meer mensen met left brain introvert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:35

Vandaag "trailparcoursje" gedaan met pony en kind, wat leuk is dat! Was maar simpel hoor, paar balkjes creatief neergelegd en tonnetjes, maar het kind ging er in ieder geval zelf meer aan rijden, erg leuk om te zien!

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:36

Heerlijk he Letizia! Ik ga met die van mij dus ook gewoon met kaptoom en zonder zadel op buitenrit!
Dat is dan weer een enorm voordeel!

Qua motivatie ben ik gezegend met een nieuwe stalgenote die allerlei leuke speeltoestelletjes heeft meegenomen naar stal. Groot favoriet bij Sam is de tractorband! Daar stond hij direct op! Slalommen doet het ook goed, al wordt hij daar wat fanatiek van.

En, het mennen, dat is een succes bij Sam. Dat vind hij echt leuk!

We wandelen eigenlijk ook wel regelmatig. Dan neem ik hem en de honden mee en dan loopt hij als een baasje door het duin! Veel fanatieker dan onder de man.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:51

Mooi Letizia! Hier ook gewoon touwhalster (natural hackamore) naar buiten, no problem :)

Fijn WowAmigo dat het zo goed hielp! Die van mij vindt trailtoestanden ook geweldig leuk :j Buiten ook, beetje extreme-trail-idee... loopt graag gewoon door het bos etc., paden zijn voor mietjes.. :Y) :))

Mennen vond die van mij ook heerlijk :j Nog steeds zie je hem genieten als ik met de lange bezig ben, vooral als we dan naar buiten gaan :j Spijtig van dat ongeluk met de koets, zelfs met een LBI kunnen dingen gebeuren, al was hier waarschijnlijk wel een medisch iets de oorzaak .. Echt jammer -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:12

Springen op z'n LBI's .. we kunnen het wel, maar we doen geen moeite :Y)



:))

Mariett

Berichten: 4443
Geregistreerd: 13-12-11

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:24

Ik lees al een tijdje stil mee :)

Grappig hoe jullie LBI beschrijven, ik herken er heel veel van! Paardjelief Marietje is ook een echte LBI, zit vooral veel 'ho' in en is voor helemaal niks bang. Ze heeft een heerlijk karakter!
Hebben jullie paardjes ook 'iets' waar ze ineens in de extravert modus komen? Bij Marie is dat springen. Bij springen gaat ze er echt helemaal voor, vol in de galop de hindernis over. Vindt ze echt heel leuk!

Morrie

Berichten: 22327
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:44

ik heb 2 weken geleden bij mijn LBI de "carburator even doorgeblazen" Hij dacht dat ie bij vertrek terug het hek in mocht ipv het pad op en ik werd zo kwaad (en ik meende het) dat ie het hek weer uit vlóóg en het hele ritje gedraafd heeft van schrik. Ik ben hem gaan opbouwen en hij heeft er blijkbaar lol in: draven is het nieuwe stappen.
Hij struikelt minder, een rondje van voorheen een uur doen we nu in 20 minuten en hij gaat graag mee. Verder geen gekkigheid, slingers in het bos van een kinderfeestje deren hem niet, niets eigenlijk.

Hopelijk kunnen we dit vasthouden, omdat Morrie zo breed is, houd ik het niet langer dan anderhalf uur vol op zijn rug, dan weet mijn bekken niet meer wat het oorspronkelijke model was, dan kunnen we weer eens naar de Lage Vuursche of zoiets *\o/*

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 14:02

Klinkt goed Morrie !

Mijne wordt idd nogal fanatiek van vrijspringen, echt grappig. :)

Nina_rex

Berichten: 1846
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:06

Mariett schreef:
Hebben jullie paardjes ook 'iets' waar ze ineens in de extravert modus komen? Bij Marie is dat springen. Bij springen gaat ze er echt helemaal voor, vol in de galop de hindernis over. Vindt ze echt heel leuk!

Leuk zeg!
Springen vindt die van mij ook wel leuk, maar ook erg spannend, hij kon vroeger echt niet eens over een balk stappen zonder te struikelen (o.a. door vastzittende rug en lichte ataxie). Nu kan hij wel al over een cm of 40 springen, en dan is hij ook wel een soort van trots als dat gelukt is. 8-)

Maar waar hij extravert van wordt is als hij mag opdrijven. Hij zou een goed cuttingpaard zijn volgens mij. :D Ik heb dus sinds kort zo'n hele grote bal, en na een beetje oefenen met aanraken enzo begint hij er nu achteraan te rennen. Echt grappig, hoe fanatiek hij dan wordt! En liever de bal drijven dan mij. :+ :D

Mariett

Berichten: 4443
Geregistreerd: 13-12-11

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:16

Hee wat leuk, die van mij heeft ook een bal waar ze helemaal gek op is! Dan verliezen we haar ook wel eens, ze kan dan zo enthousiast worden dat ze een gevaar wordt voor zichzelf, haha. We zijn te bang dat ze in alle vrolijkheid over de bal struikelt of iets dergelijks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:28

Gek al die gelijkenissen. Hier ook enthousiast trail/springpony (al moet er met dat springen niet overdreven worden want dan is het toch niet meer leuk ;) ), verder heb ik altijd gezegd dat koeien drijven wat voor hem is, maar meer nog het paard zijn die bij het (team)pennen de moeilijke kalven afzondert en wegjaagt want als cuttingpaard mag je niet bijten denk ik :o En voetballen :j al heb ik nog niet de kans gehad om te zien wat hij met een echte bal doet, durf het niet zo goed aan met die tanden van hem :+

arans

Berichten: 9585
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Nijmegen en Hoorn

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:51

Leuk topic. Ik heb wel een vraag voor julie:
Ik heb twee LI die helemaal gek zijn op eten. Het is zo dat ze op buitenrit dan ook vaak gaan staken. Ze gaan dan achteruit of schuin naar het gras lopen en 'kunnen' niet meer vooruit. Op dat soort momenten kan je boos worden wat je wilt maar het helpt niet. Ze doen dit zowel naast de fiets als rijdend of mennend. Op de terug weg doen ze dit amper meer.
Op dit moment heb ik de aanpak dat ze geen gras mogen en ze krijgen dan ook geen hap. Maar het staken en zeuren wordt niet minder. Het helpt dus niks.
Dus wat voor aanpak gebruiken jullie hiervoor? Soms momenten in lassen om even te laten grazen? Of ook streng zijn?

Nina_rex

Berichten: 1846
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 00:03

[***] schreef:
...want als cuttingpaard mag je niet bijten denk ik :o

Nee, dat levert strafpunten op. :P Gebeurt dus wel eens, happen/bijten is natuurlijk wel ook een onderdeel van het natuurlijke drijfgedrag. :j


arans schreef:
Dus wat voor aanpak gebruiken jullie hiervoor? Soms momenten in lassen om even te laten grazen? Of ook streng zijn?

Allebei. ;) Af en toe laten grazen, bijvoorbeeld als hij voorop stapt en de anderen vooruit is, dan mag hij even grazen tot ze bij zijn (meteen een goede motivator om voorop te lopen en door te lopen :)* ).
En als hij dan graast, dan bepaal ik voor mezelf: nog 3 happen, nog 2... en dan begin ik aan te geven dat hij moet stoppen, en als de grens bereikt is ben ik wel even streng ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 00:07

Goh, hier heeft het probleem zichzelf opgelost eigenlijk, al zal hij altijd nog wel proberen maar dat is dan al lopend eten, niet gaan staken.. Hier heb ik de regel 'eten mag, zolang je in dezelfde gang blijft'. Dus blaadje of sprietje snaaien mag, maar uitgebreid stoppen om te dineren niet. Hoe ik dat laatste voorkom verschilt. Soms met stem, soms zet ik mijn handen wat hoger als ik hem voel gaan, hangt van het moment af. Wat ik hier ook een tijdje gedaan help en dat hielp is het principe 'jij wil eten? Ok, dan wil ik draven' en dit dan ook echt al lachend als een spelletje zien. Een keer of 3 tijdens 1 rit en ik kon daarna gewoon met lang teugeltje over grasstroken stappen :Y)

Wat ook een techniek is, maar hier niet meteen succes, is als die gaat eten paardlief gaan irriteren. Dus je niet richten op het eten en boos doen etc maar gewoon zeggen 'oh, nu kan ik met mij zweepje bovenop je kont tikken' en dit dan zacht doen en bezig blijven tot je pony iets heeft van 'hey, doe nou niet' en dan het hoofs opheft of gaat bewegen.

http://www.parelli.com/horse-eating-grass.html

Wat vanaf de grond ook kan helpen is als je paard met z'n neus in het gras zit zeggen 'oh, dit is een leuke plaats om te staan' en gewoon daar gaan staan, moeten ze ook stoppen ;) Of ze achteruit zetten (yoyo-game, kan ook onder het zadel op zich) of achterhand verplaatsen (moet je alleen niet zo eentje als die van mij hebben die netjes achterhand verzet en blijft eten :+ ). Gewoon alles wat je kan bedenken om de aandacht af te leiden en vooral: zie het als een spelletje. Denk als die succes heeft van 'he, verdorie, ik was te laat' ipv 'grrrrrrŕrrr' en allerlei andere verwensingen. Vooral dat laatste maakt VEEL verschil ;)


@ Nina_rex : haha, dat bedoel ik, zou veel strafpunten krijgen vrees ik :P Maar ongehoorzame beestjes zouden we wel buitengewerkt krijgen :Y) :))

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 00:21

Hihi, nou, die van mij blieft springen of koeien niet hoor. Springen is waanzin. Iemand die rommel in de bak neerlegt en dat je daar dan overheen moet ipv dat ze die zooi dan zelf weer opruimen :roll: . Koeien zijn dubieus. Zeker als je als paard ooit eens een kudde koeien hebt gezien die zich probeerden te verstoppen. Achter hele dunne boompjes _O- . Misschien dat het door haar betovergrootmoeder komt, die heeft nogal wat races gelopen en gewonnen, maar mevrouw is gek genoeg dan weer wel dol op racen. Alleen al dat optrekken vanuit stilstand vindt ze geweldig.
Ooit eens met een kennisje een wedstrijdje pylon (bij gebrek aan barrels) racen gedaan, mevrouw werd wel zo dol in de kop dat ze er zelfs van moest steigeren. Tot grote verbijstering van iedereen, inclusief zijzelf. :')
Buiten ook. Normaal loopt ze in een tempo van 1 kilometer per drie uur maar op een mooi recht stuk en na de magische woorden 'Toe maar' kan ze ineens wel erg hard. En zo snoezig ook, als we dan op zo'n stuk lopen gaat er één oor strak naar achteren voor die Magische Woordjes. Ze weet namelijk dat ze daarop moet wachten voor ze mag gaan.

Met gras eten onderweg ben ik heel streng. Pas als ik zeg dat het mag dan wordt er gegeten en niet eerder. Onder het zadel houdt ze zich wel in (al struikelt ze wel heel veel - iets met dan net voldoende teugelruimte krijgen om een hap gras te snaaien :') ) maar aan de hand was het soms wel lastig om al die grassprieten te laten staan. Dat ze onderhand weet dat ze altijd wel ergens even mag eten om 'weer op krachten te komen' scheelt wel. Zodra ze doorhad dat ik toch niet zo'n onredelijk en onnadenkend monster ben dat een paard opjaagt tot de hongerdood er op volgt was ze ook een stuk makkelijker te motiveren om die ene grasspriet te laten staan. Waarom moeite doen voor één spriet als je weet dat er een heel veld vol met jouw naam er op staat te wachten?

Ik vind het idee van die 'spelletjes' ook wel een goeie. Ga 'm toch onthouden, wie weet kan ik er ooit nog eens wat mee.

Nina_rex

Berichten: 1846
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 01:16

Leuk filmpje trouwens [***]! Al vind ik het er nog best wel enthousiast uitzien. :')

Ik had vorige week even gefilmd, ook een leuk stukje met de bal. In het begin zie je nog net dat we iets anders aan het doen waren, maar hij liep toen uit zichzelf naar de bal toe en gaf aan er iets mee te willen doen.

https://www.youtube.com/watch?v=4hX-28aewl4

Ik moet ook nog steeds lachen als ik zie hoe hij bij 45 s. er naartoe loopt, hem aanraakt met zijn neus, en (ik zei toen heel overdreven 'Wauw, goed zo!' of zoiets :D ) echt zo naar mij kijkt van: Ja? Krijg ik nu iets dan? :+

Morrie

Berichten: 22327
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 07:31

ik ben met gras eten in het voorjaar (nu dus) eerst heel erg streng: als ik erop zit, wordt er geen gras gegeten.
In de loop van de zomer komt het klad erin en scoort ie punten met vreten........ de regel is dan wel dat ie niet stil gaat staan en lopend snaait (ook van bomen, heel leuk, want hij neemt de tak mee, die ik dan weer in m'n gezicht krijg als ie hem loslaat 8)7

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:39

Haha grappig om te lezen al die lbi paardjes die zo dol zijn op gras :-) met mijn pony is ook de afspraak: ik bepaal. Met rijden mag hij snaaien als hij blijft lopen, hij is niet zo groot, dus tja als het gras dan soms bijna tot zn neus komt snap ik dat hij t niet kan weerstaan. Hij is hier heel handig in geworden, het lukt hem zelfs in draf!
Aan de hand mag het op een vast punt, de ene keer 5 minuten de andere keer langer (paarden kunnen toch niet klokkijken). Zodra hij weet dat dit echt zo is maken al die andere grasjes hem niet meer uit.
Wat ik ook vaak doe, omdat ik hem niet mee wil trekken is als ik vind dat het klaar is wat gras voor hem plukken. Dat zijn natuurlijk altijd de lekkerste grasjes en dan is het meer van "kijk eens nog wat gras, voor onderweg, kom we gaan" ipv "klaar kom nu mee" en dan meetrekken, want dan wil hij niet ;-) doe ik ook weleens hoor, want ik bepaal, maar met grasjes vind ik gewoon fijner, dan komt hij met plezier mee ipv met tegenzin.

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:40

Ja volgens mij is de mijne precies zo!

Leuk om dit allemaal te lezen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:43

Nina_rex schreef:
Leuk filmpje trouwens [***]! Al vind ik het er nog best wel enthousiast uitzien. :')


Oh, echt? Dan moet ik misschien anders naar hem gaan kijken :Y)
Voor mij is dit dus de niet-enthousiaste versie, ook omdat hij de balk aantikt ("pff, ik spring wel maar doe echt geen moeite") maar als dat op zich nog wel meevalt dan is hij echt wel een enthousiaste springer te noemen :Y) :))

Voetbalfilmpje is ook leuk :j Je ziet wel dat hij nog niet zo goed weet wat hij ermee moet, maar er komen ook al, voor mij, heel herkenbare karate-moves voorbij ;)

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 14:18

Eten onderweg ben ik heel streng in, dat mag enkel wanneer ik er expliciet toestemming geef en nooit onder het zadel. Aan de hand mag ze soms wel, maar dan stop ik ook echt om haar te laten eten.
Geweldig hilarisch was dat om haar dat aan te leren, hadden we eerst 20 minuten ruzie omdat ze niet mocht snaaien, vervolgens beet ze naar mijn hand, kreeg ze een ferme dreun op haar neus waardoor ze 10 minuten ernstig verontwaardigd naast mij liep. _O- Maar dan was ze de rest van de wandeling wel braaf.
Nu ze beter opgevoed is, stop ik soms een tiental minuten om haar gewoon te laten snoepen, als we aan de hand op stap zijn. Ze vindt er niets aan, om aan de hand te gaan wandelen, dus dan gun ik haar dat wel.

Geen idee of die van mij uberhaupt zelfs zou kijken naar zo'n bal. :=

Letizia

Berichten: 12152
Geregistreerd: 24-04-02

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 14:25

Mijn LBI is niet echt een drammer, ze vraagt wel, maar nee is nee en dat begrijpt ze ook, dus niet eten onderweg en ergens langs gaan we ook gewoon :Y)
Die van mij kan zich wel bv spookie gedragen, ze is op zich nergens bang van, kan langs van alles en nog wat rijden, maar als ze zo'n bui heeft, is ze bv erg kijkerig naar van alles wat niet met het blote oog waarneembaar is, zeg maar :Y) Echt schrikken doet ze btw zelden, maar dan gaat de sluipmodus aan (freeze) maar gelukkig weet ze dat overal voor stil staan niet op prijs wordt gesteld, dus krabbelt ze er vaak snel langs. Ook dat doet ze op haar eigen vage manier :')

Letizia

Berichten: 12152
Geregistreerd: 24-04-02

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 14:28

Djunnha vind de bal wel leuk, maar alleen omdat er iets lekkers tegenover staat :+

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Re: meer mensen met left brain introvert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 14:45

Haha ja zo doet mijn pony t ook. En als ik m niet vaak genoeg wat lekkers gaf dan deed ie t niet meer (dus ben er ook maar mee gestopt).

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 16:22

Neuh, ballen worden hier niet echt gewaardeerd. Mevrouw snapt gewoonweg niet wat er nou zo vreselijk leuk is aan tegen een bal aan trappen. Ze geeft er ook niks om, je kunt rustig zo'n grote bal onder haar door schoppen en dan kijkt ze 'm alleen maar even na en dan naar mij zo van 'Joh...das lollig :O '.
Met snoepjes er bij en vragen waar de bal is zodat ze 'm aanraakt werkt ook niet. Ja, één, twee keer, daarna kijkt ze me aan alsof ze wil zeggen 'Djeez, ben je echt blind of zo? Dat ding ligt voor je voeten!?!' >;) .

Longeren is stom maar heuveltjes op en af rennen is grappig. Dus longeren we heuvel op en af. En een leut dat ze dan heeft. Buiten zoek ik ook altijd alle heuveltjes op. Vindt ze prachtig. Ook goed voor de eigen kuitspieren. Die van mij zijn inmiddels zo gegroeid dat als ik zou stoppen met scheren ik auditie zou kunnen doen als Budweiser Clydesdale. _O-

troi
Berichten: 17026
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:26

Wat ontzettend leuk om te lezen over jullie lbi's!

Ben gister met mijn lbi voor het eerst op buitenrit gegaan, samen met twee stalgenootjes en hun (vrij extreme) lbi's, treas vond het erg uhm gezellig en relaxed *\o/*

We kwamen langs auto's, straatbordjes, pony's in een landje, raar gekleurde schuurtjes, zagende mensen en 3meter hoog opgestapelde stammen aan weerzijden vd weg. Nergens problemen, heerlijk!
Lbi's rule!!

Afbeelding