
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 22:03

Ja, dat filmpje is wel een klassieker. :D

Nina_rex

Berichten: 1846
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 22:12

Vraagje: hoe gaan jullie om met dreiggedrag van je LBI? Variërend van macho/boos kijken en staartzwiepen, tot (dreigen met) uitvallen of steigeren.
Mijn ruin doet dat regelmatig, en ik ben er nog steeds niet helemaal uit wat ik daarmee moet. 8)7

Ik kan het zien als signaal van hem (onder het motto van 'alles is communicatie'), en sinds ik meer rekening houd met hoe hij is en met wat hij zoal wel en niet eerlijk vindt :') _O- doet hij het al veel minder.
Maarrrr... soms vraag ik iets waarvan ik echt wel vind dat hij het gewoon even zou kunnen doen, en dan wil ik toch wel even op mijn strepen staan. Met vaak dan van die schijnuitvallen of steigeren tot gevolg. Ik voel me daar helemaal niet onveilig bij hoor, het steigeren is op afstand en recht omhoog, niet naar voren maaiend ofzo. Maar ik moet dan wel echt heel goed mijn eigen ruimte bewaken met mijn stick, en dat zou ik liever niet nodig vinden.
Ik doe altijd maar alsof mijn neus bloedt, en ga rustig door met vragen wat ik vroeg, en de kleinste poging in de goede richting beloon ik alsof er niks gebeurd is. ;)

Maar ik ben er toch niet zo blij mee, het is ten eerste niet echt bevorderlijk voor een fijne verhouding := , en het is toch dominant gedrag - ondermijn ik door dat te negeren niet mijn gezag? Maar door er tegenin te gaan wordt het echt een strijd, en laat ik me dus door hem dwingen die strijd aan te gaan - en dat wil ik eigenlijk helemaal niet.

Letizia

Berichten: 12152
Geregistreerd: 24-04-02

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 23:21

Die van mij is gelukkig niet dominant, maar heeft wel een vorm van voederneid, elke keer als ik met d'r emmertje kwam keek ze super zuur naar me. Toevallig las ik ergens dat je ze weg moet sturen tot ze vriendelijk naar je kijken, dan vragen ze of ze mogen komen. Heb dit uitgeprobeerd, duurde een paar dagen, maar toen moeder en zus (die ook voor het paard zorgen) dit ook deden, gaat het echt heel goed. Als ze pissig is, gaat ze bij voorbaat al in een hoek staan tot ik d'r roep, maar ze komt ook vaak vriendelijk aan nu :)

Nina_rex

Berichten: 1846
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 00:18

Hm... inderdaad ook voernijd hier, en hij heeft inderdaad geleerd om afstand te houden tot je het neerzet... maar dat maakt hem dan op dat moment niet vrolijker, als je begrijpt wat ik bedoel. :) Hij schikt zich ernaar, maar blijft wel dreiging uitstralen.